Terugkijkend naar het begin van dit topic wordt gerept over de melding lage oliedruk en foutcode. Ik hoop dat deze er nog in zit. Met Vida is meer data uit te lezen en omstandigheden. DTC wordt niet zomaar gezet en ik vermoed dat hier de oorzaak ligt van de kapotte turbo. De oorzaak is ook beter af te leiden van het asje van de turbo. Afgebroken schoep is gevolg.
Even verder gekeken wat een mogelijke oorzaak kan zijn voor de melding lage oliedruk (disclaimer: ik heb geen inzage in de DTC):
Diagnostic trouble code (DTC) information ECM-P052400
IMG-353522 Condition
The engine has demand controlled piston cooling to save fuel and reduce emissions. The system consists of an electrically controlled piston cooling valve that the Engine control module (ECM) can close (when the need for piston cooling ceases) as well as an oil pressure and temperature sensor for diagnosing the pressure drop that is created when the valve opens.
The diagnostic trouble code (DTC) is stored if the control module detects that:
Too low oil pressure.
The control module's test for the diagnostic trouble code (DTC) starts in the event of:
Engine running.
Note! The control module can only detect the fault once the test has been started and the diagnostic trouble code (DTC) is stored when the conditions are met.
Substitute value
The function for automatic engine start/stop turns off.
Increased idling speed.
Possible source
Electric piston cooling valve has jammed in the open position.
Short-circuit to supply voltage in the signal cable.
The signal cable is short-circuited to ground.
Open circuit on signal cable.
Oil leakage.
Low oil level:
Poor oil quality.
Fault symptom
7G, Text window and warning symbol/Yellow symbol and text message
AJ, Driving/Poor performance/lacks power
3M, Driving/Automatic start/stop of engine/Does not work
3N, Idling/Automatic start/stop of engine/Does not work
De daarna uitgevoerde oliedrukmeting zal waarschijnlijk bij koude motor gedaan zijn en lijkt me niet betrouwbaar (moet bij 100 graden). De olie heeft bij koude motor een veel hogere viscositeit.
Eventuele verdunning van de olie met diesel is met wat ervaring eenvoudig vast te stellen. Zonder ervaring misschien iets lastiger.
Om toch een idee te krijgen zijn er verschillende manieren:
- peilstok trekken en eraan ruiken (dit kan ook de kleine peilstok zijn)
- peilstok op keukenpapier leggen en eraf halen (dus deppen) even wachten, donkere gedeelte is olie, lichte omranding is diesel
- voelen van de olie tussen je vingers, verdunning met diesel geeft een veel schraler gevoel
Indien de oorzaak en ik vermoed dus de oliedruk bij warme motor niet verbeterd wordt, dan is het wachten op het volgende defect (lagerschalen?).
Daarnaast analyse van het oliefilter. Dit is eenvoudig te doen door onder en bovenzijde eraf te snijden met stanleymes en het papieren filter open te vouwen (en hopen dat er geen glinsterende deeltjes te zien zijn

).
Ik ben benieuwd naar het vervolg
Gr. Rikky