Pagina 2 van 2
Kromme remschijf, advies gevraagd
Geplaatst: 31.08.2025 - 07:38
door volvo440special
Dat blijft een fabeltje. Van de rem ingedrukt houden voor het verkeerslicht, trekken je schijven echt niet krom.
Kromme remschijf, advies gevraagd
Geplaatst: 31.08.2025 - 09:46
door Dahhri
volvo440special schreef:Dat blijft een fabeltje. Van de rem ingedrukt houden voor het verkeerslicht, trekken je schijven echt niet krom.
Dat dacht ik ook. Ik houd altijd de rem in, en heb nog nooit kromme schijven gehad in 30 jaar tijd
Kromme remschijf, advies gevraagd
Geplaatst: 01.09.2025 - 11:13
door Jelmer de Jong
Als je vier keer achter elkaar afremt naar nul vanaf 200 en bij de laatste keer blijft staan lukt het krom trekken wel.
Kromme remschijf, advies gevraagd
Geplaatst: 01.09.2025 - 11:42
door Fredhead
Zware aanhanger achter de auto helpt ook een hoop om je remmen wat warmer te krijgen

Zijn genoeg mensen die met minder gek doen een schijf op een manier krom hebben gekregen.
Kromme remschijf, advies gevraagd
Geplaatst: 01.09.2025 - 13:23
door volvo440special
Jelmer de Jong schreef: ↑01.09.2025 - 11:13
Als je vier keer achter elkaar afremt naar nul vanaf 200 en bij de laatste keer blijft staan lukt het krom trekken wel.
Dat zijn natuurlijk weer eens extreme situaties. Sowieso niet aan te raden met stalen schijven.
Ook heeft dat punt niets meer met een automaat te maken. De auto's waarmee je 4x achter elkaar een 200-0 remming inzet, zijn veelal ook helemaal niet uitgerust met stalen schijven.
Met een normale rijstijl en zelfs wat sportiever, trekken je schijven echt niet krom bij een verkeerslicht.
Kijk maar eens rond hoeveel automaten er al jaren op deze wereld rondrijden. Dan zouden al die wagens geregeld kromme remschijven hebben, want ik word onderaan iedere afrit getrakteerd op een hoop rode lampjes.
Kromme remschijf, advies gevraagd
Geplaatst: 06.09.2025 - 00:06
door V70ivo
volvo440special schreef: ↑31.08.2025 - 07:38
Dat blijft een fabeltje. Van de rem ingedrukt houden voor het verkeerslicht, trekken je schijven echt niet krom.
Nee, maar er moet daarvoor ook wel wat anders gebeurd zijn. Door stevig te remmen, je schijven flink op te stoken en dan je blokken tegen de schijven te houden
kun je wel degelijk de structuur van het materiaal veranderen. Mensen in een automaat zijn meer geneigd de voet op de rem te houden.
Deze plaatselijke veranderingen zorgen dan weer voor een ander slijtage patroon. Het 'fabeltje' is dat mensen dan praten over kromme schijven, dat is niet altijd het geval.
Kwaliteit van het materiaal van de schijven spelen hierin ook een grote rol.
Kromme remschijf, advies gevraagd
Geplaatst: 06.09.2025 - 08:31
door Gouwe
Kromme remschijven is m.i. meer een begrip in de volksmond voor trillingen bij het remmen. Als je klokje rond kijkt zul je zien dat in bijna alle gevallen er een opmerking wordt gemaakt over (licht) trillen bij het remmen, automaat én hand bak. Reden die dan regelmatig wordt opgegeven is dat de berijder een rustige rijder is en er te weinig echt wordt geremd, of dikke roestranden en vastzittende/moeilijk lopende onderdelen van de remmerij. Blokken en schijven zijn dan onvoldoende op elkaar ingesleten. Kortom, af en toe even lekker remmen is het devies en zorgen dat alles gangbaar blijft. Kromtrekkende schijven agv van voet op de rem is ook naar mijn bescheiden mening een fabel. Rijd hier al ca. 25 onafgebroken een automaat en nooit last van gehad.
Kromme remschijf, advies gevraagd
Geplaatst: 06.09.2025 - 10:45
door Rene64
Wat wel een reden kan zijn van kromtrekken.
Met loeihete remschijven, bv na veel en lang remmen, bv in bergachtig gebied door een hele grote plas water rijden.
Of mensen die constant met de voet op de rem zitten, en die zijn er genoeg, dan willen die schijven wel heet worden.
En "krom" is ook een begrip, een minieme slingering kan al trillingen geven.
Met de montage is het ook belangrijk dat de flens echt schoon is en er geen roest ec op zit, anders zitten de de schijven niet vlak en dan zullen ze dus ook raar af gaan slijten wat de onbalans erger maakt.
Maar met normaal gebruik kan je echt de voet wel op de rem houden bij het stoplicht.