Dag Gouwe,
klopt hoor dat je uiteraard altijd de slechte verhalen lees op internet. Desnietaltemin kom je de "defecte ERAD" toch vaak tegen op veel diverse Fora, dus het is zeker geen unicum en volgens mij wel een "gekend euvel" bij Volvo. Mogelijks is het dan inderdaad 'enkel' de koppeling, alsnog ben je al snel enkele duizenden euro's kwijt aan herstel dus is ook geen akkefietje.
I.v.m. de accu zou het Volvo sieren als ze inderdaad modules in de batterij zouden fixen ipv "volledige vervanging batterij" aan extreme prijzen, zoals ik vaak lees bij andere merken (Mercedes, BMW , Range Rover).Meest frappante was een 1,7 kWh hybride batterij in Range Rover met herstelkost (incl.uren) van 30K EUR...Gekker kan het niet worden, maar wat kan je doen als je geen ander bedrijf vindt die hier iets beters kan aanbieden? https://businessam.be/partners-gocar/35989/
I.v.m. met die Tesla accu (of eender welke andere accu van een full EV), ben ik het toch niet helemaal met je eens.Net omdat een full EV batterij zoveel groter is, moet ze veel minder cycli laden en ontladen om bvb tot 250K KM te komen.Met een 18 kWh batterij die je bvb. consequent elke nacht laadt, zal die voor zelfde kilometerstand veel meer cycli moeten laden /ontladen en dus ook een stuk sneller defect zijn. Als de batterij dan echt veel goedkoper is om te vervangen, dan is dit aanvaardbaar. Maar is dus niet altijd het gevolg (nogmaals, los van Volvo).
Tik achteras
- Gouwe
- 7th Gear member
- Berichten: 6690
- Lid geworden op: 14.09.2012 - 18:44
Ik denk dat jou veronderstelling van de mate van slijtage van een EV niet helemaal klopt. Ook een Tesla accu slijt gewoon zo maar 20% in 9 jaar, net als mijn bijna 9 jaar oude PIH met bruto maar 9,2 kWh. En die laatste houdt het al 300K vol en wordt dagelijks gemiddeld meerdere keren geladen en ontladen.v60dude schreef: ↑13.12.2024 - 18:57 ..I.v.m. met die Tesla accu (of eender welke andere accu van een full EV), ben ik het toch niet helemaal met je eens.Net omdat een full EV batterij zoveel groter is, moet ze veel minder cycli laden en ontladen om bvb tot 250K KM te komen.Met een 18 kWh batterij die je bvb. consequent elke nacht laadt, zal die voor zelfde kilometerstand veel meer cycli moeten laden /ontladen en dus ook een stuk sneller defect zijn. Als de batterij dan echt veel goedkoper is om te vervangen, dan is dit aanvaardbaar. Maar is dus niet altijd het gevolg (nogmaals, los van Volvo).
Volvo XC90T8 R-design met genoeg opties en Polestar tuning en voor werk en fun een Z4 roadster.
Daarvoor: V60 D6 Summum, V70 D5 AWD GT Summum, XC90 D5 Summum GT, V60 D3 GT OR, V70 D5 GT, 855 2.5i, 854 GLT, 744 GL, 440 GL en een paar leasebakken tussendoor
Daarvoor: V60 D6 Summum, V70 D5 AWD GT Summum, XC90 D5 Summum GT, V60 D3 GT OR, V70 D5 GT, 855 2.5i, 854 GLT, 744 GL, 440 GL en een paar leasebakken tussendoor
-
- 1st Gear member
- Berichten: 12
- Lid geworden op: 08.06.2024 - 23:39
Auto weer terug vandaag, bleek inderdaad een defect aan de rechterachteras te zijn. Auto 'zoemt' weer lekker over de weg zonder nare bijgeluiden. Nu hopen dat ik na 5 maanden de Volvo in het bezit te hebben en 12K km verder nog vele rustige kilometers kan rijden. Hij zal storingsgevoeliger zijn dan mijn vroegere 142 Deluxe uit 1973, maar we proberen het vertrouwen te houden zoals Gouwe zegt.