Pagina 11 van 21

Geplaatst: 23.08.2012 - 14:41
door sanco
Tsja Thom... die limited he...
maar los daar van, ik denk dat het zowiezo huilen met de pet op is, in occasieland. Volgens mij ligt de handel in grotere auto's behoorlijk op zijn plaat, en dat heeft natuurlijk alles te maken met de grote onzekerheid over onze economie en toekomstige regering. Hoorde laatst de prijs van een V70 MY 2010 met GT en leer, nieuw dik over de 50k, met 150k op de klok, zo uit de handel / lease: ca 19k. Over afschrijving gesproken...

En dat meekomen: ach, alles is relatief, maar verkijk je niet op de massa. Mijn oude V50 2.0D was minstens zo snel in de gangbare snelheidsbereiken.
Op zich is 175 pk en 420 Nm best veel, maar 1,6 a 1,7 ton ook. Nu dus volgens de papieren 195 pk en 460 Nm. zeg maar een procent of 10 erbij. Of je dat echt gaat merken... ik laat het jullie over een paar weken wel weten, maar dat was dus niet de main reason.

De Polo inmiddels weer bijna gereed. Op zich ook wel even weer goed om met de beentjes op de vloer te komen: effe rijden in een auto met 330k en SDI torretje. Maar.... ook daarmee kom je droog op je bestemming. :lol:

Geplaatst: 23.08.2012 - 15:10
door Bart
Leuk om weer even wat van je te lezen! Blij dat de XC nog goed bevalt, ben druk bezig pa ook in een hogere Volvo te krijgen ;-)

Geplaatst: 07.09.2012 - 22:10
door sanco
Zo, alvast even een korte update mbt de Polestar tuning:

Verbruik ga ik nog niets van zeggen, dat komt wel als er een aantal tankjes door zijn gegaan. Heb zowel slechtere actuele verbruiks waardes (bij optrekken) als betere waardes (constante snelheden) voorbij zien komen, maar ik doe pas uitspraken obv echte liters / kilometers.

Prestaties: ha ha , big smile!! Het klinkt vreemd, maar ik heb een compleet andere auto terug gereden van de dealer. Wat 5 min een computerverbinding en wat software wel niet teweeg kunnen brengen.

Nu ik de eerste wat langere ritjes er op heb zitten, kan ik niet anders dan verklaren dat 10% extra vermogen en koppel echt wel merkbaar is. De motor hangt echt lekker aan het gas, en pakt lekker vlot op. Vooral tussen acceleraties gaan (gevoelsmatig) veel sneller. Voor je het weet, trek je vanuit 100 naar 140 bijv. bij het inhalen. Niet dagelijks nodig, maar wel erg fijn om achter het voetje te hebben.
Al zou ook blijken dat het verbruik niet echt verbeterd, dan is het wat mij betreft de investering waard geweest, vanwege het extra rijplezier.

Hoe dit aanvoelt voor de andere motorvarianten is natuurlijk niet te voorspellen op grond van mijn ervaringen, maar ben je zelf ook op zoek naar een beetje extra pit maar wil je dit wel binnen de Volvo marges en zonder evt. garantie problemen, dan is dit het overwegen waard.

Qua verbruik horen jullie na een aantal k kms nog wel van me.

Geplaatst: 07.09.2012 - 22:20
door Oceanracer
Leuk!

Geplaatst: 08.09.2012 - 12:09
door diesel01
Leuk sanco.
Bij de volgende diesel denk ik dat wij ook een kuurtje Polestar laten doen direct bij aanvang, hebben we het meeste plezier ervan.

Geplaatst: 09.09.2012 - 21:56
door Thom
Goed om te horen! Mooi ook dat het bij Volvo met behoud van garantie e.d. kan!

Geplaatst: 24.09.2012 - 14:45
door sanco
Zo, even een tussentijdse update, eerste tankjes verstookt met een big smile hoor! Nu is door de 130 km maatregel (waardoor er nu af en toe 140 op de teller staat ipv ruim 130) en een paar lange ritten met een aanhanger nog steeds geen volledig beeld te geven van het verbruik, maar als ik een beetje normaal rijdt, is 1 op 13 / 1 op 14 de uitkomst. Zuiniger is ie vooral tot ca 100 a 110km constant. Wel geniet ik steeds weer van de macht van de extra pk's en Nm's. Ook gisteravond een eind teruggereden met een lege aanhanger, rustig op rechts met 100-105, daarna bij een vrachtauto snel even gas erbij om er links tussen te schieten zonder de mensen daar te hinderen, elke keer weer genieten dat je in een oogwenk op 130 zit zodat je snel weer terug kunt naar rechts om weer af te zakken, nog voor de achteropkomers ook maar enig oponthoudt hebben gehad. Nog steeds kan ik niet begrijpen dat deze update " maar" 20pk en 40Nm betreft. Het is echt een wereld van verschil. Enigste nadeel is dat je nog beter moet letten op de snelheidsmeter.... 'k wil mijn rijbewijs niet graag verspelen immers ;-)

Voor iedereen met een beetje discipline in de rechtervoet, maar zo af en toe op zoek naar het plezier van een tikkie meer: gewoon doen!

Geplaatst: 24.09.2012 - 14:49
door sanco
Bart schreef:Leuk om weer even wat van je te lezen! Blij dat de XC nog goed bevalt, ben druk bezig pa ook in een hogere Volvo te krijgen ;-)
enne, al gelukt?

Geplaatst: 24.09.2012 - 15:32
door mad
Sanco! Goed bezig.... en mooi dat je 'm hebt laten tunen, hoef je die van mij niet meer te testen ;-). Ik ben inmiddels op 110.000 aangeland en eigenlijk zonder grote problemen of kosten. Ik heb zelfs het idee dat alles soepeler gaat lopen. Wél elke 15k olie ververst, naast de normale beurten natuurlijk. Het is en blijft genieten. Ik heb nogal wat auto's "versleten", maar deze gaat de komende jaren de deur niet uit. Als je het gevoel hebt iedere keer wéér met plezier achter het stuur te zitten... en die power onder je kont voelt, en na >1000k met een rechte rug uit kunt stappen...weten dat je safe zit...met een gemiddeld verbruik van 1:12..: top!!

Geplaatst: 24.09.2012 - 16:19
door Bart
sanco schreef:
Bart schreef:Leuk om weer even wat van je te lezen! Blij dat de XC nog goed bevalt, ben druk bezig pa ook in een hogere Volvo te krijgen ;-)
enne, al gelukt?
Nog niet, XC90 is in ieder geval afgevallen, die vindt hij toch echt te groot. Maar we blijven leuke XC70's doorsturen ;-)..

Geplaatst: 24.09.2012 - 22:06
door sanco
mad schreef:Ik ben inmiddels op 110.000 aangeland en eigenlijk zonder grote problemen of kosten. Ik heb zelfs het idee dat alles soepeler gaat lopen. Wél elke 15k olie ververst, naast de normale beurten natuurlijk. Het is en blijft genieten. Ik heb nogal wat auto's "versleten", maar deze gaat de komende jaren de deur niet uit. Als je het gevoel hebt iedere keer wéér met plezier achter het stuur te zitten... en die power onder je kont voelt, en na >1000k met een rechte rug uit kunt stappen...weten dat je safe zit...met een gemiddeld verbruik van 1:12..: top!!
Nou Mad, dat is echte reclame! En inderdaad, ik hoef niet meer te testen. Weet je, ik ben niet zo van het proberen van andermans spullen, hoe goed het ook was bedoeld. Enne, dit is veel beter immers, gewoon zelf genieten! :lol:

Mooi dat het ook bij jou allemaal nog goed bevalt. Enne die 1 op 12 mag hoor, dat zit hem ook in de aandrijving naar achteren he, en een beetje minder vlakke wegen etc... dan is dat niet eens gek.
Ik moet zeggen dat ik er ook wel eens een tankbeurtje met 1 op 12 heb doorgedraaid als ik wat "enthousiast" gebruik maakte van de paardjes.
Het is inderdaad een erg fijne auto op de wat langere ritten, lekker ruim zitten, hoewel voor mij een iets meer geprofileerde stoel nog wel zou mogen.... Rotondes en stad vind ie wat minder, maar goed, dat weet je vooraf. Qua veiligheid, ja, ook dat voelt vertrouwd. Niet alleen maar gaan voor de sterren, maar gewoon het hele pakket goed voor elkaar hebben. Moet je deze reserve natuurlijk niet zelf teniet doen, door de grenzen te verkennen, maar dat is met alles zo. 'k Ga de mijne over een week of 5 ook maar weer eens verwennen met een beetje verse sappen, maar ik wacht nog even zodat mijn eerste apk niet te vroeg in werking treedt..... Have fun mad!

@Bart: een XC90 is ook wel de uberVolvo... of toch nog even wachten tot de eerste XC60's een jaar of 4 zijn...
Anderzijds: er is meer leuk spul te koop. Het is maar net waar je van houdt en je prio legt. Succes met de zoektocht.

Geplaatst: 27.05.2013 - 22:09
door sanco
Na 3 jaar 5 maanden en 86k de eerste echte storing onderweg: ineens geen power meer.
Lijkt heel erg op hetgeen in dit draadje wordt beschreven http://www.volvo-forum.nl/viewtopic.php?t=53530 heb daar alleen nooit een oplossing gelezen.
Ik rij met opwarmende en warme motor, wil bijv. vanuit bebouwde kom doortrekken naar 80, en geen paard meer op stal. Met vol gas schakelt ie nog wel ff terug, maar dan is de auto nog maar heel langzaam te bewegen tot 90km, maar dan is het over. Rij je een tijdje, geef je weer peultje gas, gaat ie ineens weer als de brandweer. Geen peil op te trekken en ook geen storing op de dash. Morgen maar even naar de stal en aan de computer. Ben benieuwd, hoop dat het meevalt.

Problem solved!

Geplaatst: 28.05.2013 - 11:05
door sanco
Nadat gisteravond onder de kap geen verontrustende zaken door mij waren aangetroffen, ben ik vanmorgen kruipend richting garage gehobbeld. Daar direct geholpen, het bleek om een sensor in de uitlaat te gaan. Deze is meteen vervangen waarna mijn paarden weer terug onder dak zijn. Superservice wederom van Bouwsema, waarvoor dank!

sanco schreef:Na 3 jaar 5 maanden en 86k de eerste echte storing onderweg: ineens geen power meer.
Lijkt heel erg op hetgeen in dit draadje wordt beschreven http://www.volvo-forum.nl/viewtopic.php?t=53530 heb daar alleen nooit een oplossing gelezen.
Ik rij met opwarmende en warme motor, wil bijv. vanuit bebouwde kom doortrekken naar 80, en geen paard meer op stal. Met vol gas schakelt ie nog wel ff terug, maar dan is de auto nog maar heel langzaam te bewegen tot 90km, maar dan is het over. Rij je een tijdje, geef je weer peultje gas, gaat ie ineens weer als de brandweer. Geen peil op te trekken en ook geen storing op de dash. Morgen maar even naar de stal en aan de computer. Ben benieuwd, hoop dat het meevalt.

Geplaatst: 28.05.2013 - 20:43
door tvc15
@sanco, weet je ook wat voor sensor dit was (druk, temperatuur of zuurstof)?
Fijn dat je snel geholpen bent.

Geplaatst: 28.05.2013 - 23:22
door sanco
@tcv15 : het was de lambda sensor volgens mij, maar heb de factuur nog niet. Het is niet de delta P (drukverschil) meting over het filter, maar de sonde die vlak voor het filter in de uitlaat zit. Schijnt niet altijd even eenvoudig los te draaien, maar die van mij ging wel gelukkig. Dat ie op voorraad ligt, zegt mij in feite wel iets, maar goed. Ik ben blij dat het snel gefixed is, en dat het geen zoekplaatje is geworden.

Re: XC70 2.4D GT Momentum, "groot" onderhoud gehad.

Geplaatst: 17.10.2014 - 16:15
door sanco
Zo vrienden, na lange tijd jullie toch even deelgenoot maken van mijn bevindingen.

De auto inmiddels over de 130kkm gedraaid en juist een grote beurt achter de rug. GROTE beurt inderdaad... Naast alle filters en nieuwe olie heb ik de airco laten hervullen, de automaat olie laten verversen en het werd na een hele voorjaar en zomer doorrijden op de Vredestein Wintracs eindelijk tijd om te vervangen. Ze hebben er exact 60kkm onder gezeten. Ik vind het geen slechte prestatie in elk geval, en gezien de ervaringen maar gewoon dezelfde band er weer onder laten zetten. Wel nog even wat gestoei over de prijs, want wat een verschillen zeg... vandaar vooraf aangekaart bij de dealert en daar zijn we prima uitgekomen allebei.

Heb nog sterk overwogen in te ruilen op een nieuwe D4, maar.... het bij te betalen gat is best groot en dan ben ik natuurlijk mijn 5 cilindertjes kwijt, waarbij het MRB gewicht ook nog eens over de grens gaat en ik natuurlijk in een relatief al wat ouder model ga rijden. Dus eigenlijk maar besloten door te karren, hoewel er dan wat vaker onderhoud nodig is...

Dus maar een afspraak gemaakt en de auto naar de dokter. Helaas een telefoontje dat de achterste schijven en blokken (binnenzijde) aan de beurt waren (kan gebeuren) maar... erger nog, de rubbers van het subframe achter waren ook gescheurd en moeten vervangen worden. Naar ik begreep nog een flink klusje voor de monteur. Blijkt dat dit een kwaaltje is voor auto's uit deze serie. Is het jullie ook bekend? In elk geval kun je je er dan maar vast op voorbereiden. Heb juist de rekening binnen, en deze rubbers incl. montage komen uit rond de 420 euro. Jammer he, dat het voordeel bij inkoop (paar euro?) dan de klant nu zoveel moet kosten. Vind dit eigenlijk niet behorend tot iets wat je bij een dergelijke stand kunt verwachten.

Al met al is er nu dus voor 2,5k aan onderhoud aan de hobbel, en en dan mag ik de schijven en blokken er zelf nog onder prutsen (eigen keuze overigens, maar het wordt nog een uitdaging gezien de elektrische parkeer remmen). Ok, die airco en nieuwe ATF is op mijn eigen verzoek, maar dat is ook uit oogpunt van langer plezier van deze zaken hebben / houden. Ik hoop dat het een flush beurt uitspaart.

Maar hoe dan ook, ik vind het toch behoorlijke kosten qua onderhoud, dat heb ik wel eens beter gezien Volvo... Ook de V50, die nog steeds onder mijn blikveld bivakkeert, heeft inmiddels heel veel steken laten vallen en staat op het punt vervangen te worden na 3 ton, met de laatste tijd relatief hoge kosten en veel probleempjes.

Maar goed, aftikken, snel vergeten, en dan maar hopen dat we het komende jaar weer zonder verrassingen mogen doorkomen.

Re: XC70 2.4D GT Momentum, probleem al weer opgelost!

Geplaatst: 17.10.2014 - 16:47
door mad
Mooi zo Sanco! Genieten maar weer.... :-) Het kost wat, maar dan héb je ook wat. Die rubbers van mij zitten er nog mooi onder met 170.000.. ik heb begrepen dat de Grote Ellende nu gaat beginnen. Nahja.. voorlopig geen centje pijn. Heb wel de stootrubbers onder de schokdempers laten vervangen (en het normale onderhoud natuurlijk) want die leken wel door de ratten aangevreten. Maar goed, mijn XC krijgt dan ook behoorlijk op z'n sodemieter af en toe... :-)
Jij hebt je originele wervelklep nog?

Re: XC70 2.4D GT Momentum, probleem al weer opgelost!

Geplaatst: 18.10.2014 - 23:55
door edraket
Bedoel je de bovenste veerschotels Mad? En dan voor of achter? Ik merk de laatste tijd ook dat de auto wat stoteriger wordt, niet meer zo soepel als voorheen. Mijne heeft nu bijna 180K gelopen.

Re: XC70 2.4D GT Momentum, probleem al weer opgelost!

Geplaatst: 18.10.2014 - 23:57
door diesel01
Hè Klaas, das even geleden.
Leuk verhaal, mooi dat de XC nog goed bevalt en ik denk dat de GT nu weer lekkerder zijn werk doet.
Ben zelf net weer terug van een beurs in Hannover en onze is echt even los geweest op de A27 die op een BMW na heuulemaal leeg was.
Heerlijk stuk laag gevlogen waarbij de 530d voor vrij baan heeft gezorgd.
Nieuw kost altijd weer geld en wat moet je na een XC70 weer kopen om het wauw gevoel te behouden?

Re: XC70 2.4D GT Momentum, probleem al weer opgelost!

Geplaatst: 19.10.2014 - 07:41
door mad
edraket schreef: Bedoel je de bovenste veerschotels Mad? En dan voor of achter? Ik merk de laatste tijd ook dat de auto wat stoteriger wordt, niet meer zo soepel als voorheen. Mijne heeft nu bijna 180K gelopen.
Nee..onderaan de schokdempers bevinden zich (gele-oranje!) stootrubbers die klappen opvangen bij zware belading.
Binnen 20 minuten gefixed. Veerschotels beginnen te kraken en te knarsen... misschien je banden op ECO- spanning?