Pagina 2 van 7

Vraag over brandstof

Geplaatst: 15.11.2024 - 23:30
door Willy.VdW
Urbexpeditie schreef: 15.11.2024 - 21:38 E10 bevat ethanol. En ethanol is vergif voor de brandstofmotor.
E5 bevat (mogelijk) ook ethanol, maar maximaal 5%. Het is ook naar mijn mening geen goed spul voor een motor.
Ik merk dat de meerprijs voor een redelijk deel gecompenseerd wordt door een lager verbruik.

Vraag over brandstof

Geplaatst: 15.11.2024 - 23:36
door Hans oet Twent
De T8 draait veel op de batterij. Doordat de benzine langer in de auto blijft tanken we Super Plus in Deutschland. Laatste keer Aral 100 er in gekieperd. Ook daar 2,00€ p/ltr. Altijd nog 26€cent voordeliger dan de 98 hier in het dorp. Bezoek naar Duitsland combineren we dan met een bezoekje aan de Getränke händler en/of supermarkt.

Enniehow zodra de T8 aan het werk moet (Husvagn erachter of ri. de Alpen) klopt de motor mooier en fraaier op een hoger octaan 98/100 gehalte.

Vraag over brandstof

Geplaatst: 16.11.2024 - 04:58
door Stoyanov
Hans Eilander schreef: 15.11.2024 - 22:10
Urbexpeditie schreef: 15.11.2024 - 21:38 E10 bevat ethanol. En ethanol is vergif voor de brandstofmotor.
Niet alleen dat. Maar ethanol is ook funest voor pakkingen, en rubberen afdichtingen. Kan zelfs de brandstofpomp aantasten.

De onderhoudsmonteur van mijn SYM sooter, (1 cilinder) heeft me met klem ontraden om E10 te tanken. Funest voor de motor en pakkingen. Dus....
Die Hans joh... zelfde auto; zelfde scooter.
Ik tank tevens alleen bp ultimate 98 met de sym.

Vraag over brandstof

Geplaatst: 16.11.2024 - 08:49
door Emmevi
Hans Eilander schreef: 15.11.2024 - 22:10 Maar ethanol is ook funest voor pakkingen, en rubberen afdichtingen. Kan zelfs de brandstofpomp aantasten.
Hans Eilander schreef: 15.11.2024 - 21:29 Als jij er geen problemen mee hebt dat er blaadjes en takjes in je tank groeien, en op een dag zelfs uit je tankdeksel komen
Ik snap het niet, het zo zo milieuvriendelijk dat er spontaan blaadjes en takken in gaan groeien, maar tegelijk is het zulke chemische troep dat het pakkingen en rubber oplost?

Ik denk dat het bij een moderne motor die erop gebouwd is en regelmatig gebruikt wordt wel mee valt. Ik zie nu na een jaar of vijf tenminste geen honderdduizenden auto’s bij de garages staan die pakking, o-ring en brandstofpomp problemen hebben.
Daarbij was de brandstof 30-40 jaar geleden ook niet geweldig, daar moest bij de motor voor de winterstop van een maand of drie ook fuel conditioner bij, de carburateurs moesten na de winter afgetapt worden voor frissere peut en minder water om op te starten, en bij een beurt kwam er ook fuelsystem cleaner in de tank om lak en andere aanslag te verwijderen.

E5/98 (of hoger) zal beter zijn dan E5/95, en die zal weer beter zijn dan E10/95 (mede door de lagere calorische waarde van ethanol, dus zuiniger in gebruik). Maar bij wat ik om mij heen zie, zelf ervaar, en kan vinden op de sites van de brandstoffabrikanten heb ik niet het idee dat E10 zo super slecht is als wat sommigen denken.

Vraag over brandstof

Geplaatst: 16.11.2024 - 09:05
door Fredhead
Een moderne motor die met regelmaat gebruikt wordt kan inderdaad gewoon prima op E10.
Alle gebruikte materialen zijn hiervoor geschikt. Zet je de auto langer weg of gebruik je de auto weinig (of rijd je op LPG en rijd je alleen de eerste paar kilometer op benzine) is E5 de betere keuze, net als dat dit het geval is met een oudere auto.

Lang verhaal kort, E5 is de betere brandstof maar met E10 valt het ook allemaal echt wel mee.
Daarvoor wordt het nu wel lang genoeg gebruikt dat dat al is bewezen volgens mij.

Vraag over brandstof

Geplaatst: 16.11.2024 - 10:49
door lint
Deze discussie komt altijd weer op gang want het is ook een gevoels kwestie Het gevoel dat je motor mooier en beter loopt op duurdere E5/98 benzine.

Vraag over brandstof

Geplaatst: 16.11.2024 - 11:08
door OGA244
Ik ga alleen geen 2 40 per liter betalen

Vraag over brandstof

Geplaatst: 16.11.2024 - 11:19
door Hans Eilander
Ik betaal nu bij Total €2,01 en gaat de prijs plotseling weer omhoog, jammer dan. ik blijf gewoon 98 tanken. Kost wat, maar dan heb je ook wat. :-D

Vraag over brandstof

Geplaatst: 16.11.2024 - 11:30
door Jers3n
OGA244 schreef: 16.11.2024 - 11:08 Ik ga alleen geen 2 40 per liter betalen
haha, zoals een vriend al eens zei: “Een hoge literprijs, daar heb ik geen last van, ik tank altijd voor €50,-“ 🤪

Vraag over brandstof

Geplaatst: 16.11.2024 - 13:29
door Spin!
E10 kan op zich geen kwaad als je dagelijks rijdt met de auto. Ik tank met de T-5R altijd E5, omdat die weinig kilometers maakt en hij rijdt er ook echt beter op. Dat was ook toen we de XC90 V8 nog hadden, merkbaar verschil. Nu we de XC90 T8 hebben ben ik weer E10 gaan tanken, maar laatst was er een storing aan de E10 pomp en heb ik E5 in de T8 gegooid en of het nou het placebo effect is weet ik niet, maar hij reed een stuk 'mooier' en wat zuiniger.

E10 dus voor de moderne daily driver. E5 voor de klassieker of de auto die heel weinig kilometers maakt.

Vraag over brandstof

Geplaatst: 16.11.2024 - 14:40
door Stoyanov
Emmevi schreef: 16.11.2024 - 08:49
Hans Eilander schreef: 15.11.2024 - 22:10 Maar ethanol is ook funest voor pakkingen, en rubberen afdichtingen. Kan zelfs de brandstofpomp aantasten.
Hans Eilander schreef: 15.11.2024 - 21:29 Als jij er geen problemen mee hebt dat er blaadjes en takjes in je tank groeien, en op een dag zelfs uit je tankdeksel komen
Ik denk dat het bij een moderne motor die erop gebouwd is en regelmatig gebruikt wordt wel mee valt. Ik zie nu na een jaar of vijf tenminste geen honderdduizenden auto’s bij de garages staan die pakking, o-ring en brandstofpomp problemen hebben.

E5/98 (of hoger) zal beter zijn dan E5/95, en die zal weer beter zijn dan E10/95 (mede door de lagere calorische waarde van ethanol, dus zuiniger in gebruik). Maar bij wat ik om mij heen zie, zelf ervaar, en kan vinden op de sites van de brandstoffabrikanten heb ik niet het idee dat E10 zo super slecht is als wat sommigen denken.

Auto's worden regelmatig gebruikt. Maar dingen als grasmaaiers en buitenboordmotoren niet. Mijn vriend heeft er letterlijk dagwerk van. Verstopte brandstofsystemen door E10.
Zijn advies: zet je je spullen voor langere tijd stil? Zorg dan dat het brandstofsysteem vol zit met E5.

Vraag over brandstof

Geplaatst: 16.11.2024 - 15:14
door Urbexpeditie
Vanwege de 5 maanden lange winters hier in het hoge noorden gooien wij Aspen in onze landbouwmachines en grasmaaiers enz.
Dat is meer zuiver en bevat helemaal geen ethanol. Spulleke vlokt ook niet.
Machines leegdraaien en daarna paar liter Aspen er in. Heel even laten lopen en volgend seizoen klaar voor gebruik.

Vraag over brandstof

Geplaatst: 16.11.2024 - 18:28
door dimitripb
Hans Eilander schreef: 15.11.2024 - 21:29 Lees de commentaren van deskundigen, en wat de brandstof maatschappijen zelf zeggen over premium brandstof.
Dat oliemaatschappijen roepen dat je beter de duurdere benzine kan tanken is natuurlijk logisch. Deskundigen omschrijven de chemie en fysica achter een hoger octaangetaal. Dat wil nog niet zeggen dat iedere motor “beter loopt” met een hoger octaangetal. Niemand heeft nog nooit objectief kunnen aantonen dat de benzinemotoren van de XC40 (die geoptimaliseerd zijn voor E10) beter lopen met E5. Het zit vooral tussen de oren.

Vraag over brandstof

Geplaatst: 16.11.2024 - 18:48
door OGA244
Prijsverschil is in Duitsland verwaarloosbaar, hier zomaar 30ct p/ltr

Vraag over brandstof

Geplaatst: 16.11.2024 - 19:56
door Urbexpeditie
dimitripb schreef: 16.11.2024 - 18:28
Dat oliemaatschappijen roepen dat je beter de duurdere benzine kan tanken is natuurlijk logisch. Deskundigen omschrijven de chemie en fysica achter een hoger octaangetaal. Dat wil nog niet zeggen dat iedere motor “beter loopt” met een hoger octaangetal. Niemand heeft nog nooit objectief kunnen aantonen dat de benzinemotoren van de XC40 (die geoptimaliseerd zijn voor E10) beter lopen met E5. Het zit vooral tussen de oren.
Toch wel Dimitripb. Je hele verhaal wordt onderuit gehaald door Volvo zelf. Dit staat op de website van Volvo:

Petrol
Updated 17/10/2024
It is important to use the correct fuel during refuelling. Petrol is available with different octane ratings that are adapted for different types of driving.
Only use petrol from well-known producers. Never use fuel of dubious quality. Petrol must fulfil the EN 228 standard.

Identifier for petrol
P5-1846-All-Decal petrol
Decal on the inside of the fuel filler flap.
The identifier in accordance with the CEN standard EN16942 is located on the inside of the fuel filler flap, and will be on corresponding fuel pumps and their nozzles at filling stations throughout Europe by 12 October 2018 at the latest.

These are the identifiers that apply for current standard fuels in Europe. Petrol with the following identifiers may be used in cars with petrol engine.

P5-1646-x90-Sticker E5 for petrol
E5 is a petrol with maximum 2.7% oxygen and maximum 5 volume % ethanol.

P5-1646-x90-Sticker E10 for petrol
E10 is a petrol with maximum 3.7% oxygen and maximum 10 volume % ethanol.


Important
Fuel that contains up to 10 percent by volume ethanol is permitted.
EN 228 E10 petrol (max 10 percent by volume ethanol) is approved for use.
Ethanol higher than E10 (max. 10 percent by volume ethanol) is not permitted, e.g. E85 is not permitted.
Octane rating

RON 95 can be used for normal driving.
RON 98 is recommended for good power and low fuel consumption.
An octane rating lower than RON 95 must not be used.
When driving in temperatures above +38 °C (100 °F), fuel with the highest octane rating is recommended for adapted performance and fuel economy.



Important
Use only unleaded petrol to avoid damaging the catalytic converter.
Fuel containing metallic additives must not be used.
Do not use any additives which have not been recommended by Volvo.

Bron: https://www.volvocars.com/uk/support/ca ... 510a1da719

Vraag over brandstof

Geplaatst: 16.11.2024 - 21:41
door Fredhead
Urbexpeditie schreef: 16.11.2024 - 15:14 Vanwege de 5 maanden lange winters hier in het hoge noorden gooien wij Aspen in onze landbouwmachines en grasmaaiers enz.
Dat is meer zuiver en bevat helemaal geen ethanol. Spulleke vlokt ook niet.
Machines leegdraaien en daarna paar liter Aspen er in. Heel even laten lopen en volgend seizoen klaar voor gebruik.
Hier ook op Aspen.
Sowieso zijn de leidingen van dit soort motoren niet geschikt voor ethanol en moet er dus E5 in.

Vraag over brandstof

Geplaatst: 16.11.2024 - 21:53
door lint
Ik gebruik de brandstof van Stihl voor onze tuinmachines. Werkt ook prima.

Vraag over brandstof

Geplaatst: 17.11.2024 - 09:42
door Willy.VdW
lint schreef: 16.11.2024 - 10:49 Deze discussie komt altijd weer op gang want het is ook een gevoels kwestie Het gevoel dat je motor mooier en beter loopt op duurdere E5/98 benzine.
Hoe een motor loopt is (ook) afhankelijk van de manier waarop de benzine gemaakt wordt.
Dat is goed voelbaar op een motorfiets, in een auto minder.

Vraag over brandstof

Geplaatst: 19.11.2024 - 21:27
door dimitripb
Urbexpeditie schreef: 16.11.2024 - 19:56 Toch wel Dimitripb. Je hele verhaal wordt onderuit gehaald door Volvo zelf.
Dat wordt helemaal niet onderuit gehaald. In dat artikel worden ook algemene kenmerken en conclusies genoemd. Het gaat mij om een specifieke analyse voor bijv. een T2 en T3 met een XC40.
Hierboven ging het er ook om of de meerprijs de besparing rechtvaardigt. In de praktijk is de brandstofbesparing met E5 t.o.v. E10 verwaarloosbaar klein.
Zelf heb ik toen ik de auto kocht E5 en E10 gedurende enkele maanden uitgetest. Qua verbruik scheelde het niets en ook het zogenaamde "beter lopen" is gewoon niet waarneembaar. Heb ooit een S40 met GDI motor gehad en weet dus wel hoe het is als een motor beter loopt bij heen hoger octaangetal.

Vraag over brandstof

Geplaatst: 19.11.2024 - 21:40
door Hans Eilander
Dat kan allemaal waar zijn, dat E5 minimaal zuiniger is dan E10, en dat het beter lopen van de motor op E5, nauwelijks waarneembaar is. Maar dan nóg is E5 voor de levensduur van de motor beter. Betere en schonere verbranding, en hoe minder Ethanol toegevoegd, hoe beter. Kost iets meer, maar dan heb je ook wat. ;)