Pagina 11 van 18

Olieverbruik VEA-D4

Geplaatst: 12.01.2021 - 17:48
door Speedyace
Der_Schmutzkiller schreef: 12.01.2021 - 13:06
Jelmer de Jong schreef: 16.09.2020 - 19:02 Conclusie: dit is het kortste eind, trek er maar aan. :)
Gatver, ik kreeg vandaag hetzelfde te horen van de volvo dealer. Mijn V60 D4 uit 2014 met 220.000 op de klokken moet ook een reparatie ondergaan m.b.t. de olieschraapveren.

Wie kan mij een indicatie geven wat mijn V60 ongeveer nog waard is zonder reparatie. (ik zelf dacht 6.000 euro)
K.J. Heeft dit laten doen en volgens mij was die de helft kwijt wat jij als begroting hebt beraamd

Olieverbruik VEA-D4

Geplaatst: 12.01.2021 - 18:18
door -KJ-
Nee, ik heb een nieuw onderblok "gekregen" inclusief nieuwe zuigers en veren wegens twee scheuren in de cilinderwanden.

Olieverbruik VEA-D4

Geplaatst: 13.01.2021 - 15:01
door meerro4
Ik heb ook een Vgate Icar Pro samen met Car scanner Pro maar ik vindt geen olie level doe ik iets verkeerd?

Olieverbruik VEA-D4

Geplaatst: 13.01.2021 - 15:32
door -KJ-
Je hebt geen onderschrift/handtekening dus ik weet niet wat voor auto je hebt.

Olieverbruik VEA-D4

Geplaatst: 21.01.2021 - 12:24
door RonnB
Zijn er ook problemen bekend mbt de D3 en D2 varianten? aangezien het is basis dezelfde motoren zijn.

Olieverbruik VEA-D4

Geplaatst: 22.01.2021 - 12:52
door 360Degreez
-KJ- schreef: 12.01.2021 - 18:18 Nee, ik heb een nieuw onderblok "gekregen" inclusief nieuwe zuigers en veren wegens twee scheuren in de cilinderwanden.
Flinke klus, ook meteen met de nieuwe balansassen om het gieren tegen te gaan?

Olieverbruik VEA-D4

Geplaatst: 22.01.2021 - 18:18
door V480-S60
RonnB schreef: 21.01.2021 - 12:24 Zijn er ook problemen bekend mbt de D3 en D2 varianten? aangezien het is basis dezelfde motoren zijn.
Nee, deze problemen komen alleen voor bij de D4

Olieverbruik VEA-D4

Geplaatst: 22.01.2021 - 20:07
door Speedyace
[/quote]Flinke klus, ook meteen met de nieuwe balansassen om het gieren tegen te gaan?[/quote]

Die dingen heb ik er toen bij mijn Passat eruit laten halen.
Mochten ze problemen geven ga ik kijken of dat bij de Volvo ook mogelijk is.

Olieverbruik VEA-D4

Geplaatst: 23.01.2021 - 12:12
door Edwin28
V480-S60 schreef: 22.01.2021 - 18:18
RonnB schreef: 21.01.2021 - 12:24 Zijn er ook problemen bekend mbt de D3 en D2 varianten? aangezien het is basis dezelfde motoren zijn.
Nee, deze problemen komen alleen voor bij de D4
Als je dit forum en andere (internationale) doorbladert, zie je dat mensen met deze problemen relatief vaak een D4 hebben, maar het probleem beperkt zich helaas niet alleen tot dit type. Ook andere dieselversies en ook bij de VEA-benzineversies komen deze problemen voor. Pas vanaf MY 2017 zou dit probleem opgelost zijn. Aangezien de VEA D2, D3, D4 en diverse benzineversies dezelfde basis hebben (1969cm3 inhoud), zou ik hier alert op zijn. Voor mij was dat de reden om al deze motorenversies links te laten liggen.

Olieverbruik VEA-D4

Geplaatst: 24.01.2021 - 15:40
door RonnB
Edwin28 schreef: 23.01.2021 - 12:12
V480-S60 schreef: 22.01.2021 - 18:18
RonnB schreef: 21.01.2021 - 12:24 Zijn er ook problemen bekend mbt de D3 en D2 varianten? aangezien het is basis dezelfde motoren zijn.
Nee, deze problemen komen alleen voor bij de D4
Als je dit forum en andere (internationale) doorbladert, zie je dat mensen met deze problemen relatief vaak een D4 hebben, maar het probleem beperkt zich helaas niet alleen tot dit type. Ook andere dieselversies en ook bij de VEA-benzineversies komen deze problemen voor. Pas vanaf MY 2017 zou dit probleem opgelost zijn. Aangezien de VEA D2, D3, D4 en diverse benzineversies dezelfde basis hebben (1969cm3 inhoud), zou ik hier alert op zijn. Voor mij was dat de reden om al deze motorenversies links te laten liggen.
Dat is jammer. Ik kijk zelf vooral naar bj 2015-2016, vooral omdat deze modellen nu redelijk betaalbaar zijn. Maar ben het wel met je eens, misschien verstandiger om een iets oudere 5 cilinder te nemen of door te sparen voor een bj 2017 die dan hopelijk vrij is van problemen mbt olieverbruik.

Olieverbruik VEA-D4

Geplaatst: 24.01.2021 - 21:41
door jalex_h
Jazeker, er zijn ook probleemgevallen met andere VEA-motoren dan een vroege D4, maar die vallen in aantallen in het niet bij het probleemgeval. Net zoals je, als er naar zoekt, ook 5-cilinders zult vinden die problemen hebben.
Ik ken best veel mensen die een VEA diesel of benzine hebben of gehad hebben en daarvan hebben alleen de vroege D4’s ( de mijne helaas incluis) problemen met het olieverbruik.

Olieverbruik VEA-D4

Geplaatst: 25.01.2021 - 11:47
door Speedyace
Ach, ik heb VW (TDI) gereden en daar ben ik op leeggelopen. Nadat de tweede motor in 4 jaar ook de geest gaf heb ik de stap gemaakt naar de Volvo V60 D4 (2015). Eerste 1,5/2 jaar geen olieverbruik.
Nu het 3é jaar zit ik op 1 liter op de 10k. Is te doen. Service interval wel teruggebracht naar 15k. En voor iedere beurt even de boel flushen. En voor de rest een prima wagen.

Olieverbruik VEA-D4

Geplaatst: 25.01.2021 - 12:43
door Edwin28
Een D5/D6 Twin Engine/Hybrid, voorzien van de 2.4 5-clinder dieselmotor, is ook redeljik betaalbaar en je geniet dan t/m 2024 op 50% korting op de MRB en in 2025 nog 25%. Bovendien rijd je voor ca € 2,30 ca 35km electrisch. (uitgaande van thuisladen), vooral (voor de stadsritjes prettig). Je hebt dan standaard een automaat. Let bij de D5/ D6 dan wel op of de aircopomp al vervangen is.

Olieverbruik VEA-D4

Geplaatst: 13.03.2021 - 11:01
door Eric65
Mijn V60 (my2014) heeft ook een hoog olieverbruik en is nu erkent door Volvo na weging. Aangezien ik de auto vorig jaar tweedehands had gekocht en al vrij snel melding maakte van hoog olieverbruik maar er laks op gereageerd werd door de garage ("moderne motoren hebben nu eenmaal olieverbruik", wat ik overigens bullshit vind), heb ik ze aangeschreven en gezegd dat ik vind dat ze een auto met een groot verborgen gebrek hebben verkocht. Nu na weging gaan ze het toch netjes oplossen door er nieuwe zuigerveren te gaan plaatsen. De weging was nodig om bij Volvo verhaal te kunnen halen door de garage. Volgende week de auto een week kwijt zodat ze het kunnen herstellen. Wordt vervolgd.

Olieverbruik VEA-D4

Geplaatst: 13.03.2021 - 13:25
door )()()st
V480-S60 schreef: 22.01.2021 - 18:18
RonnB schreef: 21.01.2021 - 12:24 Zijn er ook problemen bekend mbt de D3 en D2 varianten? aangezien het is basis dezelfde motoren zijn.
Nee, deze problemen komen alleen voor bij de D4
Hoe is dat eigenlijk te verklaren, als de motor in de basis hetzelfde is?

Olieverbruik VEA-D4

Geplaatst: 13.03.2021 - 13:33
door Frits V70
RonnB schreef: 24.01.2021 - 15:40
Edwin28 schreef: 23.01.2021 - 12:12
V480-S60 schreef: 22.01.2021 - 18:18 Nee, deze problemen komen alleen voor bij de D4
Als je dit forum en andere (internationale) doorbladert, zie je dat mensen met deze problemen relatief vaak een D4 hebben, maar het probleem beperkt zich helaas niet alleen tot dit type. Ook andere dieselversies en ook bij de VEA-benzineversies komen deze problemen voor. Pas vanaf MY 2017 zou dit probleem opgelost zijn. Aangezien de VEA D2, D3, D4 en diverse benzineversies dezelfde basis hebben (1969cm3 inhoud), zou ik hier alert op zijn. Voor mij was dat de reden om al deze motorenversies links te laten liggen.
Dat is jammer. Ik kijk zelf vooral naar bj 2015-2016, vooral omdat deze modellen nu redelijk betaalbaar zijn. Maar ben het wel met je eens, misschien verstandiger om een iets oudere 5 cilinder te nemen of door te sparen voor een bj 2017 die dan hopelijk vrij is van problemen mbt olieverbruik.
De 5 cilinder is gewoon de beste. Ik heb mijn XC daar specifiek op gezocht en gekocht. In mijn geval de 2.0.

Olieverbruik VEA-D4

Geplaatst: 13.03.2021 - 13:39
door 360Degreez
Frits V70 schreef: 13.03.2021 - 13:33 De 5 cilinder is gewoon de beste. Ik heb mijn XC daar specifiek op gezocht en gekocht. In mijn geval de 2.0.
Meh.. Ik ben van een D4 naar een D6 gegaan, maar de D5 motor klinkt alleen beter op toeren. Alles onder de 2500 toeren klinkt nog echt als een klassieke dieselmotor. Vooral bij koud weer ben je echt aan het knikkeren.
De VEA D4 is, vooral in combinatie met de Aisin 8-Bak, echt wel de prettigere aandrijflijn hoor, ondanks het wat lagere vermogen.

Olieverbruik VEA-D4

Geplaatst: 13.03.2021 - 14:38
door Frits V70
360Degreez schreef: 13.03.2021 - 13:39
Frits V70 schreef: 13.03.2021 - 13:33 De 5 cilinder is gewoon de beste. Ik heb mijn XC daar specifiek op gezocht en gekocht. In mijn geval de 2.0.
Meh.. Ik ben van een D4 naar een D6 gegaan, maar de D5 motor klinkt alleen beter op toeren. Alles onder de 2500 toeren klinkt nog echt als een klassieke dieselmotor. Vooral bij koud weer ben je echt aan het knikkeren.
Grappige is dat ik dat in de XC70 minder ervaar dan in de XC60. Verder gebruik ik bij lage temperaturen steevast de standkachel. Niet alleen aangenaam qua warmte maar ook goed voor de motor. En ik rij met de duurdere diesel in de tank. Er komt geen goedkope troep in. Op de betere diesel loopt hij mooier.

Olieverbruik VEA-D4

Geplaatst: 22.03.2021 - 20:15
door Bover
Frits V70 schreef: 13.03.2021 - 14:38 Grappige is dat ik dat in de XC70 minder ervaar dan in de XC60. Verder gebruik ik bij lage temperaturen steevast de standkachel. Niet alleen aangenaam qua warmte maar ook goed voor de motor. En ik rij met de duurdere diesel in de tank. Er komt geen goedkope troep in. Op de betere diesel loopt hij mooier.
Hier nog een met dezelfde tekst en standkachel erbij! . al heb ik nog de ouderwetse euro 4 diesel...maar mogelijk is onderstaande ook van toepassing voor de moderne diesels:
Nu heb ik wel de EGR klep dicht en software aangepast. In de buurt hier geen premium brandstof meer dus wat voorzorgsmaatregelen genomen:
* elke 5000km Barhdal injector reiniger erin
* jaarlijks 2x brandstof filter wisselen dus elke 15.000km ( ik moet er 60 km voor omrijden om premium te tanken dus niet realistisch, )
* elke 30.000km, dus een keer per jaar, blikje om inwendig blok te reinigen in de olie en dan gelijk olie aftappen
* elke 15.000 olie wissel ook de filter vernieuwen
* dikkere olie erin en wel 5w/40 syntheet

Olieverbruik VEA-D4

Geplaatst: 27.03.2021 - 11:04
door Eric65
Eric65 schreef: 13.03.2021 - 11:01 Mijn V60 (my2014) heeft ook een hoog olieverbruik en is nu erkent door Volvo na weging. Aangezien ik de auto vorig jaar tweedehands had gekocht en al vrij snel melding maakte van hoog olieverbruik maar er laks op gereageerd werd door de garage ("moderne motoren hebben nu eenmaal olieverbruik", wat ik overigens bullshit vind), heb ik ze aangeschreven en gezegd dat ik vind dat ze een auto met een groot verborgen gebrek hebben verkocht. Nu na weging gaan ze het toch netjes oplossen door er nieuwe zuigerveren te gaan plaatsen. De weging was nodig om bij Volvo verhaal te kunnen halen door de garage. Volgende week de auto een week kwijt zodat ze het kunnen herstellen. Wordt vervolgd.
Gisteren mijn auto weer terug van de garage. Er zijn nieuwe zuigers, zuigerveren en schraapveren geplaatst. Ik heb de oude onderdelen gezien en die waren stevig verkoold. Met de monteur waar ik mee de werkplaats in was en het werk had gedaan vertelde me dat dit blok in de XC90 eigenlijk nooit problemen heeft en de boel niet verkoold. In de V60 is het een bekend probleem, zeker als mensen altijd in een laag toerental rijden, dan brandt de boel onvoldoende schoon. Het lijkt er dus eigenlijk op dat de D4 wat overbemeten is voor een V60, tenzij deze flink moet werken. Hij raadde mij aan om toch met wat meer toeren te rijden als het kan en ook de olie om de 15.000 km te wisselen. Ik ga nu ook van standaard diesel naar premium over om zo de boel nu schoon te blijven houden. In ieder geval rijdt de auto weer lekker, nog een beetje inrijden nu en dan maar hopen dat er vele mooie kilometers mogen komen.
Nabrander, met de kennis van nu zou ik bij een V60 nu eerder een D2 of D3 kiezen, deze motoren moeten iets wat harder werken en hebben daarmee minder problemen. De D4 lijkt eigenlijk te luxe voor een V60 als deze niet stevig hoeft te werken.