Wat ik persoonlijk heel jammer vind is dat sommige mensen alles wat een bedrijf (of een vertegenwoordiger daarvan) zegt in twijfel getrokken wordt, alsof het allemaal oplichters en bedriegers zijn.
Ik vind dat je zaken moet doen met een bedrijf waar je vertrouwen in hebt, als je ergens aan twijfelt moet je het niet doen, de Nederlandse markt is verzadigd, je kunt op praktisch iedere straathoek je geld kwijt ongeacht het product of de dienst die je zoekt.
Als iemand z'n twijfel uitspreekt over de werkwijze, de marge, de service of het product en ik kan iemand niet overtuigen, prima....., kan gebeuren.
Als ik een vraag krijg betreffende tuning bijvoorbeeld en ik merk dat die persoon erg twijfelt, niet weet of het verstandig is om te laten doen, of zelfs aan ons bedrijf of mij twijfelt, dan adviseer ik om het vooral niet (bij ons) te doen.
Dat is geen vorm van arrogantie of dat we het zo druk hebben dat het maar beter is zo, maar simpel het feit dat iemand die zo twijfelt waarschijnlijk nooit gelukkig word met het product, het kan wel, maar meestal niet.
Ik kan dan denken; whatever, als ik die centen maar pak!, zo denk ik dus niet.
Wij bestaan en groeien als bedrijf bijna voor 100% als gevolg van positieve mond-tot-mond reclame, adverteren doen we nauwelijks/niet, de grootste reclamekosten zijn 2 of 3 banners op diverse fora.
Een aantal mensen zijn enthousiast en het balletje gaat rollen, dat werkt perfect en willen we graag zo houden.
Als er 1 ontevreden klant tussenzit gaat dit systeem nat, daarom streven wij naar (en realiseren) tot op heden een 100% tevreden klantenbestand, en dat zjn er geen 10 of 20.
Dat is onze manier, daar voel ik mij prettig bij en zo wil ik het graag houden.
Wij zijn actief op de fora waar wij "banneren", niet om zoveel mogelijk klanten te trekken met een agressieve benadering, maar oplossingen bieden, adviseren en waar mogelijk inzicht te geven in wat wij doen en hoe, niet tot in detail maar wel inhoudelijk.
Er zijn geen andere tuners in Nederland of het buitenland die zo diep op zaken ingaan, kennis delen en meedenken, uiteindelijk plukt een forum daar de vruchten van, de gebruikers dus en wij als bedrijf.
De meeste mensen zitten niet te wachten op een schemerig product van een vaag bedrijf, wij zijn er, vraag maar (op een normale manier) raak en wij antwoorden...........iedereen!
Er zijn genoeg mensen die zeggen; waarom ga je zover in het verdedigen van je standpunt en/of product (tot bepaalde hoogte uiteraard), laat toch gaan!
Dat is simpel; mijn werk is mijn hobby, ik kan er veel over vertellen en doe dat graag maar als iemand dit onterecht "afkraakt" ga ik de discussie aan (mits correct gevoerd) en uiteindelijk pluk ik ook daar de vruchten van, daar wil ik best een uurtje in investeren.
Tot zover mijn motivatie
Wij beschikken nog niet over een rollenbank, die komt er wel maar op dit moment nog niet, het is een uitstekend hulpmiddel, maar geen noodzaak.
Wij hebben connecties met een aantal bedrijven die wel een rollenbank hebben, als het gebruik van een rollenbank mijn werk makkelijker maakt of het bijna niet zonder te doen is ga ik daarheen en gebruik ik een rollenbank, dat gebeurt soms.
Op het moment zijn wij bezig met een ander bedrijfspand, als dit rond is komt daar een rollenbank.
Wij doen veel werk voor dealerbedrijven/importeurs en garages, aan deze klanten verlenen wij een "op locatie service", een rollenbank kun je lastig meenemen, wij meten het uitgangspunt en resultaat en tussentijdse resultaten met een G-krachtenmeter, een uiterst handzaam apparaat en een betrouwbare meter.
Alle klanten krijgen een uitdraai met de metingen mee, alsmede de originele software.
Als er een auto getuned moet worden waarbij het gebruik van een rollenbank mijn werk wel erg makkelijk maakt en een dag werk scheelt, dan doen we dit op een rollenbank, geen "op locatie tuning" in dat geval.
Na het meten en testen/aftemmen op de bank word de uiteindelijke software altijd geschreven aan de hand van de testrit, dit is nodig omdat de werkelijke situatie niet na te bootsen is, de belangrijkste factor voor ieder verbrandingsmotor is de toegevoerde lucht.
Deze lucht bevat de zuurstof die nodig is voor de verbranding. De hoeveelheid lucht, de temperatuur ervan en het "ram-air" effect zijn DE belangrijkste factoren voor het functioneren van de motor, van iedere verbrandingsmotor.
Op een rollenbank is deze situatie niet zoals die in "real-life" is, de ventilator heeft dan weer teveel opbrengst en dan weer tekort, die blaast in 1 stand en dat is voluit, als je met de wagen gaat rijden is de luchtstroming bij 2000 rpm in 2 compleet anders t.o.v. 140km/u bij 6000 rpm., steek je hoofd maar eens uit het raam bij 160km/u!
De uiteindelijke afstemming gebeurt op straat.
Wij doen in principe alle merken en typen, het voordeel voor een tuner is dat er steeds meer merken motoren delen, zoals Volvo samenwerkt met Ford en de PSA groep en de complete VAG groep en Mitsubishi bijvoorbeeld ook een groot deel motoren delen, dit maakt dat er wel verschillen zijn, maar in grote lijnen er ook veel overeenkomsten zijn.
Als er een nieuw type uitkomt dan proberen wij altijd zoveel mogelijk informatie te verkrijgen, door onze goede relatie met dealers/importeurs en aanverwante bedrijven hebben wij normaal gesproken redelijk snel toegang tot de nieuwe typen/informatie/literatuur en kunnen daar snel mee aan de slag, een nieuwe demo staat soms eerst een week bij Hartog in de werkplaats

.
Ook hebben wij goede contacten met diverse collega's en is er een informatie-uitwisseling, niemand weet alles, ook onderhouden wij contacten met werkplaatsen over nieuwe updates, zwakke punten enz.enz..
Het onderhouden van een dergelijk netwerk gebeurt in goed vertrouwen en werkt in 2 richtingen, een importeur vraagt ons om een software-oplossing voor een bepaald nieuw type met een "bug", wij pakken een nieuwe wagen om onderzoek te doen, zo werkt dat.
Als wij een type inplannen welke wij nog niet eerder gedaan hebben dan lezen wij eerst de originele software uit, of vragen die op bij een dealer/importeur of collega en pluizen dit eerst uit, als het nodig is testen we op een auto en pas dan gaan we tunen.
Als dit niet mogelijk blijkt of wij niet zeker zijn van onze zaak, dan tunen wij NIET, het gebeurt soms dat we mensen vragen geduld te hebben tot we het voor elkaar hebben en een vervolgafsraak te maken, soms sturen we iemand door naar een collega die er wel goede ervaring mee heeft.
Wij hebben ook niet "perfecte software" klaarliggen, elke auto wordt individueel getuned, wij paten met de klant over wensen en mogelijkheden en verweven dit in de software waar mogelijk, bovendien houden we rekening met productafwijkingen, toleranties, temperaturen enz.enz., we hebben voor bepaalde types wel 50 verschillende "perfecte programma's", aan elk programma hangt een kenteken!
Ik hoop dat ik het 1 en ander duidelijk heb kunnen maken en dat het beantwoorden van vragen niet onmogelijk wordt gemaakt of met een bepaalde achterdocht gebeurt, kritisch is goed, maar wel met een "open mind".
In een andere sectie ben ik een topic begonnen over de werking van de motor, ook ga ik daar over enige tijd in op de tuning van de motoren. Daar zal het nog duidelijker worden wat tunen is en wat het lastig maakt.
Ik heb meer dan 15 jaar ervaring met motoren, genoeg diploma's en cursussen gevolgd en lees en leer nog ieder dag bij............de techniek staat niet stil, een tuner kan zich dit ook niet veroorloven, dit zien de klanten terug in onze aanpassingen.
Zo, ik hoop dat de spelfouten mij vergeven worden, ik ben geen leraar Nederlands en het is verder ook geen belemmering in mijn dagelijkse bezigheden
