beslagen ramen

Techniek die meerdere modellen betreft. Alles wat niet persé modelgebonden is. Ga voor vragen over jouw model naar een van de modellenrubrieken!
Oceanracer
Geartronic member

Ik heb wel eens vocht OP de matten gehad. Na het door de wasstraat halen van de auto. Bleek de afwatering bij de voorruit niet meer voldoende. Zie hiervoor ook eerste bericht van mijn kant van dit topic. Liep het water uiteindelijk via het interieurfilter de auto in :( Het voordeel van dit "probeem" is dat je dit heel eenvoudig zelf kunt oplossen, zonder tussenkomtst van een dure dealer :)
Volvo V70 1999 TDI Nautic Blue
Volvo V70 2002 2.4 Ocean Race
Ludo
6th Gear member

de afwatering kan idd ook nog een oorzaak zijn.
alsook de afwatering van de verdamper, daar zit ook een slangetje dat de condens afvoert. (het bekende plasje onder auto in de zomer)
allemaal dingen om te controleren dus...
Oceanracer
Geartronic member

Die afwatering van de verdamper, kun je die dan ook zelf makkelijk controleren? Of is dat alleen mogelijk als je onder wagen ligt?
JosB
2nd Gear member

Ludo schreef:de kachelradiator is eigenlijk de warmtewisselaar.
de warme of koude lucht die uit de uitmondingen het interieur instroomt komt altijd via die warmtewisselaar, ook als de airco word gebruikt.
uit welke uitmondigen en hoeveel is afhankelijk van de temperatuurregeling en aanjager.
Sorry hoor, maar als er dit soort reacties komen op dit onderwerp dan stop ik met reageren.

@ Ludo:
Tja als je niet precies weet waar je over praat is een dergelijke reactie natuurlijk funest voor de duidelijkheid.

Het is simpelweg niet waar wat je schrijft :evil: :evil:
JosB

Vanaf 1981 alle verschillende typen 340; 360; 440; S40; V40 dus alles wat in Born geproduceerd werd.

vanaf maart 2022 Volvo V40 1.5 T3 Polar+ Sport Verwarmbare voorstoelen Standkachel Afneembare trekhaak Harman Kardon.

Nu van plan over te stappen naar een gebruikte CX40 maar twijfel tussen een B4 2.0 benzine of een T5 hybride.
Ludo
6th Gear member

JosB schreef:
de warme of koude lucht die uit de uitmondingen het interieur instroomt komt altijd via die warmtewisselaar, ook als de airco word gebruikt.
uit welke uitmondigen en hoeveel is afhankelijk van de temperatuurregeling en aanjager.
Sorry hoor, maar als er dit soort reacties komen op dit onderwerp dan stop ik met reageren.

@ Ludo:
Tja als je niet precies weet waar je over praat is een dergelijke reactie natuurlijk funest voor de duidelijkheid.

wat is er dan niet waar?.
en waarom :evil: ??
verbeter jij Vadis dan even...

Temperatuurregelaar (handmatig en elektronisch geregelde verwarming/ventilatie)
Lucht naar de verwarming/ventilatie
De lucht naar de verwarming/ventilatie wordt met de interieuraanjager van buiten gehaald of uit het interieur, afhankelijk van de stand van de recirculatieklep (1), en wordt door de verdamper (2) verder gedrukt. Daarna wordt de lucht in twee luchtstromen verdeeld door een scheidingswand (3) die door de warmtewisselaar (4) doorloopt.

Temperatuurregeling
De stand van de temperatuurkleppen bepaalt de hoeveelheid lucht die door de warmtewisselaar moet gaan. Met de kleppen in de middenstand gaat de helft van de lucht door de warmtewisselaar en de rest gaat bovenlangs. Na de temperatuurkleppen worden de warme en koude lucht gemengd.

:?:
IkeV70
5th Gear member

JosB schreef:

@ Ludo:

Ik ben ook wel benieuwd wat er dan precies niet klopt aan Ludo's verhaal.
V70 - 2.5D
V60 PIH
V60 T5
ajbv40
2nd Gear member

.....en toen was t stil.....
V40/1.9D/01-2000/Pioneer DEH7400MP/Caliber CA70
JosB
2nd Gear member

@ajbv40, nee hoor ik heb alleen wat meer tijd nodig :lol: om een nette reactie te geven.

OK Ludo,
Een beetje discussie is ook wel leuk. :wink:

Ik hoef Vadis niet te verbeteren.
Ik heb voor de duidelijkheid een plaatje uit Vadis gepakt van een V70.
Ik weet niet precies van welke Vadis en welk voertuig jij de tekst hebt gepakt.
Dit zijn de verklarende teksten die bij het plaatje horen:

-1 Warmtewisselaar
-2 Verdamper
-3 Aanjagermotor
-4 Voedingseenheid
-5 Luchtverdelingsklepmotor
-6 Temperatuur klepmotor rechts
-7 Temperatuur klepmotor links
-8 Recirculatieklepmotor
-9 Ontdooierklepmotor (elektronische klimaatregeling, ECC)
-10 Aansluiting koelvloeistofleiding; van en naar het motorcompartiment
-11a Temperatuursensor verdamper (auto's met het stuur links)

De lucht komt binnen bij de aanjagermotor [3], vervolgens wordt de gehele luchtstroom naar de verdamper [2] gestuwd, in geval van een interieurfilter gaat alle lucht ook door dit filter.
Bij ingeschakelde AC wordt de verdamper [2] koud en koelt en droogt de aangevoerde lucht, het overtollige vocht verlaat de klimaatunit aan de onderzijde. (dat zijn de natte plekken die in de zomer onder je auto liggen)
Afhankelijk van de temperatuurinstelling [6 en 7] gaat een gedeelte van de lucht rechtstreeks naar de blaasmonden of naar de warmtewisselaar [1] De warmtewisselaar wordt constant verwarmd door het koelwater.
Van daar gaat de verwarmde lucht verder door de unit en wordt gemengd met de koude lucht die niet door de warmtewisselaar is gegaan.
Uiteindelijk komt deze gemengde lucht uit je blaasmonden, verdeel door de luchtverdeelklep [5].

Dus even samenvattend,
De warme of koude lucht die uit de blaasmonden komt gaat NIET altijd via de warmtewisselaar!
Alle lucht gaat WEL ALTIJD door de verdamper.
Een gedeelte van de lucht gaat maar door de warmtewisselaar (kachelelement).
De hoeveelheid is afhankelijk van de positie van de temperatuurkleppen [6 en 7].
Uit welke blaasmonden is afhankelijk van de positie van de luchtverdeelklep [5] en de aanjagermotor [3].

Het onderwerp ging over het beslaan van de ramen bij vochtig weer.
Hierop werd al snel gereageerd dat het te maken zou kunnen hebben met je AC waarna o.a. het pollenfilter als boosdoener genoemd werd.
Vervolgens kwam de opmerking dat je AC niet meer in kwam bij de lagere temperaturen (Oceanracer).
Toen kwam de opmerking van 740V70 over het bijvullen van het airco systeem omdat er te weinig vloeistof in zat.
Hierna kwamen enkele opmerkingen waaronder die van jou die richting koelvloeistof gingen en lekkages van koelvloeistof in de auto.
En vervolgens kwam de opmerking van jou waar ik het totaal niet eens mee was en hierboven dan de verklaring waarom ik het er niet eens mee ben.

P.s. bij mijn profiel staat al heel lang waar ik me dagelijks mee bezig houdt, ik ben benieuwd naar de tak van sport die jij van 9 tot 5 uit oefent.
JosB

Vanaf 1981 alle verschillende typen 340; 360; 440; S40; V40 dus alles wat in Born geproduceerd werd.

vanaf maart 2022 Volvo V40 1.5 T3 Polar+ Sport Verwarmbare voorstoelen Standkachel Afneembare trekhaak Harman Kardon.

Nu van plan over te stappen naar een gebruikte CX40 maar twijfel tussen een B4 2.0 benzine of een T5 hybride.
Ludo
6th Gear member

JosB schreef: OK Ludo,
Een beetje discussie is ook wel leuk. :wink:
zeker weten. :D
JosB schreef: Ik heb voor de duidelijkheid een plaatje uit Vadis gepakt van een V70.
Ik weet niet precies van welke Vadis en welk voertuig jij de tekst hebt gepakt.
de tekst die ik poste is van een V70 classic, met het ECC systeem dat je tegenkomt t.e.m. MY2000.
ik ging er van uit dat het om dit type gaat, de topic starter geeft niet veel informatie. (?)
ik vermoed zo dat jij bij een V70 van ná 2000 hebt gekeken. ??
JosB schreef: Dus even samenvattend,
De warme of koude lucht die uit de blaasmonden komt gaat NIET altijd via de warmtewisselaar!
toch wel:
Ludo schreef:

De lucht naar de verwarming/ventilatie wordt met de interieuraanjager van buiten gehaald of uit het interieur, afhankelijk van de stand van de recirculatieklep (1), en wordt door de verdamper (2) verder gedrukt. Daarna wordt de lucht in twee luchtstromen verdeeld door een scheidingswand (3) die door de warmtewisselaar (4) doorloopt.
JosB schreef: P.s. bij mijn profiel staat al heel lang waar ik me dagelijks mee bezig houdt, ik ben benieuwd naar de tak van sport die jij van 9 tot 5 uit oefent.
wat je hiermee bedoeld is me onduidelijk.
in je profiel staat Testengineer HVAC, ik heb geen flauw benul wat dat moge betekenen.
beroep doet er verder ook niet toe, al is het pastoor. :wink:
de vraag ging idd over beslagen ramen, oorzaak is 99% een lekke kachelradiator.
lees maar eens op het 850 forum, waar dit al méér dan 5 jaar besproken word...
JosB
2nd Gear member

JosB schreef: P.s. bij mijn profiel staat al heel lang waar ik me dagelijks mee bezig houdt, ik ben benieuwd naar de tak van sport die jij van 9 tot 5 uit oefent.
Ludo schreef: wat je hiermee bedoeld is me onduidelijk.
in je profiel staat Testengineer HVAC, ik heb geen flauw benul wat dat moge betekenen.
Hoi Ludo,
Om met de laatste quote te beginnen en dan het onderstreepte deel daarvan, dat dacht ik al. 8)

Ik zal even uitleggen wat die kreet in m'n profiel betekent.
Ik werk bij dat bedrijf wat vroeger een onderdeel was van VolvoCar b.v. later NedCar maar dan in het Brabantse deel waar we (nu alweer onder een andere naam) al jaren allerhande automotive design/engineering en testing werk doen.
Mijn werk daar bestaat al sinds 1989 uit alles wat met het testen van klimaat te maken heeft (HVAC betekent Heater Ventilation and AirConditioning), dus ik durf te beweren dat ik iets van de materie af weet.
Ik hoop dat dit niet meer te cryptisch is :cry:

En m'n laatste vraag heb je niet beantwoord :wink:
JosB

Oceanracer
Geartronic member

@ JosB, gezien jouw kennis even 2 vraagjes:

Kun jij me vertellen of ik (gewoon op de oprit) kan controleren of de waterafvoer van de condensor niet deels vervuild/verstopt is? Of kan ik er vanuit gaan dat zolang de bekende "plas water" onder de auto ligt er niets aan de hand is.

En dan gelijk even vraag 2: Om beslagen ramen tijdens de kou te voorkomen, gebruik ik tijdens de winter de airco niet. Dit ivm tussentijds uitschakelen van de compressor bij lagerwordende temperaturen, zoals tijdens buien. Er wordt beweerd dat het beter is om 1 keer per week de compresser 5 minuten te laten draaien. Deel jij die mening?

Gr, Erwin
Ludo
6th Gear member

JosB schreef: Ik zal even uitleggen wat die kreet in m'n profiel betekent.
okee dat is duidelijk, geen pastoor dus. :wink:
JosB schreef: ik ben benieuwd naar de tak van sport die jij van 9 tot 5 uit oefent.
ik beoefen geen enkele sport. :wink:

<edit>
JosB schreef: ..... dus ik durf te beweren dat ik iets van de materie af weet.
hoe komt het dan dat je niet weet dat er verschillende systemen zijn?.
JosB
2nd Gear member

Oceanracer schreef:@ JosB, gezien jouw kennis even 2 vraagjes:

Kun jij me vertellen of ik (gewoon op de oprit) kan controleren of de waterafvoer van de condensor niet deels vervuild/verstopt is? Of kan ik er vanuit gaan dat zolang de bekende "plas water" onder de auto ligt er niets aan de hand is.
Ik ga er ook van uit dat zolang er water uit komt de condensafvoer open is.
Je zou met b.v. een raggertje kunnen proberen om in de opening te komen?? Ik weet dat het bij de S/V40 wel kan en bij de S60 kan ik er vlgs mij niet bij.
Oceanracer schreef: En dan gelijk even vraag 2: Om beslagen ramen tijdens de kou te voorkomen, gebruik ik tijdens de winter de airco niet. Dit ivm tussentijds uitschakelen van de compressor bij lagerwordende temperaturen, zoals tijdens buien. Er wordt beweerd dat het beter is om 1 keer per week de compresser 5 minuten te laten draaien. Deel jij die mening?

Gr, Erwin
Bij mij staat de AC gewoon altijd "aan" het systeem bepaald zelf of de compressor in kan komen of niet.
Ludo schreef:ik beoefen geen enkele sport. :wink:
OK nog duidelijker stellen dan die vraag .... wat voor werk doe jij eigenlijk??
JosB

Battlecruiser
8th Gear member

Kom jongens. Geen ruzie maken:

Afbeelding

On topic: ik heb, geheel volgens de adviezen van Volvo, ook altijd de airco aanstaan, ook in de winter. Nooit beslagen ramen. Een airco haalt in de winter het vocht bijzonder snel uit de binnenlucht.
Volvo Rules the Road
disclaimer: deze opmerking moet niet worden geplaatst in een betweterige "ik weet alles beter" context, noch gezien worden als een uiting van dominantie of andere vormen van empathische disabiliteit. Ze getuigt enkel van mijn visie op de situatie.
JosB
2nd Gear member

Ruzie maken???????????????????
Maakt hier iemand ruzie dan?? dat zal toch zeker niet op zo'n net forum als dit?

Heftig plaatje zeg, ik schrik er van :lol: :lol:
JosB

Ludo
6th Gear member

ruzie maken niet nee.
maar als iemand zegt dat iets niet waar is, met dan nog zo'n dubbele smiley :evil: :evil: erachter, komt dat pecies over alsof je leugens zit vertellen.
dat wil ik wel een grondige reden horen.
want leugens vertellen doe ik niet, als ik geen antwoord weet reageer ik niet, zo simpel is dat.
ik kan het hooguit mis hebben en dat mag gerust verbeterd worden op een fatsoelijke manier als dat zo is.
daarbij heeft dit niks te maken met beroep, dit is nog altijd een hobby.
ajbv40
2nd Gear member

...zo is t.......dat het maar nooit stil mag worden haha. Help mekaar gewoon en hou op met mekaar afzeiken. Dat wordt al genoeg op deze aardkloot gedaan.
V40/1.9D/01-2000/Pioneer DEH7400MP/Caliber CA70
hilco-v70
1st Gear member

Ik had het ook, simpel, bij mij zat het filter barstens vol...daarna geen beslagen ramen meer
wannie
Starter

hallo je recirculatieklep werkt deze wel het gebeurt wel eens dat het stangetje los schiet van het motortje en dan gaat hij dicht zitten dus dan pakt hij de lucht van binnen en dan beslaat alles hij zit achter je dashbord kastje moet je echt even controleren mocht hij los geschoten zijn dan moet je het motortje los halen en open maken om hem in zijn basisstand te zetten anders doet hij het niet meer want hij loopt dan buiten zijn regelgebied
succes wannie
Gast

wannie schreef:hallo je recirculatieklep werkt deze wel het gebeurt wel eens dat het stangetje los schiet van het motortje en dan gaat hij dicht zitten dus dan pakt hij de lucht van binnen en dan beslaat alles hij zit achter je dashbord kastje moet je echt even controleren mocht hij los geschoten zijn dan moet je het motortje los halen en open maken om hem in zijn basisstand te zetten anders doet hij het niet meer want hij loopt dan buiten zijn regelgebied
succes wannie
Is het stangetje op de tekening van JosB zichtbaar?
Of kan je deze dan aanwijzen?
Plaats reactie

Terug naar “Techniek overig”