De nieuwe, volledig elektrische Volvo ES90

Gebruikersavatar
Fulaks
6th Gear member
Berichten: 4264
Lid geworden op: 31.07.2007 - 15:46
Locatie: Antwerpen

Meer foto's : https://www.media.volvocars.com/global/ ... 429/photos

Ik vind het best OK, zo op het eerste gezicht.

Wel jammer dat de Lidar zo prominent taxigewijs aanwezig is in het ontwerp.
V90 D4 Inscription (2019); Mini Cooper (2012); V70 D4 (2014); V70 2.4D (2008); V70 2.4D (2002); Talbot-Toyota-Mitsubishi-Renault
Gebruikersavatar
Ben
Executive Member
Berichten: 40350
Lid geworden op: 09.09.2004 - 16:57
Locatie: Even ten noorden van de Paltz
Contacteer:

Mooie presentatie, duidelijk gericht op de Amerikaanse en Chinese markt.
Ik denk dat de auto daar de meeste belangstelling zal hebben.

Maar al met al een fraaie auto. Ben benieuwd hem in het echt te zien.
Maar daarvoor krijgen we vast over enige tijd wel een uitnodiging.
Volvohistorie: 244-245-440-850-V70-V70-S60-XC70-XC70-245-S70-V70
Gebruikersavatar
Ben
Executive Member
Berichten: 40350
Lid geworden op: 09.09.2004 - 16:57
Locatie: Even ten noorden van de Paltz
Contacteer:

Hier de link naar de complete introductie: https://es90event.volvocars.com/

Sommigen zullen zeggen dat het een sedan is. Anderen zullen een fastback zien, of zelfs hints van een SUV.

We laten het aan de mensen over om hierover te oordelen, het enige dat Volvo Cars weet is dat de nieuwe, volledig elektrische Volvo ES90 een nieuwe ruimte voor zichzelf creëert door de compromissen tussen deze drie segmenten te elimineren, waardoor hij een klasse apart vormt.

De ES90 combineert de verfijnde elegantie van een sedan met het aanpassingsvermogen van een fastback en het ruime interieur en de grotere bodemvrijheid van een SUV. Het is een veelzijdige auto die niet inlevert op comfort of ruimte. Een auto die ruimte biedt aan grotere avonturen en gezinnen, die de perfecte balans vindt tussen het professionele en privéleven en waarmee de klanten de speciale momenten in het leven kunnen omarmen.

De ES90 is ontworpen om in de loop der tijd te evolueren en wordt aangedreven door core computers van de volgende generatie die een achtvoudige verbetering betekenen ten opzichte van de vorige generatie. Het is de eerste Volvo met 800V technologie, voor een grotere actieradius en sneller opladen dan welke elektrische Volvo dan ook. En natuurlijk is hij ontworpen met Volvo’s baanbrekende veiligheidstechnologie in het achterhoofd, in een pakket dat opnieuw een Scandinavische designklassieker van Volvo Cars gaat worden.

De ES90 is de nieuwste toevoeging aan Volvo’s uitgebalanceerde productportfolio van eersteklas Volvo's. De orderboeken zijn nu geopend in geselecteerde markten. Het is het zesde volledig elektrische model in het gamma, samen met de EX90, EM90, EX40, EC40 en EX30, waarmee Volvo Cars zijn reis naar volledige elektrificatie voortzet.



“De Volvo ES90 combineert onze meest geavanceerde technologieën met Scandinavisch design en superieur comfort. Het resultaat is een echte premium Volvo die ontworpen is om de kwaliteit van uw leven te verbeteren”, zegt Jim Rowan, CEO van Volvo Cars. “Hij voegt zich bij de EX90 SUV als een van onze vlaggenschipmodellen en bevestigt onze positie als marktleider in softwaregedefinieerde auto's die gebruikmaken van de kracht van core computing.”



Zelfverzekerd, onderscheidend en praktisch

Als je de ES90 van voren bekijkt, valt direct het zelfverzekerde en opvallende voorkomen op, met een iets hogere rijhoogte om de bestuurder een beter zicht op de weg te bieden. De vloeiende daklijn brengt een elegant uiterlijk in balans met interieurruimte en draagt bij aan een uitstekende aerodynamica, wat de algehele efficiëntie en elektrische actieradius ten goede komt.

De voorzijde wordt gekenmerkt door Volvo’s Thor’s Hammer koplampdesign, dat een vertrouwde maar moderne Volvo-identiteit uitstraalt. De achterzijde is al even opvallend, met nieuwe C-vormige LED-achterlichten aangevuld met LED-lampen in de achterruit, die een unieke reeks welkoms- en afscheidslichten creëren. Bij de keuze van hun ES90 kunnen klanten kiezen uit zeven exterieurkleuren en vier wielopties die variëren van 20” tot 22”.

De grote en brede achterklep maakt het gemakkelijk om de gezinsbagage of de spullen voor een skitocht in en uit te laden. De bagageruimte biedt tot 424 liter laadruimte. Zodra de drie achterstoelen worden neergeklapt – de stoelen kunnen allemaal afzonderlijk neergeklapt worden – kan de laadruimte worden vergroot tot 733 liter. De kofferbak met een inhoud van 22 liter voorin is perfect voor de oplaadkabels.

Comfort en functionaliteit in het hele interieur

In het interieur ligt de nadruk op eersteklas comfort, authentieke materialen en doelgericht design, in lijn met Volvo’s Scandinavische identiteit en designprincipes die het kenmerk zijn van een echte Volvo. Dankzij de lange wielbasis van 3,10 meter biedt de ES90 zeer royale beenruimte voor passagiers op de tweede rij, waardoor het zowel voor volwassenen als voor kinderen een uitzonderlijk comfortabele reiservaring is. Zes sfeerverlichtingsthema's in het interieur voor zintuiglijk welzijn en diverse bekledingsopties maken het mogelijk om de ES90 verder te personaliseren.

De Volvo ES90 wordt ook geleverd met een panoramadak dat tot 99,9% UV-bescherming biedt. En als de klant kiest voor de elektrochromische versie, kan zelfs de transparantie van het glas worden aangepast. Dus als men op een warme zomerdag onderweg is en de zon ‘wat lager’ wil zetten om de schittering te verminderen en de privacy te verhogen, dan kan dat met één druk op de knop.

Extra ondersteuning komt van een klimaatsysteem met vier zones en een geavanceerde luchtreiniger, gecertificeerd als astma- en allergievriendelijk. Het systeem kan tot 95% van de PM 2,5-deeltjes uit de cabine houden en 99,9% van de gras-, boom- en pollenallergenen verwijderen.

Volvo heeft de ES90 ook ontworpen met superieur geluidscomfort. De geluidsniveaus in het interieur zijn zeer laag, waardoor het een van de stilste cabines ooit is en een toch al soepele en serene rijervaring naar een nog hoger niveau wordt getild. Daardoor kan men nog meer genieten van het geluidssysteem.

Er zijn drie niveaus beschikbaar, aangevoerd door een topklasse Bowers & Wilkins geluidssysteem met 25 afzonderlijke hifi-luidsprekers in de hele cabine, inclusief hoofdsteun- en plafondluidsprekers. Het systeem beschikt ook over het levensechte ruimtelijke geluid van Dolby Atmos® dat een nog meeslependere geluidservaring biedt. Exclusief bij het Bowers & Wilkins systeem is een speciale modus die de geluiden van de legendarische Abbey Road Studio's in Londen nabootst.



Uiteraard heeft Volvo de ES90 uitgerust met het infotainmentsysteem van de nieuwe generatie met Google Built-in, dat diensten zoals Google Maps, Google Assistant en meer apps op Google Play bevat. Het 5G-geschikte, naadloze en responsieve systeem wordt aangedreven door het Snapdragon® Cockpit Platform van Qualcomm Technologies en is ontworpen om de berijder te voorzien van alle rij-kritische informatie die nodig is wanneer men die nodig heeft, via het 9” display voor de bestuurder en het head-up display.

Het 14,5” middenscherm geeft toegang tot navigatie, entertainment, klimaat, telefoon en meer. En om de bestuurder te helpen navigeren in krappe parkeervakken is er een nieuw 3D-aanzicht dat wordt ondersteund door een 360-camera.

Regelmatige verbetering als standaard

De ES90 is gebouwd op Volvo’s SPA2-architectuur en, net als de EX90, gebaseerd op de Volvo Cars Superset tech stack. Deze bestaat uit één set hardware- en softwaremodules die Volvo’s toekomstige elektrische auto's zal ondersteunen. Het stelt het merk in staat om de algehele prestaties en veiligheidstechnologie in de auto gedurende zijn levenscyclus te verbeteren en deze snel uit te rollen via over-the-air updates voor alle modellen die zijn gebaseerd op de Superset.



“De Superset wordt mogelijk gemaakt door core computing en de ES90 is de eerste Volvo die wordt aangedreven door een dubbele NVIDIA DRIVE AGX Orin-configuratie. Dat maakt het de krachtigste auto die we ooit hebben gemaakt in termen van core computing-capaciteit,” zegt Anders Bell, Volvo’s Chief Engineering and Technology Officer. “Hierdoor kunnen we de lat op het gebied van veiligheid en algehele prestaties nog hoger leggen door middel van data, software en AI.”



De ES90 vertegenwoordigt ook het nieuwste op het gebied van elektrische systemen en batterijtechnologie. Volvo's nieuwe 800V technologie maakt zijn debuut in de ES90 en helpt om sneller opladen, betere algehele prestaties en meer efficiëntie te ontsluiten. Het resultaat is een auto die verder gaat en sneller oplaadt dan welke elektrische Volvo dan ook. De ES90 kan een actieradius van 300 kilometer toevoegen in slechts 10 minuten bij 350 kW snellaadstations en biedt een rijbereik tot 700 kilometer in de WLTP-testcyclus.

De gedurfde proporties van de ES90 dragen ook bij aan de efficiëntie van de auto en vertalen zich in een luchtweerstandscoëfficiënt (Cd) van 0,25. Dit geeft aan hoe efficiënt een auto door de lucht beweegt en is de laagste van alle auto's die Volvo ooit heeft geproduceerd. Hoe lager de waarde, hoe efficiënter de auto, wat voor klanten een lager energieverbruik en een grotere actieradius betekent.

Safe Space Technology binnen en buiten

Omdat het een Volvo is, is de ES90 ontworpen om iedereen in en rond de auto te beschermen. Volvo heeft de ES90 ontwikkeld om te voldoen aan de strenge Volvo Cars Safety Standard, die is gebaseerd op 55 jaar veiligheidsonderzoek in de praktijk en die de officiële testvereisten overtreft.

Deze ambitieuze norm is vastgesteld om Volvo te helpen veiligere auto's te ontwikkelen voor verschillende scenario's in de praktijk, die veel gecompliceerder kunnen zijn dan de scenario's in gestandaardiseerde tests. Samen met zijn krachtige core computers zet de ES90 het nieuwe Volvo tijdperk van veiligheid voort dat met de EX90 werd ingeluid.

De ES90 heeft een sterke veiligheidskooi, geavanceerde veiligheidssystemen en geoptimaliseerde vervormingszones. De actieve veiligheidssystemen worden aangestuurd door een geavanceerde reeks sensoren, waaronder een lidar, vijf radars, zeven camera's en twaalf ultrasone sensoren.

Deze set sensoren maakt zicht mogelijk dat verder reikt dan het menselijke bereik en helpt botsingen en gevaren op de weg te voorkomen. De ES90 is ook standaard uitgerust met Volvo’s baanbrekende driver understanding systeem, dat kan detecteren wanneer de aandacht van de bestuurder niet meer op de weg is gericht en kan ingrijpen om te helpen.

Volvo’s Safe Space Technology ondersteunt de berijder niet alleen tijdens het rijden, maar ook als de auto geparkeerd staat. De Door Alert in de ES90 helpt bij het uitkijken naar en beschermen van passerende fietsers of voetgangers wanneer de deuren worden geopend. En wanneer men op het punt staat de auto te verlaten, is er de ES90's occupant sensing detectie die helpt voorkomen dat geliefden achterblijven. Het systeem kan bewegingen op submillimeterschaal waarnemen, zoals de zachte ademhaling van een baby.

De nieuwe Volvo ES90 is nu te bestellen in Nederland, België, Duitsland, Finland, Frankrijk, Griekenland, Hongarije, Italië, Noorwegen, Oostenrijk, Polen, Portugal, Spanje, Tsjechië, het Verenigd Koninkrijk, Zweden en Zwitserland. Andere markten zullen later dit jaar en tot in 2026 worden toegevoegd.

Hier de link naar alle info op de Volvo Car website: https://www.volvocars.com/nl/cars/es90-electric/
Volvohistorie: 244-245-440-850-V70-V70-S60-XC70-XC70-245-S70-V70
Gebruikersavatar
Ruier
2nd Gear member
Berichten: 51
Lid geworden op: 21.10.2007 - 19:08

Leuk dat ze tijdens de presentatie “per ongeluk” nog even een deur openden naar de ruimte waar het volgende nieuwe model al klaarstaat: de EX60.
Via VW en Opel terechtgekomen bij Volvo en daar blijven hangen met nu alweer de 6e (na twee keer een V50, twee keer een V70, een V60, XC40-T4 Inscription, nu sinds half februari ‘23 een XC60 T6)
Gebruikersavatar
Hans Eilander
7th Gear member
Berichten: 6149
Lid geworden op: 01.08.2020 - 12:23
Locatie: G - O

Met de nieuwe EX60 doet Volvo zeker een goede zet. Want nu is het prijsverschil tussen de EX40 en de EX90 voor velen te groot. De EX60 valt daar mooi tussen.
Buiten dat, verlangen velen weer naar een echte sedan. Dat heb je met de nieuwe ES90.
Volvo XC40 T2 Business Pro automaat. (8 okt 2020)
wasbeer2006
5th Gear member
Berichten: 1290
Lid geworden op: 23.08.2021 - 20:45

De autofabrikanten doen er echt alles aan het plezier van echt autorijden en mooie auto's te ontnemen aan het straatbeeld.
We moeten letten op uitstoot, miljeu etc en wat doen ze, maak een auto van 2300kg en leg hem 10cm boven verder boven de grond.

Maw dat miljeu etc boeit ons helemaal niet, ook niet erg, maar zeg het gewoon!

Ik vind hem er best aardig uitzijn. Maar daar houd het ook wel mee op.
Het interieur is voor mij echt een no go in deze klasse. Het lijkt bijna of er iemand achteraf dacht ohja, scherm vergeten...
Ik weet het iedereen doet het, maar daarom is het nog niet de juiste weg.

Veiligheid, grote worden maar boeit ons ook niet, alles wordt steeds verder in een menu gegooid.
Met nog zwaarder auto, die we dan het liefst ook nog op 4 season leveren want bij een EV boeit ook de rolweerstand niet voor de prijs.

Hier zit nog een normaal bestuurders display in, daar moeten we tegenwoordig al blij mee zijn.

Volvo gaat zeker in de benulux een hele slechte toekomst tegemoet in het duurdere segment als er geen hybrids meer geleverd worden. Het succes van de V en XC60 zal nog wel even doorgaan. Dit gaat prive bijna niet gekocht worden.
-V60 B4 7dct R design wit
Gebruikersavatar
diesel01
Geartronic member
Berichten: 21034
Lid geworden op: 22.05.2009 - 14:27


Duidelijk Chinese invloeden.
De lokale Chinees bij ons is altijd al gek geweest op grote auto's, hij maakt super lekker eten maar wanneer je niet oplet dan loop je hem in zijn eigen zaak onder de voet.
En dan stapt hij vroeger in een grote 5 serie waar je het hele mannetje niet weer vond, later is dat een S80 en daarna een V70 geworden.
Ze zijn gek op grote auto's en dat zie ik ook ook terug in deze auto, wanneer Volvo geen V meer maakt dan kan ik over 1.5 jaar nog gaan voor een een V90 MY24.
Zoals de huidige zich nu gedraagt ga ik hem niet buiten de garantie rijden en dan valt uiteindelijk het Volvo doek voor mij.
De Duitsers doen het namelijk wel met de A5/6 en de I5 touring.
V90 T6 Recharge Rdesign
V90 D5 AWD Inscription/V70 D4 8GT Inscription/XC60 D5 Summum AWD GT fourC Polestar/V70 D5 GT sports edition/S60 2.4d/Opel Corsa1.1/V40 1.9D/V40 1.8 lpi/xedos 6 2.0 V6/626 2.0 coupe/Uno 1.1[/s][/s]
Gebruikersavatar
Henry82
5th Gear member
Berichten: 2208
Lid geworden op: 07.06.2009 - 22:10

Prachtige auto, zet maar neer in Denim Blue met Blond nappa leder.
Life is what happens while you're busy making other plans
Gebruikersavatar
lint
Geartronic member
Berichten: 28331
Lid geworden op: 23.02.2007 - 00:12
Locatie: Ridderkerk

Fraaie auto om te zien. Ook mooie elektrische specificaties.
XC40 Pure electric Twin Engine Ultimate 2023
BMW Z4 G29 sDrive20i 2024
MGB GT 1976
Gebruikersavatar
Fulaks
6th Gear member
Berichten: 4264
Lid geworden op: 31.07.2007 - 15:46
Locatie: Antwerpen

Configurator is ook online.
V90 D4 Inscription (2019); Mini Cooper (2012); V70 D4 (2014); V70 2.4D (2008); V70 2.4D (2002); Talbot-Toyota-Mitsubishi-Renault
Gebruikersavatar
raspaardje
6th Gear member
Berichten: 3693
Lid geworden op: 30.05.2012 - 10:07
Locatie: Regio Utrecht

Ik vind het best een mooie, elegante auto.
Maar nog steeds te hoog en te zwaar voor mij.

Met 424 liter bagageruimte gaat dit iig nooit een Estate vervangen.
En heel erg efficient is -ie ook niet: geen reuze-actieradius met zulke grote accu's.
Hopelijk gaat dit wel Chinese kopers trekken.

Ik wacht iig op de lichtere, lagere EV; minder batterij en heel snel laden, waarin het achterin wel lekker zitten is en je nog steeds veel zooi kan meenemen.
Hopelijk is het een Volvo.
2019 Volvo V60 T5 R-Design Polestar - Osmium Grey
Fiat 124 Spider Lusso Squadra Tuning - Bianco Ghiaccio Perla
Gebruikersavatar
diesel01
Geartronic member
Berichten: 21034
Lid geworden op: 22.05.2009 - 14:27

Afleggen van spullen is in de V90 ook al anders.
De motortunnel bak is verdwenen, daar had ik een zonnebril hoes in, en wat andere zooi die ik niet in het dashboard kastje wilde hebben.
Het netje in het voetencompartiment van de passagier is weg in de nieuwe, daar had ik een krachtig kleine maglite inzitten en totaal overbodige dunne leren handschoenen.
Dat ligt nu allemaal in het dashboard kastje met als gevolg rammels en die zijn bloed irritant, helemaal wanneer je elektrisch rijd en alles stil is.
V90 T6 Recharge Rdesign
V90 D5 AWD Inscription/V70 D4 8GT Inscription/XC60 D5 Summum AWD GT fourC Polestar/V70 D5 GT sports edition/S60 2.4d/Opel Corsa1.1/V40 1.9D/V40 1.8 lpi/xedos 6 2.0 V6/626 2.0 coupe/Uno 1.1[/s][/s]
Gebruikersavatar
IzzyT6
2nd Gear member
Berichten: 103
Lid geworden op: 09.11.2019 - 13:34

Nu ik meer foto`s en video`s heb gezien ga ik hem steeds mooier vinden.
Volvo V60 T6 Twin Engine Inscription april 2020
Gebruikersavatar
Hans Eilander
7th Gear member
Berichten: 6149
Lid geworden op: 01.08.2020 - 12:23
Locatie: G - O

IzzyT6 schreef: 05.03.2025 - 21:26 Nu ik meer foto`s en video`s heb gezien ga ik hem steeds mooier vinden.
Ik had alleen de buitenkant gezien, maar door dat filmpje nu óok de binnenkant. Ik vind het een prachtige sedan.
Volvo XC40 T2 Business Pro automaat. (8 okt 2020)
steven.vuylsteke
5th Gear member
Berichten: 2055
Lid geworden op: 05.02.2015 - 11:27

Hebben ze nu de achteruitkijkspiegel aan de buitenkant van de voorruit geplakt? :D
Ik vond de vorige S90 best elegant en een mooie klasse bak uitstralen. dit heeft meer weg van de polestar en mustang modellen.
V70 - 2001 D5 163pk verkocht met 145k aan een vriend - terug gekregen met 285K klaar voor nog een ton
V70 - 2008 2.0D verkocht = PSA motor is geen Volvo! / XC70 - 2002 D5 - automaat- 275K van de vrouw. / XC70 -2008 D5 185pk : 276K MY2008
V90 CC - 2017 D4 -* Polestar * - Close to all inclusive
John Deere 2140 - 1982 + Belarus LTZ 55 - 1993
Gebruikersavatar
Hans Eilander
7th Gear member
Berichten: 6149
Lid geworden op: 01.08.2020 - 12:23
Locatie: G - O

steven.vuylsteke schreef: 05.03.2025 - 21:43 Ik vond de vorige S90 best elegant en een mooie klasse bak uitstralen. Dit heeft meer weg van de Polestar en mustang modellen.
De Polestar 2, kon daarom eigenlijk best Volvo ES40 heten. ;)
Volvo XC40 T2 Business Pro automaat. (8 okt 2020)
Gebruikersavatar
JeroenSpock
7th Gear member
Berichten: 9116
Lid geworden op: 20.11.2009 - 13:22
Locatie: Veendam
Contacteer:

Dat is dus geen sedan he... Ik vind hem maar hoog en lomp.

Grappig dat die man van Autoweek begint over de te kleine achterruit. Waarom zijn mensen zo afhankelijk van die achteruitkijkspiegel?
Had Volvo niet een achteruit kijk camera? Waarom zit dat dan hier niet in?
Je hebt pas een Mercedes als er 40 mensen in kunnen
Afbeelding Volvo S60 D5 2003 - 019 Zwart - 502.000km - Volvotune 212pk - Nebula/Ursa - VCE - bixenon - verstralers - HU803/Premium sound - MII
Volvo S60 2.5t 2008 - 467 Magic Blue - 425.000 km - Vialle LPi
steven.vuylsteke
5th Gear member
Berichten: 2055
Lid geworden op: 05.02.2015 - 11:27

Terug te vinden in de optielijst? 😆
V70 - 2001 D5 163pk verkocht met 145k aan een vriend - terug gekregen met 285K klaar voor nog een ton
V70 - 2008 2.0D verkocht = PSA motor is geen Volvo! / XC70 - 2002 D5 - automaat- 275K van de vrouw. / XC70 -2008 D5 185pk : 276K MY2008
V90 CC - 2017 D4 -* Polestar * - Close to all inclusive
John Deere 2140 - 1982 + Belarus LTZ 55 - 1993
Gebruikersavatar
Paul
Geartronic member
Berichten: 33095
Lid geworden op: 19.09.2004 - 00:38

Begrijp de opmerking niet helemaal dat er Chinese invloeden in zitten, maar China is netzoals bij Polestar vooral de geld schieter en heeft er voor gezorgd dat we het merk nog hebben dus ja mogen ze ook wat invloed hebben. Maar zie het nog steeds niet.

Met die EV's is die neus dicht en dat vind ik nog steeds wennen bij EX90 en EX30, maar op de 1 of andere manier is die neus beter gelukt hier. En ik vind de achterkant eigenlijk ook wel leuk. En ik ben normaal niet zo'n fan van de S80, maar het kan ook de leeftijd zijn ... ;-)

Maar hij komt wel op het lijstje eventuele opvolger van de Polestar over jaartje. (al weet ik dat de kids en vrouw hier gewoon de Polestar 3 willen...)
MY08 C30 1.6D Summum / MY09 C30 1.6D DrivE Sport / MY11 V50 D2 / MY13 C30 D2 R-Edition / MY16 V40 D2 R-Design / MY14 V60 D6 Plug-in-Hybrid Ice White /MY16 V70 D4 Polar+ Magic Blue / MY17 V60 D5 Twin Engine Special Edition Ice White / MY13 C30 D2 R-Edition / MY19 V90 T4 Business Sport / MY20 E-Golf
MY20 XC60 T4 Polestar Engineered R-Design / MY23 XC40 Pure Electric Plus

MY23 Polestar 2 Snow, Pilot, 20inch
MY24.5 XC40 Pure Electric Ultra
Gebruikersavatar
IzzyT6
2nd Gear member
Berichten: 103
Lid geworden op: 09.11.2019 - 13:34

Ik zag nog voorbijkomen dat de versie met de twee motoren pas geproduceerd wordt vanaf maart 2026.
Dus als je die zou willen hebben, wordt het zomaar zomer 2026...
Dat voelt wel erg ver weg.
Volvo V60 T6 Twin Engine Inscription april 2020
Plaats reactie

Terug naar “ES90”