AWD is een compromis tov 4WD.
Het heeft ook voordelen. 4WD heb je alleen nodig onder extreme omstandigheden.
Daarbij komt een inschakelbare sper tussen de voor en de achteras goed van pas.
De momenten waarop je 4WD met die sper nodig hebt zijn schaars.
Voor 4WD zijn weer bij de wielen inschakelbare vrijlopen beschikbaar die naar wens 4WD in schakelen mogelijk maken.
4WD geeft onder extreme omstandigheden de meeste grip.
Nieuwe ERAD bij 48.000km
-
- 5th Gear member
Historie: 145-245-265-V70b-V40-V70d. De 265 was een dissonant, een rampzalige auto.
-
- 5th Gear member
Beide kan, zijn zienswijze klopt ook. Vroeger veel met RC auto's gereden, daar balanceerde we de ankers altijd een ongebalanceerd anker sloopte de lager in een minuut of 10.Gouwe schreef: ↑26.06.2025 - 07:58 Je moet met een Volvo PIH idd wel in de juiste rijmodus rijden om überhaupt AWD te hebben. En eens dat een AWD geen 4WD is. Ik herken jou ervaring echter niet. Wat ik wel herken is dat het onderstel van mijn XC90 gewoon moeite heeft met die 400+ PK. De auto wordt bij volgas wel zoekerig, maar goed het is geen BMW.
Je opmerking over de lichte ERAD weet ik niet. Mijn compagnon sprak laatst een hoogleraar akoestiek en die gebruikte in zijn college om een probleem met trillingen te duiden als voorbeeld de lagers van een e-motor in BEV's en PIH's. Die lagers gaan volgens deze man dus kapot door onbalans/trillingen en niet zozeer door lagers die te warm zouden worden. Vond het wel een interessante zienswijze.
Goed die toeren waren extreem hoog en lagers klein, maar toch. Ik ging er vanuit dat er geen onbalans in het anker zit, maar als dat erin zit is dat zeker de grootste kans dat dit de lagers kapot maakt.
De V60 kan zijn vermogen opzich wel kwijt, als je echt gaat trappen is het onderstel te soft, maar goed het is ook geen sportauto.
-V60 B4 7dct R design wit
-
- 5th Gear member
Onbalans vreet energie die op de lagers wordt losgelaten. Statisch balanceren reduceert dat probleem slechts gedeeltelijk.
Dynamisch balanceren is de enige juiste methode om problemen te voorkomen.
In de auto industrie wordt dynamisch balanceren niet overal toegepast. De techniek is duurder, er is ook meer tijd mee gemoeid.
Wat valt er aan een motor te balanceren wanneer er 20 gram verschil zit in de zuiger gewichten?
Daar begint de strijd om motoren trillingsarm te krijgen.
Dynamisch balanceren is de enige juiste methode om problemen te voorkomen.
In de auto industrie wordt dynamisch balanceren niet overal toegepast. De techniek is duurder, er is ook meer tijd mee gemoeid.
Wat valt er aan een motor te balanceren wanneer er 20 gram verschil zit in de zuiger gewichten?
Daar begint de strijd om motoren trillingsarm te krijgen.
Historie: 145-245-265-V70b-V40-V70d. De 265 was een dissonant, een rampzalige auto.
-
- 5th Gear member
Eens, maar het gaat om een electromotor die zijn vrij eenvoudig te balanceren.
Maar het begint natuurlijk met onderdelen te maken die zo consistent mogelijk zijn.
Moet eerlijk zeggen dat ik de benzine motor van Volvo echt wel heel mooi vind lopen, zelden zo,n mooie rustig lopende motor gehad.
Nu heb ik hiervoor 20 jaar diesel gereden, maar toch. Het is echt wel een hele fijne mooi lopende motor met een mooie koppel en vermogens afgifte.
Maar het begint natuurlijk met onderdelen te maken die zo consistent mogelijk zijn.
Moet eerlijk zeggen dat ik de benzine motor van Volvo echt wel heel mooi vind lopen, zelden zo,n mooie rustig lopende motor gehad.
Nu heb ik hiervoor 20 jaar diesel gereden, maar toch. Het is echt wel een hele fijne mooi lopende motor met een mooie koppel en vermogens afgifte.
-V60 B4 7dct R design wit
- raspaardje
- 6th Gear member
Komt omdat de oliempomp met een zachte riem wordt aangedreven...?

2019 Volvo V60 T5 R-Design Polestar - Osmium Grey
Fiat 124 Spider Lusso Squadra Tuning - Bianco Ghiaccio Perla
Fiat 124 Spider Lusso Squadra Tuning - Bianco Ghiaccio Perla