opgelost!
Vandaag de slang (onderdeel nummer 32222071) opgehaald in Naarden (β¬ 135,- incl BTW) en vol verwachting naar huis gereden.
Gelijk auto op de bokken en motorkap open, het kan maar gebeurd zijn....
Het is een rotplek waar die slang zit, ik dacht het voorste onderscherm (direct achter de bumper bekleding) eraf te kunnen halen, dan kan je er mooi bij van onderen. Maar die plaat kan je schijnbaar alleen verwijderen als je ook de bumper er helemaal af haalt...

.
Wel alle schroeven losgehaald ervan en continue zoveel mogelijk omlaag getrokken, wat een gepriegel. Eerst geprobeerd de oude borgdraad te unlocken, uiteindelijk gewoon maar helemaal los getrokken met een punttang.
Ook de schroef van de slangklem zit erg onhandig om te bereiken, ik kon er met veel moeite bij met een kleine ratel en met heel veel hele kleine slagen kwam die uiteindelijk los.... Daarna kon ik de slang los trekken via de ruimte die zit onder het luchtfilterhuis. Dat was mooi. Toen kwam de grote puzzel, de ruimte daar is super krap en ik kreeg die metalen ring eerst nergens doorheen om eruit te halen.
Uiteindelijk via een gaatje bij de ventilator erdoorheen geprutst, tip: niet doen!
Dit kon net omdat de borging er helemaal af was gehaald, maar met borging erop had dat nooit gepast
Volvo Motor support pijp langs fan.jpg
Nadat de slang eruit was was ik zoekende hoe de nieuwe erin moest. Vrij gefrustreerd even pauze genomen. Ik bekeek al films waar ze de gehele bumper eraf halen, dat leek me nog een oplossing als het helemaal niet zou lukken...Beter dat dan uren prutsen en evt wat beschadigen.
Uiteindelijk vond ik de oplossing, ik maakte de kabelboom houder los (Nr 2 op foto) die kan je naar boven eruit schuiven en dan wat uit de weg duwen, dat creΓ«ert al wat meer ruimte, daarna maakte ik een (water)slang los die met een klem vast zit op de automaat (Nr 1 op foto). Als ik die naar de zijkant wegschoof kwam er nog weer wat ruimte bij. Als laatste maakte ik de bevestiging van het luchtfilterhuis eraf (Nr 3 op foto). Dat alles was genoeg om de slang erdoor te krijgen. Ook gaf dat meer ruimte om met mijn hand de slang beter te pakken en te duwen en te draaien om deze aan beide kanten op de goede plek te krijgen.
Volvo weggehaald.jpg
IMG_9836.jpeg
De metalen ring met de borging eerst en daarna het flexibele deel. Wat prutsen en het lag redelijk op z'n plaats, gelukt!

β¨β¨ Daarna was het duwen en draaien om de metalen ring op de intercooler te krijgen, dat lukte vrij snel en gaf me weer moed om door te gaan. Niet vergeten om nu ook de slangklem om de buis te doen! Dan duwen en trekken om de andere kant op de andere aansluiting te krijgen. Ook hier een kwestie van trail en error. Maar uiteindelijk lukte dat ook. Mooi! Nu moest ik alleen nog de slagklem via hetzelfde gepruts in de kleine ruimte weer aandraaien, maar dat was een kleinigheid vergeleken met het ander gedoe en gezoek. Het einde is in zich.
Vast!β¨β¨
IMG_9839.jpeg
Schroeven weer rondom in het onderscherm en rijden. De auto rijdt weer als vanouds, spreekt weer snel en soepel de turbo aan en heeft geen turbo gat meer.
En natuurlijk ook geen foutmelding meer of vermindering van het vermogen.
Nu de code laten wissen en weer rijden.
In totaal ca 2,5 uur bezig geweest. Het leek langer...
Tevreden...