Regelmatig betrap ik mezelf erop dat ik afgeleid ben door iets zoeken in dat scherm. Soms met gevolg dat ik richting de andere rijbaan opschuif.
Het is dus onveiliger dan gewoon knoppen.
Maar voor een ander kan ik niet oordelen.
hoe (on)veilig is zo'n scherm
-
- 4th Gear member
- Berichten: 926
- Lid geworden op: 26.02.2016 - 15:24
De Sensus Volvo's hebben naar mijn mening voldoende knoppen (of stembediening) om de dingen die je
mogelijk tijdens het rijden moet doen te kunnen doen. Ze hebben een goeie mix van scherm en knoppen.
Andere zaken doe je beter niet tijdens het rijden, ook niet indien dat via knoppen gaat.
mogelijk tijdens het rijden moet doen te kunnen doen. Ze hebben een goeie mix van scherm en knoppen.
Andere zaken doe je beter niet tijdens het rijden, ook niet indien dat via knoppen gaat.
2018 XC90 T5 - 2024 XC40 T2
- lint
- Geartronic member
- Berichten: 30172
- Lid geworden op: 23.02.2007 - 00:12
- Locatie: Ridderkerk
Centraal scherm is prima maar dan wel met goede stembediening en een aantal fysieke knoppen voor de basisfuncties zoals volume audio en klimaatregeling.
In bestelling: XC60 T6 PIH Ultra Thema dark
XC40 Pure electric Twin Engine Ultimate 2023
BMW Z4 G29 sDrive20i 2024
MGB GT 1976
XC40 Pure electric Twin Engine Ultimate 2023
BMW Z4 G29 sDrive20i 2024
MGB GT 1976
- OGA244
- 8th Gear member
- Berichten: 13869
- Lid geworden op: 21.03.2011 - 21:54
- Locatie: Skåne
Dat ik het een klotensysteem vind (en met mij veel klanten) schijn ik dan te moeten verdedigen, lijkt me een verkeerd vertrekpunt.
Je moet naar het midden kijken en mogelijk zelfs wat zoeken..
Het zit niet in je blikveld en dus kijk je niet op straat.
Past mij iets niet laat ik het staan, die trend zag ik ook bij veel klanten die soms al meer dan 25 jaar volvo reden.
Nieuwe klanten omarmen het mogelijk, die zie ik alleen geen 25 jaar volvo gaan rijden..
"Volvo for life" is dan ineens een tamelijk holle kreet van een reclamebureau geworden.
Je moet naar het midden kijken en mogelijk zelfs wat zoeken..
Het zit niet in je blikveld en dus kijk je niet op straat.
Past mij iets niet laat ik het staan, die trend zag ik ook bij veel klanten die soms al meer dan 25 jaar volvo reden.
Nieuwe klanten omarmen het mogelijk, die zie ik alleen geen 25 jaar volvo gaan rijden..
"Volvo for life" is dan ineens een tamelijk holle kreet van een reclamebureau geworden.
-
- 7th Gear member
- Berichten: 8628
- Lid geworden op: 07.04.2021 - 12:53
Is mijn Sub toch wel anders.
In het menu staan zaken welk je doorgaans niet hoeft te wijzigen. De rest kan je blindelings vinden.
In het menu staan zaken welk je doorgaans niet hoeft te wijzigen. De rest kan je blindelings vinden.
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Blog Småbruk - Het leven op een kleine Zweedse boerderij...
"A man without a vision for his future, always returns to his past"
"A man without a vision for his future, always returns to his past"
- -KJ-
- 5th Gear member
- Berichten: 1236
- Lid geworden op: 01.03.2016 - 20:22
Als je op mijn bericht reageert: ik stel uit oprechte nieuwsgierigheid een vraag omdat ik niet herken wat anderen ervaren.OGA244 schreef: ↑17.11.2024 - 12:34 Dat ik het een klotensysteem vind (en met mij veel klanten) schijn ik dan te moeten verdedigen, lijkt me een verkeerd vertrekpunt.
Je moet naar het midden kijken en mogelijk zelfs wat zoeken..
Het zit niet in je blikveld en dus kijk je niet op straat.
Past mij iets niet laat ik het staan, die trend zag ik ook bij veel klanten die soms al meer dan 25 jaar volvo reden.
Nieuwe klanten omarmen het mogelijk, die zie ik alleen geen 25 jaar volvo gaan rijden..
"Volvo for life" is dan ineens een tamelijk holle kreet van een reclamebureau geworden.
- OGA244
- 8th Gear member
- Berichten: 13869
- Lid geworden op: 21.03.2011 - 21:54
- Locatie: Skåne
Dat kan, daar heeft volvo ook last van, daar begrijpen ze (ook) niet dat er mensen zijn die fysieke knoppen prettiger vinden..
Die de relatieve "logica" van een menu wat alleen bediend kan worden door erop te tikken verafschuwen, zeker als je daarvoor ook nog je blik van de weg af moet halen..
In autotests wordt het wel aanwezig zijn van logisch gepositioneerde bedieningsknoppen ook konsekwent als een pre benoemd.
Eindelijk: veiligheidsorganisatie Euro NCAP gaat autofabrikanten motiveren om fysieke, eenvoudige knoppen te gebruiken voor vitale functies. https://www.autoweek.nl/autonieuws/arti ... uchscreens.
https://www.vibilagare.se/english/physi ... test-finds
En gaat het ding op zwart, en dat zal menig volvo rijder wel eens overkomen zijn kun je ineens helemaal niets meer..
Die de relatieve "logica" van een menu wat alleen bediend kan worden door erop te tikken verafschuwen, zeker als je daarvoor ook nog je blik van de weg af moet halen..
In autotests wordt het wel aanwezig zijn van logisch gepositioneerde bedieningsknoppen ook konsekwent als een pre benoemd.
Eindelijk: veiligheidsorganisatie Euro NCAP gaat autofabrikanten motiveren om fysieke, eenvoudige knoppen te gebruiken voor vitale functies. https://www.autoweek.nl/autonieuws/arti ... uchscreens.
https://www.vibilagare.se/english/physi ... test-finds
En gaat het ding op zwart, en dat zal menig volvo rijder wel eens overkomen zijn kun je ineens helemaal niets meer..
-
- 5th Gear member
- Berichten: 1568
- Lid geworden op: 15.08.2014 - 19:49
- Locatie: Groningen
Ik heb hier al veel moeite mee. Ik ben ook al wat ouder, 68. Heb laatst in een EX30 gereden. Sorry is niks voor mij. Zeer blij met mijn kort geleden aangeschafte XC60 van 2017 met een normaal dashboard, waarvan de verlichting in de nacht ook laag staat. In de Saab heb ik nightpanel, heerlijk tijdens een nachtelijke reis over de snelweg. Maar de jongere rijder zal er zeker aan gewend zijn en ik kan nog prima vooruit met mijn oude(re) auto's.Urbexpeditie schreef: ↑17.11.2024 - 12:40 Is mijn Sub toch wel anders.
In het menu staan zaken welk je doorgaans niet hoeft te wijzigen. De rest kan je blindelings vinden.
Screenshot_20241117_123845_Gallery.jpg
Van:
Saab 9-3 Tid Estate,
Saab 9-3 TTid Estate,
V70 2.4 D5
XC60 D3
XC70 D4
XC60 T5 Polestar Engineered
Naar: XC70 T5 Nordic+ EN Saab 9-3 Cabriolet Vector 1.8t
Saab 9-3 Tid Estate,
Saab 9-3 TTid Estate,
V70 2.4 D5
XC60 D3
XC70 D4
XC60 T5 Polestar Engineered
Naar: XC70 T5 Nordic+ EN Saab 9-3 Cabriolet Vector 1.8t
- OGA244
- 8th Gear member
- Berichten: 13869
- Lid geworden op: 21.03.2011 - 21:54
- Locatie: Skåne
Windows 8 was volgens de ontwikkelaars (van net 20) intuïtief bedienbaar voor 50 plussers, wat weten die kinderen nu van de intuïtie van 50 plussers?
Zo ook met dit soort ontwikkelingen, "spelcomputers" horen imho niet de basis te zijn van de intuïtieve bediening van een auto..
Geen merk blijkt overigens bij meer fatale ongelukken betrokken dan tesla lees ik vanmorgen, boordevol digitale lastig te doorgronden schermen, computers en veiligheidssystemen..
https://www.bright.nl/nieuws/1238793/te ... ukken.html
Zo ook met dit soort ontwikkelingen, "spelcomputers" horen imho niet de basis te zijn van de intuïtieve bediening van een auto..
Geen merk blijkt overigens bij meer fatale ongelukken betrokken dan tesla lees ik vanmorgen, boordevol digitale lastig te doorgronden schermen, computers en veiligheidssystemen..
https://www.bright.nl/nieuws/1238793/te ... ukken.html
- Bover
- 8th Gear member
- Berichten: 14976
- Lid geworden op: 11.01.2005 - 19:43
- Locatie: Auvergne France
+1 en ook ik ben voorstander van het onmogelijk te maken te bellen/appen/PC bedienen vanuit een rijdende auto
en dan zie de link
Aanraakschermen in je auto bedienen drie keer gevaarlijker dan rijden onder invloed: "Europese regels nodig"
https://www.vrt.be/vrtnws/nl/2021/03/11 ... ker-dan-r/
BLOG: LEVEN IN FRANCE (auto) verhalen over de Franse campagne sinds 2019
Vijf Cilinder Diesel Power: XC70 D5 AWD MY 06.2012 Summum
Driving Volvo anno 1995. Obbe Tuning Modificatie....
Vijf Cilinder Diesel Power: XC70 D5 AWD MY 06.2012 Summum
Driving Volvo anno 1995. Obbe Tuning Modificatie....
-
- 7th Gear member
- Berichten: 8628
- Lid geworden op: 07.04.2021 - 12:53
Bij de meeste merken, waaronder Subaru, kan je het middenscherm alleen bedienen als de auto stilstaat en in de P of N stand. Heb je bv whattsapp in je scherm, dan kan je deze niet fysiek gebruiken. Wel via stemopdracht net als enkele andere instellingen.
Blog Småbruk - Het leven op een kleine Zweedse boerderij...
"A man without a vision for his future, always returns to his past"
"A man without a vision for his future, always returns to his past"
-
- 4th Gear member
- Berichten: 609
- Lid geworden op: 24.05.2014 - 10:40
- Locatie: Amersfoort
Ik heb 6 maanden in een EX30 gereden. Tijdens het rijden had ik mijn aandacht op de weg en niet op het middenscherm. Voordat de rit begon, was alles ingesteld. Tijdens de rit was de digitale snelheidsmeter voor mij goed af te lezen omdat deze in mijn blikveld zat. Het is voor het grootste deel gewenning en discipline. Daarnaast ontbreekt het ook vaak aan kennis. Vertrouwd raken met de verschillende mogelijkheden geeft rust en zorgt ervoor dat je de focus beter op de wegsituaties kunt houden. Uiteindelijk is het beeld subjectief. Wat vind je fijn? De knoppen of een digitale middenscherm?AdB1955 schreef: ↑15.11.2024 - 09:19 Er was een tijd dat de cockpit van een doorsnee auto leek op de cockpit van een Boeing, zoveel knoppen, toeters en bellen. Nu moet alles heel minimalistisch zijn. Alles verpakt in een groot scherm geplaatst in het midden van je dashboard waar je vaak gedwongen wordt om tijdens het rijden het menu in te duiken om iets voor elkaar te krijgen (die oude knoppen van vroeger vond je haast blindelings zonder je blik op de weg te verliezen). Ik vraag me af of zo'n scherm niet net zo onveilig of misschien zelfs wel onveiliger is als tijdens het rijden met je mobiel bezig te zijn (?)
En dan nog iets over betrouwbare onderzoeken m.b.t. dit thema. Deze ben ik nog niet tegengekomen. Wat er is, is niet recent, en/of zijn deze onderzoeken niet betrouwbaar omdat de normgroepen onvoldoende zijn onderzocht en toegepast. Enfin, voor ieder wat wils; vooralsnog ook nog bij Volvo.
| Volvo S80 D5 | Volvo V70 2.5T | Volvo C30 1.6D | Volvo V70 2.4 | Volvo C30 D5 | Volvo S80 D5 | Volvo C30 2.0D | Volvo V40 D4 | Volvo V70 2.5 | Volvo S80 D5 | Volvo C30 D2 R-Design | Volvo S80 3.2 Kinetic | Volvo V70 D2 (VEA) Dynamic | Volvo V90 Inscrip Metallic D4 Full Option | Volvo S90 D3 Momentum | Volvo S60 T6 (8) Summum Red | Volvo S90 T5 Inscr | Volvo XC40 Recharge ER Ultra 2024 | Volvo EX30 Ultra ER | Volvo EX40 Ultra | Volvo EX30 Ultra Performance Pine Crystal White |
- OGA244
- 8th Gear member
- Berichten: 13869
- Lid geworden op: 21.03.2011 - 21:54
- Locatie: Skåne
die lui van euro ncap doen inderdaad maar wat..C30BlackStone schreef: ↑17.11.2024 - 16:48
En dan nog iets over betrouwbare onderzoeken m.b.t. dit thema. Deze ben ik nog niet tegengekomen. Wat er is, is niet recent, en/of zijn deze onderzoeken niet betrouwbaar omdat de normgroepen onvoldoende zijn onderzocht en toegepast. Enfin, voor ieder wat wils; vooralsnog ook nog bij Volvo.
- raspaardje
- 6th Gear member
- Berichten: 4129
- Lid geworden op: 30.05.2012 - 10:07
- Locatie: Regio Utrecht
Euro NCap wil voorlopig alleen op echt noodzakelijke functies toetsen: bediening van het gevarenlicht, de ruitenwissers en knipperlichten.OGA244 schreef: ↑17.11.2024 - 17:12die lui van euro ncap doen inderdaad maar wat..C30BlackStone schreef: ↑17.11.2024 - 16:48
En dan nog iets over betrouwbare onderzoeken m.b.t. dit thema. Deze ben ik nog niet tegengekomen. Wat er is, is niet recent, en/of zijn deze onderzoeken niet betrouwbaar omdat de normgroepen onvoldoende zijn onderzocht en toegepast. Enfin, voor ieder wat wils; vooralsnog ook nog bij Volvo.
Dat scherm gaat echt niet meer weg, geloof me. Fabrikanten moeten echter de juiste balans vinden tussen knoppen en schermen.
Skoda doet het best aardig in de nieuwe Superb met gewoon knoppen voor de verwarming waarmee ook andere zaken zijn te regelen.
2019 Volvo V60 T5 R-Design Polestar - Osmium Grey
Fiat 124 Spider Lusso Squadra Tuning - Bianco Ghiaccio Perla
Fiat 124 Spider Lusso Squadra Tuning - Bianco Ghiaccio Perla
- Hans Eilander
- 7th Gear member
- Berichten: 7042
- Lid geworden op: 01.08.2020 - 12:23
- Locatie: G - O
Dat scherm vind ik persoonlijk nogal druk overkomen. Ik vind het Sensus systeem dat Volvo heeft toegepast, heel overzichtelijk. En zeker niet te druk, zodat je door de bomen het bos niet meer ziet. Wel had ik persoonlijk liever wat meer kleuren in de navigatie gezien. Nu is het overwegend wit en grijs. Daar ik de navigatie bijna nooit gebruik, is dat voor mij echter geen breekpunt.
Volvo XC40 T2 Business Pro automaat. (8 okt 2020)