Dagverlichting uitzetten

Geproduceerd bij NedCar in Born
Gebruikersavatar
raspaardje
6th Gear member
Berichten: 3693
Lid geworden op: 30.05.2012 - 10:07
Locatie: Regio Utrecht

Ik heb het in mijn vorige 2008 V50 met aftermarket xenon ook laten aanpassen door de garage.
Dan kreeg de verlichting het bij starten niet/minder te verduren.

Triest om te lezen dat sommigen hier gelijk een oordeel hebben over onveiligheid resp. onzichtbaarheid.
Terwijl Lieke qua verlichting wellicht veel veiliger onderweg is dan sommigen hier die denken dat de dagrijverlichting van hun auto alles is.
Get a life en geef gewoon antwoord op de vraag.
2019 Volvo V60 T5 R-Design Polestar - Osmium Grey
Fiat 124 Spider Lusso Squadra Tuning - Bianco Ghiaccio Perla
Gebruikersavatar
OGA244
8th Gear member
Berichten: 13477
Lid geworden op: 21.03.2011 - 21:54
Locatie: Skåne

Daar geloof ik zelf weinig van na de gegeven toelichting, ik lees nonargumenten om n accu te sparen..
Als ik zie hoeveel auto's met alleen led drl voor rijden en zonder achterlichten is het "zelf wel regelen" best een groot risico.
Urbexpeditie
7th Gear member
Berichten: 7828
Lid geworden op: 07.04.2021 - 12:53

raspaardje schreef: 03.01.2025 - 16:45 Ik heb het in mijn vorige 2008 V50 met aftermarket xenon ook laten aanpassen door de garage.
Dan kreeg de verlichting het bij starten niet/minder te verduren.

Triest om te lezen dat sommigen hier gelijk een oordeel hebben over onveiligheid resp. onzichtbaarheid.
Terwijl Lieke qua verlichting wellicht veel veiliger onderweg is dan sommigen hier die denken dat de dagrijverlichting van hun auto alles is.
Get a life en geef gewoon antwoord op de vraag.
De XC70 van mij ging de xenon ook direct aan wanneer het contact geactiveerd werd. Maar schakeld af wanneer de auto gestart werd. Nadeel daarvan is dat de xenon nog niet volledig ontbrand en dan afschakeld wanneer er gestart wordt. Dit kan inderdaad van invloed zijn op de verlichting. Daarom het ik een vertragingsrelais er tussen gezet.

Wat betreft dagrijverlichting: Moet gewoon verboden worden. Als je het over zichtbaar zijn en veiligheid hebt, zet dan de dimverlichting aan. Dan ben je ook aan de achterzijde zichtbaar voor anderen wanneer er mist of neerslag is...
Heb soms het idee dat de helft van wat er rondrijd seniel of te lui is om die knop door te draaien. Kleine moeite om dimlicht aan te zetten.
Blog Småbruk - Het leven op een kleine Zweedse boerderij...

"Everyone you meet is fighting a battle you know nothing about"
Gebruikersavatar
diesel01
Geartronic member
Berichten: 21034
Lid geworden op: 22.05.2009 - 14:27

Hier veel 2 baans op pad met mensen die verlichting gewoon vergeten, grijze auto's in een grijze ochtend om 8:30 vallen weg zonder verlichting, haal je net een trekker in en je schrikt je de vinken t.ring als er 1 uit de grijze wolk zonder verlichting komt.
Nu hebben onze Volvo's met DRL ook achter verlichting maar ik kom in de avond auto's van Franse makelarij tegen C1 en die voor hele felle led als drl hebben en achter niets.
Die hebben dan de knop op 1 staan, dat kan overigens ook bij de Volvo, stand 1 en dan branden de thor hammer kneiter fel en achter heb je niets.
V90 T6 Recharge Rdesign
V90 D5 AWD Inscription/V70 D4 8GT Inscription/XC60 D5 Summum AWD GT fourC Polestar/V70 D5 GT sports edition/S60 2.4d/Opel Corsa1.1/V40 1.9D/V40 1.8 lpi/xedos 6 2.0 V6/626 2.0 coupe/Uno 1.1[/s][/s]
Gebruikersavatar
raspaardje
6th Gear member
Berichten: 3693
Lid geworden op: 30.05.2012 - 10:07
Locatie: Regio Utrecht

Urbexpeditie schreef: 03.01.2025 - 17:08
raspaardje schreef: 03.01.2025 - 16:45 Ik heb het in mijn vorige 2008 V50 met aftermarket xenon ook laten aanpassen door de garage.
Dan kreeg de verlichting het bij starten niet/minder te verduren.

Triest om te lezen dat sommigen hier gelijk een oordeel hebben over onveiligheid resp. onzichtbaarheid.
Terwijl Lieke qua verlichting wellicht veel veiliger onderweg is dan sommigen hier die denken dat de dagrijverlichting van hun auto alles is.
Get a life en geef gewoon antwoord op de vraag.
De XC70 van mij ging de xenon ook direct aan wanneer het contact geactiveerd werd. Maar schakeld af wanneer de auto gestart werd. Nadeel daarvan is dat de xenon nog niet volledig ontbrand en dan afschakeld wanneer er gestart wordt. Dit kan inderdaad van invloed zijn op de verlichting. Daarom het ik een vertragingsrelais er tussen gezet.

Wat betreft dagrijverlichting: Moet gewoon verboden worden. Als je het over zichtbaar zijn en veiligheid hebt, zet dan de dimverluchting aan. Dan ben je ook aan de achterzijde zichtbaar voor anderen wannedr er mist of neerslag is...
+1

Ik heb hen weer zien rijden gisteren in de regenspray op de Autobahn.
2019 Volvo V60 T5 R-Design Polestar - Osmium Grey
Fiat 124 Spider Lusso Squadra Tuning - Bianco Ghiaccio Perla
Gebruikersavatar
OGA244
8th Gear member
Berichten: 13477
Lid geworden op: 21.03.2011 - 21:54
Locatie: Skåne

Waanzinnig storend en onveilig
Gebruikersavatar
Gouwe
7th Gear member
Berichten: 6277
Lid geworden op: 14.09.2012 - 18:44

De feiten zoals ik het lees is dat TS vraagt of de dagverlichting standaard uit kan. Hiervoor worden twee argumenten aangevoerd:
1. TS is gewend om het zelf te doen.
2. TS geeft aan hiermee de accu te willen sparen.

Het gaat TS dus helemaal niet om het sparen/verlengen van de levensduur van de lampen. Verder heeft een V40 van 1997 af fabriek helemaal geen xenon bij mijn weten, dus moeten we dat onderwerp er ook niet gaan bijhalen svp.
Ook heeft een V40 van 1997 geen DRL en branden dus gewoon permanent de dimlichten voor en de achterlichten. Iets wat TS dus kennelijk niet wil.
En zijn er een aantal personen hier waaronder ik zelf die de hele vraag en achterliggende redenatie gewoon heel bijzonder vinden.
En verder heet Lieke kennelijk Frank :-).

Vraag is dus: kun je het (laten) uitzetten? Nee of Ja (en hoe dan)?
Volvo XC90T8 R-design met genoeg opties en Polestar tuning en voor werk en fun een Z4 roadster.
Daarvoor: V60 D6 Summum, V70 D5 AWD GT Summum, XC90 D5 Summum GT, V60 D3 GT OR, V70 D5 GT, 855 2.5i, 854 GLT, 744 GL, 440 GL en een paar leasebakken tussendoor
Gebruikersavatar
E.T.
4th Gear member
Berichten: 985
Lid geworden op: 10.05.2009 - 15:11

Ach in het verleden moesten we een van de kinderen na een verlaat college wel eens ophalen een paar dorpen verderop omdat de bus niet verder rijdt. Als je daar in de winter dan in het donker stond te wachten op een parkeerplaats met een draaiende motor, had ik het wel fijn gevonden dat het licht helemaal uitgezet kon worden. Ook als je met de auto aan uitlezen was oid en de auto moest dan op contact staan was het ook wel eens makkelijk om de verlichting uit te kunnen zetten. Warm draaien in de winter gebeurt hier in het buurtje ook vaak 's morgens, dan is het ook wel fijn dat de lichten uit zijn. En zo zullen er nog wel enkele praktische voorbeelden zijn te noemen

Bij mijn MY05 V70 kon je het redelijk simpel via VIDA regelen, bij de vorige MY15 V70 moest er software worden geladen geloof ik en bij mijn huidige XC60 heb ik geen idee. Normaal gesproken kom nooit aan de schakelaar, staat altijd op "auto", bij de Fiat van mijn vrouw staan de lichten ook altijd aan, gaan automatisch uit als je de auto van contact draait. Maar draai je de schakelaar op "0" dan zijn wel alle lichten uit.

Ik vraag dan wel af waarom dan een stand "0" op de schakelaar zit van mijn Volvo zit. Als er ooit wel eens eentje met hun tengels aan die knop zitten en hem op "0" zet dan brandt allen de DLR aan de voorzijde, ook niet wenselijk. Maar zet er dan geen "0" op wat suggereert dat alles uit is.
Groet Edwin

Volvo XC60 T8 Twin Engine R-Design
Volvo Amazon P131 B20 1968
Gebruikersavatar
Msuidgeest
Geartronic member
Berichten: 20870
Lid geworden op: 23.06.2007 - 23:15
Locatie: Flevoland
Contacteer:

Die stand "0". Daar heb ik wel een idee bij. In bepaalde landen is 0 inderdaad alles uit. Frankrijk en België bijvoorbeeld.

De S90 die wij reden uit het jaar 1997 had achterop de lichtschakelaar een kleine inkeping waar je een platte schroevendraaier in kon steken: linksom was alles uit in "0" en rechtsom was dimlicht in stand "0". Eén schakelaar voor meerdere landen met ieder eigen ideëen over dagrijverlichting.
Mark


Leef met vlag en wimpel, maar hou het simpel.

[Installateurs gezocht:
https://wouda.nl/vacatures]
Gebruikersavatar
OGA244
8th Gear member
Berichten: 13477
Lid geworden op: 21.03.2011 - 21:54
Locatie: Skåne

Dat schroefje zat op de S70/V70/C70, volgens mij niet op de S40/V40
Gebruikersavatar
NicoV40
4th Gear member
Berichten: 671
Lid geworden op: 11.04.2015 - 18:44

Bij de eerste phase van de V/S40 dacht ik dat je in de schakelaar zelf ergens een koperen baantje 'moet' doorkrassen zodat de stand '0' effectief alles uit is.
Bij de phase 2 modellen (na 2002) kon je inderdaad met een combinatie van grootlichtschakelaar-lichtschakelaar op 0 zetten de gewenste werking verkrijgen.

Zelf ook nog zo gedaan trouwens in mn ouwe V40, ik was het gewend om zelf mijn lichten aan of uit te zetten uit onze vorige Ford-wagens.
Bij de opvolgende wagens (V50, C30 en een V60) zijn we het inmiddels gewend dat de lichten altijd aan staan.
Ex V40 classic rijder, nu P1 rijder

Volvo V50, MY2005, 2.0D met chippie Afbeelding
Volvo V60, MY2017, 2.0D D2 gechipt naar 177pk Afbeelding
Volvo 164, BY1972, B30A (dubbele carburatie) Afbeelding
Gebruikersavatar
OGA244
8th Gear member
Berichten: 13477
Lid geworden op: 21.03.2011 - 21:54
Locatie: Skåne

De vraag waarom iemand zoiets wil lijkt me niet abnormaal of onfatsoenlijk.
Dat de enige motivatie dan lijkt dat de accu daarmee ontzien wordt, tja.
Gebruikersavatar
-KJ-
5th Gear member
Berichten: 1151
Lid geworden op: 01.03.2016 - 20:22

Msuidgeest schreef: 03.01.2025 - 15:48 Milieuactivisten wilden 30 jaar terug ook de verlichting uit overdag: dat scheelde namelijk "enorm" op het verbruik van de auto ...
Waarschijnlijk dezelfde milieuactivisten die in hun belastingvrije dieselbusjes uit het jaar 0 naar klimaatdemonstraties rijden.
Gebruikersavatar
raspaardje
6th Gear member
Berichten: 3693
Lid geworden op: 30.05.2012 - 10:07
Locatie: Regio Utrecht

OGA244 schreef: 04.01.2025 - 11:48 De vraag waarom iemand zoiets wil lijkt me niet abnormaal of onfatsoenlijk.
Dat de enige motivatie dan lijkt dat de accu daarmee ontzien wordt, tja.
Waarom uitzetten? Het verhoogt de zichtbaarheid/veiligheid
Als je terugleest lees jij geen aanname achter je zgn. neutrale vraag?
2019 Volvo V60 T5 R-Design Polestar - Osmium Grey
Fiat 124 Spider Lusso Squadra Tuning - Bianco Ghiaccio Perla
Gebruikersavatar
OGA244
8th Gear member
Berichten: 13477
Lid geworden op: 21.03.2011 - 21:54
Locatie: Skåne

En? Iemand kan zich zoiets mogelijk niet realiseren..
Er rijden voldoende v40s uit die jaren met 1 (van de 4) brandend achterlicht

Heb de afgelopen jaren ook talloze vreemde vragen langs zien komen van klanten..

Sloop zelf volgaarne alles eruit wat de klant kwijt wil, met uiteraard op de werkorder een handtekening voor akkoord en afrekenen op uren basis, ben echt niet onredelijk.
Gebruikersavatar
raspaardje
6th Gear member
Berichten: 3693
Lid geworden op: 30.05.2012 - 10:07
Locatie: Regio Utrecht

OGA244 schreef: 04.01.2025 - 13:23 ben echt niet onredelijk.
Dat geloof ik direct.
Ik haal dan ook maar 1 reactie van je aan terwijl de toon van je andere ook nogal belerend is.
2019 Volvo V60 T5 R-Design Polestar - Osmium Grey
Fiat 124 Spider Lusso Squadra Tuning - Bianco Ghiaccio Perla
Gebruikersavatar
OGA244
8th Gear member
Berichten: 13477
Lid geworden op: 21.03.2011 - 21:54
Locatie: Skåne

Het is wat het is..

Politie is trouwens een stuk belerender als ze je langs de kant zetten omdat je zonder licht reed, maar na een vrijwillige bijdrage is alles weer goed..

Mijn vertrouwen dat mensen die dat zelf allemaal wel uitmaken en dat dan ook echt doen is niet zo heel groot.
Gebruikersavatar
V480-S60
Geartronic member
Berichten: 20522
Lid geworden op: 18.07.2005 - 12:25
Locatie: La Grande Verriere

[MODS BREAK]
En daarmee sluiten we het zoveelste topic over dagrijverlichting wel of niet aanzetten.
VOLVO FOR LIFE
440 1.7 Base, 1990 (12-93 tm 11-97)
440 TD, Wit, 1994 (11-97 tm 5-00)
480 Turbo, Rood, 1990 (5-00 tm 6-01)
440 1.8i, Flame Red, 1995 (3-03 tm 12-03)
V40 1.9D, 115 PK, Desert Wind, 2000 (12-03 tm 1-07)
S60 D5 Edition II, Black Stone, 2002 (2-07 tm 6-09)
480 GT, 2.0, Flame red, 1995 (6-01 tm 9-13)
S60 D5 Momentum, Magic Blue, 2005 (6-09 tm 9-13)
V70 2.5T AWD Kinetic, Black Sapphire, 2005 (9-13 tm 6-18)

XC60 3.0 T6 Summum, Terra Bronze, 2009, 260.000 kms (6-18 tm ..)
Gesloten

Terug naar “S40 - V40 Classic”