Pagina 2 van 3

Geplaatst: 13.12.2006 - 20:39
door buddo
menjo schreef:
buddo schreef:
menjo schreef: Is wel relevant, echter heb je juist eerder bij een kleinere velgdiameter een kleinere uitslag.
Dat snap ik niet... kun je dat eens uitleggen?
Afbeelding

Zwart is 16" en rood is 18", wat loopt er eerder aan? Het gaat niet om de buitenomtrek in dit geval maar om de binnenomtrek.
Los van dat ik van jouw tekeningetje helemaal niets begrijp... (wat is nu wat?) denk ik wel te begrijpen wat jij bedoelt. Althans, ik neem aan dat jij de link legt tussen de ET waarde van de velg (hart v.d. velg) en het aanlopen van de banden.

Dan luidt de (of mijn) stelling dus dat de combinatie ET waarde, velgbreedte (bijv. 7J) en bandbreedte bepalend is voor het al dan niet aanlopen van de banden. Hier blijft de velgdiameter (16/17/18 inch) dus mijns inziens nog steeds buiten...

Waarbij ik aanneem dat velgbreedte, ET waarde en bandbreedte los van velgdiameter te bepalen zijn. Wat volgens mij ook klopt, want er is vaak keuze in deze waarden bij de velgkeuze.

Geplaatst: 13.12.2006 - 20:47
door VolvoXC70
:-#

Geplaatst: 13.12.2006 - 20:54
door menjo
Het is een bovenaanzicht van de wielophanging. Het verticale blokje stelt bijvoorbeeld de wielophanding voor, het scheve blokje is de velg bij een bepaalde stuuruitslag. Ik neem aan dat je wel kunt inschatten dat het zwarte eerder tegen de wielophanging aan komt dan het rode.

Geplaatst: 13.12.2006 - 21:05
door arnoud
Andere poging voor zelfde plaatje?

Afbeelding

Zoiets?

Een band met een 'rode' breedte kan verder indraaien voordat hij tegen de binnenkant van de kast aan komt, en heeft dus een kleinere draaicirkel?

Geplaatst: 13.12.2006 - 21:30
door Jurgen S60
Lijkt mij logisch. Had idd hetzelfde toen ik nog in V40 reed.

Geplaatst: 13.12.2006 - 21:32
door menjo
Nee ik heb het niet over de breedte ik heb het over de diameter van de binnenruimte van de velg, die is bij 16" ongeveer 16" en bij 18" ongeveer 18", bij 18" heb je dus veel meer ruimte

Nog een poging. grijs is de band, zwart is de 16" velg, rood de 18" velg:
Afbeelding

Geplaatst: 14.12.2006 - 08:31
door buddo
menjo schreef:Nee ik heb het niet over de breedte ik heb het over de diameter van de binnenruimte van de velg, die is bij 16" ongeveer 16" en bij 18" ongeveer 18", bij 18" heb je dus veel meer ruimte

Nog een poging. grijs is de band, zwart is de 16" velg, rood de 18" velg:
Afbeelding
Ik haak af...

Geplaatst: 14.12.2006 - 08:46
door menjo
Een velg is hol van binnen:
Afbeelding
en daar zit een wiel naaf en een deel van de wielophanging in, als je aan het stuur draait komt de velg aan 1 kant richting de ophanging en aan de andere kant beweegt hij er van weg (zoals op mijn tekening). Hoe groter de velg hoe meer ruimte je hebt.

Geplaatst: 14.12.2006 - 09:15
door arnoud
Maar de limiterende factor zal toch wel hoofdzakelijk de ruimte binnen in de wielkast zijn en niet binnen in het wiel?

Geplaatst: 14.12.2006 - 09:25
door menjo
Ja dat zeg ik ook, alleen er wordt beweerd dat de velgmaat nooit wat uitmaakt, maar theoretisch maakt dat wel uit.

Geplaatst: 14.12.2006 - 09:30
door IkeV70
arnoudh schreef:Maar de limiterende factor zal toch wel hoofdzakelijk de ruimte binnen in de wielkast zijn en niet binnen in het wiel?
Dat schreef Menjo ook al in z'n eerste post over dat kleinere velgen in theorie kleinere maximale wieluitslag mogelijk maken.

Geplaatst: 14.12.2006 - 09:32
door arnoud
Okee, mijn geheugen is een zeef en ik kijk met m'n neus enzo :)

Geplaatst: 14.12.2006 - 10:04
door IkeV70
buddo schreef:Ik haak af...
Laat mij ook een poging wagen:

Afbeelding

Bovenaanzicht van een velg (rood), band (grijs) en aandrijfas (zwart). Links een 15" velg, rechts een 18" velg, allebei de velgen zijn even breed, banden zijn allebei dezelfde maat.

Je ziet dat de rand van de 15" velg de aandrijfas al raakt, terwijl de 18" nog ruimte over heeft.

Geplaatst: 14.12.2006 - 10:29
door Marcel
Verkopen ze daarom bij de dealer uitslagbegrenzers voor gebruik van bredere velgen?

volgens mij is e.e.a. afhankelijk van de ruimte in je wielkasten en beperken homokeneten de maximale uitslag nogal. Onze 940 draait zo'n beetje om zijn as, op 15"velgen......

Geplaatst: 14.12.2006 - 14:45
door Sander van Buiten
Als je overstapt van een 264 naar een S60 is de draaicirkel van een S60 echt ENORM..........

Leuke vergelijkende tekst zonder enig wetenschappelijk niveau:
als ik met de 264 op het parkeerterrein bij mijn werk de bocht goed inzette, kwam ik precies in de eerste van een rij parkeervakken terecht.....met de S60 kom ik precies een vakje verderop uit...... :lol: :roll: :lol:

Geplaatst: 14.12.2006 - 16:21
door +++t blijft behelpen+++
is dat niet het Ackermann principe?

http://manted.mn.man.de/manted/aufbauri ... gen_nl.pdf

blz 16 -17-18

Geplaatst: 14.12.2006 - 18:58
door Gast
Marcel schreef:Verkopen ze daarom bij de dealer uitslagbegrenzers voor gebruik van bredere velgen?
JA DAAROM! :P

Geplaatst: 14.12.2006 - 20:01
door Maurice Pierik
IkeV70 schreef:
buddo schreef:Ik haak af...
Laat mij ook een poging wagen:

Afbeelding

Bovenaanzicht van een velg (rood), band (grijs) en aandrijfas (zwart). Links een 15" velg, rechts een 18" velg, allebei de velgen zijn even breed, banden zijn allebei dezelfde maat.

Je ziet dat de rand van de 15" velg de aandrijfas al raakt, terwijl de 18" nog ruimte over heeft.
Leuk plaatje, maar dat is dus niet de beperkende factor die de grote draaicirkel van de S60/V70 en dergelijke kenmerkt.

Het komt eenvoudigweg omdat doorde dwarse plaatsing van de 5 cilinder (of meer) de langsliggers verder uit elkaar liggen. Door het naar binnen draaien van het binnenste wiel komt deze tegen de langsligger/binnekuip aan. Hoe groeter de velg (diameter en breedte) hoe eerder dit gebeurd.

Tip: koop een achterwielaangedreven Volvo en je bent binnen de 10 meter helemaal rondgedraaid :)

Geplaatst: 14.12.2006 - 20:17
door IkeV70
Niemand heeft dan ook beweerd dat het de beperkende factor zou zijn. Het ging in eerste instantie om waarom in theorie een kleinere diameter een kleinere stuuruitslag zou kunnen betekenen, en in 2e instantie om deze theorie te illustreren.

Geplaatst: 14.12.2006 - 23:03
door VolvoXC70
:-#