Pagina 11 van 12
Re: Alles over modeljaar 2016
Geplaatst: 25.03.2015 - 19:04
door Hans oet Twent
Keerls nu we het er toch over hebben.....
Overal wordt er bezuinigd. De kosten moeten naar beneden. De auto's van nu zijn natuurlijk niet meer te vergelijken met de auto's van de jaren tachtig en negentig. Om je maar eens een idee te geven dat mijn allereerste lease auto maar liefst 2 opties had. Te weten een rechter buitenspiegel en metallic lak..... Sinds 1999 heb ik een auto met airco, sinds 2006 een auto met airco en navi ingebouwd..... En nu.... rij ik een 2013 Mondeo. En die is qua kwaliteit weer niet te vergelijken met de 2005 V70 van toen. Die auto was vele malen beter, steviger, solider. Ook die V70 kraakte behoorlijk hoor. Achterklep, rolhoes, dashboard, bestuurderstoel en dat voor een auto van rond de 58K. Maar goed alles heeft zijn prijs..... en daar gaat het nu net om. Wat wil een merk als Volvo nu bereiken. Mijn gevoel zegt dat de auto's een upgrading krijgen tov het huidige image per model. Kijk naar de XC90 wat een prachtige auto dat is geworden. Ben erg benieuwd wat de 90 serie volgend jaar gaat doen.
Tenslotte moet iedereen zich afvragen; Wanneer ben ik als individu tevreden met wat ik heb, wat ik mag en wat ik eventueel moet.
Re: Alles over modeljaar 2016
Geplaatst: 25.03.2015 - 19:30
door Ben
Het lijkt er steeds meer op dat we last hebben van het RBG syndroom, het Rupsje Nooit Genoeg syndroom waarbij alles moet en niets te wensen over mag blijven.
Ik vind dat een teken van algemene ontevredenheid. Wees blij met wat je hebt (en vaak krijg je het nog van je werkgever ook) en hou op met mekkeren.
Oh ja, ik vind het leuk om zo af en toe eens in een nieuwe Volvo te rijden hoor en dagelijks tevreden met mijn 245 uit 1992

Re: Alles over modeljaar 2016
Geplaatst: 25.03.2015 - 19:35
door lint
Ik koop mijn Volvo prive en moet helaas ook constateren dat de bouwkwaliteit met de jaren iets afneemt, mijn beide 240's en de 940 hebben een betere bouwkwaliteit dan de nieuwe V70.
Re: Alles over modeljaar 2016
Geplaatst: 25.03.2015 - 19:42
door Hans oet Twent
Ben schreef:
Het lijkt er steeds meer op dat we last hebben van het RBG syndroom, het Rupsje Nooit Genoeg syndroom waarbij alles moet en niets te wensen over mag blijven.
Ik vind dat een teken van algemene ontevredenheid. Wees blij met wat je hebt (en vaak krijg je het nog van je werkgever ook) en hou op met mekkeren.
Eensch en niets aan toe te voegen.
Re: Alles over modeljaar 2016
Geplaatst: 25.03.2015 - 20:51
door OGA244
lint schreef:
Ik koop mijn Volvo prive en moet helaas ook constateren dat de bouwkwaliteit met de jaren iets afneemt, mijn beide 240's en de 940 hebben een betere bouwkwaliteit dan de nieuwe V70.
waarom dan weggedaan?
Re: Alles over modeljaar 2016
Geplaatst: 25.03.2015 - 20:56
door lint
Wat heb ik weggedaan?
Re: Alles over modeljaar 2016
Geplaatst: 25.03.2015 - 20:58
door OGA244
je hebt alles dus nog?
Re: Alles over modeljaar 2016
Geplaatst: 25.03.2015 - 21:00
door lint
Ik heb alle auto's nog die in mijn onderschrift staan.
Re: Alles over modeljaar 2016
Geplaatst: 25.03.2015 - 21:25
door OGA244
mooie collectie maar je beleving van kwaliteit klopt toch echt niet
Re: Alles over modeljaar 2016
Geplaatst: 25.03.2015 - 22:38
door dbosker
Ben schreef:
Het lijkt er steeds meer op dat we last hebben van het RBG syndroom, het Rupsje Nooit Genoeg syndroom waarbij alles moet en niets te wensen over mag blijven.
Ik vind dat een teken van algemene ontevredenheid. Wees blij met wat je hebt (en vaak krijg je het nog van je werkgever ook) en hou op met mekkeren.
Oh ja, ik vind het leuk om zo af en toe eens in een nieuwe Volvo te rijden hoor en dagelijks tevreden met mijn 245 uit 1992
Yup, het gras bij de buren is altijd groener. Het is ook vaak heel eenvoudig om naar boven te kijken - wat is er nog mooier/leuker. Maar als je in een Volvo rijdt, en je kijkt naar beneden, zijn er aardig wat meer mensen die in een mindere kwaliteit auto rijden.
Re: Alles over modeljaar 2016
Geplaatst: 25.03.2015 - 23:07
door jalex_h
dbosker schreef:Yup, het gras bij de buren is altijd groener. Het is ook vaak heel eenvoudig om naar boven te kijken - wat is er nog mooier/leuker. Maar als je in een Volvo rijdt, en je kijkt naar beneden, zijn er aardig wat meer mensen die in een mindere kwaliteit auto rijden.
Helemaal mee eens.
Re: Alles over modeljaar 2016
Geplaatst: 25.03.2015 - 23:19
door Jan Hagel
Maurice Pierik schreef:
Het bezuinigen op het uitrustingsniveau, of in de techniek is al heel lang gebruik. Ook bij Volvo.
Fabrikanten zijn continu op zoek naar geld besparingen. Dat is een bittere noodzaak, omdat klanten steeds meer 'features' verwachten. Voor deze snufjes wordt uiteindelijk niet noemenswaardig meer voor betaald.
Fabrikanten die niet aan deze besparingsacties meedoen zullen uiteindelijk te dure producten verkopen. Idere euro besparing is een euro meer geld verdienen. Wie de marges van autofabrikanten kent weet dat dit allemaal meetelt.
Veelal wordt er geknibbeld aan spullen die de klant ofwel niet doorheeft, ofwel betreft het zaken die niet bepalend zijn voor de aanschaf van een auto.
Ik denk niet dat er veel mensen een V70 links zouden laten liggen wegens de verdwenen gasveer. Soms zijn het onderdelen die bepaalde klanten wel onmiddellijk door hebben. In zo'n geval zijn er gewoon accessoires van een bepaald type afgehaald. Wat ook voorkomt is dat bij modeljaarwijzigingen bepaalde constructies vervangen worden door goedkopere (maar technisch even goede) ontwerpen.
Krakende stoelen of versnelde slijtage van onderdelen is typisch niet de bedoeling van kostenbeparingen, want levert alleen maar meer klachten op en zal uiteindelijk ook een negatieve uitwerking hebben op de reputatie van het product en tweedehandswaarde.
Voor wat betreft leer. Er zijn zoveel soorten leerbehandelingen en wijzen waarop leer kan worden toegepast, dat het lang niet altijd duidelijk is wat nu wel echt leer is en wat niet. Bij Volvo zijn normaliter alleen de delen die je tijdens hert zitten aanraakt van leer. De zijkanten en achterkant van de stoelen is kunstleer. Ik denk dat niet veel mensen dat merken. Bij sommige stoelen is het leer heel hard gespannen, en bij andere ontwerpen is juist gekozen voor een wat slappere spanning. Wat je daar van vind, is persoonlijk. Wat in Amerika mooi wordt gevonden vinden we in Europa al gauw plastiekerig.
Wat betreft het gebruikte leer: mij valt wel op dat er zeker verschillende soorten leer worden gebruikt. Ik heb verschillende uitvoeringen gehad en hierbij viel op dat de actiemodellen (limited edition etc.) een ander soort leer hadden (alhoewel steeds over Select leder werd gesproken). Bij de normale summum-uitvoeringen die ik rijd lijkt het leer zachter/rijker te zijn en voelt het prettiger aan. Dit kan natuurlijk tussen m'n oren zitten, maar ik heb het idee dat er simpelweg bij actiemodellen een iets andere kwaliteit leer wordt gebruikt. Dit heeft dus niets te maken met achteruitgang van kwaliteit in de loop der jaren, maar wellicht meer met de uitvoering die wordt gereden. Mijn laatste 2 auto's (geen actiemodellen) hebben een mooiere kwaliteit leer dan de 2 auto's daarvoor (wel actiemodellen).
Re: Alles over modeljaar 2016
Geplaatst: 25.03.2015 - 23:25
door lint
OGA244 schreef:
mooie collectie maar je beleving van kwaliteit klopt toch echt niet
Misschien toch beïnvloeding door sentimenten?
Re: Alles over modeljaar 2016
Geplaatst: 25.03.2015 - 23:58
door v60pih
Eens met mindere bouwkwaliteit. Kijk naar de vele pih's met een catalogusprijs van rond de 80k. Slechte afwerking sierstrippen buitenzijde, scheefhangende deuren, etc. Los van de technische gebreken (oke nieuwe techniek). De pih is zeker niet mijn eerste Volvo maar wel die het meest naar de garage moet en niet alleen vanwege de hybridetechniek.
Re: Alles over modeljaar 2016
Geplaatst: 26.03.2015 - 07:21
door valser
Dit is wel een boeiende discussie. Ik heb bijvoorbeeld eens vernomen dat de laatste ('actie') jaren van de 940 destijds een aanzienlijke slechter roestbescherming hebben van de bodem dan eerdere 'normale' modeljaren. Dat zou dus betekenen dat de voordelige uitloopmodeljaren zo voordelig zijn omdat er op diverse zaken bespaard wordt. Het zou mij niet verbazen, want Volvo is een commercieel bedrijf in een harde concurrentiestrijd.
Al die kortingen moeten wel winstgevend zijn; dat kan door verregaande standaardisering van uitrusting, of door het weglaten en vereenvoudigen van technische details. Zo is al heel wat jaren geleden de rode verlichting in de portieren verdwenen. De goedkope kwaliteit van het gebruikte leer is mij al eerder opgevallen in Volvo's, al bij de 'Ford'-generaties, dus nog vóór Geely de zaak kocht. Ik denk dat je het mooiste leer krijgt bij achteraf inbouw door een bekledingspecialist. Dan is de achterzijde van de stoel ook geen kunststof...
Dat hebben ze in ieder geval bij de nieuwe (!) XC90 heel slim opgelost; daar is de achterzijde van de stoelen sowieso van hard kunststof...
Een commercieel product maken vereist nu eenmaal keuzen om onder de streep geld te verdienen, en wel zo veel mogelijk. Uit de lengte of de breedte, zoiets.
Re: Alles over modeljaar 2016
Geplaatst: 26.03.2015 - 07:42
door OGA244
de actiemodellen zijn pakketten op de normale varianten, een Nordic is in de basis een Kinetic, een Nordic+ is een Momentum, een Nordic+ met luxury-line is een Summum, dat zou betekenen dat je ook op de reguliere modellen die bezuinigingen doorvoert
Re: Alles over modeljaar 2016
Geplaatst: 26.03.2015 - 07:45
door Paul
Weer die sierlijsten van BMW, zal eens door de parking hier lopen en wat foto's maken!
Re: Alles over modeljaar 2016
Geplaatst: 26.03.2015 - 07:52
door OGA244
valser schreef:
Dit is wel een boeiende discussie. Ik heb bijvoorbeeld eens vernomen dat de laatste ('actie') jaren van de 940 destijds een aanzienlijke slechter roestbescherming hebben van de bodem dan eerdere 'normale' modeljaren. Dat zou dus betekenen dat de voordelige uitloopmodeljaren zo voordelig zijn omdat er op diverse zaken bespaard wordt. Het zou mij niet verbazen, want Volvo is een commercieel bedrijf in een harde concurrentiestrijd.
Al die kortingen moeten wel winstgevend zijn; dat kan door verregaande standaardisering van uitrusting, of door het weglaten en vereenvoudigen van technische details. Zo is al heel wat jaren geleden de rode verlichting in de portieren verdwenen. De goedkope kwaliteit van het gebruikte leer is mij al eerder opgevallen in Volvo's, al bij de 'Ford'-generaties, dus nog vóór Geely de zaak kocht. Ik denk dat je het mooiste leer krijgt bij achteraf inbouw door een bekledingspecialist. Dan is de achterzijde van de stoel ook geen kunststof...
Dat hebben ze in ieder geval bij de nieuwe (!) XC90 heel slim opgelost; daar is de achterzijde van de stoelen sowieso van hard kunststof...
Een commercieel product maken vereist nu eenmaal keuzen om onder de streep geld te verdienen, en wel zo veel mogelijk. Uit de lengte of de breedte, zoiets.
neem van mij aan dat het serieus extra kost om een auto afwijkend (minder roestbescherming) te produceren, daar win je zeker niets
Re: Alles over modeljaar 2016
Geplaatst: 26.03.2015 - 09:58
door MU
Gelukkig maar dat het extra kost om afwijkend te produceren
@Lint, ik rijd ook in een 940 zoals je weet en heb (helaas nog) geen nieuwe V70 om mee te vergelijken. Wel weet ik uit ervaring dat het in een 940 meest hard plastic is wat de klok slaat, met centimeters grote naden. Ook kraakt mijn dashboard met zekere regelmaat, niet alleen in de bochten maar ook rechtuit. Ik ben nieuwsgierig wat er precies slechter is in je V70 tov de 940/240's.
Re: Alles over modeljaar 2016
Geplaatst: 26.03.2015 - 10:42
door lint
Ik vind de nieuwe V70 voor een relatief dure auto nu al veel rammels en overige bijgeluiden hebben. Dat van de harde kunststof en ruime naden bij de 200 en 900 serie is waar maar ik ervaar geen overmatige rammels en bijgeluiden, nu kijk en luister ik waarschijnlijk anders bij de oudere types dan bij de V70.