Pagina 2 van 2
Awd volvo, xc70
Geplaatst: 24.04.2025 - 07:00
door Fredhead
stinus schreef: ↑23.04.2025 - 22:34
Onder een pajero of terreinwagen ok, maar die gaat ook niet met 130 over de snelweg en ook wat gezapiger de bocht om.
Die gaat gewoon met 130 de snelweg over hoor, daar hebben die banden ook geen enkel probleem mee.
Tot 160 prima te doen en daarna komt er een lichte trilling in de band.
Ja, een wegband is op de weg comfortabeler maar nee het is echt niet zo'n straf.
Aangezien ze voor "alle" terreinen geschikt zijn dus ook op straat.
Ja het verbruik gaat iets omhoog en ze maken wat meer geluid maar verder zeker als je nogal eens de klei of bende in gaat zeker de betere keuze.
Awd volvo, xc70
Geplaatst: 24.04.2025 - 08:23
door Ruspek
Fijn dat ik nu weet welke banden ik eronder kan zetten.
Maar eerst moet ik er nog eentje kopen
Er zit dus geen wezenlijk verschil in de v70 awd en de xc70. Alleen de looks en de xc staat iets hoger op de poten?
In " terrein" zijn ze beiden geschikt?
Awd volvo, xc70
Geplaatst: 24.04.2025 - 08:46
door Fredhead
Het AWD systeem is gelijk
Awd volvo, xc70
Geplaatst: 24.04.2025 - 08:50
door Frits V70
Voor meer bodem vrijheid zou ik voor de XC gaan.
Awd volvo, xc70
Geplaatst: 24.04.2025 - 09:35
door Jers3n
Op een XC70 vanaf 2008 zit wel Hill-Descent-Control (HDC), zit op een V70 niet volgens mij. De ze afdaal-assistent is handig bij afdalen op steile of gladde wegen, ook met aanhanger.
Maar of je dat in Nederland echt nodig gaat hebben….
En XC heeft toch wel een ander rij-dynamiek, is echt anders dan bij een V70 (niet beter of slechter). Het wat hoger staan merk je in veer-gedrag en comfort.
Awd volvo, xc70
Geplaatst: 24.04.2025 - 09:44
door WillyWortel2
Haldex eerste of tweede generatie blijft een systeem waarbij de achterwielen pas aangedreven worden wanneer de voorwielen grip verliezen. Zolang er geen noodzaak is voor extra grip krijgen de achterwielen slechts 15% van de beschikbare aandrijfkracht.
Het is niet te vergelijken met continue 4WDR van Landrover en dergelijke voertuigen.
Nat gras is al voldoende om wegrijden met een aanhanger achter de auto onmogelijk te maken bij alleen FWD.
4WDR biedt ook nog de optie een sper in te schakelen tussen de voor en achterwielen.
Bij een gladde ondergrond ben je blij met extra grip. Terreinbanden komen dan goed van pas.
Awd volvo, xc70
Geplaatst: 24.04.2025 - 11:15
door Jers3n
Vanaf 2009 zit er op een XC70 generatie 4 Haldex.
https://www.haldexrepairs.co.uk/what-ge ... on-my-car/
Vanaf generatie 3 is er sprake van ‘voor druk’ (Haldex noemt het PreX). Er is continue olie druk aanwezig zodat bij de waarneming van slip bij de voorwielen meteen de achterwielen (meer) aangedreven worden. Er hoeft vanaf gen3 dus geen druk meer opgebouwd te worden bij constatering slip.
Bij gen3 gaat er altijd minimaal 5% trekkracht naar de achter wielen. (Torque split 95/5 tot max 50/50)
Bij gen4 (en later) is de ‘torque-split’ 100/0 tot max 50/50
Awd volvo, xc70
Geplaatst: 25.04.2025 - 13:21
door stinus
fredhead schreef: ↑24.04.2025 - 07:00
Die gaat gewoon met 130 de snelweg over hoor, daar hebben die banden ook geen enkel probleem mee.
Tot 160 prima te doen en daarna komt er een lichte trilling in de band.
Oh ja, dat deden mijn defenders een pak minder goed, haha.
Maar je hebt wel een punt, uiteindelijk knallen ze er ook de dakar rally's mee.

Awd volvo, xc70
Geplaatst: 25.04.2025 - 15:11
door Bover
Rusek ik heb de XC70 D5 AWD en woon in een bos en berggebied en elke dag wel off road . Ik heb als banden de Continental Crosscontact H/T 235/55/18 101. Let op dat je de HT versie bekijkt. Die bevallen mij zeer goed ook op modderterrein. Het rijden met de AWD met verstand gaat goed. Het verdient de aanbeveling de ESC uit te zetten waarmee je iets meer spin genereert indien noodzakelijk.
Voor bijenkasten en op moddergrond verhard terrein gaat prima en de AWD doet zeker zijn werk. Foto zijn bij mij vanaf huis...
Awd volvo, xc70
Geplaatst: 26.04.2025 - 07:47
door Ruspek
Prachtige plaatjes.
Helaas is de belastingdruk in Nederland dusdanig dat een d5 er denk ik niet in zit met 12500 km jaar