Pagina 11 van 15

Geplaatst: 04.04.2011 - 11:56
door Shockwave
Dat snap ik ook niet nee, want ik heb die plaatjes uitgeprint en aan de man van het magazijn gegeven. Ik heb er zelfs nog bijgezegd dat het voor een 460 2 liter is.
Nog een nodig? Ik heb nog 2 versnellingsbakken liggen voor oud ijzer, kan zo een plug opsturen!
Geen idee of het nog goed is, en als het niet teveel werk is voor je ;-) Als je even klikt op de link die EvertBram hierboven gaf kom je in zijn topic, als je daar een klein stukje naar beneden scrollt kom je bij een foto met als beschrijving ''Speling boosdoener'', die onderdelen heb ik nodig. De rest is nog prima bij mij.
Stuur maar een PM voor de prijs/verzendkosten.

Geplaatst: 04.04.2011 - 13:05
door Guidooo
Nee bedoelde de olieplug ;) Busjes zal ik even naar kijken maar verwacht er niet veel van na 2,5 ton :P

Geplaatst: 04.04.2011 - 14:58
door Shockwave
haha, okay, een nieuwe plug wordt ik helemaal blij van, want dan kan de oude er voorzichtig met een bijtel en hamer eruit getikt worden.

Geplaatst: 04.04.2011 - 22:56
door Shockwave
Ik stapte net trouwens voor het eerst weer in de auto sinds dat er vorige week olie was bijgevuld. Het verschil is echt enorm! Ik dacht dat mijn auto nog redelijk soepel schakelde, maar vanavond was hij bijna zonder weerstand in elke versnelling inclusief R te krijgen. De spreekwoordelijke warme mes door boter.

Geplaatst: 05.04.2011 - 22:17
door Shockwave
Als lange termijn project naast deze auto denk ik stiekem aan het goedkoop op de kop tikken van een B20F blok. Dit blok gaat dan volledig gereviseerd worden.

Ik vroeg me af of ik daarvoor een 2 liter blok uit een 440/460 van phase 1 kan gebruiken? Past die 1:1 in mijn auto, zit daar een wezenlijk verschil tussen (carburateur/injectie), of maakt dat weinig uit.
Kan iemand hier zijn licht over laten schijnen ;-) ?

Geplaatst: 06.04.2011 - 02:13
door sven-
Zou niet gaan voor B20F uit Phase I, die is vaak rode peilstok, dus de versie voordat Volvo de modificatie uitvoerde om olieverbruik te voorkomen...

Aan de andere kant, als je 'm toch laat reviseren...

Geplaatst: 07.04.2011 - 22:30
door Guidooo
Maar waarom een gereviseerd blok? Kost een vermogen en het is en blijft een 440... Tuurlijk, tis een nette mooie wagen, maar ik zie geen voordeel van een gereviseerd blok. Als dit goed loopt, ik vind dat echt sund van m'n geld. Als het nou een belastingvrije oltimer oid is oke...

Ik kijk btw morgen/overmorgen naar die versnellingsbakken.

Geplaatst: 07.04.2011 - 23:02
door sven-
Ach, is maar net wat de auto voor jou waard is. Zijn ook genoeg 480 liefhebbers, die kosten noch moeite sparen. Resultaat is er dan ook naar, en uiteindelijk is het ook nog goedkoper dan een nieuwe auto ;)

Geplaatst: 07.04.2011 - 23:49
door Shockwave
Dit blok loopt inderdaad nog prima. Het is dan ook niet zozeer dat er een nieuw blok in moet, maar ik doe het vooral om er van te leren en ook omdat me het leuk lijkt. Stel dat ik ergens een sloop 2.0i 400 serie aantref en die koop ik voor 100 euro, dan lijkt het me gewoon leuk om er is rustig aan te sleutelen. Motorblok eruit halen enz.

En de auto is me redelijk wat waard. Het kost veel geld, zeker voor een student als ik, maar ik heb het er voor over.

Laat maar ff weten als je de plug eruit heb gehaald :-)

Oja, morgenochtend wordt de auto uitgelijnd. Het stuur staat gewoon scheef als je rechtdoor rijdt :S en hij trekt ook naar rechts.
Hopelijk is het opgelost morgen. Garage zei dat ze er ongeveer een halfuur werk aan hadden.

Geplaatst: 07.04.2011 - 23:50
door kip88
Ik denk dat je auto of versnellingsbak eerder versleten is als je motorblok. De motor gaat bij de 400 serie en zeker de B20F het langste mee. En vergeet niet dat een echte revisie een aardig vermogen kost.

Geplaatst: 08.04.2011 - 15:26
door Shockwave
Okay, en hoe zit het met versnellingsbakken: is die van een 1.8 hetzelfde als van een B20F of zit daar nog verschil in? Misschien richt ik me dan daar maar op.
_________

Vanmorgen is de auto uitgelijnd. Het stuur staat weer lekker recht als ik rechtdoor rij (altijd prettig :p ). Ook moest ik naar Zwolle, waar ik op school zit, om enkele verslagen in te leveren. Een mooie testrit dus met lekker weer.

Sinds ik de airbox erin heb zitten heb ik weer nauwkeurig het brandstofverbruik bijgehouden. Vandaag heb ik grotendeels snelweg gereden, vooraf mijn banden opgepomt en alle overbodige bagage eruit gehaald. Ik kom uit op 1:17,8. De ideale snelheid van mijn auto ligt bij ongeveer 90 km/u.

Verder heb ik de afgelopen 2 maanden alleen maar stadsverkeer gereden en af en toe een provinciale weg. Het gemiddelde verbruik lag hierbij op ongeveer 1:13. Daarbij moet ik wel vermelden dat ik de afgelopen maanden vrijwel elke week een keer in de garage was om wat te verbeteren/repareren aan de auto. Daardoor had ik altijd een hele hoop gereedschap in de auto liggen (=veel extra gewicht).

Al met al kan ik dus tot nu toe concluderen dat de airbox zeker geen negatieve invloed heeft op het brandstofverbruik. Of het positieve invloed heeft weet ik nog niet, dat zal de komende weken moeten blijken omdat ik dan weer consequent met een lege auto ga rijden.

Qua sportief geluid heb ik nog niets geprobeerd. Na al het gezeur met rare geluiden vanuit de motor (die overigens sinds de D-wissel e.a. weer weg zijn) heb ik motor de tijd gegeven om weer lekker rustig wakker te worden.

Komende week hoop ik hem weer eens flink richting de 5000 te trappen.

De resultaten zal ik hier uiteraard weer laten weten.

Geplaatst: 08.04.2011 - 20:01
door sven-
Blijf het opmerkelijk vinden hoe zuinig jij rijdt. Moet toegeven dat ik met mijn 2 liter nooit 90 km/h reed, altijd 120 gemiddeld op snelweg, maar meer dan 1:12 heb ik nooit gehaald, en dan lees ik nu 1:17 :o

Geplaatst: 08.04.2011 - 20:24
door Guidooo
Zit nog wel een goeie plug in, doe maar ff je adres via pb, dan stuur ik hem ff op.
Ook nog interesse in dat busje voor het schakelen? Dat plastic/kunstof ding heb ik niet meer dacht ik, maar alleen het ijzeren busje.

Dat je er veel van leert is zeker zo ja! Dat was ook deels mijn idee toen ik m'n eigen wagen weer opgelapt hebt, had qua uren beter kunnen gaan werken maar tis nooit weg als je er wat vanaf weet. Als je nu weer dat topic leest van Euromaster of Kwikfit wat het ook was.

Ideale snelheid is 90, ga jij werkelijk 90/100 op de snelweg? Erger me altijd kapot aan mensen die 100 gaan op de snelweg :p. Rij zelf meestal 120/130/135, ligt eraan hoe druk het is. Kost paar liter meer maar ook eerder thuis he :D

Geplaatst: 08.04.2011 - 20:38
door Shockwave
Zit nog wel een goeie plug in, doe maar ff je adres via pb, dan stuur ik hem ff op.
Stuur ik zo :-) Het ijzeren busje direct onder de schakelpook is nog helemaal goed, dus dat is niet nodig.

Inderdaad leer je er veel van. En als je zelf dat allemaal weet hoef je idd niet meer naar Kwikfits en vergelijkbare zooi.

Haha, vandaag heb ik dat als experiment wel gedaan. Khad totaal geen haast, twas lekker weer dus kheb de stoel een stukje naar achteren gezet en op mun gemakje naar huis getuft :p :p
Maar normaal rij ik standaard boven de maximumsnelheid :-)

Geplaatst: 08.04.2011 - 20:41
door Shockwave
Blijf het opmerkelijk vinden hoe zuinig jij rijdt. Moet toegeven dat ik met mijn 2 liter nooit 90 km/h reed, altijd 120
Maar dat is ook een wereld van verschil voor de B20F. Echt!
Ik heb uiteraard datzelfde stuk snelweg ook vaak met 120-130 gemiddeld gereden en dan schiet het verbruik gelijk naar 1:12 bij mij. Rij ik de keer daarna weer 90-95 dan ligt het verbruik gelijk weer op 1:17. Opmerkelijk, maar ik hou dat precies bij.

Geplaatst: 13.04.2011 - 22:19
door Shockwave
Even een vraagje over de benzinemeter. Is deze indeling juist????:
Totaal tank: 60 liter
Horizontale stand meter: 30 liter
1e rode streep: 5 liter
2e rode streep: tank leeg.

Afbeelding

Geplaatst: 13.04.2011 - 22:33
door 945i
Grofweg wel ja...

Geplaatst: 13.04.2011 - 22:36
door Iroll
Is makkelijk te controleren door 'm een keer voltegooien als de wijzer helemaal horizontaal staat. De benzinemeters zijn nu eenmaal niet van de meest betrouwbare soort en zou ik niet zomaar vertrouwen op z'n mooie rooie wijzertje. 1e rode streep is volgens fabrieksopgaaf idd 5ltr, maar er zit dan nog wel een extra litertje of 2 in.

Geplaatst: 03.06.2011 - 22:34
door Shockwave
Weer is een update.

Er is een extra volvo in de familie gekomen, de vriend van mijn zus heeft een 850 dus gelijk opgenomen in de familie :p Daarna de 440 en 460. Daarachter een *ahum* opel vectra, ik heb mijn ouders nog niet zo ver kunnen krijgen daar een v70 classic ofzo van te maken.
Afbeelding

Verder heb ik ook onder de achterbumper een lip zitten. Die is helaas niet lang genoeg, dus ik zat al tijden te denken hoe dat weg te werken.
Afbeelding

Nou zit er aan de andere kant van de wielkast wel een kunststof kapje zodat alles vloeiend overloopt. Dus ik ben naar de sloop gereden en heb daar 2 kapjes gehaald. Die dingen passen natuurlijk voor geen meter, maar daar was wel wat aan te doen. Je snijdt eerst met een vlijmscherp stanleymes al het overbodige kunststof weg, vervolgens pak je een paar lijmklemmen en druk je het kapje precies in de vorm die je hebben wilt. Pak daarna een paar hittebestendige handschoenen en een verfbrander. De verfbrander zo heet zetten dat het kunsstof heel langzaam begint te smelten. Hij vloeit dan als het ware in de vorm waarin de lijmklem hem dwongen. Maar na het afkoelen blijft die in de vorm hangen en zie daar: een perfect gevormd kapje.
Hier ben ik aan het werk:
Afbeelding

Ondertussen zitten de kapjes ook op de auto, maar daar moet ik nog even foto's van maken als ik de auto weer eens gewassen heb.

Wat betreft het motorische gedeelte: er zat een afschuwelijk geluid in de motor. Dat is al weer 1,5 week spoorloos :s verschillende mensen hebben hier al gesuggereerd dat het startmotor is. Dus ondertussen heb ik ook een startmotor gekocht. Die wordt er over 2 weken ofzo ingebouwd. Eerst even de tentamens halen ;-)

Geplaatst: 04.06.2011 - 00:01
door EvertBram
Goed bezig kerel, leuk om te lezen al je progressies.