Pagina 2 van 2

Zelf banden met velg wisselen

Geplaatst: 02.09.2025 - 19:15
door lint
Precies, zo heurt het😁

Zelf banden met velg wisselen

Geplaatst: 02.09.2025 - 19:31
door RZA
Ja dat gaat lekker vlot. Ik draai de bouten zo ver mogelijk met de hand vast, en daarna met momentsleutel in twee stappen (in sterpatroon) naar juiste aanhaalmoment.

Check ook nu en dan of de krik nog genoeg olie heeft en of ie goed ontlucht is.

Zelf banden met velg wisselen

Geplaatst: 02.09.2025 - 19:42
door Fredhead
RZA schreef: 02.09.2025 - 19:31 daarna met momentsleutel in twee stappen (in sterpatroon) naar juiste aanhaalmoment.
Dit inderdaad en met het wiel in de lucht en niet pas als de auto weer op de grond staat.

Zelf banden met velg wisselen

Geplaatst: 02.09.2025 - 19:50
door RZA
Fredhead schreef: 02.09.2025 - 19:42
RZA schreef: 02.09.2025 - 19:31 daarna met momentsleutel in twee stappen (in sterpatroon) naar juiste aanhaalmoment.
Dit inderdaad en met het wiel in de lucht en niet pas als de auto weer op de grond staat.
Oh daar ben ik wel benieuwd naar. Ik draai de bouten flink handvast in de lucht, laat de auto dan weer zakken, en draai dan met momensleutel aan. Wil geen 140Nm op bouten zetten met een momentsleutel als auto in de lucht is / op krik staat. Maar jij doet dan anders dus?

Zelf banden met velg wisselen

Geplaatst: 02.09.2025 - 19:54
door Urbexpeditie
Fredhead schreef: 02.09.2025 - 19:42
RZA schreef: 02.09.2025 - 19:31 daarna met momentsleutel in twee stappen (in sterpatroon) naar juiste aanhaalmoment.
Dit inderdaad en met het wiel in de lucht en niet pas als de auto weer op de grond staat.
Aanhalen met momentsleutel altijd als de auto volledig op de grond staat en niet vrij van de grond. Vooral niet bij momenten van 140Nm.
Centreren doe je door de wielbouten/moeren handmatig al vast aan te draaien als deze omhoog staat.
Precies zoals RZA opmerkt. Tenzij je een doodswens hebt omdat de auto van de krik schiet...

Zelf banden met velg wisselen

Geplaatst: 02.09.2025 - 19:56
door RZA
Urbexpeditie schreef: 02.09.2025 - 19:54
Fredhead schreef: 02.09.2025 - 19:42
RZA schreef: 02.09.2025 - 19:31 daarna met momentsleutel in twee stappen (in sterpatroon) naar juiste aanhaalmoment.
Dit inderdaad en met het wiel in de lucht en niet pas als de auto weer op de grond staat.
Aanhalen met momentsleutel altijd als de auto volledig op de grond staat en niet vrij van de grond. Vooral niet bij momenten van 140Nm.
Centreren doe je door de wielbouten/moeren handmatig al vast aan te draaien als deze omhoog staat.
Precies - zo zie ik het ook.

Zelf banden met velg wisselen

Geplaatst: 02.09.2025 - 19:58
door Urbexpeditie
Wordt ook lastig als je een meedraaiend wiel hebt bv op de vooras. Die ga je niet tegenhouden terwijl je naar de 140Nm gaat 😉

Zelf banden met velg wisselen

Geplaatst: 02.09.2025 - 20:32
door JeroenSpock
Wel met de bak in P stand.
Ik doe op moment zetten ook vaak met band op de grond. Wat is het idee achter band in de lucht dan?

Zelf banden met velg wisselen

Geplaatst: 02.09.2025 - 20:41
door Urbexpeditie
JeroenSpock schreef: 02.09.2025 - 20:32 Wel met de bak in P stand.
Ik doe op moment zetten ook vaak met band op de grond. Wat is het idee achter band in de lucht dan?
Met een automaat. Maar een handbak heb je een uitdaging 😉

Zelf banden met velg wisselen

Geplaatst: 02.09.2025 - 22:18
door JeroenSpock
Dat klopt, daar heb ik ook geen zinnig antwoord op. En je vrouw op de rem laten trappen, zelfs dat kunnen ze nog verkeerd doen 😂

Zelf banden met velg wisselen

Geplaatst: 03.09.2025 - 06:45
door Fredhead
Urbexpeditie schreef: 02.09.2025 - 19:58 Wordt ook lastig als je een meedraaiend wiel hebt bv op de vooras. Die ga je niet tegenhouden terwijl je naar de 140Nm gaat 😉
Auto in z'n versnelling of P-stand en dan draait die ook echt niet meer.
Urbexpeditie schreef: 02.09.2025 - 19:54
Fredhead schreef: 02.09.2025 - 19:42
RZA schreef: 02.09.2025 - 19:31 daarna met momentsleutel in twee stappen (in sterpatroon) naar juiste aanhaalmoment.
Dit inderdaad en met het wiel in de lucht en niet pas als de auto weer op de grond staat.
Aanhalen met momentsleutel altijd als de auto volledig op de grond staat en niet vrij van de grond. Vooral niet bij momenten van 140Nm.
Centreren doe je door de wielbouten/moeren handmatig al vast aan te draaien als deze omhoog staat.
Precies zoals RZA opmerkt. Tenzij je een doodswens hebt omdat de auto van de krik schiet...
Als je krik dat niet redt wordt het tijd voor een nieuwe krik.
Ik doe het op deze manier zodat je zeker weet dat de velg volledig vlak tegen de naaf aan zit.

Nog nooit gehad dat de auto ook maar een millimeter is bewogen.

Zelf banden met velg wisselen

Geplaatst: 03.09.2025 - 09:56
door lint
Of voor de zekerheid assteunen gebruiken naast de krik.

Zelf banden met velg wisselen

Geplaatst: 03.09.2025 - 10:21
door diesel01
https://www.datona.nl/extra-lage-krik-m ... lift-3-ton
Met dit soort krikken en de band net van de grond heb ik met natrekken nog nooit beweging gehad in welke auto dan ook.
Met de Volvo wissel ik per wiel, met lichtere auto's per kant, trek ze ook in de lucht op nm na.

Zelf banden met velg wisselen

Geplaatst: 03.09.2025 - 11:55
door JeroenSpock
Die krik heb ik ook Tom, ben ook nooit bang dat er wat gebeurd eigenlijk.

Goed punt Ferdi, vlak tegen de naaf. Nou denk ik dat met het wiel op de grond je hem ook wel strak trekt uiteindelijk maar dit geeft een beter gevoel.

Zelf banden met velg wisselen

Geplaatst: 03.09.2025 - 14:16
door Bart
lint schreef: 03.09.2025 - 09:56 Of voor de zekerheid assteunen gebruiken naast de krik.
Ik leg altijd een band onder de auto tijdens het wisselen. Verder even met de hand losdraaien, daarna met accuboor of luchtsleutel de bouten/moeren los. Wiel wisselen, bouten/moeren weer vast met de auccuboor (max. 25 Nm), auto naar beneden en "ster-gewijs" natrekken met de momentsleutel.

Zelf banden met velg wisselen

Geplaatst: 03.09.2025 - 16:16
door Edgecrusher
Ik draai ze met het wiel nog in de lucht handvast met een kruissleutel, in praktijk is dit al 100Nm+, dan zit hij echt al strak tegen de naaf.
Daarna laten zakken en aandraaien tot 130Nm.
Assteunen of een wiel eronder leggen doe ik verder niet. Ik hoef niet onder de auto te zijn. Ik heb voldoende vertrouwen in mijn garagekrik.
Bij de camper moet ik tot 200Nm, dat doe je gewoon niet meer op de krik.
(daar volstaan een klein krikje ook niet meer, maar zet ik er een 10T potkrik onder om hem in de lucht te krijgen en ook nogeens hoog genoeg)