Zojuist bericht van de Volvo dealer gehad met de vraag of zij een gebruikte accu willen plaatsen. Hun antwoord is duidelijk:
"Een gebruikt accu gaan wij niet monteren.
Aangezien er ook software geladen dient te worden, zijn wij niet zeker of dit geladen zal worden bij een jong gebruikte.
Mocht het software laden niet lukken, dan zullen we geen ondersteuning vanuit Volvo krijgen helaas."
Vanuit het perspectief van de dealer kan ik er begrip voor hebben. Zij lopen enorme risico's dat mijn auto na de swap en SW update helemaal niet meer rijdt.
Vanuit VCNL vind ik het wel heel jammer dat ze ondersteuning weigeren. Zij hebben hun centen immers al verdiend aan de verkoop van een nieuwe auto?
De garantietermijn op de nieuwe HV accu = 1 jaar onderdelen garantie. Dat is wel heel mager. Valt dus niet onder de levenslange garantie, of de garantie van 8 jaar / 160K.
Hoog Voltage accu vervangen
- Gouwe
- 7th Gear member
- Berichten: 6679
- Lid geworden op: 14.09.2012 - 18:44
Volvo XC90T8 R-design met genoeg opties en Polestar tuning en voor werk en fun een Z4 roadster.
Daarvoor: V60 D6 Summum, V70 D5 AWD GT Summum, XC90 D5 Summum GT, V60 D3 GT OR, V70 D5 GT, 855 2.5i, 854 GLT, 744 GL, 440 GL en een paar leasebakken tussendoor
Daarvoor: V60 D6 Summum, V70 D5 AWD GT Summum, XC90 D5 Summum GT, V60 D3 GT OR, V70 D5 GT, 855 2.5i, 854 GLT, 744 GL, 440 GL en een paar leasebakken tussendoor
- kawazxr
- 5th Gear member
- Berichten: 1363
- Lid geworden op: 17.09.2023 - 13:21
Dit is wel soort van tegenvaller zeg en inderdaad jammer dat de VCNL hier geen medewerking aan wil geven en alleen een nieuwe plaatsen waarop je dan maar 1 jaar garantie krijgt.
Dan wordt de keuze wel iets lastiger om de accu te gaan vervangen of dan te kiezen voor een bovenstaand gespecialiseerd bedrijf die dit wel wil zou willen doen met een jong gebruikte of refurbished exemplaar.
Niet echt een eenvoudige keuze op deze manier phoe
Dan wordt de keuze wel iets lastiger om de accu te gaan vervangen of dan te kiezen voor een bovenstaand gespecialiseerd bedrijf die dit wel wil zou willen doen met een jong gebruikte of refurbished exemplaar.
Niet echt een eenvoudige keuze op deze manier phoe
S60 T8 R-Design Hybride
- Gouwe
- 7th Gear member
- Berichten: 6679
- Lid geworden op: 14.09.2012 - 18:44
Telefoongesprek met VCNL gehad. Wel netjes dat ze me te woord wilden staan. Bottom line is dat het allemaal niet zo simpel is en dat hun advies was om het niet te doen.
Heb wel netjes uitgelegd dat ik niet om advies heb gevraagd maar vooral wilde weten waarom VCNL geen support wilde leveren. En dan volgt er een heel (logisch) verhaal en toch schuurt het.
Je houdt zo een heleboel accu's van schadeauto's over waar je niets anders mee kunt dan in de kliko (want Volvo neemt ze ook niet terug).
Uiteraard ook de dealer gevraagd om voor mij een speciale prijs te maken. Ik blijf tenslotte de komende 4 a 5 jaar klant met een auto waar echt nog wel het een en ander aan vervangen gaat worden en waar ze dus ook prima aan kunnen blijven verdienen.
We gaan het zien.
Heb wel netjes uitgelegd dat ik niet om advies heb gevraagd maar vooral wilde weten waarom VCNL geen support wilde leveren. En dan volgt er een heel (logisch) verhaal en toch schuurt het.
Je houdt zo een heleboel accu's van schadeauto's over waar je niets anders mee kunt dan in de kliko (want Volvo neemt ze ook niet terug).
Uiteraard ook de dealer gevraagd om voor mij een speciale prijs te maken. Ik blijf tenslotte de komende 4 a 5 jaar klant met een auto waar echt nog wel het een en ander aan vervangen gaat worden en waar ze dus ook prima aan kunnen blijven verdienen.
We gaan het zien.
Volvo XC90T8 R-design met genoeg opties en Polestar tuning en voor werk en fun een Z4 roadster.
Daarvoor: V60 D6 Summum, V70 D5 AWD GT Summum, XC90 D5 Summum GT, V60 D3 GT OR, V70 D5 GT, 855 2.5i, 854 GLT, 744 GL, 440 GL en een paar leasebakken tussendoor
Daarvoor: V60 D6 Summum, V70 D5 AWD GT Summum, XC90 D5 Summum GT, V60 D3 GT OR, V70 D5 GT, 855 2.5i, 854 GLT, 744 GL, 440 GL en een paar leasebakken tussendoor
- OGA244
- 8th Gear member
- Berichten: 13707
- Lid geworden op: 21.03.2011 - 21:54
- Locatie: Skåne
Konden ze goed uitleggen waarom er slechts één jaar garantie gegeven wordt op n nieuwe accu?
Die gebruikte heeft dat ook en voor garantie of coulance is vnl op n nieuwe na 1 jaar tenslotte ook niet langer thuis..
Die gebruikte heeft dat ook en voor garantie of coulance is vnl op n nieuwe na 1 jaar tenslotte ook niet langer thuis..
- Gouwe
- 7th Gear member
- Berichten: 6679
- Lid geworden op: 14.09.2012 - 18:44
1 jaar garantie was volgens VCNL omdat dat de wettelijke regels op reparaties zijn.
Dat is natuurlijk een niet valide argument, maar ja de persoon die je aan de lijn hebt heeft het ook niet verzonnen, heeft geen mandaat om het aan te passen en was er heilig van overtuigd dat hij het gelijk aan zijn zijde had. Kortom, daar ga je geen discussie mee voeren want dat kost alleen maar energie.
Wellicht ter verontschuldiging zou je kunnen zeggen dat ze bij VCNL nog geen ervaring zeiden te hebben met mensen die hun accu wilden swappen alleen omwille van de degradatie. Accu's die worden vervangen zijn "normaal gesproken" defect en ja dan snap ik de argumentatie van 1 jaar garantie wel.
Aan de andere kant, er is ook nog zoiets als non-conformiteit. En ik kan in ieder geval beargumenteren én onderbouwen dat een Volvo accu minimaal 9 jaar en 300K mee moet kunnen gaan

Volvo XC90T8 R-design met genoeg opties en Polestar tuning en voor werk en fun een Z4 roadster.
Daarvoor: V60 D6 Summum, V70 D5 AWD GT Summum, XC90 D5 Summum GT, V60 D3 GT OR, V70 D5 GT, 855 2.5i, 854 GLT, 744 GL, 440 GL en een paar leasebakken tussendoor
Daarvoor: V60 D6 Summum, V70 D5 AWD GT Summum, XC90 D5 Summum GT, V60 D3 GT OR, V70 D5 GT, 855 2.5i, 854 GLT, 744 GL, 440 GL en een paar leasebakken tussendoor
- Henry82
- 5th Gear member
- Berichten: 2434
- Lid geworden op: 07.06.2009 - 22:10
Tjonge Gouwe, dat valt wel tegen. En strookt ook niet helemaal met wat er verkondigd wordt zullen we maar zeggen.....
https://www.volvocars.com/nl/v/sustaina ... ar-economy
https://www.volvocars.com/nl/v/sustaina ... ar-economy
Life is what happens while you're busy making other plans
- Gouwe
- 7th Gear member
- Berichten: 6679
- Lid geworden op: 14.09.2012 - 18:44
Ik zie het (accu's uit schade voertuigen) vooralsnog als een scenario waar Volvo kennelijk geen rekening mee heeft gehouden en dus ook niets voor het ingericht in de processen. Dat is wel bijzonder jammer ja.
Net zoals Volvo kennelijk geen accu kan doormeten als deze niet onder de auto zit en met de juiste SW in de auto is geladen. Hoe dan denk ik dan?
En dan hoor ik de medewerker van VCNL alleen maar zeggen dat het wel héééél complex is allemaal, zelfs als er in een TJ iets staat wat klip en klaar is..... Daarmee sla je dan wel het gesprek gelijk dood.
Maar goed, ik ga de energie er niet instoppen om er iets mee te doen. Ik ben Gretha (gelukkig) niet.......
Net zoals Volvo kennelijk geen accu kan doormeten als deze niet onder de auto zit en met de juiste SW in de auto is geladen. Hoe dan denk ik dan?
En dan hoor ik de medewerker van VCNL alleen maar zeggen dat het wel héééél complex is allemaal, zelfs als er in een TJ iets staat wat klip en klaar is..... Daarmee sla je dan wel het gesprek gelijk dood.
Maar goed, ik ga de energie er niet instoppen om er iets mee te doen. Ik ben Gretha (gelukkig) niet.......
Volvo XC90T8 R-design met genoeg opties en Polestar tuning en voor werk en fun een Z4 roadster.
Daarvoor: V60 D6 Summum, V70 D5 AWD GT Summum, XC90 D5 Summum GT, V60 D3 GT OR, V70 D5 GT, 855 2.5i, 854 GLT, 744 GL, 440 GL en een paar leasebakken tussendoor
Daarvoor: V60 D6 Summum, V70 D5 AWD GT Summum, XC90 D5 Summum GT, V60 D3 GT OR, V70 D5 GT, 855 2.5i, 854 GLT, 744 GL, 440 GL en een paar leasebakken tussendoor
- Paul
- Geartronic member
- Berichten: 33119
- Lid geworden op: 19.09.2004 - 00:38
Op Facebook heeft ook iemand de accu vervangen van een D6 voor een grotere accu, ik ben benieuwd of hij de software wel nodig heeft. Maar ja risicio van arbeid accu eruit, accu erin en die man neemt natuurlijk die accu niet terug als hij niet werkt....
Misschien vragen of je hem mag proberen?
Misschien vragen of je hem mag proberen?
MY08 C30 1.6D Summum / MY09 C30 1.6D DrivE Sport / MY11 V50 D2 / MY13 C30 D2 R-Edition / MY16 V40 D2 R-Design / MY14 V60 D6 Plug-in-Hybrid Ice White /MY16 V70 D4 Polar+ Magic Blue / MY17 V60 D5 Twin Engine Special Edition Ice White / MY13 C30 D2 R-Edition / MY19 V90 T4 Business Sport / MY20 E-Golf
MY20 XC60 T4 Polestar Engineered R-Design / MY23 XC40 Pure Electric Plus
MY23 Polestar 2 Snow, Pilot, 20inch
MY24.5 XC40 Pure Electric Ultra
MY20 XC60 T4 Polestar Engineered R-Design / MY23 XC40 Pure Electric Plus
MY23 Polestar 2 Snow, Pilot, 20inch
MY24.5 XC40 Pure Electric Ultra
- Gouwe
- 7th Gear member
- Berichten: 6679
- Lid geworden op: 14.09.2012 - 18:44
Paul, als de verkoper mij de accu al wil laten proberen dan moet er volgens het TJ van Volvo sowieso andere software geladen gaan worden voor deze accu. Ik ga er dus vanuit dat zonder SW laden het gewoon niet werkt. En daar zit het risico: wat als dat laden niet goed gaat om wat voor reden dan ook? De dealer kan dan niet terugvallen op VCNL want die geven dan geen support. En stel dat het niet lukt en de oude accu gaat er weer onder, dan moet er weer software terug geladen worden en stel dat dat dan ook niet meer goed gaat? In het slechtste geval zit ik dan met een auto met allerlei storingen die gewoon niet meer wil rijden.
Dat een dealer dat risico niet wil lopen (zelfs al zou ik er voor tekenen) snap ik heel goed. En de kans dat het fout gaat is misschien klein, maar de gevolgen zijn dus potentieel groot. Was het een hobby project geweest dan had ik het misschien wel overwogen, maar met deze auto niet.
Dat een dealer dat risico niet wil lopen (zelfs al zou ik er voor tekenen) snap ik heel goed. En de kans dat het fout gaat is misschien klein, maar de gevolgen zijn dus potentieel groot. Was het een hobby project geweest dan had ik het misschien wel overwogen, maar met deze auto niet.
Volvo XC90T8 R-design met genoeg opties en Polestar tuning en voor werk en fun een Z4 roadster.
Daarvoor: V60 D6 Summum, V70 D5 AWD GT Summum, XC90 D5 Summum GT, V60 D3 GT OR, V70 D5 GT, 855 2.5i, 854 GLT, 744 GL, 440 GL en een paar leasebakken tussendoor
Daarvoor: V60 D6 Summum, V70 D5 AWD GT Summum, XC90 D5 Summum GT, V60 D3 GT OR, V70 D5 GT, 855 2.5i, 854 GLT, 744 GL, 440 GL en een paar leasebakken tussendoor
-
- 2nd Gear member
- Berichten: 204
- Lid geworden op: 15.07.2017 - 19:01
Mooi vraagstuk.
De XC90 is een stuk nieuwer en daarmee ook een hogere restwaarde.
Voor mijn MY14 V60 PHEV zit ik met hetzelfde vraagstuk. Heb zelf nu 70.000 (bijna 220.000 op de teller) gereden. De batterij is in die tijd merkbaar minder geworden.
Toen ik de auto net had, kon ik een specifieke route ongeveer 30-35 km electrisch rijden. Nu houdt het op deze zelfde specifieke route met krap 20 km echt wel op. Eerste 10 km van deze route is stadsverkeer. Na laden geeft de auto een range 45 km aan.
Als ik de auto wil vervangen, heb ik zo mijn wensen en eisen. Gezien de restwaarde van een MY14 V60 (vrijwel niets) moet ik ook een klap bijleggen waar ik geen zin in heb (gaat ook richting de 30k).
De XC90 is een stuk nieuwer en daarmee ook een hogere restwaarde.
Voor mijn MY14 V60 PHEV zit ik met hetzelfde vraagstuk. Heb zelf nu 70.000 (bijna 220.000 op de teller) gereden. De batterij is in die tijd merkbaar minder geworden.
Toen ik de auto net had, kon ik een specifieke route ongeveer 30-35 km electrisch rijden. Nu houdt het op deze zelfde specifieke route met krap 20 km echt wel op. Eerste 10 km van deze route is stadsverkeer. Na laden geeft de auto een range 45 km aan.
Als ik de auto wil vervangen, heb ik zo mijn wensen en eisen. Gezien de restwaarde van een MY14 V60 (vrijwel niets) moet ik ook een klap bijleggen waar ik geen zin in heb (gaat ook richting de 30k).
Volvo V60 PiH Summum MY14
- BraboFrits
- 5th Gear member
- Berichten: 1265
- Lid geworden op: 21.04.2014 - 16:39
- Locatie: Tilburg
Interessant topic dit. Ik vraag me ook wel eens af of ik tegen die keuze ga aanlopen. Gouwe, ben benieuwd wat je uiteindelijk gaat doen en hoe het uitpakt. Veel succes!...
Voorheen FritsieV70
Volvohistorie:
- Heden: XC90 T8 model 2016 Inscription Magic blue, blond lederen interieur.
- Van 2014 tot 2020: V70 MY2011 D5 model 2012 Momentum
- Lang geleden: Volvo 240 DL station
- Nog langer geleden: Volvo 340 GL
Volvohistorie:
- Heden: XC90 T8 model 2016 Inscription Magic blue, blond lederen interieur.
- Van 2014 tot 2020: V70 MY2011 D5 model 2012 Momentum
- Lang geleden: Volvo 240 DL station
- Nog langer geleden: Volvo 340 GL
- Gouwe
- 7th Gear member
- Berichten: 6679
- Lid geworden op: 14.09.2012 - 18:44
Ik denk persoonlijk dat dat de meest betrouwbare waarde is.... Range is (maar dat weet jij ook) van zoveel variabelen afhankelijk.
Met de D6 reed in na 240K en 6 jaar nog steeds netto een dikke 40 km en was de startwaarde ook altijd 45 km.
Dus als de startwaarde de meest betrouwbare indicator is dan kan het in jou geval nog best meevallen toch?
Bij de XC90 was de startwaarde nieuw 40 en is dat nu nog 30 km. Ga ik van die startwaarde uit dan zou ik 25% degradatie hebben.
Wat natuurlijk ook nog zo kan zijn is dat Volvo de startwaarde later naar beneden heeft bijgesteld?
Misschien toch maar eens kijken of ik een meer betrouwbare SOH meting ergens kan laten doen. Volvo kan het met mijn accu in ieder geval niet en het verhaal van Aviloo ben ik nog niet helemaal overtuigd als ik hun website lees.
Komt goed Frits. Tweedehands accu gaat hem dus niet worden.BraboFrits schreef: ↑01.11.2024 - 15:45 Interessant topic dit. Ik vraag me ook wel eens af of ik tegen die keuze ga aanlopen. Gouwe, ben benieuwd wat je uiteindelijk gaat doen en hoe het uitpakt. Veel succes!...
Nieuw moeten we nog maar eens een goed gesprek hebben met de dealer. En anders is doorrijden ook gewoon een optie.
Het voordeel nu is dat ik niets hoef en dus vanuit de rust gewoon een plan kan trekken. Komt tijd komt raad.
Volvo XC90T8 R-design met genoeg opties en Polestar tuning en voor werk en fun een Z4 roadster.
Daarvoor: V60 D6 Summum, V70 D5 AWD GT Summum, XC90 D5 Summum GT, V60 D3 GT OR, V70 D5 GT, 855 2.5i, 854 GLT, 744 GL, 440 GL en een paar leasebakken tussendoor
Daarvoor: V60 D6 Summum, V70 D5 AWD GT Summum, XC90 D5 Summum GT, V60 D3 GT OR, V70 D5 GT, 855 2.5i, 854 GLT, 744 GL, 440 GL en een paar leasebakken tussendoor
- Gouwe
- 7th Gear member
- Berichten: 6679
- Lid geworden op: 14.09.2012 - 18:44
Zou zomaar kunnen, alleen begreep ik dat de cel modules allemaal binnen een paar % liggen. 10% afwijking tussen de modules schijnt de max te zijn, dan krijg je storingsmeldingen. Dus mijn aanname is dat als de modules onderling "gelijk" zijn er geen echt defecte cellen binnen die module zijn. Klopt die aanname?
Volvo biedt overigens ook het uitwisselen van modules aan, alleen dan pas vanaf MY2018 (P30 of P34 accu).
De mijne heeft een P27 en daarvan zijn de modules kennelijk niet (meer) uitwisselbaar.
Volvo XC90T8 R-design met genoeg opties en Polestar tuning en voor werk en fun een Z4 roadster.
Daarvoor: V60 D6 Summum, V70 D5 AWD GT Summum, XC90 D5 Summum GT, V60 D3 GT OR, V70 D5 GT, 855 2.5i, 854 GLT, 744 GL, 440 GL en een paar leasebakken tussendoor
Daarvoor: V60 D6 Summum, V70 D5 AWD GT Summum, XC90 D5 Summum GT, V60 D3 GT OR, V70 D5 GT, 855 2.5i, 854 GLT, 744 GL, 440 GL en een paar leasebakken tussendoor