draaicirkel

Er werden er vanaf 2000 meer dan 500.000 van gebouwd in het Belgische Gent.
buddo
3rd Gear member
Berichten: 321
Lid geworden op: 23.03.2006 - 12:06
Locatie: Eelde

menjo schreef:
buddo schreef:
menjo schreef: Is wel relevant, echter heb je juist eerder bij een kleinere velgdiameter een kleinere uitslag.
Dat snap ik niet... kun je dat eens uitleggen?
Afbeelding

Zwart is 16" en rood is 18", wat loopt er eerder aan? Het gaat niet om de buitenomtrek in dit geval maar om de binnenomtrek.
Los van dat ik van jouw tekeningetje helemaal niets begrijp... (wat is nu wat?) denk ik wel te begrijpen wat jij bedoelt. Althans, ik neem aan dat jij de link legt tussen de ET waarde van de velg (hart v.d. velg) en het aanlopen van de banden.

Dan luidt de (of mijn) stelling dus dat de combinatie ET waarde, velgbreedte (bijv. 7J) en bandbreedte bepalend is voor het al dan niet aanlopen van de banden. Hier blijft de velgdiameter (16/17/18 inch) dus mijns inziens nog steeds buiten...

Waarbij ik aanneem dat velgbreedte, ET waarde en bandbreedte los van velgdiameter te bepalen zijn. Wat volgens mij ook klopt, want er is vaak keuze in deze waarden bij de velgkeuze.
VolvoXC70
4th Gear member
Berichten: 940
Lid geworden op: 04.09.2006 - 23:19

:-#
Gebruikersavatar
menjo
7th Gear member
Berichten: 6186
Lid geworden op: 18.02.2005 - 17:55
Locatie: Los Angeles

Het is een bovenaanzicht van de wielophanging. Het verticale blokje stelt bijvoorbeeld de wielophanding voor, het scheve blokje is de velg bij een bepaalde stuuruitslag. Ik neem aan dat je wel kunt inschatten dat het zwarte eerder tegen de wielophanging aan komt dan het rode.
Gebruikersavatar
arnoud
8th Gear member
Berichten: 11700
Lid geworden op: 26.12.2005 - 22:51
Locatie: Omg. Eindhoven

Andere poging voor zelfde plaatje?

Afbeelding

Zoiets?

Een band met een 'rode' breedte kan verder indraaien voordat hij tegen de binnenkant van de kast aan komt, en heeft dus een kleinere draaicirkel?
Afbeelding
S60 MY2020 T4 GT8 R-Design, Polestar, Bursting Blue, Bower & Wilkins, Panoramadak / Audio-, Winter-, Intellisafe Pro-, Luxury-, & Scandinavian Line, 20" 5-Triple Spaaks velgen
Ex: S60 2009 2.5T GT, Ice White / S60 2001 T5 GT, Laser Blue Pearl / V60 2014 D4 GT8, Power Blue / V60 2011 D3 GT, Flamenco Red / V50 2009 2.0D PS, Ice White / S60 2001 2.4, Maya Gold Pearl / V40 1998 Europa, Summer Green
Gebruikersavatar
Jurgen S60
4th Gear member
Berichten: 738
Lid geworden op: 09.10.2006 - 18:57
Locatie: Groningen
Contacteer:

Lijkt mij logisch. Had idd hetzelfde toen ik nog in V40 reed.
S60 for life!!

440 GL 1988 (25000km)
440 GLE 1989 (120000km)
V40 2.0 1996 (250000km)

S60 2.4 170pk 2000 - mobility line, etc.
Gebruikersavatar
menjo
7th Gear member
Berichten: 6186
Lid geworden op: 18.02.2005 - 17:55
Locatie: Los Angeles

Nee ik heb het niet over de breedte ik heb het over de diameter van de binnenruimte van de velg, die is bij 16" ongeveer 16" en bij 18" ongeveer 18", bij 18" heb je dus veel meer ruimte

Nog een poging. grijs is de band, zwart is de 16" velg, rood de 18" velg:
Afbeelding
buddo
3rd Gear member
Berichten: 321
Lid geworden op: 23.03.2006 - 12:06
Locatie: Eelde

menjo schreef:Nee ik heb het niet over de breedte ik heb het over de diameter van de binnenruimte van de velg, die is bij 16" ongeveer 16" en bij 18" ongeveer 18", bij 18" heb je dus veel meer ruimte

Nog een poging. grijs is de band, zwart is de 16" velg, rood de 18" velg:
Afbeelding
Ik haak af...
Gebruikersavatar
menjo
7th Gear member
Berichten: 6186
Lid geworden op: 18.02.2005 - 17:55
Locatie: Los Angeles

Een velg is hol van binnen:
Afbeelding
en daar zit een wiel naaf en een deel van de wielophanging in, als je aan het stuur draait komt de velg aan 1 kant richting de ophanging en aan de andere kant beweegt hij er van weg (zoals op mijn tekening). Hoe groter de velg hoe meer ruimte je hebt.
Gebruikersavatar
arnoud
8th Gear member
Berichten: 11700
Lid geworden op: 26.12.2005 - 22:51
Locatie: Omg. Eindhoven

Maar de limiterende factor zal toch wel hoofdzakelijk de ruimte binnen in de wielkast zijn en niet binnen in het wiel?
Afbeelding
S60 MY2020 T4 GT8 R-Design, Polestar, Bursting Blue, Bower & Wilkins, Panoramadak / Audio-, Winter-, Intellisafe Pro-, Luxury-, & Scandinavian Line, 20" 5-Triple Spaaks velgen
Ex: S60 2009 2.5T GT, Ice White / S60 2001 T5 GT, Laser Blue Pearl / V60 2014 D4 GT8, Power Blue / V60 2011 D3 GT, Flamenco Red / V50 2009 2.0D PS, Ice White / S60 2001 2.4, Maya Gold Pearl / V40 1998 Europa, Summer Green
Gebruikersavatar
menjo
7th Gear member
Berichten: 6186
Lid geworden op: 18.02.2005 - 17:55
Locatie: Los Angeles

Ja dat zeg ik ook, alleen er wordt beweerd dat de velgmaat nooit wat uitmaakt, maar theoretisch maakt dat wel uit.
Gebruikersavatar
IkeV70
5th Gear member
Berichten: 2136
Lid geworden op: 27.01.2006 - 22:18
Locatie: Heerhugowaard

arnoudh schreef:Maar de limiterende factor zal toch wel hoofdzakelijk de ruimte binnen in de wielkast zijn en niet binnen in het wiel?
Dat schreef Menjo ook al in z'n eerste post over dat kleinere velgen in theorie kleinere maximale wieluitslag mogelijk maken.
V70 - 2.5D
V60 PIH
V60 T5
Gebruikersavatar
arnoud
8th Gear member
Berichten: 11700
Lid geworden op: 26.12.2005 - 22:51
Locatie: Omg. Eindhoven

Okee, mijn geheugen is een zeef en ik kijk met m'n neus enzo :)
Afbeelding
S60 MY2020 T4 GT8 R-Design, Polestar, Bursting Blue, Bower & Wilkins, Panoramadak / Audio-, Winter-, Intellisafe Pro-, Luxury-, & Scandinavian Line, 20" 5-Triple Spaaks velgen
Ex: S60 2009 2.5T GT, Ice White / S60 2001 T5 GT, Laser Blue Pearl / V60 2014 D4 GT8, Power Blue / V60 2011 D3 GT, Flamenco Red / V50 2009 2.0D PS, Ice White / S60 2001 2.4, Maya Gold Pearl / V40 1998 Europa, Summer Green
Gebruikersavatar
IkeV70
5th Gear member
Berichten: 2136
Lid geworden op: 27.01.2006 - 22:18
Locatie: Heerhugowaard

buddo schreef:Ik haak af...
Laat mij ook een poging wagen:

Afbeelding

Bovenaanzicht van een velg (rood), band (grijs) en aandrijfas (zwart). Links een 15" velg, rechts een 18" velg, allebei de velgen zijn even breed, banden zijn allebei dezelfde maat.

Je ziet dat de rand van de 15" velg de aandrijfas al raakt, terwijl de 18" nog ruimte over heeft.
V70 - 2.5D
V60 PIH
V60 T5
Gebruikersavatar
Marcel
4th Gear member
Berichten: 932
Lid geworden op: 26.09.2004 - 21:18
Locatie: Gelderland

Verkopen ze daarom bij de dealer uitslagbegrenzers voor gebruik van bredere velgen?

volgens mij is e.e.a. afhankelijk van de ruimte in je wielkasten en beperken homokeneten de maximale uitslag nogal. Onze 940 draait zo'n beetje om zijn as, op 15"velgen......
Gr. Marcel
Gebruikersavatar
Sander van Buiten
2nd Gear member
Berichten: 126
Lid geworden op: 04.05.2005 - 08:49
Locatie: Groningen

Als je overstapt van een 264 naar een S60 is de draaicirkel van een S60 echt ENORM..........

Leuke vergelijkende tekst zonder enig wetenschappelijk niveau:
als ik met de 264 op het parkeerterrein bij mijn werk de bocht goed inzette, kwam ik precies in de eerste van een rij parkeervakken terecht.....met de S60 kom ik precies een vakje verderop uit...... :lol: :roll: :lol:
Volvo S60 2.4 2001, 116.000km
Volvo 264 GLE 1980, 217.000km
Gebruikersavatar
+++t blijft behelpen+++
6th Gear member
Berichten: 2796
Lid geworden op: 19.09.2004 - 21:20
Locatie: Oz
Contacteer:

is dat niet het Ackermann principe?

http://manted.mn.man.de/manted/aufbauri ... gen_nl.pdf

blz 16 -17-18
'90 740 Turbo+ intercooler estate 192 BHP 290NM
'17 V60 D2 Nordic(+) 120pk 6-traps Geartronic PowerBlue
'89 740 Turbo intercooler sedan 5 bak 200 PK MBC
'84 244 DL Sedan 4 bak B200K bijna geen PK's, restauratie object'
'04 C70 2.0T 20V 165 PK Cabriolet Titanium Grey
'88 740 Turbo intercooler estate automaat 165 PK
'95 850 2.5 20V Sedan Automaat Alter 2 595.000 km
'93 850 GLE 2.5 10 V Sedan Automaat 479.000 km Alter 1
'86 780 V6 coupe 170 PK beige metallic
Gast

Marcel schreef:Verkopen ze daarom bij de dealer uitslagbegrenzers voor gebruik van bredere velgen?
JA DAAROM! :P
Gebruikersavatar
Maurice Pierik
4th Gear member
Berichten: 843
Lid geworden op: 15.06.2006 - 18:24
Locatie: Helmond

IkeV70 schreef:
buddo schreef:Ik haak af...
Laat mij ook een poging wagen:

Afbeelding

Bovenaanzicht van een velg (rood), band (grijs) en aandrijfas (zwart). Links een 15" velg, rechts een 18" velg, allebei de velgen zijn even breed, banden zijn allebei dezelfde maat.

Je ziet dat de rand van de 15" velg de aandrijfas al raakt, terwijl de 18" nog ruimte over heeft.
Leuk plaatje, maar dat is dus niet de beperkende factor die de grote draaicirkel van de S60/V70 en dergelijke kenmerkt.

Het komt eenvoudigweg omdat doorde dwarse plaatsing van de 5 cilinder (of meer) de langsliggers verder uit elkaar liggen. Door het naar binnen draaien van het binnenste wiel komt deze tegen de langsligger/binnekuip aan. Hoe groeter de velg (diameter en breedte) hoe eerder dit gebeurd.

Tip: koop een achterwielaangedreven Volvo en je bent binnen de 10 meter helemaal rondgedraaid :)
Gebruikersavatar
IkeV70
5th Gear member
Berichten: 2136
Lid geworden op: 27.01.2006 - 22:18
Locatie: Heerhugowaard

Niemand heeft dan ook beweerd dat het de beperkende factor zou zijn. Het ging in eerste instantie om waarom in theorie een kleinere diameter een kleinere stuuruitslag zou kunnen betekenen, en in 2e instantie om deze theorie te illustreren.
V70 - 2.5D
V60 PIH
V60 T5
VolvoXC70
4th Gear member
Berichten: 940
Lid geworden op: 04.09.2006 - 23:19

:-#
Plaats reactie

Terug naar “S60 my 2000 t/m 2009”