Pagina 2 van 2

Benzine op maar wel 50km actieradius auto stopt

Geplaatst: 26.03.2025 - 05:20
door NielsPHEV
De als de bezine op is kan de ice ook niet meer bijspringen als de erad slipt het is dus ook een veiligheids ding

Benzine op maar wel 50km actieradius auto stopt

Geplaatst: 26.03.2025 - 07:53
door Gouwe
joscha schreef: 25.03.2025 - 16:54 Het is me zelfs opgevallen dat wanneer de actieradius van mijn XC60-T6 long range onder de 100km benzine range komt, hij niet (of veel minder?) elektrisch wil rijden. Rijd vaak veel alleen lokaal onder de 70kmh en dan springt de benzinemotor elke rit weer aan totdat ik de benzine tank weer heb volgegooid. Mogelijk dat je niet eens verder elektrisch kunt rijden bij een bijna lege tank.
Je hebt de extra verwarming aan staan? Denk dat daar de oorzaak zit van wat je beschrijft.

Benzine op maar wel 50km actieradius auto stopt

Geplaatst: 26.03.2025 - 08:08
door The Mechanic
OGA244 schreef: 19.03.2025 - 06:56
EasyWim schreef: 18.03.2025 - 20:28 Lijkt een beetje op het niet kunnen printen met zwart, als alleen je kleurencartridge leeg is. Hopelijk heeft Volvo hier een goede reden voor gehad, anders is het gewoon dom.
een lege benzinetank, dat is pas dom
Een hybride 20 minuten slepen, dat is pas dom...

Benzine op maar wel 50km actieradius auto stopt

Geplaatst: 26.03.2025 - 14:27
door joscha
Gouwe schreef: 26.03.2025 - 07:53
joscha schreef: 25.03.2025 - 16:54 Het is me zelfs opgevallen dat wanneer de actieradius van mijn XC60-T6 long range onder de 100km benzine range komt, hij niet (of veel minder?) elektrisch wil rijden. Rijd vaak veel alleen lokaal onder de 70kmh en dan springt de benzinemotor elke rit weer aan totdat ik de benzine tank weer heb volgegooid. Mogelijk dat je niet eens verder elektrisch kunt rijden bij een bijna lege tank.
Je hebt de extra verwarming aan staan? Denk dat daar de oorzaak zit van wat je beschrijft.
De climate control staat standaard op iets van 19 graden automatisch. Voorverwarming/stoelverwarming/voorruit verwarming etc staat uit. Door de carport is de voorruit en zijruiten vrijwel nooit bevroren en heb ik de (elektrische) standkachel bijna nooit aan staan. Zodra de gemeten buiten temperatuur 0 of lager is komt het voor. En toch telkens als de benzine actieradius onder de 100 komt springt de benzinemotor aan na circa 200-1000m rijden. Dus kids naar school brengen springt hij aan. 15min later bij terugrit idem dat hij aanspringt. Toen ik nog met de MY19 versie reed dacht ik dus dat het aan mijn rechtervoet lag. Dat ik dus net iets teveel het "gas"pedaal indrukte en dat daarom de motor bijsprong. Bij de sterkere nieuwere bouwjaren met sterkere ERAD/accu (145 vs 87pk) is er veel meer marge en springt de motor minder snel bij als je normaal rijdt.

Benzine op maar wel 50km actieradius auto stopt

Geplaatst: 26.03.2025 - 14:36
door Gouwe
joscha schreef: 26.03.2025 - 14:27 ....Bij de sterkere nieuwere bouwjaren met sterkere ERAD/accu (145 vs 87pk) is er veel meer marge en springt de motor minder snel bij als je normaal rijdt.
Volgens mij spreek je jezelf nu tegen? Een LR heeft toch altijd een sterkere ERAD?
In ieder geval is wat ik bedoel dat jij waarschijnlijk de extra verwarming optie hebt aanstaan. Niet te verwarren met standkachel, stoelverwarming etc.
Kijk even in het menu of je deze optie kunt vinden (ik heb geen AAOS dus kan het je niet vertellen) en zet die optie uit. Grote kans dat je dan geen last meer hebt van een aanspringende ICE....
Er is namelijk m.i. geen enkele ratio te bedenken tussen een actieradius van minder dan 100 km en het gedrag wat je beschrijft.