Pagina 2 van 3

Geplaatst: 20.12.2006 - 17:41
door rallie
Ik ben inderdaad een zuiderbuur. Een tweedehands wagen kopen is zeer moeilijk. Ik was aanvankelijk enthousiast over de volvo. Waarom: het is een volvo en dus degelijk en veilig (en mooi). Als ik met andere vergelijk heb ik echt wel een mooie prijs.

Dit zijn mijn twijfels:
phase 1 heeft kinderziektes en zie het niet zitten constant in de garage te staan
volvo onderhouden is duurder dan pakweg mutsibushi.
klein builtje achteraan is niet zeer erg maar toch stoor ik mij eraan (alhoewel iedere auto van enkele jaren heeft wel iets van gebruikerschade)
ik vind het eigenaardig dat de distributieriem is vervangen aan 77000 km wat kan duiden op een te snelle slijtage dan normaal wat weer kan duiden op een chronisch probleem met de auto (of redeneer ik verkeerd?)
Mijn zus rijdt met een oude (eind jaren 80) mitsubushi en die wagen is onverslijtbaar. dus misschien beter ander merk dan volvo.

Ik val jullie lastig met mijn problemen maar 5000 euro geven doe ik niet zomaar (ben niet stinkend rijk :))

Geplaatst: 20.12.2006 - 18:34
door Hans
Volgens mij moet er echt wel S40 tot de mogelijkheden behoren met jou budget. Kijk eens goed rond, ook bij de particuliere aanbieders. Hier hebben we Marktplaats.nl . In Belgie hebben ze vast ook wel iets wat daar op lijkt.

Zo'n mitsubishu zal best oké zijn hoor maar dan rij je wel eensoort van kleurloze wagen.

Geplaatst: 20.12.2006 - 18:37
door rallie
hans anesthesie schreef:Volgens mij moet er echt wel S40 tot de mogelijkheden behoren met jou budget.
van dat jaar? met zo weinig km's? en een diesel? en dit voor die prijs?

ps. mijn garagist zei dat de tdi (vanaf 99) beter zijn dan de vroegere td...

Geplaatst: 20.12.2006 - 18:48
door arjen
Hoi

Onze vorige auto was een s40 1.8 uit okt 1997. Een europa plus uitvoering. Wij hebben daar jaren in rond gereden zonder noemenswaardige problemen. Het onderhoud gebeurde door mijn broer en niet door de dealer.

Het model betrof een phase 1. Een het zal best zo zijn dat de Phase 2 nog lekkerder rijdt, de Phase 1 deed dat ook al!! Laat je dus niet afschrikken.
Ik zou zelf echter wel naar een phase 2 zoeken omdat de prijzen dicht bij elkaar zitten.


M.b.t de distributieriem staat hierboven al ergens. Het moet op de 120.000 km of 7 jaar afhandelijk van wat het eerst aan de orde is.

Een lage km stand is erg verleidelijk maar niet altijd belangrijk. (Lees de vorige autoweek maar eens).
Zelf denk ik ook dat je beter een auto met zo'n 140.000 / 150.000 km kan kopen die jonger is is dus die km-ers in een kortere tijd heeft afgelegd dat een oudere auto met een extreem lage km stand.

Stel dat je 20.000 km per jaar rijdt.
Dat betekend na 5 jaar 100.000 km.
Als je dan nu een auto koopt met 140.000 km dan heeft die auto dan pas 240.000 km gereden. Niet echt een probleem.
Uitgaande van vervanging van de distributieriem bij 120.000 km, is dit dus al gebeurd bij aanschaf. En dat ben je pas weer aan de beurd bij 240.000 km. Of niet alsw je dan de auto verkoopt.

Gr Arjen.


En ik denk dat het met de qualiteit wel goed zit.
Wil je een probleemloze auto koop dan een subaru en zelfs dan heb je geen zekerheid.
Maar koop geen vw want dan ben je nog duurder uit.

Geplaatst: 20.12.2006 - 19:02
door rallie
bedankt voor de reacties!

een s40 phase 2 (diesel) vind je echt niet onder de 7500 euro.

Geplaatst: 20.12.2006 - 22:16
door sentinel1984
Ik wil niet erg lastig doen over de distributieriem, maar de riem moet bij mijn auto (v40 uit 2000, diesel.) om de 75.000km gedaan worden
Dit is een tussenmodel van de ph1 en ph2 (heeft ook 95pk ipv 90pk).

Ik weet niet of dit ook zo is bij de s40 van de topic starter, maar vraag en kijk er eens naar

Geplaatst: 20.12.2006 - 23:14
door rallie
sentinel1984 schreef:Ik wil niet erg lastig doen over de distributieriem, maar de riem moet bij mijn auto (v40 uit 2000, diesel.) om de 75.000km gedaan worden
Dit is een tussenmodel van de ph1 en ph2 (heeft ook 95pk ipv 90pk).

Ik weet niet of dit ook zo is bij de s40 van de topic starter, maar vraag en kijk er eens naar
ja wel hij heeft een andere riem gehad aan 77000 km. Nu heeft hij er 102000 km en mijn garagist zei dat ik zeker nog 50000 km kon doen zonder de riem te vervangen. Dus ik denk dat je gelijk hebt: distributieriem zal inderdaad iedere 75000 km vervangen moeten worden. Dit maakt de auto uiteraard nog iets duurder in onderhoud. :(

of andere mogelijkheid: dat er verschillende distributieriemen bestaan met een verschillende range (tss 75000 en 120000 km)

Geplaatst: 20.12.2006 - 23:42
door Barry (Grillmeister)
Hoi Rallie,

de kinderziektes zijn er na ruim 7 jaar echt wel uit hoor, gwoon even goed proefrijden, laten keuren door een onafhankelijke garage een goeie garantie afspreken met de verkoper en lekker karren met die bak.

Mbt tot slechte wegligging, de meeste mensen die ik daar over hoor weten niet waar ze het over hebben die hebben een probleem met hun schokdempers of hun banden of ze zoeken zo enorm de grenzen op op de openbare weg dat ik ze echt niet in mijn buurt wil hebben (of wel maar dat ligt anders... ;-})

Geplaatst: 20.12.2006 - 23:51
door rallie
Barry (Grillmeister) schreef:Hoi Rallie,

de kinderziektes zijn er na ruim 7 jaar echt wel uit hoor, gwoon even goed proefrijden, laten keuren door een onafhankelijke garage een goeie garantie afspreken met de verkoper en lekker karren met die bak.

Mbt tot slechte wegligging, de meeste mensen die ik daar over hoor weten niet waar ze het over hebben die hebben een probleem met hun schokdempers of hun banden of ze zoeken zo enorm de grenzen op op de openbare weg dat ik ze echt niet in mijn buurt wil hebben (of wel maar dat ligt anders... ;-})
ik hoor veel. En weglligging vind ik zeer belangrijk. Sportief rijden vind ik niet zo belangrijk. Ik wil gewoon een stevige auto die goed baan houdt en veilig is. En je zegt dat die kinderziektes niet blijven? ze zijn dus allen op te lossen? Klopt het als ik zeg dat er verschillende distributieriemen bestaan met een verschillende range (75000-150000km)?

Geplaatst: 21.12.2006 - 08:38
door meerarno
99arie99 schreef: maar distributieriem vervangen bij 77.000 klinkt mij vreemd, daar deze pas vervangen hoeft te worden bij 120.000km.
heb je de km stand laten controleren??
succes,
Voor de 1.9d (95 pk) moet de distr. riem elke 75000 vervangen worden. Dus dat klopt wel.

Geplaatst: 21.12.2006 - 10:06
door V480-S60
Rallie,
Ik denk dat je je teveel focust op die onderhoudskosten.
Hoeveel km/j denk je te gaan rijden. Je kan nog 50.000 vooruit met de D-riem. Dus dat is in principe geen probleem.

En dan het volgende. PhaseI MY2000 met 95pk dieselmotor heeft al onderstelaanpassingen gehad. Dit onderstel is al beter dan de eerdere PhasesI

BTW.
Hoe lang kan je wachten? mijn MY2001 komt hoogstwaarschijnlijk eind van het volgend jaar vrij.

Geplaatst: 21.12.2006 - 10:41
door rallie
ivm riem: is die dan even duur dan riemen waar je 120000km mee kunt rijden?
zou de phase 1 van 99 ook al onderstelaanpassingen hebben gehad?

Geplaatst: 21.12.2006 - 10:45
door menjo
rallie schreef:ivm riem: is die dan even duur dan riemen waar je 120000km mee kunt rijden?
zou de phase 1 van 99 ook al onderstelaanpassingen hebben gehad?
Onderstel niet, elektronica als het goed is wel, dus elektronische kinderziektes gelden voor die auto waarschijnlijk niet.

Geplaatst: 21.12.2006 - 11:34
door V480-S60
Menjo,
De 95pk diesel MY2000 (vanaf juli 1999) heeft wel onderstelaanpassingen gehad, vanwege de motor.
De benzine idd nog niet.

Geplaatst: 21.12.2006 - 18:27
door rallie
degene die ik op het oog heb is van maart 1999..geen aanpassingen waarschijnlijk dan...

Geplaatst: 22.12.2006 - 01:50
door Barry (Grillmeister)
Hoi Rallie,

Nee dan wellicht geen onderstel aanpassingen maar met kinderziektes bedoelde ik de zaken die in de eerste serie (zoals mijn v-40) aanwezig waren en door de dealer onder garantie zijn herstelt. Grote zaken zouden al lang aan het licht zijn gekomen dus maak je daar dan maar (zeker na een aakoop keuring zoals je dat in nederland bij de anwb kunt doen) geen zorgen over.

Ik zelf heb voor mijn werk diverse zeer uitgebreide rijopleidingen gedaan en rijd soms zeer scherp met mijn auto. Ik heb nog nooit het gevoel gehad dat de auto dat niet aan zou kunnen. Dus tenzij je de auto elke dag helemaal uit elkaar gaat trappen (is hij niet voor gemaakt) kun je er perfekt en veilig mee de weg op.

Geplaatst: 22.12.2006 - 17:44
door rallie
Barry, moet jij ook uw riem vervangen om de 75000km? en nog een vraagje (vragen stellen kan ik goed..misschien té goed :roll: ): vergis ik mij maar is 5000 euro echt wel een zeer goeie prijs?

Geplaatst: 22.12.2006 - 22:12
door Barry (Grillmeister)
Ik zou het niet weten ik heb de mijne, een 2.0-16v-1996 (benzine) gekocht met 205.000 kilometer op de teller. Ik heb wel gezien dat al het standaard onderhoud tijdig is gebeurd maar niet wat dat inhield.

(als je goed vragen kunt stellen delen we wellicht een beroepsgroep of in ieder geval de aanleg daar voor) ::wink:

Geplaatst: 22.12.2006 - 23:43
door DeNNiS_
Hallo daar 5000 euro voor een S40 met zo weinig km'ers...
dat is zeker niet veel.... ik heb dan de phase 2 102 pk sinds kort...
dit rijd ook zeer super... en is ookal zo met de phase 1...
als je kijkt hoeveel er rond rijden met meer dan 2 ton op de teller... en geen problemen vertonen behalve de schakel busjes van de versnellingspook die eigelijk iets tesnel slijten... maar reparatie er van kost geen drol...

en distributie... mijne is ook 120.000 km....
maar ik vervang om de 100.000 gewoon uit voorzorg...
er staat momenteel 255.500 op de teller
en wat maakt dat nou uit... heb er 215 euro voor betaald om het telaten vervangen... niet bij de volvo... maar gewoon een goeie vrije garage

en 215 euro op 75.000 km... das de kost niet...
maar goed ff over de rest van de auto... kost niet zoveel als dat hij breekt

ziet hij er goed onderhouden uit.... geen schades oppervlakkig...
draait hij lekker... trekt hij goed op wanneer hij warm is...
neem je bochten is effe pittig geen rammels ed...

dan is het een prima wagen lijkt me...
Veel confortabele en veilige km'ers heb je er mee...

Geplaatst: 23.12.2006 - 09:20
door Barry (Grillmeister)
@Dennis, helemaal mijn idee..