Zelf banden met velg wisselen
- RZA
- 5th Gear member
- Berichten: 1312
- Lid geworden op: 10.02.2018 - 08:08
Ja dat gaat lekker vlot. Ik draai de bouten zo ver mogelijk met de hand vast, en daarna met momentsleutel in twee stappen (in sterpatroon) naar juiste aanhaalmoment.
Check ook nu en dan of de krik nog genoeg olie heeft en of ie goed ontlucht is.
Check ook nu en dan of de krik nog genoeg olie heeft en of ie goed ontlucht is.
- V90 T5 90th Anniversary Edition || Denim Blue || MY 2018 || Polestar Engineered
- Alfa Romeo 916 GTV 2.0 TS || Alfa Rosso || 2001
- Alfa Romeo 147 TS Veloce || Alfa Rosso || 2003
- Alfa Romeo 916 GTV 2.0 TS || Alfa Rosso || 2001
- Alfa Romeo 147 TS Veloce || Alfa Rosso || 2003
- Fredhead
- Geartronic member
- Berichten: 27656
- Lid geworden op: 28.08.2007 - 10:40
- Locatie: Drenthe
Dit inderdaad en met het wiel in de lucht en niet pas als de auto weer op de grond staat.
'07 Mitsubishi Pajero GLX Intense 3.2 Di-D
Led verstralers | Led werklampen | Anderson aansluiting | Dubbele accu | BF Goodrich AT2 | EGR mod | Traction control mod | Olie catchtank | Honda sproeiers
'60 Fordson Dexta smalspoor
Zij: '10 Renault Master MK2 T33 DCi 120 campervan
Ex-Volvo's '03 S60 D5, '04 V50 2.0D, '07 S60 2.4D
Led verstralers | Led werklampen | Anderson aansluiting | Dubbele accu | BF Goodrich AT2 | EGR mod | Traction control mod | Olie catchtank | Honda sproeiers
'60 Fordson Dexta smalspoor
Zij: '10 Renault Master MK2 T33 DCi 120 campervan
Ex-Volvo's '03 S60 D5, '04 V50 2.0D, '07 S60 2.4D
- RZA
- 5th Gear member
- Berichten: 1312
- Lid geworden op: 10.02.2018 - 08:08
Oh daar ben ik wel benieuwd naar. Ik draai de bouten flink handvast in de lucht, laat de auto dan weer zakken, en draai dan met momensleutel aan. Wil geen 140Nm op bouten zetten met een momentsleutel als auto in de lucht is / op krik staat. Maar jij doet dan anders dus?
- V90 T5 90th Anniversary Edition || Denim Blue || MY 2018 || Polestar Engineered
- Alfa Romeo 916 GTV 2.0 TS || Alfa Rosso || 2001
- Alfa Romeo 147 TS Veloce || Alfa Rosso || 2003
- Alfa Romeo 916 GTV 2.0 TS || Alfa Rosso || 2001
- Alfa Romeo 147 TS Veloce || Alfa Rosso || 2003
-
- 7th Gear member
- Berichten: 8663
- Lid geworden op: 07.04.2021 - 12:53
Aanhalen met momentsleutel altijd als de auto volledig op de grond staat en niet vrij van de grond. Vooral niet bij momenten van 140Nm.
Centreren doe je door de wielbouten/moeren handmatig al vast aan te draaien als deze omhoog staat.
Precies zoals RZA opmerkt. Tenzij je een doodswens hebt omdat de auto van de krik schiet...
Blog Småbruk - Het leven op een kleine Zweedse boerderij...
"A man without a vision for his future, always returns to his past"
"A man without a vision for his future, always returns to his past"
- RZA
- 5th Gear member
- Berichten: 1312
- Lid geworden op: 10.02.2018 - 08:08
Precies - zo zie ik het ook.Urbexpeditie schreef: ↑02.09.2025 - 19:54Aanhalen met momentsleutel altijd als de auto volledig op de grond staat en niet vrij van de grond. Vooral niet bij momenten van 140Nm.
Centreren doe je door de wielbouten/moeren handmatig al vast aan te draaien als deze omhoog staat.
- V90 T5 90th Anniversary Edition || Denim Blue || MY 2018 || Polestar Engineered
- Alfa Romeo 916 GTV 2.0 TS || Alfa Rosso || 2001
- Alfa Romeo 147 TS Veloce || Alfa Rosso || 2003
- Alfa Romeo 916 GTV 2.0 TS || Alfa Rosso || 2001
- Alfa Romeo 147 TS Veloce || Alfa Rosso || 2003
-
- 7th Gear member
- Berichten: 8663
- Lid geworden op: 07.04.2021 - 12:53
Wordt ook lastig als je een meedraaiend wiel hebt bv op de vooras. Die ga je niet tegenhouden terwijl je naar de 140Nm gaat 
Blog Småbruk - Het leven op een kleine Zweedse boerderij...
"A man without a vision for his future, always returns to his past"
"A man without a vision for his future, always returns to his past"
- JeroenSpock
- 7th Gear member
- Berichten: 9367
- Lid geworden op: 20.11.2009 - 13:22
- Locatie: Veendam
- Contacteer:
Wel met de bak in P stand.
Ik doe op moment zetten ook vaak met band op de grond. Wat is het idee achter band in de lucht dan?
Ik doe op moment zetten ook vaak met band op de grond. Wat is het idee achter band in de lucht dan?
Je hebt pas een Mercedes als er 40 mensen in kunnen
Volvo S60 D5 2003 - 019 Zwart - 502.000km - Volvotune 212pk - Nebula/Ursa - VCE - bixenon - verstralers - HU803/Premium sound - MII
Volvo S60 2.5t 2008 - 467 Magic Blue - 425.000 km - Vialle LPi

Volvo S60 2.5t 2008 - 467 Magic Blue - 425.000 km - Vialle LPi
-
- 7th Gear member
- Berichten: 8663
- Lid geworden op: 07.04.2021 - 12:53
Met een automaat. Maar een handbak heb je een uitdagingJeroenSpock schreef: ↑02.09.2025 - 20:32 Wel met de bak in P stand.
Ik doe op moment zetten ook vaak met band op de grond. Wat is het idee achter band in de lucht dan?
Blog Småbruk - Het leven op een kleine Zweedse boerderij...
"A man without a vision for his future, always returns to his past"
"A man without a vision for his future, always returns to his past"
- JeroenSpock
- 7th Gear member
- Berichten: 9367
- Lid geworden op: 20.11.2009 - 13:22
- Locatie: Veendam
- Contacteer:
Dat klopt, daar heb ik ook geen zinnig antwoord op. En je vrouw op de rem laten trappen, zelfs dat kunnen ze nog verkeerd doen 
Je hebt pas een Mercedes als er 40 mensen in kunnen
Volvo S60 D5 2003 - 019 Zwart - 502.000km - Volvotune 212pk - Nebula/Ursa - VCE - bixenon - verstralers - HU803/Premium sound - MII
Volvo S60 2.5t 2008 - 467 Magic Blue - 425.000 km - Vialle LPi

Volvo S60 2.5t 2008 - 467 Magic Blue - 425.000 km - Vialle LPi
- Fredhead
- Geartronic member
- Berichten: 27656
- Lid geworden op: 28.08.2007 - 10:40
- Locatie: Drenthe
Auto in z'n versnelling of P-stand en dan draait die ook echt niet meer.Urbexpeditie schreef: ↑02.09.2025 - 19:58 Wordt ook lastig als je een meedraaiend wiel hebt bv op de vooras. Die ga je niet tegenhouden terwijl je naar de 140Nm gaat![]()
Als je krik dat niet redt wordt het tijd voor een nieuwe krik.Urbexpeditie schreef: ↑02.09.2025 - 19:54Aanhalen met momentsleutel altijd als de auto volledig op de grond staat en niet vrij van de grond. Vooral niet bij momenten van 140Nm.
Centreren doe je door de wielbouten/moeren handmatig al vast aan te draaien als deze omhoog staat.
Precies zoals RZA opmerkt. Tenzij je een doodswens hebt omdat de auto van de krik schiet...
Ik doe het op deze manier zodat je zeker weet dat de velg volledig vlak tegen de naaf aan zit.
Nog nooit gehad dat de auto ook maar een millimeter is bewogen.
'07 Mitsubishi Pajero GLX Intense 3.2 Di-D
Led verstralers | Led werklampen | Anderson aansluiting | Dubbele accu | BF Goodrich AT2 | EGR mod | Traction control mod | Olie catchtank | Honda sproeiers
'60 Fordson Dexta smalspoor
Zij: '10 Renault Master MK2 T33 DCi 120 campervan
Ex-Volvo's '03 S60 D5, '04 V50 2.0D, '07 S60 2.4D
Led verstralers | Led werklampen | Anderson aansluiting | Dubbele accu | BF Goodrich AT2 | EGR mod | Traction control mod | Olie catchtank | Honda sproeiers
'60 Fordson Dexta smalspoor
Zij: '10 Renault Master MK2 T33 DCi 120 campervan
Ex-Volvo's '03 S60 D5, '04 V50 2.0D, '07 S60 2.4D
- diesel01
- Geartronic member
- Berichten: 21279
- Lid geworden op: 22.05.2009 - 14:27
https://www.datona.nl/extra-lage-krik-m ... lift-3-ton
Met dit soort krikken en de band net van de grond heb ik met natrekken nog nooit beweging gehad in welke auto dan ook.
Met de Volvo wissel ik per wiel, met lichtere auto's per kant, trek ze ook in de lucht op nm na.
Met dit soort krikken en de band net van de grond heb ik met natrekken nog nooit beweging gehad in welke auto dan ook.
Met de Volvo wissel ik per wiel, met lichtere auto's per kant, trek ze ook in de lucht op nm na.
V90 T6 Recharge Rdesign
V90 D5 AWD Inscription/V70 D4 8GT Inscription/XC60 D5 Summum AWD GT fourC Polestar/V70 D5 GT sports edition/S60 2.4d/Opel Corsa1.1/V40 1.9D/V40 1.8 lpi/xedos 6 2.0 V6/626 2.0 coupe/Uno 1.1[/s][/s]
V90 D5 AWD Inscription/V70 D4 8GT Inscription/XC60 D5 Summum AWD GT fourC Polestar/V70 D5 GT sports edition/S60 2.4d/Opel Corsa1.1/V40 1.9D/V40 1.8 lpi/xedos 6 2.0 V6/626 2.0 coupe/Uno 1.1[/s][/s]
- JeroenSpock
- 7th Gear member
- Berichten: 9367
- Lid geworden op: 20.11.2009 - 13:22
- Locatie: Veendam
- Contacteer:
Die krik heb ik ook Tom, ben ook nooit bang dat er wat gebeurd eigenlijk.
Goed punt Ferdi, vlak tegen de naaf. Nou denk ik dat met het wiel op de grond je hem ook wel strak trekt uiteindelijk maar dit geeft een beter gevoel.
Goed punt Ferdi, vlak tegen de naaf. Nou denk ik dat met het wiel op de grond je hem ook wel strak trekt uiteindelijk maar dit geeft een beter gevoel.
Je hebt pas een Mercedes als er 40 mensen in kunnen
Volvo S60 D5 2003 - 019 Zwart - 502.000km - Volvotune 212pk - Nebula/Ursa - VCE - bixenon - verstralers - HU803/Premium sound - MII
Volvo S60 2.5t 2008 - 467 Magic Blue - 425.000 km - Vialle LPi

Volvo S60 2.5t 2008 - 467 Magic Blue - 425.000 km - Vialle LPi
- Bart
- 8th Gear member
- Berichten: 12975
- Lid geworden op: 07.11.2006 - 12:50
- Locatie: Nijmegen
Ik leg altijd een band onder de auto tijdens het wisselen. Verder even met de hand losdraaien, daarna met accuboor of luchtsleutel de bouten/moeren los. Wiel wisselen, bouten/moeren weer vast met de auccuboor (max. 25 Nm), auto naar beneden en "ster-gewijs" natrekken met de momentsleutel.
Volvo: V50 | 850 | V40 | V50 | XC70 | S70 | S80 | S60 | 240 | XC90 | V90 | V60 | C70 | V60 | 240
'24 XC90 T8 Ultra - Platinum Grey
'00 Saab 9³ Cabrio 2.0 Turbo Aero - Midnight Blue
"I'll try being nicer if you try being smarter.."
'24 XC90 T8 Ultra - Platinum Grey
'00 Saab 9³ Cabrio 2.0 Turbo Aero - Midnight Blue
"I'll try being nicer if you try being smarter.."
- Edgecrusher
- 4th Gear member
- Berichten: 769
- Lid geworden op: 14.07.2016 - 21:24
Ik draai ze met het wiel nog in de lucht handvast met een kruissleutel, in praktijk is dit al 100Nm+, dan zit hij echt al strak tegen de naaf.
Daarna laten zakken en aandraaien tot 130Nm.
Assteunen of een wiel eronder leggen doe ik verder niet. Ik hoef niet onder de auto te zijn. Ik heb voldoende vertrouwen in mijn garagekrik.
Bij de camper moet ik tot 200Nm, dat doe je gewoon niet meer op de krik.
(daar volstaan een klein krikje ook niet meer, maar zet ik er een 10T potkrik onder om hem in de lucht te krijgen en ook nogeens hoog genoeg)
Daarna laten zakken en aandraaien tot 130Nm.
Assteunen of een wiel eronder leggen doe ik verder niet. Ik hoef niet onder de auto te zijn. Ik heb voldoende vertrouwen in mijn garagekrik.
Bij de camper moet ik tot 200Nm, dat doe je gewoon niet meer op de krik.
(daar volstaan een klein krikje ook niet meer, maar zet ik er een 10T potkrik onder om hem in de lucht te krijgen en ook nogeens hoog genoeg)
2018 V40 D3 GT Business Sport + luxury + scandinavian line [SOLD] & 2018 V40 T4 GT Business Sport + luxury + scandinavian line + styling kit [SOLD]
Nu 2022 Cupra Formentor & 2020 VW Grand California.
Nu 2022 Cupra Formentor & 2020 VW Grand California.