Pagina 11 van 19

Geplaatst: 16.03.2011 - 10:50
door bart simpson
iedereen hier heeft momenteel reeds functionele dagrijlichten, deze topic gaat erover dat we dagrijverlichting nastreven op en een andere plek en met een ander lampje om nog meer op te willen vallen.... jongens toch.... waar gaat dit nog over?

Geplaatst: 16.03.2011 - 10:54
door bart simpson
Wat hebben die gestelde regels nog voor zin dat je (op verzoek van een lidstaat) fabrikanten (in de desbetreffende lidstaat) van uit dat EP ineens allerlei ontheffingen gaat geven?
Een auto voldoet wel of niet, en dat niet blijkt door een ontheffing/vrijstelling maar al te vaak wel te worden

Geplaatst: 16.03.2011 - 10:54
door Carlsson 900
.
Petjes ? !
;)

Geplaatst: 16.03.2011 - 10:55
door 945i
Nergens over... Denk dat de achterliggende gedachte energiebesparing is??? LED vs bolletje :? :? zou niet weten wat het anders kan zijn...

Geplaatst: 16.03.2011 - 10:56
door bart simpson
5 watt per normaal achterlampje tegen 30 ledjes van 1 watt p/st per kant in b.v. een XC60....

Geplaatst: 16.03.2011 - 11:00
door 945i
Tja, dat is het dus ook niet....

Geplaatst: 16.03.2011 - 11:14
door diesel01
Wij hebben zins enige tijd ledverlichting in ons bedrijf kost een hoop geld maar aangezien deze lampen dag en nacht branden hebben wij de investering er in no time uit.
Dan en alleen dan maakt de energie besparing het verschil...

Geplaatst: 16.03.2011 - 15:25
door bart simpson
Dan ben jij vast bij machte om uit te leggen waarom juist bij dagrijverlichting er ineens zoveel meer/feller licht gewenst is.....

Geplaatst: 16.03.2011 - 16:50
door diesel01
Ik heb geen idee....

Geplaatst: 16.03.2011 - 17:17
door bart simpson
Ik mis de logica dan ook van led dagrijverlichting ipv de reguliere dagrijverlichting, het voegt niets toe

Geplaatst: 16.03.2011 - 18:12
door Fredhead
Ik snap er ook de ballen niet van...

Zie trouwens ook regelmatig auto's in de schemer of zelfs in het donker rijden waarvan alleen de dagrijverlichting brand, levensgevaarlijk als je het mij vraagt.
Aan de voorkant zie je ze nog wel aankomen, maar de achterlichten branden dus niet mee :roll:

Gewoon lekker constant de normale verlichting laten branden, ziet er een stuk beter uit en is in mijn ogen nog veiliger ook

Geplaatst: 16.03.2011 - 18:14
door bart simpson
Dat led dagrijverlichting bij MB en Audi gewoon gecombineerd kan worden met de normale dimlichten geeft al aan dat een lager stroomverbruik niet werd nagestreeft

Geplaatst: 16.03.2011 - 18:16
door Thamar
De LED-dagrijverlichting is mede om minder afsteek te hebben bij de xenon's, kleurverschil tov gloeilampen. Is toch het geval bij VAG & Mercedes. Bij anderen is het voor de hype.
Als er geen xenon insteekt dan is het een gewoon gloeilampje als dagrijverlichting.

Waarom het aparte zijn en niet gewoon de koplampen die constant branden, dat heeft te maken met de hele CO2-uitstoot-zever. DRL zijn maar 2 lampjes die een lager wattage hebben dan je 55w kruislichten en dan moet je er ook nog eens je sml's, achterlichten, nr-plaatverlichting, eventueel dashboard-verlichting etc bijtellen.

Geplaatst: 16.03.2011 - 18:30
door bart simpson
ik zie toch rijen witte ledjes, en niet slechts één 1 watt ledje, dit zowel bij iig Audi als MB

Geplaatst: 16.03.2011 - 18:32
door Fredhead
Precies.

Als je zo nodig bijpassende verlichting voor je xenon wil hebben kan je altijd nog stadslicht van 1 of 2 ledjes maken

Geplaatst: 16.03.2011 - 18:37
door bart simpson
een verminderde brandstofconsumptie is dus een drogreden

Geplaatst: 16.03.2011 - 18:56
door 945i
En als ik met mijn stadslicht ga rijden, krijg ik een bon.. Ik doe dit trouwens al vanaf deze week, wil er wel voor naar de rechter. :twisted:

Geplaatst: 16.03.2011 - 19:08
door Oceanracer
Sterker nog: Ik zou niet weten waarom je nu ook niet met stadslicht icm mistlichten zou mogen rondrijden.

Geplaatst: 16.03.2011 - 19:18
door 945i
Weet je wat, let's try it! :)

Geplaatst: 16.03.2011 - 19:51
door Thamar
bart simpson schreef:ik zie toch rijen witte ledjes, en niet slechts één 1 watt ledje, dit zowel bij iig Audi als MB
LED heeft het nadeel dat het vrij directioneel licht is, waar hallogeen veel breder uitstraalt en dus ookgebruik kan maken van de reflectoren in de lichten.
Bij led hebt je er meer nodig, en heb je ook wel het directe licht dat soms wel fel kan zijn. Ik spreek niet tegen dat er velen zijn die het als gadget willen hebben en dat het zoals bij de DS3 compleet misplaatst is en bij Audi met momenten ook zeer hinderlijk kan zijn, vooral de A6'n hebben er redelijk wat last van.
Milieu-effecten
Door het hogere energieverbruik zal het brandstofverbruik
en de CO2-uitstoot met 0,5 - 1,5% toenemen.
Deze nadelige gevolgen kunnen worden verholpen
door toepassing van speciale MVO-lampen
met een lager wattage of door het gebruik van LEDverlichting.
Ook zal het op termijn technisch mogelijk
zijn om de (niet noodzakelijke) achterverlichting
uit te schakelen en zo brandstof te besparen.
bron: http://www.swov.nl/rapport/Ss_RA/Ss103.pdf

Die 0.5% kan wel betekenen dat je net wel of net niet in een voordeliger eco-klasse valt.

En euhm, LED zal alsmaar meer deel gaan uitmaken van ons leven, bereid je er maar op voor. Dan misschien niet dat koud-wit maar warmer wit, wat een iets minder lichtopbrengst heeft.
En zeker in die ECO-wedloop met auto's, zoals de prius die je nu kan kopen die gebruikt ook LED-koplampen. En die groene jongens is het helemaal niet om hun petjes te doen ;)