Pagina 2 van 2

Drive in B of D stand

Geplaatst: 28.10.2024 - 12:54
door E.T.
ja maar dat staat toch los van B en D, dat wordt toch geregeld door de Adaptieve Cruise. Het is meer dat het "freewheelen" bij een bv een afdaling wordt afgeremd in B en dat gebeurd niet in D.

Drive in B of D stand

Geplaatst: 28.10.2024 - 17:13
door E.T.
OGA244 schreef: 28.10.2024 - 12:39 Ook afremmen naar 0?
Vanmiddag de proef op de som, als ik het gas los laat dan wordt de remmende werking van het regenereren vanaf 25 km/u afgebouwd en vanaf zo’n 10 km/u is er geen remmende werking meer.

Drive in B of D stand

Geplaatst: 28.10.2024 - 17:41
door OGA244
Geen long range?

Drive in B of D stand

Geplaatst: 28.10.2024 - 18:25
door E.T.
klopt. XC60 T8 MY 2020

Drive in B of D stand

Geplaatst: 28.10.2024 - 19:28
door OGA244
E.T. schreef: 28.10.2024 - 18:25 klopt. XC60 T8 MY 2020
dan ga je niet tot stilstand en de vertraging is veel minder

Drive in B of D stand

Geplaatst: 28.10.2024 - 20:50
door Hans oet Twent
Dus B ipv D brengt nauwelijks iets extra’s zoals Gouwe omschreef? Muv de afdaling in bergachtig gebied?

Drive in B of D stand

Geplaatst: 29.10.2024 - 06:35
door Gouwe
marsman schreef: 28.10.2024 - 10:30 Even geleden was er een opinieartikel met de CEO van Porsche die vertelde dat zij berekend hadden dat de B-stand in de meeste gevallen inefficienter is. Ik kan de link niet meer vinden. Ik kan me herinneren dat er veel energie verloren gaat in het systeem om de stroom via regeneratie op te wekken.
Dat was deze link (even gekopieerd uit een ander topic:
Even voor de liefhebbers een link die ik onlangs al eerder postte: https://www.autoweek.nl/autonieuws/arti ... efficient/
Twee stellingen uit het artikel: PORSCHE: 'ONE PEDAL DRIVING IS INEFFICIËNT' en UITROLLEN RESULTEERT IN MINDER ENERGIEVERLIES (sorry voor de hoofdletters is letterlijk gekopieerd).
Precies dit is mijn stelling over B versus D: "Een nadeel van one pedal driving is volgens Porsche-engineer Martin Reichenecker dat er twee keer energie verloren gaat. Een keer bij het wegnemen van de voorwaartse energie van de auto zelf, en een keer bij het opnieuw omzetten van de herwonnen energie in voorwaartse energie. Volgens Reichenecker is het totale verlies voldoende om one pedal driving weg te zetten als inefficiënt. Hij pleit voor zo veel mogelijk uitrollen. Op die manier hoeft er minder energie omgezet te worden, waardoor die dus ook niet in dat proces verloren gaat - bij het omzetten vinden immers verliezen plaats."

Naast efficiency blijft het een persoonlijke keuze. Ik vind het gebruik van de B stand gewoon minder vloeiend en soepel rijden en een ander vind het vertragen van de B stand prettig. Helemaal prima toch.