Pagina 2 van 4
hoe (on)veilig is zo'n scherm
Geplaatst: 15.11.2024 - 18:05
door Stoyanov
Regelmatig betrap ik mezelf erop dat ik afgeleid ben door iets zoeken in dat scherm. Soms met gevolg dat ik richting de andere rijbaan opschuif.
Het is dus onveiliger dan gewoon knoppen.
Maar voor een ander kan ik niet oordelen.
hoe (on)veilig is zo'n scherm
Geplaatst: 17.11.2024 - 09:47
door Willy.VdW
De Sensus Volvo's hebben naar mijn mening voldoende knoppen (of stembediening) om de dingen die je
mogelijk tijdens het rijden moet doen te kunnen doen. Ze hebben een goeie mix van scherm en knoppen.
Andere zaken doe je beter niet tijdens het rijden, ook niet indien dat via knoppen gaat.
hoe (on)veilig is zo'n scherm
Geplaatst: 17.11.2024 - 10:03
door lint
Centraal scherm is prima maar dan wel met goede stembediening en een aantal fysieke knoppen voor de basisfuncties zoals volume audio en klimaatregeling.
hoe (on)veilig is zo'n scherm
Geplaatst: 17.11.2024 - 11:04
door OGA244
Intuitive bediening is onzin, je zoekt je het lazarus
hoe (on)veilig is zo'n scherm
Geplaatst: 17.11.2024 - 12:04
door -KJ-
Nogmaals de vraag: welke instellingen wil je al rijdend wijzigen waarvoor je diep in de menu’s moet graven?
hoe (on)veilig is zo'n scherm
Geplaatst: 17.11.2024 - 12:34
door OGA244
Dat ik het een klotensysteem vind (en met mij veel klanten) schijn ik dan te moeten verdedigen, lijkt me een verkeerd vertrekpunt.
Je moet naar het midden kijken en mogelijk zelfs wat zoeken..
Het zit niet in je blikveld en dus kijk je niet op straat.
Past mij iets niet laat ik het staan, die trend zag ik ook bij veel klanten die soms al meer dan 25 jaar volvo reden.
Nieuwe klanten omarmen het mogelijk, die zie ik alleen geen 25 jaar volvo gaan rijden..
"Volvo for life" is dan ineens een tamelijk holle kreet van een reclamebureau geworden.
hoe (on)veilig is zo'n scherm
Geplaatst: 17.11.2024 - 12:40
door Urbexpeditie
Is mijn Sub toch wel anders.
In het menu staan zaken welk je doorgaans niet hoeft te wijzigen. De rest kan je blindelings vinden.
Screenshot_20241117_123845_Gallery.jpg
hoe (on)veilig is zo'n scherm
Geplaatst: 17.11.2024 - 13:06
door -KJ-
OGA244 schreef: ↑17.11.2024 - 12:34
Dat ik het een klotensysteem vind (en met mij veel klanten) schijn ik dan te moeten verdedigen, lijkt me een verkeerd vertrekpunt.
Je moet naar het midden kijken en mogelijk zelfs wat zoeken..
Het zit niet in je blikveld en dus kijk je niet op straat.
Past mij iets niet laat ik het staan, die trend zag ik ook bij veel klanten die soms al meer dan 25 jaar volvo reden.
Nieuwe klanten omarmen het mogelijk, die zie ik alleen geen 25 jaar volvo gaan rijden..
"Volvo for life" is dan ineens een tamelijk holle kreet van een reclamebureau geworden.
Als je op mijn bericht reageert: ik stel uit oprechte nieuwsgierigheid een vraag omdat ik niet herken wat anderen ervaren.
hoe (on)veilig is zo'n scherm
Geplaatst: 17.11.2024 - 13:21
door OGA244
Dat kan, daar heeft volvo ook last van, daar begrijpen ze (ook) niet dat er mensen zijn die fysieke knoppen prettiger vinden..
Die de relatieve "logica" van een menu wat alleen bediend kan worden door erop te tikken verafschuwen, zeker als je daarvoor ook nog je blik van de weg af moet halen..
In autotests wordt het wel aanwezig zijn van logisch gepositioneerde bedieningsknoppen ook konsekwent als een pre benoemd.
Eindelijk: veiligheidsorganisatie Euro NCAP gaat autofabrikanten motiveren om fysieke, eenvoudige knoppen te gebruiken voor vitale functies.
https://www.autoweek.nl/autonieuws/arti ... uchscreens.
https://www.vibilagare.se/english/physi ... test-finds
En gaat het ding op zwart, en dat zal menig volvo rijder wel eens overkomen zijn kun je ineens helemaal niets meer..
hoe (on)veilig is zo'n scherm
Geplaatst: 17.11.2024 - 13:45
door Frits V70
Urbexpeditie schreef: ↑17.11.2024 - 12:40
Is mijn Sub toch wel anders.
In het menu staan zaken welk je doorgaans niet hoeft te wijzigen. De rest kan je blindelings vinden.
Screenshot_20241117_123845_Gallery.jpg
Ik heb hier al veel moeite mee. Ik ben ook al wat ouder, 68. Heb laatst in een EX30 gereden. Sorry is niks voor mij. Zeer blij met mijn kort geleden aangeschafte XC60 van 2017 met een normaal dashboard, waarvan de verlichting in de nacht ook laag staat. In de Saab heb ik nightpanel, heerlijk tijdens een nachtelijke reis over de snelweg. Maar de jongere rijder zal er zeker aan gewend zijn en ik kan nog prima vooruit met mijn oude(re) auto's.
hoe (on)veilig is zo'n scherm
Geplaatst: 17.11.2024 - 14:00
door OGA244
Windows 8 was volgens de ontwikkelaars (van net 20) intuïtief bedienbaar voor 50 plussers, wat weten die kinderen nu van de intuïtie van 50 plussers?
Zo ook met dit soort ontwikkelingen, "spelcomputers" horen imho niet de basis te zijn van de intuïtieve bediening van een auto..
Geen merk blijkt overigens bij meer fatale ongelukken betrokken dan tesla lees ik vanmorgen, boordevol digitale lastig te doorgronden schermen, computers en veiligheidssystemen..
https://www.bright.nl/nieuws/1238793/te ... ukken.html
hoe (on)veilig is zo'n scherm
Geplaatst: 17.11.2024 - 15:15
door Bover
OGA244 schreef: ↑15.11.2024 - 17:54
Basale info is voor mij essentieel, graag recht voor mijn neus met ronde klokken met naalden.. Daarnaast fysieke knoppen..
Zie helemaal niets in die touch schermen
+1 en ook ik ben voorstander van het onmogelijk te maken te bellen/appen/PC bedienen vanuit een rijdende auto
en dan zie de link
Aanraakschermen in je auto bedienen drie keer gevaarlijker dan rijden onder invloed: "Europese regels nodig"
https://www.vrt.be/vrtnws/nl/2021/03/11 ... ker-dan-r/
hoe (on)veilig is zo'n scherm
Geplaatst: 17.11.2024 - 15:24
door Urbexpeditie
Bover schreef: ↑17.11.2024 - 15:19
ik ben voorstanbder van het onmogelijk te maken te bellen/appen/PC bedienen vanuit een rijdende auto
Bij de meeste merken, waaronder Subaru, kan je het middenscherm alleen bedienen als de auto stilstaat en in de P of N stand. Heb je bv whattsapp in je scherm, dan kan je deze niet fysiek gebruiken. Wel via stemopdracht net als enkele andere instellingen.
hoe (on)veilig is zo'n scherm
Geplaatst: 17.11.2024 - 16:48
door C30BlackStone
AdB1955 schreef: ↑15.11.2024 - 09:19
Er was een tijd dat de cockpit van een doorsnee auto leek op de cockpit van een Boeing, zoveel knoppen, toeters en bellen. Nu moet alles heel minimalistisch zijn. Alles verpakt in een groot scherm geplaatst in het midden van je dashboard waar je vaak gedwongen wordt om tijdens het rijden het menu in te duiken om iets voor elkaar te krijgen (die oude knoppen van vroeger vond je haast blindelings zonder je blik op de weg te verliezen). Ik vraag me af of zo'n scherm niet net zo onveilig of misschien zelfs wel onveiliger is als tijdens het rijden met je mobiel bezig te zijn (?)
Ik heb 6 maanden in een EX30 gereden. Tijdens het rijden had ik mijn aandacht op de weg en niet op het middenscherm. Voordat de rit begon, was alles ingesteld. Tijdens de rit was de digitale snelheidsmeter voor mij goed af te lezen omdat deze in mijn blikveld zat. Het is voor het grootste deel gewenning en discipline. Daarnaast ontbreekt het ook vaak aan kennis. Vertrouwd raken met de verschillende mogelijkheden geeft rust en zorgt ervoor dat je de focus beter op de wegsituaties kunt houden. Uiteindelijk is het beeld subjectief. Wat vind je fijn? De knoppen of een digitale middenscherm?
En dan nog iets over betrouwbare onderzoeken m.b.t. dit thema. Deze ben ik nog niet tegengekomen. Wat er is, is niet recent, en/of zijn deze onderzoeken niet betrouwbaar omdat de normgroepen onvoldoende zijn onderzocht en toegepast. Enfin, voor ieder wat wils; vooralsnog ook nog bij Volvo.
hoe (on)veilig is zo'n scherm
Geplaatst: 17.11.2024 - 17:03
door Willy.VdW
-KJ- schreef: ↑17.11.2024 - 12:04
Nogmaals de vraag: welke instellingen wil je al rijdend wijzigen waarvoor je diep in de menu’s moet graven?
Voor mij/ons geen (in onze Sensus auto's).
hoe (on)veilig is zo'n scherm
Geplaatst: 17.11.2024 - 17:12
door OGA244
C30BlackStone schreef: ↑17.11.2024 - 16:48
En dan nog iets over betrouwbare onderzoeken m.b.t. dit thema. Deze ben ik nog niet tegengekomen. Wat er is, is niet recent, en/of zijn deze onderzoeken niet betrouwbaar omdat de normgroepen onvoldoende zijn onderzocht en toegepast. Enfin, voor ieder wat wils; vooralsnog ook nog bij Volvo.
die lui van euro ncap doen inderdaad maar wat..
hoe (on)veilig is zo'n scherm
Geplaatst: 17.11.2024 - 17:55
door raspaardje
OGA244 schreef: ↑17.11.2024 - 17:12
C30BlackStone schreef: ↑17.11.2024 - 16:48
En dan nog iets over betrouwbare onderzoeken m.b.t. dit thema. Deze ben ik nog niet tegengekomen. Wat er is, is niet recent, en/of zijn deze onderzoeken niet betrouwbaar omdat de normgroepen onvoldoende zijn onderzocht en toegepast. Enfin, voor ieder wat wils; vooralsnog ook nog bij Volvo.
die lui van euro ncap doen inderdaad maar wat..
Euro NCap wil voorlopig alleen op echt noodzakelijke functies toetsen: bediening van het gevarenlicht, de ruitenwissers en knipperlichten.
Dat scherm gaat echt niet meer weg, geloof me. Fabrikanten moeten echter de juiste balans vinden tussen knoppen en schermen.
Skoda doet het best aardig in de nieuwe Superb met gewoon knoppen voor de verwarming waarmee ook andere zaken zijn te regelen.
hoe (on)veilig is zo'n scherm
Geplaatst: 17.11.2024 - 22:12
door AdB1955
Dat scherm van urbexpeditie bevalt mij wel. Alles in één oogopslag en simpel te corrigeren zonder dat je eerst het menu in moet duiken.
hoe (on)veilig is zo'n scherm
Geplaatst: 17.11.2024 - 22:33
door OGA244
Das echt anders dan bij volvo
hoe (on)veilig is zo'n scherm
Geplaatst: 18.11.2024 - 10:13
door Hans Eilander
AdB1955 schreef: ↑17.11.2024 - 22:12 Dat scherm van urbexpeditie bevalt mij wel. Alles in één oogopslag en simpel te corrigeren zonder dat je eerst het menu in moet duiken.
Dat scherm vind ik persoonlijk nogal druk overkomen. Ik vind het Sensus systeem dat Volvo heeft toegepast, heel overzichtelijk. En zeker niet te druk, zodat je door de bomen het bos niet meer ziet. Wel had ik persoonlijk liever wat meer kleuren in de navigatie gezien. Nu is het overwegend wit en grijs. Daar ik de navigatie bijna nooit gebruik, is dat voor mij echter geen breekpunt.