Pagina 2 van 4

V60 b5 my 2021 oliepomp defect na 190.000

Geplaatst: 08.03.2025 - 12:54
door redracer
Zorg dus dat je met je onderhoud geen 1000km over de beurten gaat . Dan geef je Volvo NL een reden om geen vergoeding/coulance meer te hoeven geven ondanks dat het daar uiteraard niet vanaf zal hangen.

V60 b5 my 2021 oliepomp defect na 190.000

Geplaatst: 08.03.2025 - 12:56
door Almerev70
Dat is enorm balen zag....
Zit er nog coulance in vanuit Volvo?

Probeer nu op internet te zoeken wat mijn motor heeft de B4204T34. Maar kom er geen wijs uit. Want dit is wel een aandachtsdingetje.

V60 b5 my 2021 oliepomp defect na 190.000

Geplaatst: 11.03.2025 - 00:24
door PvolvodriverS60
Bizar....
Ben benieuwd wat de oorzaak is.
Mijn auto heeft bijna 200k (my2019) gelopen en de riem moet 240k vervangen worden.
Maar bij dit soort verhalen krijg ik wel de kriebels.

Maar laten we maar niet op de zaken vooruit lopen en zeggen dat het daaraan ligt.
Krijg je nog te horen wat de oorzaak was?

V60 b5 my 2021 oliepomp defect na 190.000

Geplaatst: 11.03.2025 - 07:00
door Fredhead
EVV schreef: 08.03.2025 - 11:28 Een riem is inderdaad niet ideaal, maar een ketting ook niet. Er zijn ook genoeg voorbeelden te vinden van distributiekettingen die opgerekt zijn en vervangen moesten worden.
In het geval van dit topic praat men over de aandrijving van de oliepomp welke in het carter loopt.
Dat is dus een andere riem of ketting dan die van de distributie.

V60 b5 my 2021 oliepomp defect na 190.000

Geplaatst: 11.03.2025 - 09:32
door PvolvodriverS60
fredhead schreef: 11.03.2025 - 07:00
EVV schreef: 08.03.2025 - 11:28 Een riem is inderdaad niet ideaal, maar een ketting ook niet. Er zijn ook genoeg voorbeelden te vinden van distributiekettingen die opgerekt zijn en vervangen moesten worden.
In het geval van dit topic praat men over de aandrijving van de oliepomp welke in het carter loopt.
Dat is dus een andere riem of ketting dan die van de distributie.
Aah dank voor de verduidelijking.
Weet je daar het onderhoudsinterval van?

V60 b5 my 2021 oliepomp defect na 190.000

Geplaatst: 11.03.2025 - 09:49
door Fredhead
Van Ford weet ik dat men deze riem tegelijk vervangt met de distributieriem.
Mijn gok is dat Volvo dat ook doet maar ik weet dit niet met zekerheid.

V60 b5 my 2021 oliepomp defect na 190.000

Geplaatst: 14.03.2025 - 18:00
door R-driver
Nog een korte update , dealer heeft nog niet het blok verder opgehaald, heeft wel een coulance aanvraag uitgezet bij Volvo . Heb specifiek gevraagd dat men straks wel een check kan doen wat de exacte diagnose is mbt de riem / ketting of puur het falen van de pomp zelf . Hou jullie op de hoogte

V60 b5 my 2021 oliepomp defect na 190.000

Geplaatst: 28.03.2025 - 18:00
door FreekB3
Vorige week onderweg in Duitsland ook de melding “Geen oliedruk stop meteen de motor” afgesleept naar de dichtstbijzijnde Volvo dealer die na onderzoek vertelde dat olie pomp defect is.
Auto is nu op transport naar Nederland.
Volvo v60 b3. 2020 189000km, lijkt me toch wel een design fout. Ik hoop en verwacht coulance van Volvo

V60 b5 my 2021 oliepomp defect na 190.000

Geplaatst: 28.03.2025 - 18:12
door Volverik
Nare berichten zeg over de oliepomp. Het lijkt mij dat zowel TS als FreekB3 particuliere eigenaren zijn (geen leaserijders) en dus zelf voor de reparatie opdraaien. Hopelijk is het allemaal te repareren en vallen de kosten mee. Ik volg de berichten hierover. Sterkte!

V60 b5 my 2021 oliepomp defect na 190.000

Geplaatst: 25.04.2025 - 13:15
door Almerev70
Is er al nieuws over jullie auto's R-driver en FreekB3?

Ik heb zelf een vraag uitstaan bij de dealer en die komt er niet uit wat er in de T8 motor (B4204T34) zit. In Vida staat een ketting maar dat kan ook al een vervangend artikel zijn voor een riempje. Dus wat er nu in zit weet niemand te vertellen. Ook Volvo NL is het nu aan het onderzoeken. Voorlopig gaan ze uit van een ketting.....

V60 b5 my 2021 oliepomp defect na 190.000

Geplaatst: 25.04.2025 - 17:20
door PvolvodriverS60
Almerev70 schreef: 25.04.2025 - 13:15 Is er al nieuws over jullie auto's R-driver en FreekB3?

Ik heb zelf een vraag uitstaan bij de dealer en die komt er niet uit wat er in de T8 motor (B4204T34) zit. In Vida staat een ketting maar dat kan ook al een vervangend artikel zijn voor een riempje. Dus wat er nu in zit weet niemand te vertellen. Ook Volvo NL is het nu aan het onderzoeken. Voorlopig gaan ze uit van een ketting.....
Je kan zo onder de motor kap kijken.
Beschermkap boven op de motor met vier schroeven los.
En dan kan je het kapje waar de riem iets aan de kant drukken en dan zie je het.
Binnen 5 minuten gepiept

V60 b5 my 2021 oliepomp defect na 190.000

Geplaatst: 25.04.2025 - 18:26
door EVV
PvolvodriverS60 schreef: 25.04.2025 - 17:20
Almerev70 schreef: 25.04.2025 - 13:15 Is er al nieuws over jullie auto's R-driver en FreekB3?

Ik heb zelf een vraag uitstaan bij de dealer en die komt er niet uit wat er in de T8 motor (B4204T34) zit. In Vida staat een ketting maar dat kan ook al een vervangend artikel zijn voor een riempje. Dus wat er nu in zit weet niemand te vertellen. Ook Volvo NL is het nu aan het onderzoeken. Voorlopig gaan ze uit van een ketting.....
Je kan zo onder de motor kap kijken.
Beschermkap boven op de motor met vier schroeven los.
En dan kan je het kapje waar de riem iets aan de kant drukken en dan zie je het.
Binnen 5 minuten gepiept
De oliepomp wordt niet door de distributieriem aangedreven maar heeft een eigen aandrijving gedeeld met de balansassencasette. Die kan je niet zien zonder het carter eraf te schroeven.

V60 b5 my 2021 oliepomp defect na 190.000

Geplaatst: 25.04.2025 - 19:59
door PvolvodriverS60
EVV schreef: 25.04.2025 - 18:26
PvolvodriverS60 schreef: 25.04.2025 - 17:20
Almerev70 schreef: 25.04.2025 - 13:15 Is er al nieuws over jullie auto's R-driver en FreekB3?

Ik heb zelf een vraag uitstaan bij de dealer en die komt er niet uit wat er in de T8 motor (B4204T34) zit. In Vida staat een ketting maar dat kan ook al een vervangend artikel zijn voor een riempje. Dus wat er nu in zit weet niemand te vertellen. Ook Volvo NL is het nu aan het onderzoeken. Voorlopig gaan ze uit van een ketting.....
Je kan zo onder de motor kap kijken.
Beschermkap boven op de motor met vier schroeven los.
En dan kan je het kapje waar de riem iets aan de kant drukken en dan zie je het.
Binnen 5 minuten gepiept
De oliepomp wordt niet door de distributieriem aangedreven maar heeft een eigen aandrijving gedeeld met de balansassencasette. Die kan je niet zien zonder het carter eraf te schroeven.
Aah ha.
Heb aardig lopen zoeken en kom niet verder dan het volgende.
De B4204T34 heeft onderstaande oliepomp.
De vertanding lijkt erop te wijzen dat er een ketting of een rechtstreekse overgang op zit.
Een riem lijkt mij onwaarschijnlijk.

V60 b5 my 2021 oliepomp defect na 190.000

Geplaatst: 25.04.2025 - 20:37
door EVV
Als je dan de balansascassette er bij zoekt zit daar waarschijnlijk de andere kant van de ketting. Plus een tandwiel die past op de krukas.

V60 b5 my 2021 oliepomp defect na 190.000

Geplaatst: 25.04.2025 - 20:56
door PvolvodriverS60
Zo ziet het er inderdaad uit in de exploded view.
Ik denk dat er een ketting zit aan de hand van onderstaande tekeningen en documentatie.
Beter dan een riem die door de olie loopt is mijn mening.

V60 b5 my 2021 oliepomp defect na 190.000

Geplaatst: 25.04.2025 - 21:29
door EVV
Maar goed, het kan dus niet zoals een aantal dachten de riem zijn aangezien die er niet in zit.

Mijn diesel heeft die overigens wel om één of andere reden.

V60 b5 my 2021 oliepomp defect na 190.000

Geplaatst: 25.04.2025 - 21:43
door PvolvodriverS60
EVV schreef: 25.04.2025 - 21:29 Maar goed, het kan dus niet zoals een aantal dachten de riem zijn aangezien die er niet in zit.

Mijn diesel heeft die overigens wel om één of andere reden.
Het laten lopen van een riem door de olie kan ik niet echt begrijpen.
Kennis van mij heeft deze week te horen gekregen dat zijn oliepomp daardoor stuks is gelopen.
Ford ecoboost motor, met als gevolg 2500 euro schade :(

V60 b5 my 2021 oliepomp defect na 190.000

Geplaatst: 22.05.2025 - 22:11
door Altay
Ik ben eigenaar van een Volvo V90 2021 die nog net geen 160.000 km heeft gelopen. In 5 maanden geleden al door een hele vreemde Turbo probleem complete Turbo moeten vervangen. Afgelopen week op een snelweg kreeg ik de fout 'motoroliedruk laag, zet motor uit!" Ik heb helaas enkele km's moeten doorrijden alvorens ik de auto veilig weg kon zetten. Volvo assistance gebeld, auto weggesleept naar dealer. Bleek de motoroliepomp-riem te zijn. Ik werd vandaag teruggebeld met mededeling dat ook Turbo en mogelijk zelfs complete motor vervangen moeten worden. Coulance was niet mogelijk omdat ik 9 km door was gereden alvorens ik de auto veilig aan de kant kon zetten. Een hele lange telefoongesprek gehad met discussie over oorzaak en gevolg van de schade. Volvo Nederland wil niks horen van een coulance. Ik zit met mijn handen in het haar. Heeft iemand hier ervaring mee? Heeft bezwaar zin of het inschakelen van rechtsbijstand zin?

V60 b5 my 2021 oliepomp defect na 190.000

Geplaatst: 22.05.2025 - 22:13
door Altay
FreekB3 schreef: 28.03.2025 - 18:00 Ik hoop en verwacht coulance van Volvo
En? Is er coulance toegepast?

V60 b5 my 2021 oliepomp defect na 190.000

Geplaatst: 23.05.2025 - 07:36
door myalexx
Heeft een my19 t5 hetzelfde blok als een b5 ? Dan is het misschien wel een aandachtspunt 😬