Pagina 11 van 61

Geplaatst: 19.05.2008 - 10:14
door RolfD5
Zoals reeds eerder geschreven is m.i. alles terug te voeren op de GT. Die is naar mijn smaak gewoon te traag.

Ik heb voordat ik de handgeschakelde D5 kocht met diverse Volvo's uitvoerig proefgereden, waaronder een C30 D5 GT (10k op de klok). Na 21.000 km met de handgeschakelde bak kan ik je melden dat het echt dag en nacht verschil is.

A) Omdat de handgeschakelde bak veel sneller oppakt bij optrekken
B) Omdat de handgeschakelde bak 400 Nm heeft ipv 350
C) Omdat de handgeschakelde bak dynamischer te rijden is en JIJ bepaalt in welke versnelling je rijdt (de GT pakt ook in de handgeschakelde modus uiteindelijk weer de regie over)

Ik heb het vorige week weer mogen beleven. Mijn contactslot van de V50 was kapot en heb daarom een dagje in een C70 2.4i GT (170 pk) gereden. Was trouwens verschrikkelijk met 26 graden om een cabrio te moeten rijden :D :D :D Maar goed, alle gekheid op een stokje: Hij kwam NIET vooruit. Die GT schakelt zo traag en met het gewicht van een C70 erbij, rij je gewoon in een "ondergemotoriseerde" wagen.

Ik zou altijd weer voor de handbak kiezen. Ik hoop dat die nieuwe bak beter wordt, want ik weet uit mijn kennissen en vriendenkring dat mensen Volvo links laten liggen vanwege de GT en het feit dat ze niet meer Diesel-PK's kunnen krijgen dan 185.

Geplaatst: 19.05.2008 - 22:23
door sanco
Hoezo gelukkig Koots? Als die GT nu wat beter beviel, zou het toch geen straf zijn om automaat te rijden? Op zich is het denk ik best ontspannen cruisen, zeker in wat drukker verkeer. Ik zou dus eerder zeggen: jammer genoeg.
Anderzijds vind ik het ook geen ramp zelf te schakelen met de huidige bakken, maar als je zoveel rijdt als jij....
Overigens, als die dieselprijs zo blijft stijgen tov benzine Koots, kan het straks voor je uit een T5 te nemen.... is dan niet wat? ;-)


@Rolf: duidelijk verhaal kan ik me prima in vinden. Ik mis nu alleen nog de MT ervaring met een D5, maar dat rijdt vast wel goed (mogelijk zelfs een beetje "overpowered".
Laat ik voor alle duidelijkheid dit nog toevoegen: Zelf vind het gedrag van de GT niet fijn, maar dat wil niet zeggen dat het per definitie een slechte combi is voor een ander. Ieder heeft nu eenmaal zijn eigen gevoel over hoe je vindt dat een auto moet reageren / rijden. Misschien meet je je na een periode wel een andere, meer ontspannen rijstijl aan met een GT.
Overigens, wat verbruik jij zo gemiddeld met je D5 handbak Rolf?

Geplaatst: 20.05.2008 - 09:25
door Bart
Sanco, met gelukkig bedoelde ik dat dat niet nog een keuze is die ik in overweging moet nemen ;-) . Ik rijd ook regelmatig met een GT i.c.m. de "oude" D5, vind het heerlijk ontspannend rijden. Moet wel zeggen dat deze combinatie me veel beter bevalt dan die in bijvoorbeeld de nieuwe S80 D5 met GT, die ik eens van de dealer heb meegekregen.

Ik rijd inderdaad veel, maar altijd zonder file. Heb daarom niet de minste moeite met een handbak (sterker nog, heeft mijn voorkeur). Wat niet wegneemt dat ik binnenkort ook eens ga rijden in de 2.0D met Powershift.

Geplaatst: 21.05.2008 - 19:46
door Fredhead
Vandaag kwam er bij mij nog een V50 D5 voorbij rijden.
Roffeltje klonk wel weer erg bekend :)

Geplaatst: 22.05.2008 - 09:51
door Bart
En die dubbele pijpjes he.... zo mooi....

Geplaatst: 22.05.2008 - 10:12
door Fredhead
Die dubbele pijpjes maken het inderdaad ook helemaal af.
Op een 2.0D zijn ze ook te krijgen, zag dat Heico ook een mooi systeem leverd.

Als ik hierna weer een V50 ga kopen wordt het een D5, niet omdat de 2.0D tekort schiet, maar gewoon het feit dat dit mij toch de allerlekkerste V50 lijkt.
Je hebt dat kleine beetje extra boven de 2.0D (en ja ben nog steeds dik tevreden met mijn eigen V50 :D)

Geplaatst: 25.05.2008 - 20:09
door Bart
Heb nu de volgende afspraken staan:

- zaterdag 7 juni: proefrijden met een 2.0D Powershift.
- weekend van 14 juni (13 juni ophalen, dan weekendje rijden): V50 D5.

Geplaatst: 25.05.2008 - 22:17
door Paul
En dan kom je dus met de D5 naar de Volvo-Forum Meeting

Geplaatst: 26.05.2008 - 09:04
door Bart
He! Daar had ik helemaal niet bij nagedacht! Denk niet dat mijn dealer dat erg vindt, beetje reclame is nooit weg ;-)

Geplaatst: 26.05.2008 - 09:19
door Trebor
Koots, ik heb niet je hele thread gelezen en snap dat je keuze al vast staat, maar wilde je toch mijn mening (en mijn wens voor over 2 jaar) geven.

Ik zou persoonlijk gaan voor de 2.0D met R-design en dan tunen.
Heb je wel het vermogen (als je het die enkele keer nodig hebt) en toch een hele dikke auto om te zien!

Maar ik snap je wel, ik heb zelf de 1.6D, dus voor mij is een 2.0 al een hele stap (af en toe mis ik het vermogen toch best wel heel veel)

Geplaatst: 26.05.2008 - 09:30
door Bart
Trebor, dank voor je mening. Vind een R-Design ook nog steeds erg mooi, echter denk niet dat de lease-maatschappij zo blij is met dat tunen :D. Ik ga over 2 weken wel eens proefrijden met de 2.0D Powershift, wellicht dat ik dan weer helemaal om ben.

Feit is dat ik iets anders wil (verwend, menselijk, you name it...), dus een 2.0D met handbak valt af. Die heb ik al..... ;-)

Geplaatst: 26.05.2008 - 10:51
door hans98
Feit is dat ik iets anders wil (verwend, menselijk, you name it...),

Kan ik me helemaal voorstellen. Ik had hiervoor een summum met zwart interieur en heb daarom nu een licht interieur genomen, om toch vooral een nieuwe auto te hebben.

Geplaatst: 26.05.2008 - 11:46
door Bart
Hans, dat is waarschijnlijk het enige dat mij hetzelfde blijft ;-) Als het aan de vrouw ligt, wordt hij gewoon weer zwart op zwart.

Nu vinden we allebei de Calcite-bekleding wel erg mooi, ik vind dan alleen het dashboard in bruin niet zo. Calcite met de rest in Off Black zou ik zeker overwegen...

Geplaatst: 29.05.2008 - 17:44
door rsnhakan
Die dubbele pijpen op de 2.0D zijn die ook bij de dealer te koop? Dat je ze er gewoon bijbesteld?

Geplaatst: 29.05.2008 - 22:15
door Volvoorgaan
Koots, vind je de lichte leerkleur (ben de naam even kwijt) bij het off-black niet mooi? Lijkt in het echt lichter dan op de kleurstaal.

Geplaatst: 30.05.2008 - 00:00
door Paul
Koots, gewoon D5 nemen, zwart met zwart leder, neem ik hem over 2 jaar van je over!

Geplaatst: 30.05.2008 - 10:14
door Bart
:D Ook als er een Heico verlagingsset onder zit, en de kleur Savile Grey zou worden?

@Volvoorgaan: voor mij is het het meest belangrijk dat het dashboard e.d zwart is, andere kleur vind ik niet mooi. Heb eens een V50 bij de dealer gezien, die hadden ze achteraf voorzien van leer in een soort rood/bruine tint (beetje a la Aston Martin), prachtig! Kostte geloof ik 1250 Euro.

Geplaatst: 30.05.2008 - 10:46
door Paul
Ja dat mag ook Bart! Maar wel zwart van buiten hoor! (trouwens dat nieuwe grijs is best prima zag het in de fabriek)

Geplaatst: 30.05.2008 - 14:25
door Bart
Mijn dealer krijgt er binnenkort een binnen in die kleur, maar op de Zweedse configurator ziet het er in ieder geval goed uit... Ben benieuwd hoe het er in het echt uitziet.

Geplaatst: 30.05.2008 - 14:47
door Paul
Echt goed, net iets donkerder dan het grijs wat mogelijk was op de V70 Classic (hebbuh we gehad)