Drive in B of D stand
- E.T.
- 5th Gear member
- Berichten: 1002
- Lid geworden op: 10.05.2009 - 15:11
ja maar dat staat toch los van B en D, dat wordt toch geregeld door de Adaptieve Cruise. Het is meer dat het "freewheelen" bij een bv een afdaling wordt afgeremd in B en dat gebeurd niet in D.
Groet Edwin
Volvo XC60 T8 Twin Engine R-Design
Volvo Amazon P131 B20 1968
Volvo XC60 T8 Twin Engine R-Design
Volvo Amazon P131 B20 1968
- E.T.
- 5th Gear member
- Berichten: 1002
- Lid geworden op: 10.05.2009 - 15:11
Vanmiddag de proef op de som, als ik het gas los laat dan wordt de remmende werking van het regenereren vanaf 25 km/u afgebouwd en vanaf zo’n 10 km/u is er geen remmende werking meer.
Groet Edwin
Volvo XC60 T8 Twin Engine R-Design
Volvo Amazon P131 B20 1968
Volvo XC60 T8 Twin Engine R-Design
Volvo Amazon P131 B20 1968
- Hans oet Twent
- 8th Gear member
- Berichten: 10535
- Lid geworden op: 18.12.2006 - 21:05
- Locatie: Twente
Dus B ipv D brengt nauwelijks iets extra’s zoals Gouwe omschreef? Muv de afdaling in bergachtig gebied?
“Carpe Diem”
XC60 T8 Twin Engine R-Design My’20 een onbegrensd 2e HANSje met “senioren instap”
'Voorlop(er)(ig)' een 308 GT SW bj'24 voorzien van een halve 6 pitter.
MGB GT BRG Classic Rally Car 1969 > FOR SALE
Exit: V70 D5 / V70 D4 / V70 2.5 / V90 D4 / V90 D4 / V70 D4 / V60 T6 recharge
XC60 T8 Twin Engine R-Design My’20 een onbegrensd 2e HANSje met “senioren instap”
'Voorlop(er)(ig)' een 308 GT SW bj'24 voorzien van een halve 6 pitter.
MGB GT BRG Classic Rally Car 1969 > FOR SALE
Exit: V70 D5 / V70 D4 / V70 2.5 / V90 D4 / V90 D4 / V70 D4 / V60 T6 recharge
- Gouwe
- 7th Gear member
- Berichten: 6578
- Lid geworden op: 14.09.2012 - 18:44
Dat was deze link (even gekopieerd uit een ander topic:marsman schreef: ↑28.10.2024 - 10:30 Even geleden was er een opinieartikel met de CEO van Porsche die vertelde dat zij berekend hadden dat de B-stand in de meeste gevallen inefficienter is. Ik kan de link niet meer vinden. Ik kan me herinneren dat er veel energie verloren gaat in het systeem om de stroom via regeneratie op te wekken.
Even voor de liefhebbers een link die ik onlangs al eerder postte: https://www.autoweek.nl/autonieuws/arti ... efficient/
Twee stellingen uit het artikel: PORSCHE: 'ONE PEDAL DRIVING IS INEFFICIËNT' en UITROLLEN RESULTEERT IN MINDER ENERGIEVERLIES (sorry voor de hoofdletters is letterlijk gekopieerd).
Precies dit is mijn stelling over B versus D: "Een nadeel van one pedal driving is volgens Porsche-engineer Martin Reichenecker dat er twee keer energie verloren gaat. Een keer bij het wegnemen van de voorwaartse energie van de auto zelf, en een keer bij het opnieuw omzetten van de herwonnen energie in voorwaartse energie. Volgens Reichenecker is het totale verlies voldoende om one pedal driving weg te zetten als inefficiënt. Hij pleit voor zo veel mogelijk uitrollen. Op die manier hoeft er minder energie omgezet te worden, waardoor die dus ook niet in dat proces verloren gaat - bij het omzetten vinden immers verliezen plaats."
Naast efficiency blijft het een persoonlijke keuze. Ik vind het gebruik van de B stand gewoon minder vloeiend en soepel rijden en een ander vind het vertragen van de B stand prettig. Helemaal prima toch.
Volvo XC90T8 R-design met genoeg opties en Polestar tuning en voor werk en fun een Z4 roadster.
Daarvoor: V60 D6 Summum, V70 D5 AWD GT Summum, XC90 D5 Summum GT, V60 D3 GT OR, V70 D5 GT, 855 2.5i, 854 GLT, 744 GL, 440 GL en een paar leasebakken tussendoor
Daarvoor: V60 D6 Summum, V70 D5 AWD GT Summum, XC90 D5 Summum GT, V60 D3 GT OR, V70 D5 GT, 855 2.5i, 854 GLT, 744 GL, 440 GL en een paar leasebakken tussendoor