Pagina 2 van 4

Verbinding 3G / LTE

Geplaatst: 10.03.2025 - 08:20
door Kick
Jers3n schreef: 09.03.2025 - 14:30 Automatiseringsopdracht aan maken dat zodra de iPhone contact maakt met de Bluetooth van de auto de hotspot geactiveerd wordt en de auto verbind daarna vanzelf met internet via hotspot telefoon.
Bij uitstappen een losse omgekeerde automatiseringsopdracht, wordt verbinding met auto via Bluetooth verbroken dan hotspot uit zetten
Zou je deze automatisering kunnen delen? Ik heb dezelfde situatie als jij (Sensus en iPhone met hotspot) en dat werkt prima maar het zou mooi zijn als ik met die automatisering de hotspot automatisch aan- en uit kan zetten.
Ik heb een bundel van 20GB en ik maak nooit meer op dan 4GB in een maand en ik heb altijd TuneIn aan in de auto.

Verbinding 3G / LTE

Geplaatst: 10.03.2025 - 14:10
door wasbeer2006
Ik heb android en daar werkt het ook automatisch, tijdje terug ingesteld ik zou moeten kijken hoe.

Maar google weet dat wel. Het gaat erom als je bv connect via BT en/of android auto, dan automatische de hotspot aan gaat dat werkt gewoon feilloos. Spotify gaat dan ook via de telefoon verbinding. Ik zou niet weten waarom ik dat via de auto moet doen.

Misschien met veel kleine ritjes wel handig dat je niet steeds je telefoon aan de kabel moet leggen als je nog geen draadloze android auto of carplay hebt.

Verbinding 3G / LTE

Geplaatst: 10.03.2025 - 14:25
door wasbeer2006
Samsung S25 --> Gui 7.0 android versie 15
Instelingen --> zoek op routines --> Standen en routines
Selecteer " rijden"
Selecteer " automatisch inschakelen"
Selecteer "Voorwaarde toevoegen"
Selecteer "Mobiele hotspot"
Selecteer "gereed"
Selecteer weer "gereed"

Verbinding 3G / LTE

Geplaatst: 10.03.2025 - 15:37
door Kick
Kick schreef: 10.03.2025 - 08:20
Jers3n schreef: 09.03.2025 - 14:30 Automatiseringsopdracht aan maken dat zodra de iPhone contact maakt met de Bluetooth van de auto de hotspot geactiveerd wordt en de auto verbind daarna vanzelf met internet via hotspot telefoon.
Bij uitstappen een losse omgekeerde automatiseringsopdracht, wordt verbinding met auto via Bluetooth verbroken dan hotspot uit zetten
Zou je deze automatisering kunnen delen? Ik heb dezelfde situatie als jij (Sensus en iPhone met hotspot) en dat werkt prima maar het zou mooi zijn als ik met die automatisering de hotspot automatisch aan- en uit kan zetten.
Ik heb een bundel van 20GB en ik maak nooit meer op dan 4GB in een maand en ik heb altijd TuneIn aan in de auto.
Ik denk dat ik het zelf al gevonden heb hoe je het doet. Morgen maar eens zien als het werkt als ik instap en weer uitstap :-)

Verbinding 3G / LTE

Geplaatst: 10.03.2025 - 22:25
door Jers3n
Zie je berichtje nu pas, mooi dat je het gevonden hebt. Zit dus in de ‘opdrachten’-app’ , dan:
- midden onderaan ‘automatisering’ kiezen
- via + rechtsboven nieuwe automatisering aanmaken
- dan ‘Bluetooth’
- keuze bij apparaat “de auto” (Bluetooth-naam) en de voorwaarden ’is verbonden’ en ‘voer onmiddellijk uit’
- dan volgende
- klik op optie ‘stel persoonlijke hotspot in’

Dat zou m moeten zijn voor opstarten hotspot. Stoppen hotspot instellen (losse automatisering) lukt dan ook wel denk ik.

Wel moet de je natuurlijk ook in Sensus/auto de instellingen voor de www-verbinding (via Bluetooth) en de wifi toestemming aanvinken bij de gewenste telefoon(s).

Verbinding 3G / LTE

Geplaatst: 11.03.2025 - 08:05
door Kick
Jers3n schreef: 10.03.2025 - 22:25 Wel moet de je natuurlijk ook in Sensus/auto de instellingen voor de www-verbinding (via Bluetooth) en de wifi toestemming aanvinken bij de gewenste telefoon(s).
Ok, ik heb het gedaan zoals jij beschrijft dus dat is mooi. Dat laatste ga ik ook checken straks als ik weg moet maar ik neem aan dat dit al goed staat want het werkt nu ook al via mijn hotspot. Alleen moet ik die nu continue aan laten staan omdat ik geen zin heb om dat telkens handmatig aan- en uit moet zetten als ik de auto gebruik. Thanks!

Verbinding 3G / LTE

Geplaatst: 15.03.2025 - 18:58
door Act-One
mees schreef: 10.03.2025 - 02:58
Act-One schreef: 10.03.2025 - 00:21 ..... maar in een tijd data databundels zo groot zijn en bijna niets meer kosten is een eigen simcard net zo fijn.
Mag ik vragen naar een link welke data simcard jij precies gebruikt?
Overigens ander doel: voor een mifi router EU roaming.

Duocard van Vodafone, Bellen staat uitgeschakeld.

Verbinding 3G / LTE

Geplaatst: 16.03.2025 - 06:03
door mees
Dank voor je antwoord.

Verbinding 3G / LTE

Geplaatst: 17.03.2025 - 14:13
door mga1600
Na 2 weken 3G was het vandaag in eens weer “volle bak” LTE

Verbinding 3G / LTE

Geplaatst: 19.03.2025 - 08:03
door mltvolvo
Gistermiddag was het weer off-line bij mij

Verbinding 3G / LTE

Geplaatst: 19.03.2025 - 17:47
door Act-One
ik heb i.c.m. met mijn Vodafone abonnement eigenlijk nooit problemen met de verbinding.

Verbinding 3G / LTE

Geplaatst: 22.03.2025 - 22:41
door SvdM
Ik heb het vermoeden dat ze de snelheid geknepen hebben. Ik heb sinds 1 maart een gloednieuwe 2025.5 XC90 en sinds 19 maart staat er rechtsboven in mijn scherm geen LTE meer, maar 3G. Ik dacht eerst dat het te maken had met het feit dat ik in België was die dag, en dat het in Nederland wel weer terug naar LTE zou gaan, maar niet dus. Daarom een modem-reset en systeem-reset gedaan (meerdere keren), maar zonder resultaat.., er blijft 3G staan. Toen maar eens in het systeem naar de internetvoorwaarden gegaan (ik geloof dat dat onze ‘privacy’ staat), en toen kreeg ik een T-Mobile scherm te zien (ik dacht eerst: “Huh? T-Mobile is toch Odido voortaan, maar dat is dus alleen in Nederland het geval). Vervolgens kreeg ik de optie om me aan te melden met een gratis account voor mijn auto-hotspot (niet verplicht, want werkt ook gewoon al zonder account). Nadat ik dit gedaan had, kreeg ik wat meer opties te zien, waaronder de snelheidsgegevens behorende bij de auto-hotspot. Zie bijgevoegde screenshot. En die snelheid komt dus overeen met 3G, en niet met LTE/4G. De vraag is dus: worden we sinds 19 maart geknepen qua snelheid, en licht Volvo hier ons niet over in? 2G en 3G worden uitgefaseerd, dus op enig moment zal de snelheid toch (weer) naar LTE moeten gaan. Tot dusver (sinds 19 maart) heb ik overigens geen problemen ervaren met 3G. Zie ook https://www.telekom.hotspotdrive.com/?#/ en https://www.telekom.hotspotdrive.com/?#/infos/faq.

Verbinding 3G / LTE

Geplaatst: 23.03.2025 - 17:55
door J33Bee
SvdM hier een MY25 V60 met LTE, zie screenshot hieronder. Wel al (veel te) vaak een TCAM modem wat gewoonweg geen verbinding meer heeft. Gewoon kansloos slecht. Resetten met de voorruitverwarming knop is dan de enige "oplossing"...

Welke AAOS versie draai jij? Ik draai nu AAOS 3.3.16, maar daarvoor ook al last van. In AAOS 3.4.4 zit ook een update voor de TCAM verwerkt maar de OTA update voor 3.4.4 is stop gezet. Alles wat bij Volvo te maken heeft met software updates is moeizaam en/of slecht getest.

Verbinding 3G / LTE

Geplaatst: 24.03.2025 - 11:49
door SvdM
J33Bee schreef: 23.03.2025 - 17:55 SvdM hier een MY25 V60 met LTE, zie screenshot hieronder. Wel al (veel te) vaak een TCAM modem wat gewoonweg geen verbinding meer heeft. Gewoon kansloos slecht. Resetten met de voorruitverwarming knop is dan de enige "oplossing"...

Welke AAOS versie draai jij? Ik draai nu AAOS 3.3.16, maar daarvoor ook al last van. In AAOS 3.4.4 zit ook een update voor de TCAM verwerkt maar de OTA update voor 3.4.4 is stop gezet. Alles wat bij Volvo te maken heeft met software updates is moeizaam en/of slecht getest.
Ik heb 3.4.4 draaien (zo werd mijn nieuwe XC90 eerder deze maand geleverd). De eerste 2,5 week stond er dus LTE, maar sinds mijn werktripje naar België op 19 maart jl. staat er 3G. En ook na 3 TCAM resets blijft het systeem 3G weergeven.

Zoals ik hierboven had laten zien, had ik me dus aangemeld voor die hotspot (wat dus niet per se nodig is, maar ik dacht dat dat misschien dan een verschil zou maken), en direct de vraag gesteld waarom er een 3G snelheid wordt weergegeven in plaats van LTE. Ik heb vanochtend een mail terug gehad van T-Mobile, en daar kan ik helemaal niets mee. Ze geven namelijk aan dat zij LTE/4G aanbieden als basis, en dat ik contact moet opnemen met Volvo hierover (kastje naar de muur). Ik heb ze echter nog even verteld dat die 3G-snelheid in hún contractvoorwaarden staat (T-Mobile dus), en het niet Volvo's voorwaarden zijn. Ik wacht nog op antwoord...

Verbinding 3G / LTE

Geplaatst: 24.03.2025 - 17:34
door SvdM
SvdM schreef: 22.03.2025 - 22:41 Ik heb het vermoeden dat ze de snelheid geknepen hebben. Ik heb sinds 1 maart een gloednieuwe 2025.5 XC90 en sinds 19 maart staat er rechtsboven in mijn scherm geen LTE meer, maar 3G. Ik dacht eerst dat het te maken had met het feit dat ik in België was die dag, en dat het in Nederland wel weer terug naar LTE zou gaan, maar niet dus. Daarom een modem-reset en systeem-reset gedaan (meerdere keren), maar zonder resultaat.., er blijft 3G staan. Toen maar eens in het systeem naar de internetvoorwaarden gegaan (ik geloof dat dat onze ‘privacy’ staat), en toen kreeg ik een T-Mobile scherm te zien (ik dacht eerst: “Huh? T-Mobile is toch Odido voortaan, maar dat is dus alleen in Nederland het geval). Vervolgens kreeg ik de optie om me aan te melden met een gratis account voor mijn auto-hotspot (niet verplicht, want werkt ook gewoon al zonder account). Nadat ik dit gedaan had, kreeg ik wat meer opties te zien, waaronder de snelheidsgegevens behorende bij de auto-hotspot. Zie bijgevoegde screenshot. En die snelheid komt dus overeen met 3G, en niet met LTE/4G. De vraag is dus: worden we sinds 19 maart geknepen qua snelheid, en licht Volvo hier ons niet over in? 2G en 3G worden uitgefaseerd, dus op enig moment zal de snelheid toch (weer) naar LTE moeten gaan. Tot dusver (sinds 19 maart) heb ik overigens geen problemen ervaren met 3G. Zie ook https://www.telekom.hotspotdrive.com/?#/ en https://www.telekom.hotspotdrive.com/?#/infos/faq.
Toevoeging: als je naar https://www.telekom.hotspotdrive.com/#/infos gaat en je klikt op 'Contractsamenvatting' of 'Contract Summary', dan kom je wederom die snelheid tegen 10 MBit/s download en 2 MBit/s upload. En dan hoef je niet eens ingelogd te zijn op die website. Ofwel, dat is dus de standaard snelheid die geldt, en dat is dus vergelijkbaar met 3G en totaal niet met LTE/4G. Ik vraag me nu dus af of die snelheid afgelopen week 'stiekem' is aangepast dan, en of het voorheen hoger was.

Verbinding 3G / LTE

Geplaatst: 24.03.2025 - 17:37
door SvdM
SvdM schreef: 24.03.2025 - 11:49
J33Bee schreef: 23.03.2025 - 17:55 SvdM hier een MY25 V60 met LTE, zie screenshot hieronder. Wel al (veel te) vaak een TCAM modem wat gewoonweg geen verbinding meer heeft. Gewoon kansloos slecht. Resetten met de voorruitverwarming knop is dan de enige "oplossing"...

Welke AAOS versie draai jij? Ik draai nu AAOS 3.3.16, maar daarvoor ook al last van. In AAOS 3.4.4 zit ook een update voor de TCAM verwerkt maar de OTA update voor 3.4.4 is stop gezet. Alles wat bij Volvo te maken heeft met software updates is moeizaam en/of slecht getest.
Ik heb 3.4.4 draaien (zo werd mijn nieuwe XC90 eerder deze maand geleverd). De eerste 2,5 week stond er dus LTE, maar sinds mijn werktripje naar België op 19 maart jl. staat er 3G. En ook na 3 TCAM resets blijft het systeem 3G weergeven.

Zoals ik hierboven had laten zien, had ik me dus aangemeld voor die hotspot (wat dus niet per se nodig is, maar ik dacht dat dat misschien dan een verschil zou maken), en direct de vraag gesteld waarom er een 3G snelheid wordt weergegeven in plaats van LTE. Ik heb vanochtend een mail terug gehad van T-Mobile, en daar kan ik helemaal niets mee. Ze geven namelijk aan dat zij LTE/4G aanbieden als basis, en dat ik contact moet opnemen met Volvo hierover (kastje naar de muur). Ik heb ze echter nog even verteld dat die 3G-snelheid in hún contractvoorwaarden staat (T-Mobile dus), en het niet Volvo's voorwaarden zijn. Ik wacht nog op antwoord...
Ook hier nog even op terugkomend (nog steeds geen antwoord gehad van T-Mobile, maar wel van mijn Volvo-dealer, dat ze er door een technisch persoon naar laten kijken), als ik naar https://www.telekom.hotspotdrive.com/#/infos ga (ook zonder inlog) en dan op 'Contractsamenvatting' of 'Contract summary' klik, komt tevens in beeld dat de downloadsnelheid standaard 10 MBit/s is, en de uploadsnelheid 2 MBit/s is. Dat komt dus totaal niet overeen met een LTE/4G verbdingen (maar wél met 3G). Door wie word ik nu voor de gek gehouden?

Verbinding 3G / LTE

Geplaatst: 25.03.2025 - 13:11
door SvdM
Update 25-3: ik ben vanochtend teruggebeld door mijn Volvo-dealer (Bluekens in Breda), met de vraag of ze mijn auto binnenkort mogen checken. Ze vinden het zelf namelijk ook vreemd. Hopelijk wordt de oplossing gevonden en het euvel verholpen. In ieder geval fijn dat ze direct actie ondernemen.

Verbinding 3G / LTE

Geplaatst: 25.03.2025 - 13:38
door J33Bee
Mooi zo, want dat contact met T-Mobile zal ook vrij kansloos zijn inderdaad. Gewoon een 1e lijns die een standaard reactie typt omdat de vraag te moeilijk is.

Verbinding 3G / LTE

Geplaatst: 01.04.2025 - 18:34
door Sjors_S60
Gisteren voor de winter-zomerwissel bij de garage geweest.
De bekende Tcam reset werkte niet, ze hebben nog een half uur wat andere zaken gedaan echter krijgen ze het niet opgelost.
Ze hebben een ticket ervoor aangemaakt gisteren.

Vandaag een mail ontvangen dat ik of zij een fabrieksreset moet uitvoeren.

Verbinding 3G / LTE

Geplaatst: 01.04.2025 - 21:46
door Rogier64
Het zou natuurlijk zo maar kunnen zijn dat de internetverbinding van AAOS autos standaard op 10MBit/s down en 2MBiit/s up is begrenst door de provider, onafhankelijk of de verbinding 3G, LTE of 4G is. Voor vrijwel alle toepassingen is dat voldoende snelheid.