Pagina 11 van 23

Geplaatst: 27.03.2013 - 16:27
door Zoefje
Laadkabel heeft nog een groot voordeel. De eerste plaatsen in de parkeergarages zijn alleen voor laden en ook op andere plaatsen waar er geen parkeerplaats meer vrij is, er wel een laadplaatst is.

Geplaatst: 01.04.2013 - 18:35
door V60_PHEV
Ik ben bezig een laadpaal uit te zoeken, maar zit met een vraag:
Is het ook mogelijk de V60 op te laden met een 3-fase laadpaal?

Ik weet dat dit (als het al mogelijk is) niet sneller zal opladen.
Maar zit nu toch tegen wat installatiekosten aan te kijken: grondkabel naar de oprit, tussenmeter in meterkast, laadunit...
Ik zou dan eigenlijk met het oog op de toekomst ook wel voorbereid willen zijn op andere elektrische auto's. (op het moment is nog alleen Tesla in staat 3-fase te laden)
De kosten van het geheel 3 fase uitrusten zijn volgens mij niet veel hoger.

Geplaatst: 01.04.2013 - 18:42
door jvov60
Een V60PHEV heeft altijd 1 fase waarop hij wordt geladen met max 16A.

Geplaatst: 01.04.2013 - 18:51
door RichieB
Maar je kan hem prima aansluiten op een 3-fase mode 3 laadpaal. Als mijn meterkast een 3-fase kast was geweest had ik waarschijnlijk ook 3-fase lader gekocht.

Geplaatst: 01.04.2013 - 19:35
door V60_PHEV
Dank je wel RichieB
Jouw Keba unit ziet er interessant uit. Link
De standaardprijs van Nuon is 1149 euro zonder vaste laadkabel.
Weet jij zo wat Nuon aan extra kosten rekent voor de vaste kabel en evt. zo'n RFID draadloze kaart voor identificatie?

Geplaatst: 01.04.2013 - 20:20
door RichieB
Nuon is heel benaderbaar via E-mail, dus vraag het ze eens: emobility@vattenfall.com
De prijs die jij noemt is wel compleet met pre-check en installatie. Ik heb alleen het kastje gekocht omdat de kabel al buiten lag.

Geplaatst: 01.04.2013 - 20:27
door V60_PHEV
Okee. Op hun website staat bij veelgestelde vragen dat zelf installeren niet mogelijk is, zou dat zelf wel veel fijner vinden.
Zal morgen eens met ze bellen, ik had al een e-mail de deur uit maar ze antwoorden 's avonds op 2e paasdag niet :P

Geplaatst: 02.04.2013 - 08:58
door Paul
Heb ik dat hele formulier ingevuld om toch een paal aan te vragen. Heb je toch een kentekenbewijs nodig...

Geplaatst: 02.04.2013 - 09:15
door RichieB
Dat is zeker kortzichtigheid. Je wilt zo'n paal natuurlijk al hebben als je PIH geleverd wordt.

Geplaatst: 02.04.2013 - 09:16
door Paul
Ja dat was het idee!

Geplaatst: 02.04.2013 - 20:17
door pih60
Ik overweeg een oplaadpunt met vaste kabel (kost 90 euri meer bij Nuon). Deze vaste kabel is maar 4,5 meter lang. Ik heb bij Bas een kabel van 6m in bestelling staan. Is het nu mogelijk om deze aan elkaar te knopen of smelt dan de sneeuw spontaan waar de kabel ligt.....in theorie kan je ze aan elkaar doen: immers ik weet niet hoe de autokant heet (stel vrouwtje, dan heet die aan de laadbox mannetje) maar het laadsnoer past daarin; verlengsnoer is mannetje ene kant, vrouwtje andere kant). Dus dat past.
Laadsnoer is dan 10,5 meter....Ik weet zo de mm2 niet maar die zullen bepalend zijn voor de lengte...er is vast iemand met kennis van zaken....

Geplaatst: 02.04.2013 - 20:23
door volvosan
Ik heb altijd begrepen dat je ze niet mag verlengen.

Geplaatst: 02.04.2013 - 20:45
door RichieB
Verlengen wordt afgeraden. Technisch gesproken zou het kunnen maar de stekkers aan de kabels passen niet in elkaar. Je hebt dan dus een type 2 koppelstuk nodig. Als dat al bestaat voorspel ik dat dit honderden euro's zal kosten.

Geplaatst: 02.04.2013 - 21:37
door pih60
Op de site van lapp staat op de datasheet: max gesamtlengt 9000 mm.
Maar begrijp ik jou nu goed: de vrouwtjes zijn niet gelijk aan elkaar en de mannetjes ook niet. De kabels zijn dus monogaam... :scratch: :scratch:

Geplaatst: 02.04.2013 - 21:59
door RichieB
Volgens mij zitten zowel in de auto als in de laadpaal mannetjes. De kabel heeft dan twee vrouwtjes. Dat is handig, want dan hoef je niet op te letten welke kant je waarin stopt. Maar het nadeel is dat je de kabels niet zonder mannetje-mannetje koppelstuk kan verlengen.

Geplaatst: 02.04.2013 - 22:10
door V60_PHEV
Misschien is een mennekes-verdeeldoos een optie, zodat je meerdere Plug-Ins in 1 laadpaal kunt pluggen.
Ik zie een gat in de markt!

Geplaatst: 02.04.2013 - 22:24
door pih60
vriend bas verkoopt via de groepsinkoop:

Lapp kabel, Oelflex weer-olie en vuilbestendige gladde kabel, 6 meter lengte, 16Ampere, eenfase uitvoering, IEC 62196-2 type 2 specificatie met een zijde mannelijke connector, andere zijde vrouwelijke connector.
Garantie op de kabel wordt door fabrikant gegeven.
Prijs per stuk €225,00 ex btw, exclusief verzendkosten, exclusief opbergtas.

@RichieB
Die gaat volgens jou dus niet passen?

Geplaatst: 02.04.2013 - 23:25
door RichieB
Dan heb ik het mis. In de laadpaal zit kennelijk een vrouwtje. Dan kan je de kabels wellicht wel koppelen.

Geplaatst: 02.04.2013 - 23:47
door friend
V60_PHEV schreef:Misschien is een mennekes-verdeeldoos een optie, zodat je meerdere Plug-Ins in 1 laadpaal kunt pluggen.
Dat is echt geen optie. Er zitten weerstanden in de connectoren en is is sturing tussen laadstation en auto om ervoor te zorgen dat er met de optimale/maximale laadstroom geladen wordt. Dat gaat dan volledig de mist in.
Dan zou je dus een intelligente verdeeldoos moeten maken, dan kan je net zo goed aparte laadstations nemen, anders heb je bij een storing niets meer en voor de prijs hoef je het denk ik ook niet te doen.

Geplaatst: 03.04.2013 - 09:13
door Superfunky
friend schreef:
V60_PHEV schreef:Misschien is een mennekes-verdeeldoos een optie, zodat je meerdere Plug-Ins in 1 laadpaal kunt pluggen.
Dat is echt geen optie. Er zitten weerstanden in de connectoren en is is sturing tussen laadstation en auto om ervoor te zorgen dat er met de optimale/maximale laadstroom geladen wordt. Dat gaat dan volledig de mist in.
Dan zou je dus een intelligente verdeeldoos moeten maken, dan kan je net zo goed aparte laadstations nemen, anders heb je bij een storing niets meer en voor de prijs hoef je het denk ik ook niet te doen.
KJlopt, heb ik al helemaal uitgezocht via installateur. Was wel mijn initiële gedachte: gewoon een wandcontactdoos met Mennekes verdeeldoos zodat je thuis "normaal" laadt met een Mennekes stekker en dan dus de Mennekes kabel kunt nemen.
Vlieger gaat niet op, dus daarom gewoon Schuko voor mij met mooi, klein RVS paaltje naast de oprit.