Verbinding 3G / LTE

Gebruikersavatar
Kick
5th Gear member
Berichten: 1767
Lid geworden op: 23.01.2011 - 15:43
Locatie: Aan boord van de Kasper Ohm

Jers3n schreef: 09.03.2025 - 14:30 Automatiseringsopdracht aan maken dat zodra de iPhone contact maakt met de Bluetooth van de auto de hotspot geactiveerd wordt en de auto verbind daarna vanzelf met internet via hotspot telefoon.
Bij uitstappen een losse omgekeerde automatiseringsopdracht, wordt verbinding met auto via Bluetooth verbroken dan hotspot uit zetten
Zou je deze automatisering kunnen delen? Ik heb dezelfde situatie als jij (Sensus en iPhone met hotspot) en dat werkt prima maar het zou mooi zijn als ik met die automatisering de hotspot automatisch aan- en uit kan zetten.
Ik heb een bundel van 20GB en ik maak nooit meer op dan 4GB in een maand en ik heb altijd TuneIn aan in de auto.
XC60 2017 T5 Luminous Sand Polar+ Luxury Edition Automaat
V70 2016 Seashell Metallic T4 Dynamic Edition Automaat
V70 2006 Magic Pearl Blue 170pk Sport Edition II Automaat
S70 2.5 105 pk LPG/G3 Automaat
940 2.4 LPG/G3 Automaat
740 GL 2.5 diesel
244 LPG Automaat
240 GL 2.4 Automaat
240 superauto! Saved my life!
wasbeer2006
5th Gear member
Berichten: 1348
Lid geworden op: 23.08.2021 - 20:45

Ik heb android en daar werkt het ook automatisch, tijdje terug ingesteld ik zou moeten kijken hoe.

Maar google weet dat wel. Het gaat erom als je bv connect via BT en/of android auto, dan automatische de hotspot aan gaat dat werkt gewoon feilloos. Spotify gaat dan ook via de telefoon verbinding. Ik zou niet weten waarom ik dat via de auto moet doen.

Misschien met veel kleine ritjes wel handig dat je niet steeds je telefoon aan de kabel moet leggen als je nog geen draadloze android auto of carplay hebt.
-V60 B4 7dct R design wit
wasbeer2006
5th Gear member
Berichten: 1348
Lid geworden op: 23.08.2021 - 20:45

Samsung S25 --> Gui 7.0 android versie 15
Instelingen --> zoek op routines --> Standen en routines
Selecteer " rijden"
Selecteer " automatisch inschakelen"
Selecteer "Voorwaarde toevoegen"
Selecteer "Mobiele hotspot"
Selecteer "gereed"
Selecteer weer "gereed"
-V60 B4 7dct R design wit
Gebruikersavatar
Kick
5th Gear member
Berichten: 1767
Lid geworden op: 23.01.2011 - 15:43
Locatie: Aan boord van de Kasper Ohm

Kick schreef: 10.03.2025 - 08:20
Jers3n schreef: 09.03.2025 - 14:30 Automatiseringsopdracht aan maken dat zodra de iPhone contact maakt met de Bluetooth van de auto de hotspot geactiveerd wordt en de auto verbind daarna vanzelf met internet via hotspot telefoon.
Bij uitstappen een losse omgekeerde automatiseringsopdracht, wordt verbinding met auto via Bluetooth verbroken dan hotspot uit zetten
Zou je deze automatisering kunnen delen? Ik heb dezelfde situatie als jij (Sensus en iPhone met hotspot) en dat werkt prima maar het zou mooi zijn als ik met die automatisering de hotspot automatisch aan- en uit kan zetten.
Ik heb een bundel van 20GB en ik maak nooit meer op dan 4GB in een maand en ik heb altijd TuneIn aan in de auto.
Ik denk dat ik het zelf al gevonden heb hoe je het doet. Morgen maar eens zien als het werkt als ik instap en weer uitstap :-)
XC60 2017 T5 Luminous Sand Polar+ Luxury Edition Automaat
V70 2016 Seashell Metallic T4 Dynamic Edition Automaat
V70 2006 Magic Pearl Blue 170pk Sport Edition II Automaat
S70 2.5 105 pk LPG/G3 Automaat
940 2.4 LPG/G3 Automaat
740 GL 2.5 diesel
244 LPG Automaat
240 GL 2.4 Automaat
240 superauto! Saved my life!
Gebruikersavatar
Jers3n
5th Gear member
Berichten: 2427
Lid geworden op: 28.12.2008 - 23:16

Zie je berichtje nu pas, mooi dat je het gevonden hebt. Zit dus in de ‘opdrachten’-app’ , dan:
- midden onderaan ‘automatisering’ kiezen
- via + rechtsboven nieuwe automatisering aanmaken
- dan ‘Bluetooth’
- keuze bij apparaat “de auto” (Bluetooth-naam) en de voorwaarden ’is verbonden’ en ‘voer onmiddellijk uit’
- dan volgende
- klik op optie ‘stel persoonlijke hotspot in’

Dat zou m moeten zijn voor opstarten hotspot. Stoppen hotspot instellen (losse automatisering) lukt dan ook wel denk ik.

Wel moet de je natuurlijk ook in Sensus/auto de instellingen voor de www-verbinding (via Bluetooth) en de wifi toestemming aanvinken bij de gewenste telefoon(s).
V90 Cross Country B5 PRO MY21 Denim Blue Metalic
V70 T5 GT8 Nordic+, Polestar, Luxery Line, Family Line, MY15 Electric Silver Metallic
XC70 D5 H6 Summum, Season Line, Design Sport Line 2007 Electric Silver Metallic
V40 1.9D SPORTS EDITION 2003 virtual blue
Gebruikersavatar
Kick
5th Gear member
Berichten: 1767
Lid geworden op: 23.01.2011 - 15:43
Locatie: Aan boord van de Kasper Ohm

Jers3n schreef: 10.03.2025 - 22:25 Wel moet de je natuurlijk ook in Sensus/auto de instellingen voor de www-verbinding (via Bluetooth) en de wifi toestemming aanvinken bij de gewenste telefoon(s).
Ok, ik heb het gedaan zoals jij beschrijft dus dat is mooi. Dat laatste ga ik ook checken straks als ik weg moet maar ik neem aan dat dit al goed staat want het werkt nu ook al via mijn hotspot. Alleen moet ik die nu continue aan laten staan omdat ik geen zin heb om dat telkens handmatig aan- en uit moet zetten als ik de auto gebruik. Thanks!
XC60 2017 T5 Luminous Sand Polar+ Luxury Edition Automaat
V70 2016 Seashell Metallic T4 Dynamic Edition Automaat
V70 2006 Magic Pearl Blue 170pk Sport Edition II Automaat
S70 2.5 105 pk LPG/G3 Automaat
940 2.4 LPG/G3 Automaat
740 GL 2.5 diesel
244 LPG Automaat
240 GL 2.4 Automaat
240 superauto! Saved my life!
Gebruikersavatar
Act-One
2nd Gear member
Berichten: 126
Lid geworden op: 07.02.2021 - 15:17
Locatie: Het Noorden

mees schreef: 10.03.2025 - 02:58
Act-One schreef: 10.03.2025 - 00:21 ..... maar in een tijd data databundels zo groot zijn en bijna niets meer kosten is een eigen simcard net zo fijn.
Mag ik vragen naar een link welke data simcard jij precies gebruikt?
Overigens ander doel: voor een mifi router EU roaming.

Duocard van Vodafone, Bellen staat uitgeschakeld.
Een dag niet gereden is een dag niet geleefd :-D
Gebruikersavatar
mees
6th Gear member
Berichten: 4043
Lid geworden op: 29.10.2013 - 13:04
Locatie: Zuid-Holland
Contacteer:

Dank voor je antwoord.
Draadloze XC40 '18 viewtopic.php?p=1694496#p1694496
Motorisatie- en aandrijvingskeuze: trekken van een 1580kg asdruk Doroteaanse caravan.
Gebruikersavatar
mga1600
6th Gear member
Berichten: 3268
Lid geworden op: 01.12.2007 - 09:22
Locatie: nhn

Na 2 weken 3G was het vandaag in eens weer “volle bak” LTE
XC60 T6 Ultimate Dark my24
mltvolvo
3rd Gear member
Berichten: 292
Lid geworden op: 30.07.2018 - 21:57
Locatie: Drenthe

Gistermiddag was het weer off-line bij mij
Volvo V40 R-Design Nordic+ Pasion Red - MY2017
Volvo V60 Recharge Plus Bright - MY2023
Gebruikersavatar
Act-One
2nd Gear member
Berichten: 126
Lid geworden op: 07.02.2021 - 15:17
Locatie: Het Noorden

ik heb i.c.m. met mijn Vodafone abonnement eigenlijk nooit problemen met de verbinding.
Een dag niet gereden is een dag niet geleefd :-D
SvdM
Starter
Berichten: 9
Lid geworden op: 22.08.2024 - 14:17

Ik heb het vermoeden dat ze de snelheid geknepen hebben. Ik heb sinds 1 maart een gloednieuwe 2025.5 XC90 en sinds 19 maart staat er rechtsboven in mijn scherm geen LTE meer, maar 3G. Ik dacht eerst dat het te maken had met het feit dat ik in België was die dag, en dat het in Nederland wel weer terug naar LTE zou gaan, maar niet dus. Daarom een modem-reset en systeem-reset gedaan (meerdere keren), maar zonder resultaat.., er blijft 3G staan. Toen maar eens in het systeem naar de internetvoorwaarden gegaan (ik geloof dat dat onze ‘privacy’ staat), en toen kreeg ik een T-Mobile scherm te zien (ik dacht eerst: “Huh? T-Mobile is toch Odido voortaan, maar dat is dus alleen in Nederland het geval). Vervolgens kreeg ik de optie om me aan te melden met een gratis account voor mijn auto-hotspot (niet verplicht, want werkt ook gewoon al zonder account). Nadat ik dit gedaan had, kreeg ik wat meer opties te zien, waaronder de snelheidsgegevens behorende bij de auto-hotspot. Zie bijgevoegde screenshot. En die snelheid komt dus overeen met 3G, en niet met LTE/4G. De vraag is dus: worden we sinds 19 maart geknepen qua snelheid, en licht Volvo hier ons niet over in? 2G en 3G worden uitgefaseerd, dus op enig moment zal de snelheid toch (weer) naar LTE moeten gaan. Tot dusver (sinds 19 maart) heb ik overigens geen problemen ervaren met 3G. Zie ook https://www.telekom.hotspotdrive.com/?#/ en https://www.telekom.hotspotdrive.com/?#/infos/faq.
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Gebruikersavatar
J33Bee
5th Gear member
Berichten: 2200
Lid geworden op: 14.08.2020 - 23:20

SvdM hier een MY25 V60 met LTE, zie screenshot hieronder. Wel al (veel te) vaak een TCAM modem wat gewoonweg geen verbinding meer heeft. Gewoon kansloos slecht. Resetten met de voorruitverwarming knop is dan de enige "oplossing"...

Welke AAOS versie draai jij? Ik draai nu AAOS 3.3.16, maar daarvoor ook al last van. In AAOS 3.4.4 zit ook een update voor de TCAM verwerkt maar de OTA update voor 3.4.4 is stop gezet. Alles wat bij Volvo te maken heeft met software updates is moeizaam en/of slecht getest.
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
SvdM
Starter
Berichten: 9
Lid geworden op: 22.08.2024 - 14:17

J33Bee schreef: 23.03.2025 - 17:55 SvdM hier een MY25 V60 met LTE, zie screenshot hieronder. Wel al (veel te) vaak een TCAM modem wat gewoonweg geen verbinding meer heeft. Gewoon kansloos slecht. Resetten met de voorruitverwarming knop is dan de enige "oplossing"...

Welke AAOS versie draai jij? Ik draai nu AAOS 3.3.16, maar daarvoor ook al last van. In AAOS 3.4.4 zit ook een update voor de TCAM verwerkt maar de OTA update voor 3.4.4 is stop gezet. Alles wat bij Volvo te maken heeft met software updates is moeizaam en/of slecht getest.
Ik heb 3.4.4 draaien (zo werd mijn nieuwe XC90 eerder deze maand geleverd). De eerste 2,5 week stond er dus LTE, maar sinds mijn werktripje naar België op 19 maart jl. staat er 3G. En ook na 3 TCAM resets blijft het systeem 3G weergeven.

Zoals ik hierboven had laten zien, had ik me dus aangemeld voor die hotspot (wat dus niet per se nodig is, maar ik dacht dat dat misschien dan een verschil zou maken), en direct de vraag gesteld waarom er een 3G snelheid wordt weergegeven in plaats van LTE. Ik heb vanochtend een mail terug gehad van T-Mobile, en daar kan ik helemaal niets mee. Ze geven namelijk aan dat zij LTE/4G aanbieden als basis, en dat ik contact moet opnemen met Volvo hierover (kastje naar de muur). Ik heb ze echter nog even verteld dat die 3G-snelheid in hún contractvoorwaarden staat (T-Mobile dus), en het niet Volvo's voorwaarden zijn. Ik wacht nog op antwoord...
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
SvdM
Starter
Berichten: 9
Lid geworden op: 22.08.2024 - 14:17

SvdM schreef: 22.03.2025 - 22:41 Ik heb het vermoeden dat ze de snelheid geknepen hebben. Ik heb sinds 1 maart een gloednieuwe 2025.5 XC90 en sinds 19 maart staat er rechtsboven in mijn scherm geen LTE meer, maar 3G. Ik dacht eerst dat het te maken had met het feit dat ik in België was die dag, en dat het in Nederland wel weer terug naar LTE zou gaan, maar niet dus. Daarom een modem-reset en systeem-reset gedaan (meerdere keren), maar zonder resultaat.., er blijft 3G staan. Toen maar eens in het systeem naar de internetvoorwaarden gegaan (ik geloof dat dat onze ‘privacy’ staat), en toen kreeg ik een T-Mobile scherm te zien (ik dacht eerst: “Huh? T-Mobile is toch Odido voortaan, maar dat is dus alleen in Nederland het geval). Vervolgens kreeg ik de optie om me aan te melden met een gratis account voor mijn auto-hotspot (niet verplicht, want werkt ook gewoon al zonder account). Nadat ik dit gedaan had, kreeg ik wat meer opties te zien, waaronder de snelheidsgegevens behorende bij de auto-hotspot. Zie bijgevoegde screenshot. En die snelheid komt dus overeen met 3G, en niet met LTE/4G. De vraag is dus: worden we sinds 19 maart geknepen qua snelheid, en licht Volvo hier ons niet over in? 2G en 3G worden uitgefaseerd, dus op enig moment zal de snelheid toch (weer) naar LTE moeten gaan. Tot dusver (sinds 19 maart) heb ik overigens geen problemen ervaren met 3G. Zie ook https://www.telekom.hotspotdrive.com/?#/ en https://www.telekom.hotspotdrive.com/?#/infos/faq.
Toevoeging: als je naar https://www.telekom.hotspotdrive.com/#/infos gaat en je klikt op 'Contractsamenvatting' of 'Contract Summary', dan kom je wederom die snelheid tegen 10 MBit/s download en 2 MBit/s upload. En dan hoef je niet eens ingelogd te zijn op die website. Ofwel, dat is dus de standaard snelheid die geldt, en dat is dus vergelijkbaar met 3G en totaal niet met LTE/4G. Ik vraag me nu dus af of die snelheid afgelopen week 'stiekem' is aangepast dan, en of het voorheen hoger was.
SvdM
Starter
Berichten: 9
Lid geworden op: 22.08.2024 - 14:17

SvdM schreef: 24.03.2025 - 11:49
J33Bee schreef: 23.03.2025 - 17:55 SvdM hier een MY25 V60 met LTE, zie screenshot hieronder. Wel al (veel te) vaak een TCAM modem wat gewoonweg geen verbinding meer heeft. Gewoon kansloos slecht. Resetten met de voorruitverwarming knop is dan de enige "oplossing"...

Welke AAOS versie draai jij? Ik draai nu AAOS 3.3.16, maar daarvoor ook al last van. In AAOS 3.4.4 zit ook een update voor de TCAM verwerkt maar de OTA update voor 3.4.4 is stop gezet. Alles wat bij Volvo te maken heeft met software updates is moeizaam en/of slecht getest.
Ik heb 3.4.4 draaien (zo werd mijn nieuwe XC90 eerder deze maand geleverd). De eerste 2,5 week stond er dus LTE, maar sinds mijn werktripje naar België op 19 maart jl. staat er 3G. En ook na 3 TCAM resets blijft het systeem 3G weergeven.

Zoals ik hierboven had laten zien, had ik me dus aangemeld voor die hotspot (wat dus niet per se nodig is, maar ik dacht dat dat misschien dan een verschil zou maken), en direct de vraag gesteld waarom er een 3G snelheid wordt weergegeven in plaats van LTE. Ik heb vanochtend een mail terug gehad van T-Mobile, en daar kan ik helemaal niets mee. Ze geven namelijk aan dat zij LTE/4G aanbieden als basis, en dat ik contact moet opnemen met Volvo hierover (kastje naar de muur). Ik heb ze echter nog even verteld dat die 3G-snelheid in hún contractvoorwaarden staat (T-Mobile dus), en het niet Volvo's voorwaarden zijn. Ik wacht nog op antwoord...
Ook hier nog even op terugkomend (nog steeds geen antwoord gehad van T-Mobile, maar wel van mijn Volvo-dealer, dat ze er door een technisch persoon naar laten kijken), als ik naar https://www.telekom.hotspotdrive.com/#/infos ga (ook zonder inlog) en dan op 'Contractsamenvatting' of 'Contract summary' klik, komt tevens in beeld dat de downloadsnelheid standaard 10 MBit/s is, en de uploadsnelheid 2 MBit/s is. Dat komt dus totaal niet overeen met een LTE/4G verbdingen (maar wél met 3G). Door wie word ik nu voor de gek gehouden?
SvdM
Starter
Berichten: 9
Lid geworden op: 22.08.2024 - 14:17

Update 25-3: ik ben vanochtend teruggebeld door mijn Volvo-dealer (Bluekens in Breda), met de vraag of ze mijn auto binnenkort mogen checken. Ze vinden het zelf namelijk ook vreemd. Hopelijk wordt de oplossing gevonden en het euvel verholpen. In ieder geval fijn dat ze direct actie ondernemen.
Gebruikersavatar
J33Bee
5th Gear member
Berichten: 2200
Lid geworden op: 14.08.2020 - 23:20

Mooi zo, want dat contact met T-Mobile zal ook vrij kansloos zijn inderdaad. Gewoon een 1e lijns die een standaard reactie typt omdat de vraag te moeilijk is.
Sjors_S60
2nd Gear member
Berichten: 112
Lid geworden op: 13.08.2020 - 23:43

Gisteren voor de winter-zomerwissel bij de garage geweest.
De bekende Tcam reset werkte niet, ze hebben nog een half uur wat andere zaken gedaan echter krijgen ze het niet opgelost.
Ze hebben een ticket ervoor aangemaakt gisteren.

Vandaag een mail ontvangen dat ik of zij een fabrieksreset moet uitvoeren.
Meerdere merken gereden maar om in Volvo termen te blijven;

Volvo V60 T8 Recharge MY25
Volvo V60 CC 2.4 5 cillinder MY2018
Volvo S60 T4 R design MY2019
Gebruikersavatar
Rogier64
5th Gear member
Berichten: 1314
Lid geworden op: 10.04.2006 - 21:57
Locatie: Achterhoek

Het zou natuurlijk zo maar kunnen zijn dat de internetverbinding van AAOS autos standaard op 10MBit/s down en 2MBiit/s up is begrenst door de provider, onafhankelijk of de verbinding 3G, LTE of 4G is. Voor vrijwel alle toepassingen is dat voldoende snelheid.
2020 Volvo V60 T4 Inscription Polestar Engineered Alderbastend compleet
V40 T3 Dynamic Edition Geartronic IntelliSafe Pro MY2019
V70LE T4 PowerShift, MY2012, Family Line, Driver Support Line
V70 2.0D, MY2009 Prof. Tunex
V70 T5 aut, MY2001 Full Options
V70 2.5 Europa, MY1998
Plaats reactie

Terug naar “V60/S60 vanaf MY 2019”