Pagina 2 van 2

Mogelijke aanschaf XC40 plug-in hybrid R-design T5

Geplaatst: 07.06.2025 - 15:54
door Gouwe
raspaardje schreef: 07.06.2025 - 14:46 .....Wat ik dus wil zeggen is dat ik nog maar moet zien of een PHEV over z'n gehele life span duurzamer is dan een auto met ICE.
Ik kan je wel volgen in je redenering, maar het is natuurlijk ook heel erg afhankelijk van wat je definitie is van duurzaamheid en wat je daar dan allemaal in meeneemt om dat te berekenen. Ik ga mijn vingers daar niet aan branden........
Wat mij betreft het belangrijkste is dat jij blij bent met je ICE en ik met mijn PIH en dat is dikke prima.

Mogelijke aanschaf XC40 plug-in hybrid R-design T5

Geplaatst: 07.06.2025 - 16:13
door raspaardje
Als iedereen maar blij is met zijn keuze. En er valt gelukkig nog heel wat te kiezen.

Ook ik ga me er niet aan branden maar ik heb gewoon twijfels over het duurzame aspect van een PHEV in vergelijking met een ICE waarmee sommigen schermen.
Helemaal als de brandstofmotor van de PHEV een kleinere 3-cilinder is.

Mogelijke aanschaf XC40 plug-in hybrid R-design T5

Geplaatst: 07.06.2025 - 16:52
door Gouwe
Volgens mij is meer CO2 uitstoot goed voor de natuur.... Dus dan ben jij misschien wel duurzamer bezig dan ik met je ICE :-)

Mogelijke aanschaf XC40 plug-in hybrid R-design T5

Geplaatst: 07.06.2025 - 16:54
door volvo440special
3 pitters hebben zichzelf inmiddels wel bewezen. Die dingen draaien zelfs met gekantelde zuigers vrolijk door.
(Plugin)hybrids hebben zich ondertussen ook zeker bewezen. Er wordt helaas een hoop angst de wereld in geslingerd, terwijl júíst de hybrids zichzelf bewijzen in degelijkheid. Men denk nog steeds dat die auto's het nog geen ton uithouden. Terwijl die wagens fluitend doorrijden. De meeste mankementen die je ziet, zijn puur keuzes van fabrikanten (Volvo), die leveranciers onder druk zetten goedkope onderdelen te leveren. Veel merken laten zien dat je met enkel beurtjes en onderhoudsdelen zo naar de half miljoen rijdt, met een zeer laag verbruik.

Mogelijke aanschaf XC40 plug-in hybrid R-design T5

Geplaatst: 07.06.2025 - 17:14
door raspaardje
Bijna alles wat nieuw is voor een fabrikant (ook Volvo) en snel op de markt komt kent kinderziektes. Naast echte engineerskeuzes. Dan ben ik benieuwd hoe al die nieuwe PHEVS van de afgelopen jaren er over 10 jaar bijrijden. Weet je bijvoorbeeld hoe complex zo'n Renault PHEV aandrijflijn is?

Mogelijke aanschaf XC40 plug-in hybrid R-design T5

Geplaatst: 08.06.2025 - 08:33
door v60dude
volvo440special schreef: 07.06.2025 - 16:54 (Plugin)hybrids hebben zich ondertussen ook zeker bewezen. Er wordt helaas een hoop angst de wereld in geslingerd, terwijl júíst de hybrids zichzelf bewijzen in degelijkheid.
Ik lees toch af en toe andere verhalen, zie ook hieronder over wagens die op 150k km economisch Total loss zijn door defecten aan bvb. Hybride batterij.
https://evclinic.eu/2024/12/12/kia-hybr ... anty-rape/

Toegegeven, evclinic is wel anti-hybrid en pro EV , maar komt deels ook door hun ervaringen in hun herstelatelier denk ik.

En uiteraard lees je altijd de slechte verhalen op internet, weet ik ook wel. Maar bvb. De defecte ERAD-saga op de eerste generatie Volvo's is toch een gekend pijnpunt met vaak grote kosten voor de eigenaar. Sinds 2022 een nieuwe krachtigere ERAD, laten we hopen dat deze in de loop van tijd bewijst dat die het langer uithoudt... Een garantie langer dan 2 jaar op de aandrijflijn zou Volvo sieren in het willen bewijzen dat ze duurzame componenten gebruiken.

Mogelijke aanschaf XC40 plug-in hybrid R-design T5

Geplaatst: 08.06.2025 - 12:12
door Gouwe
v60dude schreef: 08.06.2025 - 08:33 ....Ik lees toch af en toe andere verhalen, zie ook hieronder over wagens die op 150k km economisch Total loss zijn door defecten aan bvb. Hybride batterij.
Net als één zwaluw nog geen zomer maakt is 1 voorval van economisch totall loss niet representatief voor alle PIH's.
En verder kost een nieuwe accu bij Volvo 7,5K (11,6 kWh/34Ah) en dus is een auto met 150K op de teller echt niet zo maar total loss.
Bovendien is het maar de vraag wat precies het probleem is en of dat alleen kan worden opgelost door het vervangen van de hele accu.

Verder lees ik dat KIA gebruik maakt van luchtkoeling. Volvo doet het met een meer complex systeem, namelijk waterkoeling en dat heeft zeker een grote impact op de levensduur van de accu omdat de temperatuur zo veel beter kan worden gereguleerd.

Mogelijke aanschaf XC40 plug-in hybrid R-design T5

Geplaatst: 08.06.2025 - 14:14
door volvo440special
KIA is overigens geen topklasse, men biedt 7 jaar garantie en dat heeft men vaak ook wel nodig.. Dus of dat geheel representatief is voor het hele (P)HEV verhaal.. Mijn ervaring is dat een beetje (P)HEV degelijk gebouwd is, voornamelijk motorisch. Veel zaken zijn aangepast op de 'vele' heat cycles, veel start/stops, lauw toeren moeten maken (wat vaak deels weer opgevangen wordt door een MG). Accu's zijn per merk, klasse en techniek geprijsd, de ene accu vervangt men voor €1400,- en de ander praat je over €12k. Total loss is je auto niet direct, immers kun je bij een benzineauto ook geplaagd worden door een groot defect van een paar duizend euro.
Uiteraard zitten er zeperds tussen en is het ene merk meer bezig met nieuwe 'onbekende' technieken en bouwt het andere merk op de al bekende jarenlang beproefde technieken, die ze uitwerken zodat het in een hybridesysteem past.
Overigens is luchtkoeling niet per se slecht voor een accu. Toyota gebruikt niet anders en die accu's gaan zelden kapot, geven er ook zomaar eens 15 jaar garantie op zonder km-beperking, ongeacht type (techniek v/d) accu.

Mogelijke aanschaf XC40 plug-in hybrid R-design T5

Geplaatst: 08.06.2025 - 15:22
door vankol
Volvo heeft ook flink wat praktijkervaring met de V60 D6 plugin, die gaat al wat jaartjes mee.
Die was er al van 2013 en die rijden na meer dan 12 jaar nog steeds rond.

Mogelijke aanschaf XC40 plug-in hybrid R-design T5

Geplaatst: 08.06.2025 - 17:08
door Gouwe
volvo440special schreef: 08.06.2025 - 14:14 Overigens is luchtkoeling niet per se slecht voor een accu. Toyota gebruikt niet anders en die accu's gaan zelden kapot, geven er ook zomaar eens 15 jaar garantie op zonder km-beperking, ongeacht type (techniek v/d) accu.
Is wel appels met peren vergelijking van een accu van ca. 1 kWh (van een HEV) met een 11-18 kWh (PHEV) van Volvo en dus een heel andere thermische belasting. En die 15 jaar is dan wel als je de Toyota netjes elke 15K/elke jaar naar de dealer brengt, 15 jaar lang en minimaal 69,- euro aftikt voor het certificaat.
Standaard is het 5 jaar of 100K en dat is in vergelijking met de markt waar 8 jaar of 160K toch wel de standaard is....

Mogelijke aanschaf XC40 plug-in hybrid R-design T5

Geplaatst: 09.06.2025 - 12:27
door volvo440special
Dat is natuurlijk een garantie waar je uiteindelijk niets aan zult hebben. Accu's gaan zelden voor de 10 jaar kapot, laat staan onder de 160dkm. Daarbij tellen jaartallen harder dan km's. Een PHEV is vaak een kilometervreter, dus die 160dkm staat zo op de teller.
Het klopt dat je na die periode een soort 'verzekeringspremie' inlegt, maar nog steeds is dit vele malen meer lef tonen dan 'de markt'.
15 jaar lang een €69,- aftikken is trouwens niet waar, immers zit het al 5 jaar/100dkm in de fabrieksgarantie, die tijd kun je daar dus afhalen. Onderaan de streep ben je bij pech veel minder kwijt, dan dat je zelf een accu moet lappen. Ook al heb je bij de beurten moeten betalen. Men stopt dit overigens bij Toyota weg in beurtpakketten, als zijnde 'inclusief', maar je betaald het altijd.
Overigens worden bepaalde PHEV accu's ook luchtgekoeld.

Mogelijke aanschaf XC40 plug-in hybrid R-design T5

Geplaatst: 15.06.2025 - 12:33
door astrobry
raspaardje schreef: 07.06.2025 - 10:24 We moeten nog maar zien of al die extra techniek op langere termijn niet leidt tot het eerder stranden vwb levensduur van PHEV auto's. Dus hoe duurzaam is dat?

En een Erad hier, een OBC daar, een HV accu reparatie/vervanging geeft ook allemaal milieuimpact.

Gefeliciteerd met je aankoop, astroby!

Dankjewel !
Het is inderdaad zo dat hoe meer er in een auto zit hoe meer er defect kan gaan met extra kosten tot gevolg. Mijn huidige XC40 T3 is nu bijna 7 jaar met 90500 km op de teller en heeft me nooit in de steek gelaten. De plug-in hybride is inderdaad afwachten wat ik aan kosten ga meemaken. Een belangrijk punt si wel de 3 jaar Volvo-selekt garantie die ik gekregen heb. Afwachten wat de defecten gaan zijn en of die al of niet door de garantie gedekt zijn. Als ik goed gelezen heb zit er heel wat inbegrepen. Ook nog 4 jaar op de batterij. Bedoeling is dat ik ongeveer 3 jaar met de auto ga rijden. Dan zie ik wel wat ik ga doen, ik ben dan ook weer wat ouder (nu ook al > 70jr).

Levensduur ... tja, met de elektrische auto's en hybride wagens gaan die waarschijnlijk geen 15}20 jr. meegaan zoals nu met sommige wagens met enkel verbrandingsmotor.

Mogelijke aanschaf XC40 plug-in hybrid R-design T5

Geplaatst: 15.06.2025 - 16:29
door Gouwe
astrobry schreef: 15.06.2025 - 12:33 .....Levensduur ... tja, met de elektrische auto's en hybride wagens gaan die waarschijnlijk geen 15}20 jr. meegaan........
Ik denk dat dat vooral een aanname is en geen feit. De eerste V60 D6'en rijden al 13 jaar rond in ieder geval.
Maar gelukkig is er voor iedereen een keuze.