Autopilot (Pilot Assist)
- Hans Eilander
- 7th Gear member
- Berichten: 7044
- Lid geworden op: 01.08.2020 - 12:23
- Locatie: G - O
Nou ja, als oude heer, gebruik ik wel in koude dagen de stuurverwarming. En natuurlijk de voor en achterruitverwarming. De airco. Maar mistlampen, en stoelverwarming heb ik nog nooit gebruikt. Rijd zoveel mogelijk op ACC, maar Auto Pilot gebruik ik bijna nooit. Lane Keep assist, en Start/Stop staat bij mij altijd uit. Voor de rest geniet ik van het autorijden. Doe het liefst alles zelf, zonder al teveel extra hulpmiddelen ingeschakeld. Daarom vind ik (persoonlijk) de rijbeleving in mijn huidige Volvo fijner, dan in een EV. Ik rij nooit omdat het perse moet, maar altijd puur voor m'n plezier. Ben onder het rijden altijd heel alert, en kijk altijd ver vooruit op de weg, en veel in de spiegels. Heeft denk ik ook wel te maken met mijn arbeidsverleden. Volvo for live. So far, so good. 

Volvo XC40 T2 Business Pro automaat. (8 okt 2020)
- OGA244
- 8th Gear member
- Berichten: 13869
- Lid geworden op: 21.03.2011 - 21:54
- Locatie: Skåne
Je reactievermogen neemt af met het stijgen der jaren..
Je bij het ouder worden steeds groter wordende beperkingen zijn heel simpel niet te ontkennen..
Resultaten uit een verleden zijn niet meer dan geschiedenis.
Je bij het ouder worden steeds groter wordende beperkingen zijn heel simpel niet te ontkennen..
Resultaten uit een verleden zijn niet meer dan geschiedenis.
-
- 3rd Gear member
- Berichten: 311
- Lid geworden op: 19.07.2023 - 01:47
In mijn geval was er absoluut geen sprake van overbelasting of verkeerde bandenspanning. Ook geen beschadigd karkas door tegen stoepranden rijden ofzo.Gouwe schreef: ↑24.02.2025 - 19:30 @Flits34: Dat hoop ik ook dat het ons bespaard blijft, maar de kans blijft desondanks klein en wordt eigenlijk altijd veroorzaakt door een te zachte band of een band met defecten in het karkas of overbelasting. Dat kan ook met een nieuwe band. Iets op de weg kan een klapband eigenlijk niet veroorzaken, die kans is nagenoeg 0.
Ik rij liever een stukje om dan mijn band tegen/op een stoeprand te parkeren.
Zie ook volgend linkje over “hulpmiddelen”
https://www.telegraaf.nl/lifestyle/1692 ... aign=email
Mijn motto is dan ook gebruik eventuele hulpmiddelen, maar vertrouw er NOOIT volledig op. Dus niet nonchalent met één handje aan het stuur en blijf anticiperen op het verkeer.
164 GLE > 264 GLE > 240 > 740 GL > S80 V8 > 760 GLE > XC90 V8 > XC40 T4 R design
- Hans Eilander
- 7th Gear member
- Berichten: 7044
- Lid geworden op: 01.08.2020 - 12:23
- Locatie: G - O
Dat ben ik wel met je eens. Maar.... de wegen die ik benut tijdens mijn rondrit, zijn super rustig. Heb zelden tegemoet komend verkeer. Buiten de stukjes snelweg (80+100 km/u) rij ik in doorsnee 30 in de dorpen, en 50 tot 60 buiten de dorpen, en op dijken en slingerweggetjes. Vandaar ook mijn rustige en zuinige rijstijl. Dus ik red me wel op deze manier. En heel af en toe eens naar mijn geboortestad Rotterdam, even lekker rustig door de stad cruisen. Zeker in het westen, waar ik opgegroeid ben. Ik ben dus zelf de Supervisor tijdens de rit, en niet de hulpsystemen.
Volvo XC40 T2 Business Pro automaat. (8 okt 2020)
- Fredhead
- Geartronic member
- Berichten: 27626
- Lid geworden op: 28.08.2007 - 10:40
- Locatie: Drenthe
Zullen we dan nu weer terug gaan naar de autopilot?
'07 Mitsubishi Pajero GLX Intense 3.2 Di-D
Led verstralers | Led werklampen | Anderson aansluiting | Dubbele accu | BF Goodrich AT2 | EGR mod | Traction control mod | Olie catchtank | Honda sproeiers
'60 Fordson Dexta smalspoor
Zij: '10 Renault Master MK2 T33 DCi 120 campervan
Ex-Volvo's '03 S60 D5, '04 V50 2.0D, '07 S60 2.4D
Led verstralers | Led werklampen | Anderson aansluiting | Dubbele accu | BF Goodrich AT2 | EGR mod | Traction control mod | Olie catchtank | Honda sproeiers
'60 Fordson Dexta smalspoor
Zij: '10 Renault Master MK2 T33 DCi 120 campervan
Ex-Volvo's '03 S60 D5, '04 V50 2.0D, '07 S60 2.4D
- Almerev70
- 4th Gear member
- Berichten: 928
- Lid geworden op: 26.07.2017 - 13:02
- Locatie: Almere
Ik ben een zeer tevreden gebruiker ervan, heb er zelfs 1200 euro voor overgehad.
Gebruik hem dagelijks.
Zoals eerder gezegd je kijkt weleens links of rechts naar de weilanden ofzo of ff te lang in de achteruitkijkspiegel, dan is het prettig dat de auto ook een beetje oplet.
Het is een assistent, geen autonomie piloot.
Van t weekend reed ik met fietsendrager en had de balen dat autopilot dan niet werkt....!
Gebruik hem dagelijks.
Zoals eerder gezegd je kijkt weleens links of rechts naar de weilanden ofzo of ff te lang in de achteruitkijkspiegel, dan is het prettig dat de auto ook een beetje oplet.
Het is een assistent, geen autonomie piloot.
Van t weekend reed ik met fietsendrager en had de balen dat autopilot dan niet werkt....!
Volvo V60 T8 Twin Engine AWD Inscription 12-2019, Ice White.
Motortype B4204T34 - Bak TG-81SD. 8-2023 --> 77000km, 7-2025 --> 119.000km
Volvo V70 III D3/D4 2012 Limited Edition, Twilight Bronze Metallic
motortype D5204T3, --> 07/2017 127.000km
05/2018 146.000km --> 07/2023 248.000km
Motortype B4204T34 - Bak TG-81SD. 8-2023 --> 77000km, 7-2025 --> 119.000km
Volvo V70 III D3/D4 2012 Limited Edition, Twilight Bronze Metallic
motortype D5204T3, --> 07/2017 127.000km
05/2018 146.000km --> 07/2023 248.000km
- Gouwe
- 7th Gear member
- Berichten: 6841
- Lid geworden op: 14.09.2012 - 18:44
Hier ook een zeer tevreden gebruiker die er 900 nog wat voor heeft betaald en dat balen herken ik want met de caravan erachter werkt het ook niet helaas......
Volvo XC90T8 R-design met genoeg opties en Polestar tuning en voor werk en fun een Z4 roadster.
Daarvoor: V60 D6 Summum, V70 D5 AWD GT Summum, XC90 D5 Summum GT, V60 D3 GT OR, V70 D5 GT, 855 2.5i, 854 GLT, 744 GL, 440 GL en een paar leasebakken tussendoor
Daarvoor: V60 D6 Summum, V70 D5 AWD GT Summum, XC90 D5 Summum GT, V60 D3 GT OR, V70 D5 GT, 855 2.5i, 854 GLT, 744 GL, 440 GL en een paar leasebakken tussendoor
- Hans Eilander
- 7th Gear member
- Berichten: 7044
- Lid geworden op: 01.08.2020 - 12:23
- Locatie: G - O
Auto Pilot? Leuk dat het er standaard opzit, maar zelf zou ik er geen stuiver extra voor uitgeven. Dit dus.....(niet van mijn Volvo)
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Volvo XC40 T2 Business Pro automaat. (8 okt 2020)
- Henry82
- 6th Gear member
- Berichten: 2562
- Lid geworden op: 07.06.2009 - 22:10
Om helemaal correct te blijven: Het is Pilot Assist, en geen Auto Pilot.
Zoals de naam al zegt, het is een assistentie, en geen volwaardige automatische piloot.
Ik gebruik het overigens vrijwel dagelijks en zou niet meer zonder willen.
Zoals de naam al zegt, het is een assistentie, en geen volwaardige automatische piloot.
Ik gebruik het overigens vrijwel dagelijks en zou niet meer zonder willen.
Life is what happens while you're busy making other plans
- Hans Eilander
- 7th Gear member
- Berichten: 7044
- Lid geworden op: 01.08.2020 - 12:23
- Locatie: G - O
Henry, die correctie is juist. Het is Pilot Assist, geen Auto Pilot. Dat laatste zou doen vermoeden, dat het rijden helemaal automatisch gaat. Dat is natuurlijk niet zo. Het is een stuur assistent. 

Volvo XC40 T2 Business Pro automaat. (8 okt 2020)
- AdB1955
- 2nd Gear member
- Berichten: 141
- Lid geworden op: 21.12.2022 - 10:13
Even off topic: Ik maak bezaar tegen de typering van 'de zeventiger met een verhoogd risico'. Ik behoor ook die categorie en rijd niet alleen dagelijks in mijn eigen auto maar ook samen met een groep enthousiaste pensionado's in de buurtbus. De leeftijd van die vrijwilligers is onlangs opgeschroefd naar 80 jaar. Dat zou gezien hun mentale gesteldheid onverantwoord zijn? Kom op zeg! Jaarlijks leggen wij zo'n 100.000 km af en ik kan me niet herinneren dat we de afgelopen jaren ooit een schadeformulier hebben moeten invullen vanwege een trage reactiesnelheid.. . Het zijn juist de mensen met vele duizenden kilometers rijervaring die zich vaak als een heer (of mevrouw) gedragen in het dagelijkse verkeer, zonder gevaar voor zichzelf én anderen.
Laatst gewijzigd door AdB1955 op 25.02.2025 - 18:21, 1 keer totaal gewijzigd.
Volvo XC40 T2 Business Pro Automaat 2021
- mees
- 6th Gear member
- Berichten: 4043
- Lid geworden op: 29.10.2013 - 13:04
- Locatie: Zuid-Holland
- Contacteer:
Je hebt zeker een punt, voor jou persoonlijk en ook voor sommige anderen...
Draadloze XC40 '18 viewtopic.php?p=1694496#p1694496
Motorisatie- en aandrijvingskeuze: trekken van een 1580kg asdruk Doroteaanse caravan.
Motorisatie- en aandrijvingskeuze: trekken van een 1580kg asdruk Doroteaanse caravan.
- OGA244
- 8th Gear member
- Berichten: 13869
- Lid geworden op: 21.03.2011 - 21:54
- Locatie: Skåne
Vervelend dat je je eraan stoort, toch is het niet te ontkennen realiteit.
Ook verzekeraars passen op basis van leeftijd voorwaarden en premies aan voor oudere weggebruikers, mogelijk op basis van concrete getallen..
In het hedendaags verkeer zijn hulp systemen gewoon van toegevoegde waarde, ze negeren geeft al iets aan over een mindere adaptie.
Het hoeft niet aan jou te liggen maar tegen de idioot die over de pechstrook aan het inhalen is en voor jou langs 3 banen naar links gaat kun je iedere hulp goed gebruiken.. Sommige acties bedenk je niet, laat staan dat je er goed op kunt anticiperen
Ook verzekeraars passen op basis van leeftijd voorwaarden en premies aan voor oudere weggebruikers, mogelijk op basis van concrete getallen..
In het hedendaags verkeer zijn hulp systemen gewoon van toegevoegde waarde, ze negeren geeft al iets aan over een mindere adaptie.
Het hoeft niet aan jou te liggen maar tegen de idioot die over de pechstrook aan het inhalen is en voor jou langs 3 banen naar links gaat kun je iedere hulp goed gebruiken.. Sommige acties bedenk je niet, laat staan dat je er goed op kunt anticiperen
- AdB1955
- 2nd Gear member
- Berichten: 141
- Lid geworden op: 21.12.2022 - 10:13
Even ter verduidelijking en voor een goed begrip: hulpsystemen als CC en ACC gebruik ik ook (en graag!) en dat de auto zelfstandig de ankers er uit gooit als hij (soms ten onrechte) denkt dat ik iets over het hoofd zie vind ik tot op zekere hoogte ook prima, en hetzelfde geldt voor het anticiperen/reageren op verkeerd verkeersgedrag van andere weggebruikers, maar de besturing voor mijn gevoel bij Pilot Assist uit handen geven - ik heb het wel eens uitgeprobeerd - vind ik niet fijn, ik zal daar nooit aan wennen en ik blijf erbij dat je daardoor minder alert bent, zeker als je bv tijdens een lange nachtelijke rit daar te veel op vertrouwt.
Volvo XC40 T2 Business Pro Automaat 2021
-
- 3rd Gear member
- Berichten: 326
- Lid geworden op: 26.06.2024 - 10:31
Wij begrijpen elkaarmees schreef: ↑25.02.2025 - 10:22 En als jullie even niet opletten, wat gewoonweg iedereen overkomt op z'n tijd,
klappen jullie op je voorganger, terwijl ACC ingrijpt.
Ik rij 95% van de tijd daarmee, ook in de stad.
En AP ook heel veel.
..... jullie natuurlijk nooit maar er zijn mensen die bijvoorbeeld na hun nachtdienst (of avonddienst) in slaap vallen achter het stuur.
En dan zal ik maar niet over de scheepvaart met AP beginnen....

-
- 3rd Gear member
- Berichten: 326
- Lid geworden op: 26.06.2024 - 10:31
Better safe than sorry, is mijn motto.AdB1955 schreef: ↑25.02.2025 - 18:35 Even ter verduidelijking en voor een goed begrip: hulpsystemen als CC en ACC gebruik ik ook (en graag!) en dat de auto zelfstandig de ankers er uit gooit als hij (soms ten onrechte) denkt dat ik iets over het hoofd zie vind ik tot op zekere hoogte ook prima, en hetzelfde geldt voor het anticiperen/reageren op verkeerd verkeersgedrag van andere weggebruikers, maar de besturing voor mijn gevoel bij Pilot Assist uit handen geven - ik heb het wel eens uitgeprobeerd - vind ik niet fijn, ik zal daar nooit aan wennen en ik blijf erbij dat je daardoor minder alert bent, zeker als je bv tijdens een lange nachtelijke rit daar te veel op vertrouwt.
Van de week weer mee mogen maken hoe veilig en alert mijn Volvo is. Ruim de tijd om om een verkeersremmende chicane heen te rijden. Waar ik geen rekening mee hield is dat die Izegrim aan de andere kant veel te hard reed. Ik was gelukkig net op tijd naar rechts gezwenkt, maar het systeem begon al te krijsen en stond op het punt om een noodstop uit te voeren...
En zo prijs ik ACC ook de hemel in bij iedereen die het maar horen wil.
Autopilot vind ik in de XC40 teveel aanwezig. Ik gebruik het zelden.
-
- 3rd Gear member
- Berichten: 326
- Lid geworden op: 26.06.2024 - 10:31
Ik zal morgen eens kijken of ik toevallig niet in de war ben met Lane Keep Assist (of hoe dat ook moge heten)....Hans Eilander schreef: ↑25.02.2025 - 13:47 Nou ja, als oude heer, gebruik ik wel in koude dagen de stuurverwarming. En natuurlijk de voor en achterruitverwarming. De airco. Maar mistlampen, en stoelverwarming heb ik nog nooit gebruikt. Rijd zoveel mogelijk op ACC, maar Auto Pilot gebruik ik bijna nooit. Lane Keep assist, en Start/Stop staat bij mij altijd uit. Voor de rest geniet ik van het autorijden. Doe het liefst alles zelf, zonder al teveel extra hulpmiddelen ingeschakeld. Daarom vind ik (persoonlijk) de rijbeleving in mijn huidige Volvo fijner, dan in een EV. Ik rij nooit omdat het perse moet, maar altijd puur voor m'n plezier. Ben onder het rijden altijd heel alert, en kijk altijd ver vooruit op de weg, en veel in de spiegels. Heeft denk ik ook wel te maken met mijn arbeidsverleden. Volvo for live. So far, so good.![]()
- OGA244
- 8th Gear member
- Berichten: 13869
- Lid geworden op: 21.03.2011 - 21:54
- Locatie: Skåne
hier staat toch echt wat anders dan je laatste bijdrageAdB1955 schreef: ↑25.02.2025 - 09:55 Niet de auto moet nadenken maar je moet dat vooral zelf als bestuurder doen! Al die hulp- en assistentiesystemen tijdens het rijden zoals lane-assist en auto-pilot maken je niet alleen lui maar ook minder alert als verkeersdeelnemer. Ik maak daar geen gebruik van. Wil zelf 100% controle en dat maakt autorijden ook fijn!