Pagina 11 van 34
Geplaatst: 02.01.2012 - 23:56
door MarioC70
AlexV70 schreef:MarioC70 schreef:Thijs schreef:MarioC70, En?
Na 1 april gelden er andere regels,bij een OBD scan komt er uit dat de egr niet of onvoldoende werkt,ivm met de emissie eisen en dat zal afkeur betekenen.
Zo was de uitleg laatst bij een APK opfriscursus!
De EGR softwarematig dicht zetten door RICA geeft dan wel een een ECM foutmelding in Vida.
Maar ik denk niet dat de EOBD-scantool (European On Board Diagnostics) bij een APK keuringstation dit als een foutmelding kan lezen.
http://www1.learningbox.nl/uploads/leer ... 20eobd.pdf
Geplaatst: 03.01.2012 - 14:03
door Thijs
toppertje schreef:Thijs schreef:JeroenSpock schreef:
Dus niet voor ons, gewoon dicht zetten dat ding.
Hmmm :-k
oeps! :oops:
nou kan ik wel wat zeggen Thijs,maar dat doe ik
denk ik maar niet.

Haha!
Geplaatst: 03.01.2012 - 14:38
door edraket
Ik denk inderdaad niet dat de EOBD kastjes de aanpassing aan EGR kunnen opsporen en anders wordt het tijd voor zo'n Rica kastje waarmee je de software kunt wisselen.
Geplaatst: 03.01.2012 - 16:00
door 945i
Vraag het R&R eens.
Geplaatst: 03.01.2012 - 16:52
door Thijs
R@R, zeg het maar!
Geplaatst: 03.01.2012 - 18:44
door V70/2.4D/2003
Vind hem wat stilletjes de laatste tijd.
Geplaatst: 03.01.2012 - 19:09
door edraket
945i schreef:Vraag het R&R eens.
Grapjas, hou eens op met die domme toespelingen van je. Ga ergens anders mensen vervelen!
Geplaatst: 03.01.2012 - 19:10
door edraket
V70/2.4D/2003 schreef:Vind hem wat stilletjes de laatste tijd.
Ramon is al een hele poos inactief door een vervelende mede forummer die niks anders te doen heeft dan andere mensen op de kast te proberen te krijgen.
Geplaatst: 03.01.2012 - 19:32
door 945i
Ik zeg; vraag het R&R eens, ik vroeg jou niets Edraket.
Ontopic blijven aub.
Geplaatst: 03.01.2012 - 19:45
door Thijs
Nu stoppen aub voordat er een slotje op mijn topic komt!
Geplaatst: 03.01.2012 - 19:47
door Turbodesk
JeroenSpock schreef:....voertuigen die na 31 december 2005 voor het eerst zijn toegelaten....
Dus niet voor ons, gewoon dicht zetten dat ding.
Voor mij wel! Die is van eind 2006. Maar de V70 is eind november voor de Apk geweest. Geen enkel probleem.
Misschien dat de dealer er wat van kan zeggen, als ze hem al uitlezen bij een Apk. Een gewone garage ziet die foutmelding niet op zijn universele apparatuur.
Geplaatst: 03.01.2012 - 19:50
door Thijs
Hier zullen de tuners ook wel een antwoord op weten? Het product wat ze leveren moet natuurlijk geen APK afkeur betekenen..
Geplaatst: 03.01.2012 - 19:53
door Oceanracer
Turbodesk schreef:...
Voor mij wel! Die is van eind 2006. Maar de V70 is eind november voor de Apk geweest. Geen enkel probleem...
Het was eind november ook nog geen 1 april 2012!

Geplaatst: 03.01.2012 - 19:56
door Oceanracer
Oceanracer schreef:Gebruik van de brug? Slijtage van het gereedschap? Weet ik veel?!! Ik heb in het verleden nog wel eens wat meegemaakt...
Mijn mannetje kennende zou het zo maar eens kunnen dat ik de Volvo er alleen maar een dagje hoef neer te zetten en ze er tijdens een verloren uurtje wel even wat nieuwe olie in doen... Gratis
Hmmm, ik moet € 49,00 afrekenen voor de oliewissel... :?
Ik denk dat ik het dan toch liever zelf doe!

Geplaatst: 03.01.2012 - 20:08
door Thijs
Oceanracer schreef:Turbodesk schreef:...
Voor mij wel! Die is van eind 2006. Maar de V70 is eind november voor de Apk geweest. Geen enkel probleem...
Het was eind november ook nog geen 1 april 2012!

Wanneer gaat de regel in dan? 2011 of 2012? Ik zie dat eigenlijk niet vermeld staan?
Geplaatst: 03.01.2012 - 20:12
door Oceanracer
Speciaal voor jou:
Per 1 april 2012 verandert een aantal zaken bij de APK. Dit heeft de minister van Infrastructuur en Milieu onlangs besloten.
De belangrijkste verandering is dat keuringsinstanties een zogenoemde EOBD-scantool (European On Board Diagnostics) verplicht moeten gebruiken tijdens de APK van lichte voertuigen (tot 3.500 kg) die na 31 december 2005 voor het eerst zijn toegelaten. Deze tool is met name van belang voor het uitlezen van emissiegegevens. Voor de overige voertuigen blijft de gebruikelijke meting van de uitlaatgassen van toepassing.
Een andere belangrijke verandering is de technisch uitgebreidere controle van (hybride) elektrische voertuigen. Er zijn steeds meer voertuigen met een elektrische aandrijflijn. Deze aandrijflijn is ook aan slijtage onderhevig, bijvoorbeeld beschadiging en lekkage. Daarom is het belangrijk dat ook deze in de APK is opgenomen.
Geplaatst: 03.01.2012 - 20:18
door Thijs
Ah, thanks. Gemist kennelijk.. :oops:
Geplaatst: 03.01.2012 - 20:19
door 945i
Het heeft niet veel meer met zelf onderhoud te doen, maar ik vraag mij af hoe en wat je met uitgelezen emissiegegevens kan doen.. :?
Volgens mij is wat er achter uit komt van belang, toch?
Geplaatst: 03.01.2012 - 20:21
door Thijs
Afkeur op slecht/niet werkende EGR klep?
Geplaatst: 03.01.2012 - 20:23
door Gast
945i schreef:Het heeft niet veel meer met zelf onderhoud te doen, maar ik vraag mij af hoe en wat je met uitgelezen emissiegegevens kan doen.. :?
Volgens mij is wat er achter uit komt van belang, toch?
Daar kijken ze dan niet meer na. Hier in Duitsland wordt bij de TüV-prüfung ook gebruik gemaakt van de boordcomputergegevens.
Bij de dieseltest wordt eveneens simpel de stekker van de computer ingeplugd en de door de boordcomputer opgeslagen emissie-gegevens uitgelezen.
Dus geen paar minuten op volle toeren laten razen hier.
De keurmeester een keer gevraagd - hij gaf aan dat de auto zelf de uitlaatgaswaardes meet en zij dus simpelweg niets anders doen dan dit uit te lezen.