@ajbv40, nee hoor ik heb alleen wat meer tijd nodig

om een nette reactie te geven.
OK Ludo,
Een beetje discussie is ook wel leuk.
Ik hoef Vadis niet te verbeteren.
Ik heb voor de duidelijkheid een plaatje uit Vadis gepakt van een V70.
Ik weet niet precies van welke Vadis en welk voertuig jij de tekst hebt gepakt.
Dit zijn de verklarende teksten die bij het plaatje horen:
-1 Warmtewisselaar
-2 Verdamper
-3 Aanjagermotor
-4 Voedingseenheid
-5 Luchtverdelingsklepmotor
-6 Temperatuur klepmotor rechts
-7 Temperatuur klepmotor links
-8 Recirculatieklepmotor
-9 Ontdooierklepmotor (elektronische klimaatregeling, ECC)
-10 Aansluiting koelvloeistofleiding; van en naar het motorcompartiment
-11a Temperatuursensor verdamper (auto's met het stuur links)
De lucht komt binnen bij de aanjagermotor [3], vervolgens wordt de gehele luchtstroom naar de verdamper [2] gestuwd, in geval van een interieurfilter gaat alle lucht ook door dit filter.
Bij ingeschakelde AC wordt de verdamper [2] koud en koelt en droogt de aangevoerde lucht, het overtollige vocht verlaat de klimaatunit aan de onderzijde. (dat zijn de natte plekken die in de zomer onder je auto liggen)
Afhankelijk van de temperatuurinstelling [6 en 7] gaat een gedeelte van de lucht rechtstreeks naar de blaasmonden of naar de warmtewisselaar [1] De warmtewisselaar wordt constant verwarmd door het koelwater.
Van daar gaat de verwarmde lucht verder door de unit en wordt gemengd met de koude lucht die niet door de warmtewisselaar is gegaan.
Uiteindelijk komt deze gemengde lucht uit je blaasmonden, verdeel door de luchtverdeelklep [5].
Dus even samenvattend,
De warme of koude lucht die uit de blaasmonden komt gaat NIET altijd via de warmtewisselaar!
Alle lucht gaat WEL ALTIJD door de verdamper.
Een gedeelte van de lucht gaat maar door de warmtewisselaar (kachelelement).
De hoeveelheid is afhankelijk van de positie van de temperatuurkleppen [6 en 7].
Uit welke blaasmonden is afhankelijk van de positie van de luchtverdeelklep [5] en de aanjagermotor [3].
Het onderwerp ging over het beslaan van de ramen bij vochtig weer.
Hierop werd al snel gereageerd dat het te maken zou kunnen hebben met je AC waarna o.a. het pollenfilter als boosdoener genoemd werd.
Vervolgens kwam de opmerking dat je AC niet meer in kwam bij de lagere temperaturen (Oceanracer).
Toen kwam de opmerking van 740V70 over het bijvullen van het airco systeem omdat er te weinig vloeistof in zat.
Hierna kwamen enkele opmerkingen waaronder die van jou die richting koelvloeistof gingen en lekkages van koelvloeistof in de auto.
En vervolgens kwam de opmerking van jou waar ik het totaal niet eens mee was en hierboven dan de verklaring waarom ik het er niet eens mee ben.
P.s. bij mijn profiel staat al heel lang waar ik me dagelijks mee bezig houdt, ik ben benieuwd naar de tak van sport die jij van 9 tot 5 uit oefent.