Dat inderdaad, en ook een melding van een TPMS-systeem is m.i. een controle signaal, als in ‘je moet de spanning zelf/laten controleren’.
En ook met een TPMS systeem moet je dat m.i. gewoon periodiek doen.
Ik had week of 4 geleden rijdend op de snelweg de melding ‘bandenspanning RA laag’, dus gestopt en spanning nagemeten, ook LA (heb een analoge bandenspanningsmeter in dashboardkastje liggen). Maar spanning was gewoon oké, na reset niet meer teruggekomen en spanning daarna nog meerdere keren gecontroleerd, blijft goed.
(Gelukkig, waren nieuwe banden die er nog geen 1000km op zaten…)
TPMS ventielen?
- Jers3n
- 5th Gear member
- Berichten: 2427
- Lid geworden op: 28.12.2008 - 23:16
V90 Cross Country B5 PRO MY21 Denim Blue Metalic
V70 T5 GT8 Nordic+, Polestar, Luxery Line, Family Line, MY15 Electric Silver Metallic
XC70 D5 H6 Summum, Season Line, Design Sport Line 2007 Electric Silver Metallic
V40 1.9D SPORTS EDITION 2003 virtual blue
V70 T5 GT8 Nordic+, Polestar, Luxery Line, Family Line, MY15 Electric Silver Metallic
XC70 D5 H6 Summum, Season Line, Design Sport Line 2007 Electric Silver Metallic
V40 1.9D SPORTS EDITION 2003 virtual blue
-
- 2nd Gear member
- Berichten: 191
- Lid geworden op: 09.06.2024 - 20:46
Als het rijden met de juiste bandenspanning zo belangrijk is (waar ik het geheel mee eens ben) dan is het toch juist fijn of belangrijk als je de exacte spanning kan uitlezen op je dashboard, dagelijks zonder vieze handen?!
Dan heb je niks aan het ABS meet systeem. Een lampje op het dashboard welke gaat branden wanneer er ergens een groot spannings verschil gemeten wordt heeft dan net zoveel waarde.
In mijn ogen dus jammer dat het meten via ABS systeem niet wat nauwkeuriger kan dan pas bij 30%.
Dan heb je niks aan het ABS meet systeem. Een lampje op het dashboard welke gaat branden wanneer er ergens een groot spannings verschil gemeten wordt heeft dan net zoveel waarde.
In mijn ogen dus jammer dat het meten via ABS systeem niet wat nauwkeuriger kan dan pas bij 30%.
Volvo XC40 Momentum pro.T2 bjr.2020, Leder, Harmon Kardon.
Toyota Yaris Dynamic Brons groen bjr.2022.
Volvo S60 D3 5cil.aut.bjr.2012 Momentum.
Volvo C30 Summum 2.0D bjr.2007, Leder, navigatie etc.
Toyota Yaris Dynamic Brons groen bjr.2022.
Volvo S60 D3 5cil.aut.bjr.2012 Momentum.
Volvo C30 Summum 2.0D bjr.2007, Leder, navigatie etc.
- Jers3n
- 5th Gear member
- Berichten: 2427
- Lid geworden op: 28.12.2008 - 23:16
Dat is natuurlijk wel weer een keuze van de fabrikant/leverancier. Dat zal ook met het voorkomen van onnodige meldingen te maken hebben.
Maar het kan in theorie via de ABS-sensoren namelijk wel heel erg nauwkeurig.
Voor de anti-slip (doorslippen van wielen bij optrekken) worden deels dezelfde sensoren gebruikt en dat werkt wel heel snel.
Maar b.v. ook een Haldex AWD systeem gebruikt (deels) die sensoren voor het monitoren van omwentelingsverschillen en stuurt daarop aan. Dat kan, al vanaf Haldex generatie 3, vanaf 1/7e omwentelingsverschil, dus als aangedreven wiel ca. 51graden (van de 360) sneller ronddraait dan een niet aangedreven wiel. (bij nieuwere generaties waarschijnlijk bij nog minder verschil).
Maar via de ABS is dus gewoon geen druk te bepalen, dat is wellicht jammer, maar ik zit niet te wachten op TMPS-ventielen. Niet alleen erg duur om te vervangen, die gingen ook nogal eens kapot (corrosie gevoelig), maar ik zou ook een dubbele set nodig hebben i.v.m. zomer- en winterwielen. Regelmatig zelf spanning controleren moet m.i. toch, dus ik heb het juist liever via ABS.
Maar het kan in theorie via de ABS-sensoren namelijk wel heel erg nauwkeurig.
Voor de anti-slip (doorslippen van wielen bij optrekken) worden deels dezelfde sensoren gebruikt en dat werkt wel heel snel.
Maar b.v. ook een Haldex AWD systeem gebruikt (deels) die sensoren voor het monitoren van omwentelingsverschillen en stuurt daarop aan. Dat kan, al vanaf Haldex generatie 3, vanaf 1/7e omwentelingsverschil, dus als aangedreven wiel ca. 51graden (van de 360) sneller ronddraait dan een niet aangedreven wiel. (bij nieuwere generaties waarschijnlijk bij nog minder verschil).
Maar via de ABS is dus gewoon geen druk te bepalen, dat is wellicht jammer, maar ik zit niet te wachten op TMPS-ventielen. Niet alleen erg duur om te vervangen, die gingen ook nogal eens kapot (corrosie gevoelig), maar ik zou ook een dubbele set nodig hebben i.v.m. zomer- en winterwielen. Regelmatig zelf spanning controleren moet m.i. toch, dus ik heb het juist liever via ABS.
V90 Cross Country B5 PRO MY21 Denim Blue Metalic
V70 T5 GT8 Nordic+, Polestar, Luxery Line, Family Line, MY15 Electric Silver Metallic
XC70 D5 H6 Summum, Season Line, Design Sport Line 2007 Electric Silver Metallic
V40 1.9D SPORTS EDITION 2003 virtual blue
V70 T5 GT8 Nordic+, Polestar, Luxery Line, Family Line, MY15 Electric Silver Metallic
XC70 D5 H6 Summum, Season Line, Design Sport Line 2007 Electric Silver Metallic
V40 1.9D SPORTS EDITION 2003 virtual blue
- Gouwe
- 7th Gear member
- Berichten: 6837
- Lid geworden op: 14.09.2012 - 18:44
Een grote filosoof zei ooit eens: elk voordeel heb ze nadeel. Maar ik vind de voordelen zwaarder wegen dan de nadelen en ben persoonlijk heel blij met de TPMS sensoren. Ik rijd nu al 8 jaar 300K met die dingen rond en heb er maar 1 kapot gehad en heb altijd direct en in één oogopslag controle op de bandenspanning.
Volvo XC90T8 R-design met genoeg opties en Polestar tuning en voor werk en fun een Z4 roadster.
Daarvoor: V60 D6 Summum, V70 D5 AWD GT Summum, XC90 D5 Summum GT, V60 D3 GT OR, V70 D5 GT, 855 2.5i, 854 GLT, 744 GL, 440 GL en een paar leasebakken tussendoor
Daarvoor: V60 D6 Summum, V70 D5 AWD GT Summum, XC90 D5 Summum GT, V60 D3 GT OR, V70 D5 GT, 855 2.5i, 854 GLT, 744 GL, 440 GL en een paar leasebakken tussendoor
-
- 2nd Gear member
- Berichten: 191
- Lid geworden op: 09.06.2024 - 20:46
Precies! En als je iets meet en weer wil geven dan moet je het goed doen. Anders is een rood of knipperend lampje met een afbeelding van een lege band ook goed.
Geef mij maar (als je kan kiezen) de TPMS sensoren dan zie je het gelijk en kun je er op tijd bij zijn. Ik zag trouwens online een setje te koop met sensoren en kastje met display.
Geef mij maar (als je kan kiezen) de TPMS sensoren dan zie je het gelijk en kun je er op tijd bij zijn. Ik zag trouwens online een setje te koop met sensoren en kastje met display.
Volvo XC40 Momentum pro.T2 bjr.2020, Leder, Harmon Kardon.
Toyota Yaris Dynamic Brons groen bjr.2022.
Volvo S60 D3 5cil.aut.bjr.2012 Momentum.
Volvo C30 Summum 2.0D bjr.2007, Leder, navigatie etc.
Toyota Yaris Dynamic Brons groen bjr.2022.
Volvo S60 D3 5cil.aut.bjr.2012 Momentum.
Volvo C30 Summum 2.0D bjr.2007, Leder, navigatie etc.
- vankol
- 4th Gear member
- Berichten: 727
- Lid geworden op: 09.04.2016 - 15:26
Die censoren, die je op je ventiel zet kunnen onbelans geven, heb ik ooit ergens gelezenCris71 schreef: ↑25.11.2024 - 16:15 Precies! En als je iets meet en weer wil geven dan moet je het goed doen. Anders is een rood of knipperend lampje met een afbeelding van een lege band ook goed.
Geef mij maar (als je kan kiezen) de TPMS sensoren dan zie je het gelijk en kun je er op tijd bij zijn. Ik zag trouwens online een setje te koop met sensoren en kastje met display.
VOLVO S60 D3 2011 GT V40 T2 Nordic+ 2016
- Gouwe
- 7th Gear member
- Berichten: 6837
- Lid geworden op: 14.09.2012 - 18:44
Broodje aap, die worden toch gewoon mee gebalanceerd!?
Volvo XC90T8 R-design met genoeg opties en Polestar tuning en voor werk en fun een Z4 roadster.
Daarvoor: V60 D6 Summum, V70 D5 AWD GT Summum, XC90 D5 Summum GT, V60 D3 GT OR, V70 D5 GT, 855 2.5i, 854 GLT, 744 GL, 440 GL en een paar leasebakken tussendoor
Daarvoor: V60 D6 Summum, V70 D5 AWD GT Summum, XC90 D5 Summum GT, V60 D3 GT OR, V70 D5 GT, 855 2.5i, 854 GLT, 744 GL, 440 GL en een paar leasebakken tussendoor
- Jers3n
- 5th Gear member
- Berichten: 2427
- Lid geworden op: 28.12.2008 - 23:16
Dat ligt er aan, er zijn ook aftermarket sensoren die aan de buitenzijde op het ventiel worden gedraaid. Als die vankol die bedoeld, kan dat in natuurlijk wel als je die na balanceren op de ventielen schroeft..
V90 Cross Country B5 PRO MY21 Denim Blue Metalic
V70 T5 GT8 Nordic+, Polestar, Luxery Line, Family Line, MY15 Electric Silver Metallic
XC70 D5 H6 Summum, Season Line, Design Sport Line 2007 Electric Silver Metallic
V40 1.9D SPORTS EDITION 2003 virtual blue
V70 T5 GT8 Nordic+, Polestar, Luxery Line, Family Line, MY15 Electric Silver Metallic
XC70 D5 H6 Summum, Season Line, Design Sport Line 2007 Electric Silver Metallic
V40 1.9D SPORTS EDITION 2003 virtual blue
-
- 2nd Gear member
- Berichten: 191
- Lid geworden op: 09.06.2024 - 20:46
Wat ik gezien had was in 2 verschillende uitvoeringen sensoren verkrijgbaar, of ingebouwde of externe op het ventiel geschroefd als dopje. Bij beiden kan ik me voorstellen dat het onbalans brengt, maar beiden worden ook meegenomen met balanceren. Dus uiteindelijk maakt het niks uit denk ik. De ingebouwde zullen ook iets zwaarder zijn dan standaard ventielen zonder sensor.
https://www.bol.com/nl/p/magic-tyre-tpm ... androidapp
https://www.bol.com/nl/p/magic-tyre-tpm ... androidapp
Volvo XC40 Momentum pro.T2 bjr.2020, Leder, Harmon Kardon.
Toyota Yaris Dynamic Brons groen bjr.2022.
Volvo S60 D3 5cil.aut.bjr.2012 Momentum.
Volvo C30 Summum 2.0D bjr.2007, Leder, navigatie etc.
Toyota Yaris Dynamic Brons groen bjr.2022.
Volvo S60 D3 5cil.aut.bjr.2012 Momentum.
Volvo C30 Summum 2.0D bjr.2007, Leder, navigatie etc.
- Gouwe
- 7th Gear member
- Berichten: 6837
- Lid geworden op: 14.09.2012 - 18:44
Helder. Kende alleen de ingebouwde versie.
Volvo XC90T8 R-design met genoeg opties en Polestar tuning en voor werk en fun een Z4 roadster.
Daarvoor: V60 D6 Summum, V70 D5 AWD GT Summum, XC90 D5 Summum GT, V60 D3 GT OR, V70 D5 GT, 855 2.5i, 854 GLT, 744 GL, 440 GL en een paar leasebakken tussendoor
Daarvoor: V60 D6 Summum, V70 D5 AWD GT Summum, XC90 D5 Summum GT, V60 D3 GT OR, V70 D5 GT, 855 2.5i, 854 GLT, 744 GL, 440 GL en een paar leasebakken tussendoor
- lancer
- 6th Gear member
- Berichten: 3142
- Lid geworden op: 31.05.2006 - 17:06
Overigens moet je TPMS ventielen vaak ook periodiek kalibreren en verifiëren dat ze nog accuraat werken. Dus controle met een externe meter blijft voor beiden te adviseren, al denk ik wel dat het met een TPMS ventiel wat minder vaak hoeft. In auto's van 12 jaar en ouder kan het zijn dat je niet gealarmeerd wordt op een defect TPMS ventiel (dat was namelijk pas verplicht vanaf 2012).
-
- 2nd Gear member
- Berichten: 191
- Lid geworden op: 09.06.2024 - 20:46
Nou het "ongelukkige" toeval wilde dat toen ik vanmorgen op de snelweg reed er een melding verscheen dat de banden spanning te laag is en daarbij de tekst dat ik in het menu moest kijken bij TPMS. Dat heb ik gedaan, links achter was het probleem "een rood balletje" te zien. Ik heb sinds de aankoop ergens in Juli niet fysiek de bandenspanning gemeten omdat ik regelmatig bijna dagelijks even via menu TPMS even check of de spanning nog goed is. Ik ging tot starten van deze topic er vanuit dat er "scherper" gemeten en gecontroleerd zou worden ipv pas bij grotere afwijkingen (30%) afwijking een probleem te melden. Ik heb met mijn schoen tegen alle banden geschopt, om te kijken of de band echt zo zacht was. Bij het tankstation met het oppompen bleek dat links achter (de band die de melding gaf) nog maar 1.8 bar op zat... de andere 3 zat nog 2.0 tot 2.1bar in.
Het kan dus zijn dat ik al enkele weken met te zachte banden heb gereden omdat ik ervan uit ging dat het TPMS systeem eerder melding zou doen. Uiteraard eigenschuld, had ik de gebruiksaanwijzing beter moeten lezen. Maar het geeft toch aan dat je misleid wordt door mooie groene bolletjes terwijl in feite de spanning al veel te laag kan zijn. Vind dit wel een minpuntje van Volvo wat bekent staat om "veiligheid" en "controle". Op zijn minst zou in het TPMS scherm moeten staan dat de zichtbare informatie alleen weergeeft of er een extreem zachte of lekkeband gesignaleerd is. Weer wat geleerd dus!
Het kan dus zijn dat ik al enkele weken met te zachte banden heb gereden omdat ik ervan uit ging dat het TPMS systeem eerder melding zou doen. Uiteraard eigenschuld, had ik de gebruiksaanwijzing beter moeten lezen. Maar het geeft toch aan dat je misleid wordt door mooie groene bolletjes terwijl in feite de spanning al veel te laag kan zijn. Vind dit wel een minpuntje van Volvo wat bekent staat om "veiligheid" en "controle". Op zijn minst zou in het TPMS scherm moeten staan dat de zichtbare informatie alleen weergeeft of er een extreem zachte of lekkeband gesignaleerd is. Weer wat geleerd dus!
Volvo XC40 Momentum pro.T2 bjr.2020, Leder, Harmon Kardon.
Toyota Yaris Dynamic Brons groen bjr.2022.
Volvo S60 D3 5cil.aut.bjr.2012 Momentum.
Volvo C30 Summum 2.0D bjr.2007, Leder, navigatie etc.
Toyota Yaris Dynamic Brons groen bjr.2022.
Volvo S60 D3 5cil.aut.bjr.2012 Momentum.
Volvo C30 Summum 2.0D bjr.2007, Leder, navigatie etc.
-
- 5th Gear member
- Berichten: 1204
- Lid geworden op: 24.10.2009 - 20:19
Ook bij de druk die de meter bij het tankstation aangeeft kun je natuurlijk je vraagtekens zetten. Ik heb bij zo’n meter een afwijking van 0.5 bar gezien tov een gekalibreerde meter (die weer een afwijking van 0.1 bar had tov de tpms ventielen)
Dat er tussen de banden 0.3 bar verschil zit zal dan wel zo zijn.
V60 B3 Pebble Grey '22
V50 2.0 Electric Silver '10
V40 1.8i Lavasvart Metallic '04
Suzuki Baleno 1.6 ‘00
Suzuki Vitara 1.6 Metal Top ‘90
Honda Integra 1.5 ‘86
V50 2.0 Electric Silver '10
V40 1.8i Lavasvart Metallic '04
Suzuki Baleno 1.6 ‘00
Suzuki Vitara 1.6 Metal Top ‘90
Honda Integra 1.5 ‘86
-
- 3rd Gear member
- Berichten: 311
- Lid geworden op: 19.07.2023 - 01:47
…….en dat terwijl je bandenspanning tussen de 2,4 en 2,6 bar dient te zijn! Nu de temperatuur buiten daalt zijn je banden sowieso te zacht omdat de druk mede afhankelijk is van de buitentemperatuur. Hoe warmer buiten, hoe hoger de druk in je banden. En andersom natuurlijk ook. Het is sowieso altijd aan te raden om de spanning te controleren bij het wisselen van de jaargetijden. Zijn de borden langs de snelwegen je niet opgevallen die je waarschuwen voor te lage bandenspanning? Staan elke herfst/winter langs de snelwegen. En voor een paar euro koop je een bandenspanningsmeter…….
Na het “oppompen” van je banden uiteraard niet vergeten om je systeem te kalibreren.
Na het “oppompen” van je banden uiteraard niet vergeten om je systeem te kalibreren.
164 GLE > 264 GLE > 240 > 740 GL > S80 V8 > 760 GLE > XC90 V8 > XC40 T4 R design
-
- 3rd Gear member
- Berichten: 311
- Lid geworden op: 19.07.2023 - 01:47
Ik heb zelf deze gekocht en gecheckt nadat ik bij de Volvo dealer en bij een bandenboer de banden op een bepaalde spanning heb laten brengen en het daarna controleerde met deze meter. Het bleek 100% overeen te komen.. Ook erg handig dat je hem er niet op hoeft te drukken, omdat hij zich zelf vastklemt. Er zijn ook goedkopere, maar deze werkt wel erg goed en uiterst nauwkeurig
https://www.hbm-machines.com/nl/p/hbm-d ... 02-138-bar
https://www.hbm-machines.com/nl/p/hbm-d ... 02-138-bar
164 GLE > 264 GLE > 240 > 740 GL > S80 V8 > 760 GLE > XC90 V8 > XC40 T4 R design
- Hans Eilander
- 7th Gear member
- Berichten: 7042
- Lid geworden op: 01.08.2020 - 12:23
- Locatie: G - O
Zelf gebruik ik deze Hofftech met accu. Bij steeds meer tankstations moet je betalen voor een beetje lucht, of de apparatuur is kapot. Dus toen deze maar via internet besteld. Werkt prima. € 50,- Zet de banden rondom op 2,5 bar.
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Volvo XC40 T2 Business Pro automaat. (8 okt 2020)
-
- 2nd Gear member
- Berichten: 191
- Lid geworden op: 09.06.2024 - 20:46
Dank je wel allemaal. Het is duidelijk.
@Flits34, Uiteraard heb ik alle borden etc gezien, ik schrijf in een eerdere reactie ook dat ik juist het belang van de juiste spanning onderstreep. Maar als je het boekje niet precies gelezen hebt ga je er van uit dat de spanning prima in orde is als je in het menu bij bandenspanning/TPMS (wat dus in in werkelijkheid via ABS gemeten wordt ipv sensoren) "groene bolletjes" zie. Wie bedenkt nu dat een status welke ingeschat is en dus niet persé goed hoeft te zijn, aan te duiden met een "groen bolletje". Het is hetzelfde als een continue oliepijl meting welke zelfs onder het minimum peil nog als groen lampje blijft branden. En dan wanneer de motor stukloopt zeggen dat je elke week je olie moet peilen. Wat ik ook onderstreep, maar je wordt toch echt iedergeval een beetje op het verkeerde been gezet met een groen lampje. Ik heb in iedergeval mooie winterwielen! Over en uit.
@Flits34, Uiteraard heb ik alle borden etc gezien, ik schrijf in een eerdere reactie ook dat ik juist het belang van de juiste spanning onderstreep. Maar als je het boekje niet precies gelezen hebt ga je er van uit dat de spanning prima in orde is als je in het menu bij bandenspanning/TPMS (wat dus in in werkelijkheid via ABS gemeten wordt ipv sensoren) "groene bolletjes" zie. Wie bedenkt nu dat een status welke ingeschat is en dus niet persé goed hoeft te zijn, aan te duiden met een "groen bolletje". Het is hetzelfde als een continue oliepijl meting welke zelfs onder het minimum peil nog als groen lampje blijft branden. En dan wanneer de motor stukloopt zeggen dat je elke week je olie moet peilen. Wat ik ook onderstreep, maar je wordt toch echt iedergeval een beetje op het verkeerde been gezet met een groen lampje. Ik heb in iedergeval mooie winterwielen! Over en uit.
Volvo XC40 Momentum pro.T2 bjr.2020, Leder, Harmon Kardon.
Toyota Yaris Dynamic Brons groen bjr.2022.
Volvo S60 D3 5cil.aut.bjr.2012 Momentum.
Volvo C30 Summum 2.0D bjr.2007, Leder, navigatie etc.
Toyota Yaris Dynamic Brons groen bjr.2022.
Volvo S60 D3 5cil.aut.bjr.2012 Momentum.
Volvo C30 Summum 2.0D bjr.2007, Leder, navigatie etc.
- Hans Eilander
- 7th Gear member
- Berichten: 7042
- Lid geworden op: 01.08.2020 - 12:23
- Locatie: G - O
Daarom zeg ik nog altijd: meten is weten. Elke maand even je bandenspanning meten, en wanneer nodig, op druk zetten. Met oliepeilen ligt dat bij Volvo even anders. Want hier moeten we hopen, dat de sensor ons de juiste informatie geeft, daar de ouderwetse fysieke oliepeilstok ontbreekt! Dat vind ik nog wel even een flinke stap verder gaan, dan 4 groene bolletjes voor de bandenspanning. Als je begrijpt wat ik bedoel..... 

Volvo XC40 T2 Business Pro automaat. (8 okt 2020)
- Dahhri
- 2nd Gear member
- Berichten: 154
- Lid geworden op: 21.01.2010 - 16:26
- Locatie: Nijmegen
Inderdaad.Hans Eilander schreef:Daarom zeg ik nog altijd: meten is weten. Elke maand even je bandenspanning meten, en wanneer nodig, op druk zetten.
Volvo XC60 3.2 AWD Summum MY12
lease VAG product
Volvo V70 D2 MY14
Volvo V70 2.4 MY00
Alfa Romeo 159 SW
Alfa Romeo 164 Super 2.0 TwinSpark
lease VAG product
Volvo V70 D2 MY14
Volvo V70 2.4 MY00
Alfa Romeo 159 SW
Alfa Romeo 164 Super 2.0 TwinSpark