Pagina 11 van 13

Re: D5 euro 4 motor na 180000 km goed voor revisie

Geplaatst: 11.03.2015 - 10:09
door V50 R
Het is niet te voorspellen hoe lang een blok mee gaat, hangt ook erg af van de vorige eigenaar en het periodieke onderhoud. De d3 is ook zeker niet zonder problemen. Collega heeft al veel bij de garage gestaan met zn v70 met zowel software als hardware problemen na 59dkm. Dus de 2.0 is zeker niet zonder problemen.

Re: D5 euro 4 motor na 180000 km goed voor revisie

Geplaatst: 15.03.2015 - 11:12
door VolvoRover
De 5cilinder diesel is eigenlijk best betrouwbaar. Het probleem van de klepstoters is enkel op modellen die wervelkleppen hebben tot 2008. Het is een combinatie van interne vervuiling met het verlengen van de onderhoudsintervallen.
De generatie van de 5 cilinder diesels van 2010 tot 2013 kan last hebben van een lekkende koppakking,maar op de hele tijd dat ik bij Volvo werkte heb ik er ongveer 5 vervangen....op misschien wel 200 wagens met die motor. D3/D4/D5/2.4D met meer dan 3 ton zonder problemen heb ik veel meer gezien hoor. Ik heb 5 jaar bij Volvo als technieker gewerkt en ben nog steeds onder de indruk hoe weinig (relatief gezien) motorproblemen er bij Volvo waren in vergelijking met andere merken waar ik werkte...
Het enige merk dat nog véél beter deed was (geloof het of niet) Rover met hun Honda motoren en gedowntunede BMW diesels en zelfs hun eigen motoren. Daar heb ik eerst gewerkt.
Maar een periode werken bij VAG geeft pas een echt beeld van problemen.

Re: D5 euro 4 motor na 180000 km goed voor revisie

Geplaatst: 15.03.2015 - 11:16
door VolvoRover
Met de hand op het hart: Koop een 5 cilinder Volvo diesel,rij er goed mee (rustig warm rijden,af en toe een goed doorstampen als ie warm is) en smeer hem elke 15d km met 0W30 olie (liefst van Castrol) en hij gaat zonder problemen 5 ton mee.

Re: D5 euro 4 motor na 180000 km goed voor revisie

Geplaatst: 16.03.2015 - 17:14
door edraket
Heb je ervaring dat de castrol olie het beter doet dan andere? Ik ben van castrol 0W30 A5/B5 overgestapt op Shell 0W30 A5/B5 en merk geen verschil in motorloop.
Wel erg leuk om te horen van een redelijk onafhankelijk kenner dat Volvo het best goed doet. We horen hier alleen maar problemen, en dan lijkt het soms dat volvo er niet best af komt. En als je zelf veel problemen hebt met je auto geloof je ook graag dat dat bij alle Volvo's zo is.

Re: D5 euro 4 motor na 180000 km goed voor revisie

Geplaatst: 16.03.2015 - 19:13
door sbv
Ik vond mij D5jes lekkerder(mooier) lopen met Shell dan met Castrol. Beide met zelfde specs. Het kan tussen mijn oren gezet hebben maar een vriend van me heeft hetzelfde

Re: D5 euro 4 motor na 180000 km goed voor revisie

Geplaatst: 16.03.2015 - 21:29
door Turbotom
sbv schreef: Het kan tussen mijn oren gezet hebben maar een vriend van me heeft hetzelfde
Dan worden wij nog even geen vrienden ............. O-)

Re: D5 euro 4 motor na 180000 km goed voor revisie

Geplaatst: 19.03.2015 - 20:25
door VolvoRover
[quote="edraket"]
Heb je ervaring dat de castrol olie het beter doet dan andere? Ik ben van castrol 0W30 A5/B5 overgestapt op Shell 0W30 A5/B5 en merk geen verschil in motorloop.
Wel erg leuk om te horen van een redelijk onafhankelijk kenner dat Volvo het best goed doet. We horen hier alleen maar problemen, en dan lijkt het soms dat volvo er niet best af komt. En als je zelf veel problemen hebt met je auto geloof je ook graag dat dat bij alle Volvo's zo is.
[/quote]

Ik heb bij een dealer gewerkt waar Castrol werd gebruikt en bij een andere waar Elf werd gebruikt,voor de 0W30 A5/B5. Mijn idee had dit geen invloed op het klepstoterprobleem. Mijn idee is dat het interval waar de olie mee wordt gewisseld en de rijstijl van grootst belang was.

En onafhankelijk ben ik zeker,mijn passie zijn Engelse wagens en ik was eigenlijk helemaal geen Volvovist toen ik er ging werken als technieker. Maar na jaren is dat wel gekomen want je ziet dan pas dat Volvo nog steeds betrouwbaar is,ondanks dat ze ook hun problemen hebben maar die zijn best te vermijden en in mijn ogen veel minder dan bij andere merkten waar ik aan werkte...en dan vergeet ik nog niet de veiligheid wat echt geen fabeltje is. Mocht ik na meer dan 5 jaar sleutelen aan Volvo er zelf niet achterstaan zou ik nu geen S60 en V70 hebben hé

XC70 Polis

Geplaatst: 22.03.2015 - 13:01
door Höljesviking
Ik weet dat de XC70 D5 van de Zweedse politie pas na 300.000 vervangen gaat worden. Pas dan acht men de kans op duurdere reparaties groter.

Mijn XC 70 D5 ( Polestar chip) van 2014 heeft er pas 20.000 op zitten dus kan nog wel even mee voor we aan die km's zitten.
Ik laat de auto bij de dealer onderhouden en ga er vanuit dat zij er de meest optimale olie in doen. Maar ik zal er voor ze zekerheid toch maar eens een flesje Castrol olie in zetten voor onderweg... je weet maar nooit.
Heb met Castrol erg goede ervaring in mijn vorige V70 2.5T

Re: D5 euro 4 motor na 180000 km goed voor revisie

Geplaatst: 25.03.2015 - 17:22
door edraket
VolvoRover schreef: En onafhankelijk ben ik zeker,mijn passie zijn Engelse wagens en ik was eigenlijk helemaal geen Volvovist toen ik er ging werken als technieker. Maar na jaren is dat wel gekomen want je ziet dan pas dat Volvo nog steeds betrouwbaar is,ondanks dat ze ook hun problemen hebben maar die zijn best te vermijden en in mijn ogen veel minder dan bij andere merkten waar ik aan werkte...en dan vergeet ik nog niet de veiligheid wat echt geen fabeltje is. Mocht ik na meer dan 5 jaar sleutelen aan Volvo er zelf niet achterstaan zou ik nu geen S60 en V70 hebben hé
Haha, ik herken dat. Sleutel ook wel liever aan de V70 dan aan mijn Jaguar XJ-S V12. Bougies vervangen is een halve dag werk bijvoorbeeld. Als je ziet wat je allemaal moet slopen om erbij te kunnen? Dat is tegenwoordig gelukkig beter.

Re: D5 euro 4 motor na 180000 km goed voor revisie

Geplaatst: 25.03.2015 - 20:20
door VolvoRover
Inderdaad maar het plezier dat je van de V12 terugkrijgt is gigantisch hé....5.3 of zesliter?

D5 euro 4 motor na 180000 km goed voor revisie

Geplaatst: 27.05.2024 - 09:45
door aeos
Hier ook een sinds een week een D5 motor probleem.

Reed op de A1 en merkte drie korte hikjes in de XC70 (2008) daarna 10 km verder wilde ik een vrachtwagen inhalen, maar kon geen snelheid meer maken, rond de 2100 rpm zwabberde de toerenteller, en de snelheid viel terug van 107 km (in de nacht) na iets boven de 70 km. Dacht aan een noodloop, maar zijn zekerheids halve gestopt en hebben Volvo Assistance opgebeld, die een wegenwacht stuurden. Na ruim een uur kwam deze, luisterde kort en kwam tot de conclusie om een berger te laten komen om de AWD te bergen.

Daarop is deze na de Volvo dealer gebracht, en daar vond men metaalschilfers in de carterpan, en via een endoscoop camera zag men dat cilinder 4 bijna bovenin stond, en dat er een klep was afgebroken en dwars in de cilinder stond. Conclusie motorschade!!
Men vermoede dat misschien de distributieriem 3 tandjes versprongen was. Met de eerste 3 schokjes die ik voelde, kwam later het trillen in het stuur, pedalen en zelfs stoelzitting, dit was ook het moment dat we direct gestopt zijn en hulp hebben ingeroepen.

Nu dus kijken wat we moeten doen....Ruilmotor (maar die zijn ook niet gereviseerd en maar 3 maand garantie) of revisie van het huidige blok, maar ook dan niet zeker wat de kosten gaan worden. Onze XC70 heeft 191.000 km er nu net opstaan, komt elk jaar voor de beurten bij de off. Volvo dealer, zit erg goed in het onderhoud ook preventief, dus dat kan het niet zijn. Rij al sinds 1988 Volvo en weet de betrouwbaarheid van het merk te waarderen, en kwaliteit, maar het heeft nu wel een flinke deuk opgelopen.

Wat is wijsheid, waar kan het door gekomen zijn. De motor was warm, reed op cruise control, wilde kort versnellen om achter een vrachtwagen in te halen. Ik weet het niet, baal enorm en sta nu voor kosten die nog niet precies bekend zijn, hoor morgen meer bij de dealer. Had het verhaal hiervoor ook gelezen, en dacht op dit topic even door te gaan.

Het vreemde is ook dat er geen waarschuwingslampjes branden of dat er daarvoor problemen waren, Februari nog onderhoud gehad en in Maart nog een reparatie van een vastgelopen dynamo poelie verholpen en nieuwe aandrijfriemen gemonteerd,

Distributie riem was ook nog in 2020 vervangen en zat er pas 66.000 km op. De XC70 kan qua onderhoud geen klagen hebben, maar nu staan we dus voor een dilemma en hoge kosten... Wat te doen, wat kan de oorzaak zijn geweest?

Zie wel ruilmotoren staan bij bv. Rima / Elferink maar een ruilmotor is ook niet gereviseerd, en bied maar 3 maanden garantie.
Onze D5 motor reviseren kan, maar pas na los halen zijn totale schade en kosten te zien, en kunnen we pas handelen. Dan moet het revisiebedrijf ook nog tijd hebben, en staat de XC70 stil bij de dealer wachtend op herstel.

D5 euro 4 motor na 180000 km goed voor revisie

Geplaatst: 27.05.2024 - 09:57
door volvo440special
Zo dan! Ik dacht dat die vijfcilinders nog niet kapot te knuppelen waren.

Persoonlijk zou ik een ruilmotor zoeken of de auto verkopen. Revisie is duur en er komen vaak nog zaken bij. Is de auto je dat allemaal wel waard?

D5 euro 4 motor na 180000 km goed voor revisie

Geplaatst: 27.05.2024 - 10:21
door aeos
Dat was ook onze insteek toen wij de XC70 D5 kochten, een kilometer vreter en betrouwbaar. En dat was ook zo sinds 7 jaren, maar helaas is met alle goede liefde en beurten trouw aan de dealer dit nu gebeurd......

Dat is ook waar mijn dilemma nu ligt, mijn hart ligt bij de huidige defecte XC70, maar ik moet ook rationeel zijn en de te verwachten kosten die kunnen komen, maar zonder motor verkopen zal ook niet alles meer opbrengen helaas. Een zwarte dag en met veel pijn in het hart.....

D5 euro 4 motor na 180000 km goed voor revisie

Geplaatst: 27.05.2024 - 10:41
door JeroenSpock
Ik heb net iets soortgelijks mee gemaakt, wel een 2.5t benzinemotor.
Vorig jaar al gestotter van de motor, en echt serieus schudden in de auto. Nieuwe bobines en bougies vervangen, probleem weg.
2 maanden terug op de A31 in Duitsland een stukje 150 gereden, schudden en noodloop kwam weer terug. Rustig naar huis gereden (ja, dat dan weer wel) en de endoscoop er in gedrukt. Verbrande uitlaatklep op cilinder 4.

Kop er af geschroefd en naar een revisiebedrijf gebracht hier in het dorp. Ja hoor die kan ik wel maken voor je, kleppen, rubbers, pakkingen, alles weer netjes. Reken op 600 euro. Dus dat viel me reuze mee.
Maar ik liet hem foto's zien van zuiger 4, die is brandschoon en dat hoort niet zo.
Breng het onderblok ook maar want de zuigerveren laten olie door, en dan sloop je de gereviseerde kop zo weer.
Ik zei ik zoek wel een compleet blok. Die heb ik gevonden voor 1000 euro inc spruitstukken, turbo en automaat.
Zelf ingebouwd en dus voor ruim 1000 euro klaar. Maar wat je zegt, gebruikt blok waarvan je ook niet weet wat hij gaat doen.

Van een D5 heb ik eigenlijkk wel hogere verwachtingen, zeker een Euro 3 D5.
Welke klep is door de zuiger gegaan, inlaat of uitlaat?
Reparatie wordt zeker een dure, want alles tussen carterpan en kleppendeksel moet los en uit elkaar. Dan moet hij er toch uit, dus dan zou ik ook voor een ruilblok gaan.

D5 euro 4 motor na 180000 km goed voor revisie

Geplaatst: 27.05.2024 - 14:48
door V480-S60
Ik weet van een D5 waar hetzelfde mee is gebeurt als bij jou. De eigenaar heeft deze laten reviseren. Pas door de gleuf gehaald. Er nog een klein jaar mee gereden en daarna ingeruild.
Zoek maar op het forum bij V70/2.4D/2005.

Revisie kost als je het moet laten doen een vermogen.

D5 euro 4 motor na 180000 km goed voor revisie

Geplaatst: 27.05.2024 - 18:14
door JeroenSpock
Was een 2.4D uit 2003 ;)
Maar zelfde blok met andere motor management ja.

D5 euro 4 motor na 180000 km goed voor revisie

Geplaatst: 27.05.2024 - 20:11
door Jiska
Wat is het verschil met het motor management van de pre-facelift en de facelift?

D5 euro 4 motor na 180000 km goed voor revisie

Geplaatst: 27.05.2024 - 21:05
door JeroenSpock
Nee dit ging even om een D5244T en een D5244T2

D5 euro 4 motor na 180000 km goed voor revisie

Geplaatst: 27.05.2024 - 21:38
door Fredhead
Jiska schreef: 27.05.2024 - 20:11 Wat is het verschil met het motor management van de pre-facelift en de facelift?
De oude 2.4D was de 136 pk versie van de Euro 3 D5 met 163 pk.

D5 euro 4 motor na 180000 km goed voor revisie

Geplaatst: 28.05.2024 - 08:52
door aeos
In ons geval gaat het om de D5 met een Euro4, en 185 PK.

Vanmiddag na de dealer voor overleg, revisie bedrijf gesproken en zonder de motor uit elkaar te hebben gehaald is er niets over te zeggen en ook niet over de kosten. Maar dan moet daarna ook alles wat niet direct met de motor in verband staat vervangen worden. En ook dat loopt flink in de papieren vermoed ik.
Sta echt in tweestrijd, wil graag verder met onze XC70, daar er weinig vergelijkbare XC's zijn, en ook zoals onze in de huidige staat en ook onderhouds geschiedenis, maar ik besef me wel dat de kosten wel eens te duur worden nu, om nog door te rijden, en bij een ruilmotor is het alleen de motor, geen gereviseerd blok dat erin wordt gebracht, en maar 3 maand garantie en wat is er met die ruilmotor voorheen gebeurt. Ik ben echt flink teleurgesteld in dit Volvo D5 blok. Had verwacht 4 tot 5 ton er met gemak op te zetten. Jaarlijks Olie en filter en veel preventief onderhoud gedaan, dus technisch zou het daar niet aan mogen liggen. Ook met sommige delen de "lifetime" garantie van Volvo op onderdelen. Nu vanmiddag kijken wat dealer zegt en dan thuis samen besluiten hoe verder, of misschien ook niet.

Het is een echte domper, en vooral dat het zo uit het niets ontstond met drie korte hikjes op de A1.

Ik weet het niet meer, maar alleen verdriet om deze fijne wagen die we mogelijk toch nu moeten weg doen.....terwijl hij van buiten / binnen als nieuw lijkt.......