Tijd voor een kleine update.
De XC gaat deze week naar de 300.000, ik heb er bijna 23.000 mee gereden in die paar maanden.
Allereerst, wat een heerlijke wagen om mee te rijden.
Het is heel even wennen als je uit de V70 komt waar je bijna op grond ligt

maar de hoge zit went heel snel en is heerlijk.
De auto lijkt ook veel breder en dat is even wennen.
Ik ben 61 en dan is hogere instap ook wel lekker, dat wilde ik ook graag.
De techniek.
2 maanden geleden een beurt en apk en distri laten doen.
Ik wist dat het met niet te lange tijd moest gebeuren bij aanschaf.
Olieverbruik is ongeveer nul, dus daar ben ik heel blij mee.
De motor is sterk, heeft eigenlijk altijd zat trekkracht, ook met aanhanger, maar is bij optrekken wel wat luidruchtig.
Een heel ander karakter dan de 5 cylinder die ook stiller was en die de heerlijke grom had.
Maar eenmaal op snelheid lijkt het of de motor uit is en is het stil.
Ik ben er nu aan gewend en er zeer tevreden mee.
Verbruik op de grote weg 1:17 en bij heel rustig rijden weet ik dat rond 1:19 te krijgen.
Ook veel stadswerk naar klanten, dan is het gemiddelde nog ruim boven de 1:15.
Een rustige rijder, dat blijkt wel als ik anderen wel eens hoor.
Bij de APK de gevreesde partikelmeting.
Uitstoot 0,0! Ik heb er een foto van.
De keurmeester gaf aan dat met een euro 6 dat niet raar is, als de DPF goed is dan is ie dat ook.
Waarvan akte en dat met bijna 3 ton.
Ik heb ook nog nooit een "zwarte scheet" achter mij gezien.
Er is een nieuwe startaccu in gegaan, de oude nog 36%, hij startte er prima mee, maar met de nieuwe nog net iets vlotter en in de winter met een diezel heb ik graag een goede accu.
Nieuwe remblokken voor en 2 nieuwe voorbanden, weer de allseasons van Conti genomen , die zaten er al op en bevallen eigenlijk wel prima.
Ze maken iets meer geluid maar de jaarlijkse wissel is ook meteen over.
Ik ga er dezer dagen maar eens een gsm data kaartje in stoppen.
Ik was heel verbaasd dat de sensus geen enkele keer verkeersinfo gaf, dat gaat dus met RTTI en niet via de omroepzenders...
De ACC is een geweldige optie, ik rijd daar bijna constant mee op de grote wegen en vooral in files, die hebben we zat hier rind Den Haag...
Soms is het wat eigenwijs maar een prima optie.
De Xenon lampen hebben het 300K uitgehouden, het licht is duidelijk afgenomen en een lamp trilt een beetje in het licht.
Dinsdag komen de nieuwe,( Philips extreme ) binnen dan zet ik die er in en maak meteen de lenzen schoon en de H9 lampjes gaan er ook meteen nieuw in.
Dat is het eigenlijk wel, alles doet het gewoon en altijd, en zo hoort het ook.
De start stop, wat een gruwel is dat, gaat meteen uit na het starten, dat is een routine, starten, knopje indrukken en in de zefde handeling de automaat naar D.
O ja, de bak, die 8 traps automaat is echt geweldig. Schakelt bijna altijd onmerkbaar.
De kosten, ik heb de wagen zakelijk op mijn bedrijf staan.
Aanschaf incl afneembare trekhaak, de beurt met apk en alles komt ongeveer op 14K ex btw incl inruil van de oude V70.
Daar koop je nog geen nieuwe twingo voor, maar ik rijd wel "dik" en veilig.
Ben er blij mee!