Pagina 11 van 56
De XC70 2.4D4 AWD Polestar van DB200
Geplaatst: 02.02.2020 - 22:17
door Bover
DB200 schreef: ↑02.02.2020 - 21:49
Ik heb eens een overzicht van de kosten gemaakt na 31.000 kilometer. Valt mij alleszins mee. De operationele kosten van deze mastodont bedragen tot nu 18 cent per kilometer. Excl. parkeerkosten, tol, veer, boetes en afschrijving, natuurlijk.
Boetes?

.....
Vertel

De XC70 2.4D4 AWD Polestar van DB200
Geplaatst: 03.02.2020 - 11:01
door DB200
Nou, boetes heb ik al heel lang niet meer gehad. Ik moet zeggen, die PONG van de navigatie (waarschuwing voor vaste flitscamera) werkt prima. De eerste keer dat ik dat hoorde moest ik even denken aan de pong in het vliegtuig, als de gordels los mogen. Die associatie is er bij mij nog steeds, als ik dit geluid hoor. Blijft grappig zo'n vakantiegevoel als ik naar het werk ga

.
De XC70 2.4D4 AWD Polestar van DB200
Geplaatst: 03.02.2020 - 13:42
door Bover
Mijn tom tom 5000 heeft een belletje als je de snelheids limiet overschrijdt. DAt helpt ook...
De XC70 2.4D4 AWD Polestar van DB200
Geplaatst: 03.02.2020 - 19:48
door Quota
DB200 schreef: ↑02.02.2020 - 21:49
Ik heb eens een overzicht van de kosten gemaakt na 31.000 kilometer. Valt mij alleszins mee. De operationele kosten van deze mastodont bedragen tot nu 18 cent per kilometer. Excl. parkeerkosten, tol, veer, boetes en afschrijving, natuurlijk.
Gevoelsmatig herken ik dat, moet nog wat tankbonnejtes toevoegen, maar tot op heden staat de teller bij mij op 14,5 ct/km, dat is inclusief de km en reiskostenvergoeding en alle lasten (ook 2000 euro afschrijving).
De XC70 2.4D4 AWD Polestar van DB200
Geplaatst: 16.02.2020 - 20:45
door DB200
Afgelopen week was een Seat Ibiza een dag mijn vervoermiddel omdat de Skoda Fabia van mijn betere helft moest worden gerepareerd. In dit geval was ik degene die de wagen wegbracht en ophaalde. Ik moet zeggen dat ik blij was de volgende dag weer in mijn XC70 te mogen rijden.
We zijn nu 9 maanden verder met de XC70 en wat bevalt deze wagen goed, ondanks dat ik al twee keer de wagen onder garantie heb weggebracht. Het is zo‘n comfortabele reiswagen, die heerlijk over de weg zweeft. Als we een weekendje weg gaan, is het vullen van de kofferruimte een eitje. Het past er allemaal in, zonder passen en meten.
De kilometers vliegen er op, ook omdat ik liever heb dat mijn vrouw er mee rijdt in plaats van haar eigen wagen als zij langere afstanden moet rijden. De doorgaande wegen zijn hier veelal tweebaans en dan is zo’n XC70 een stuk veiliger in geval van een aanrijding. Gisteren vroeg mijn vrouw nog of ik nog van plan ben om in mijn gele Mercedes te gaan rijden zoals elke zomer. Ja, hoezo? Nou, in dat geval mocht ik de Skoda wel aan de kant zetten, dan kon zij de Volvo gebruiken. Voor iemand die niet veel met auto’s heeft, geeft dit wel aan hoe goed deze XC70 haar bevalt. Deze wagen blijft dus nog wel een tijdje bij ons, schat ik zo in

.
De XC70 2.4D4 AWD Polestar van DB200
Geplaatst: 16.02.2020 - 21:12
door Bover
Nou Johan het IS gewoon een geweldige reiswagen de V70/XC70 serie. Ik wil weer een XC de volgende ronde.
Maar als ik mocht kiezen tussen de Benz of de XC dan zal mijn liefde voor m'n vrouw het winnen met zo een verzoek, maar m'n autohart zou gaan voor de XC

De XC70 2.4D4 AWD Polestar van DB200
Geplaatst: 17.02.2020 - 19:21
door Hans oet Twent
DB200 schreef: ↑16.02.2020 - 20:45
Afgelopen week was een Seat Ibiza een dag mijn vervoermiddel omdat de Skoda Fabia van mijn betere helft moest worden gerepareerd. In dit geval was ik degene die de wagen wegbracht en ophaalde. Ik moet zeggen dat ik blij was de volgende dag weer in mijn XC70 te mogen rijden.
We zijn nu 9 maanden verder met de XC70 en wat bevalt deze wagen goed, ondanks dat ik al twee keer de wagen onder garantie heb weggebracht. Het is zo‘n comfortabele reiswagen, die heerlijk over de weg zweeft. Als we een weekendje weg gaan, is het vullen van de kofferruimte een eitje. Het past er allemaal in, zonder passen en meten.
De kilometers vliegen er op, ook omdat ik liever heb dat mijn vrouw er mee rijdt in plaats van haar eigen wagen als zij langere afstanden moet rijden. De doorgaande wegen zijn hier veelal tweebaans en dan is zo’n XC70 een stuk veiliger in geval van een aanrijding. Gisteren vroeg mijn vrouw nog of ik nog van plan ben om in mijn gele Mercedes te gaan rijden zoals elke zomer. Ja, hoezo? Nou, in dat geval mocht ik de Skoda wel aan de kant zetten, dan kon zij de Volvo gebruiken. Voor iemand die niet veel met auto’s heeft, geeft dit wel aan hoe goed deze XC70 haar bevalt. Deze wagen blijft dus nog wel een tijdje bij ons, schat ik zo in

.
Gaaf hoor..... Dus die XC ben je straks kwiet.....

De XC70 2.4D4 AWD Polestar van DB200
Geplaatst: 17.02.2020 - 20:48
door diesel01
DB200 schreef: ↑16.02.2020 - 20:45
Afgelopen week was een Seat Ibiza een dag mijn vervoermiddel omdat de Skoda Fabia van mijn betere helft moest worden gerepareerd. In dit geval was ik degene die de wagen wegbracht en ophaalde. Ik moet zeggen dat ik blij was de volgende dag weer in mijn XC70 te mogen rijden.
We zijn nu 9 maanden verder met de XC70 en wat bevalt deze wagen goed, ondanks dat ik al twee keer de wagen onder garantie heb weggebracht. Het is zo‘n comfortabele reiswagen, die heerlijk over de weg zweeft. Als we een weekendje weg gaan, is het vullen van de kofferruimte een eitje. Het past er allemaal in, zonder passen en meten.
De kilometers vliegen er op, ook omdat ik liever heb dat mijn vrouw er mee rijdt in plaats van haar eigen wagen als zij langere afstanden moet rijden. De doorgaande wegen zijn hier veelal tweebaans en dan is zo’n XC70 een stuk veiliger in geval van een aanrijding. Gisteren vroeg mijn vrouw nog of ik nog van plan ben om in mijn gele Mercedes te gaan rijden zoals elke zomer. Ja, hoezo? Nou, in dat geval mocht ik de Skoda wel aan de kant zetten, dan kon zij de Volvo gebruiken. Voor iemand die niet veel met auto’s heeft, geeft dit wel aan hoe goed deze XC70 haar bevalt. Deze wagen blijft dus nog wel een tijdje bij ons, schat ik zo in

.
Ja dat dus en ze heeft gewoon smaak.
De XC70 2.4D4 AWD Polestar van DB200
Geplaatst: 17.02.2020 - 21:53
door DB200
Ja, smaak heeft ze zeker

De XC70 2.4D4 AWD Polestar van DB200
Geplaatst: 18.02.2020 - 20:27
door Bover
DB200 schreef: ↑17.02.2020 - 21:53
Ja, smaak heeft ze zeker
hmmm DB...... wordt tijd voor een selfie kunnen we ff meekijken....
of had je het over de Volvo?

De XC70 2.4D4 AWD Polestar van DB200
Geplaatst: 18.02.2020 - 21:01
door DB200
Volvo, natuurlijk. Ik zou hier niet iets anders durven roepen

.
De XC70 2.4D4 AWD Polestar van DB200
Geplaatst: 06.03.2020 - 23:01
door DB200
Afgelopen week bij Broekhuis in Emmen geweest voor APK en installatie van DAB+. De winterbanden hebben nog voldoende profiel voor de APK maar zijn niet meer geschikt voor gebruik in de winter, dankzij de zachte winter. Ik ben van plan om de nieuwe set Pilot Alpin 5 te kopen maar twijfel nu wel. Misschien dan toch maar Michelin CC+ als winterbanden?
Sinds de auto is voorzien van nieuwe software i.v.m. de foutmelding op de verstuivers, houdt de auto af en toe in op de cruise control (hele korte onderbreking) en loopt de motor stationair soms onregelmatig na koude start. Er is volgens de monteur geen storingsmelding op de verstuivers. Daarom is een reset van de drukregelklep van het common railsysteem uitgevoerd. Ik wist niet eens dat het common railsysteem een drukregelklep heeft. De zuigdiesels van mij hebben gewoon een brandstofpomp en dat is het wel. Het is tegenwoordig wel allemaal high-tech, en hoe fijn zo’n auto als de XC70 ook is, de complexiteit en daarmee kwetsbaarheid neemt zo natuurlijk wel toe. Dus in mijn optiek een verhoogde kans op uitval en dito exorbitante onderhoudskosten. Ik heb de gehele onderhoudshistorie van de wagen bij aankoop meegekregen en voor de aardigheid alle (geanonimiseerde) garagerekeningen die de eerste eigenaar heeft voldaan, eens bij elkaar opgeteld: 3004,17 euro gedurende drie jaar, omgerekend circa 3 cent per kilometer.
Sinds de reset van de drukregelklep is het weergegeven actuele brandstofverbruik meer stabiel. Er zijn geen enorme uitschieters zoals na de software-update van de verstuivers wel het geval was. De auto lijkt zuiniger geworden maar dat moet blijken op langere termijn. Bij de koude start merk ik eigenlijk weinig verschil, de eerste 5 seconden na de start merk ik lichte trillingen in het vooronder of in de aandrijflijn. Als ik de standkachel gebruik, doen de trillingen zich niet voor. Is dit normaal?
De DAB+ werkt nog niet. Toen men de software installeerde bleek dat de verkeerde hardware was gemonteerd. Een kwestie van verkeerde bestelling, gedaan door de vestigingsmanager himself

. Almost. Wel zo sportief van hem om dit gewoon toe te geven. Dus volgende week nog een keertje terug. Wordt vervolgd.
De XC70 2.4D4 AWD Polestar van DB200
Geplaatst: 07.03.2020 - 18:25
door diesel01
DB200 schreef: ↑03.02.2020 - 11:01
Nou, boetes heb ik al heel lang niet meer gehad. Ik moet zeggen, die PONG van de navigatie (waarschuwing voor vaste flitscamera) werkt prima. De eerste keer dat ik dat hoorde moest ik even denken aan de pong in het vliegtuig, als de gordels los mogen. Die associatie is er bij mij nog steeds, als ik dit geluid hoor. Blijft grappig zo'n vakantiegevoel als ik naar het werk ga

.
De Volvo waarschuwt gewoon hoor, dikke goeie prima
De XC70 2.4D4 AWD Polestar van DB200
Geplaatst: 07.03.2020 - 21:09
door DB200
diesel01 schreef: ↑07.03.2020 - 18:25
De Volvo waarschuwt gewoon hoor, dikke goeie prima
Ja, dat is natuurlijk helemaal mooi, zo geintegreerd in de kilometerteller. Ik heb nog de "oude" technologie en moet het dus zonder doen. Wel nog altijd dik tevreden hoor

.
De XC70 2.4D4 AWD Polestar van DB200
Geplaatst: 08.03.2020 - 12:30
door Bover
diesel01 schreef: ↑07.03.2020 - 18:25
DB200 schreef: ↑03.02.2020 - 11:01
Nou, boetes heb ik al heel lang niet meer gehad. Ik moet zeggen, die PONG van de navigatie (waarschuwing voor vaste flitscamera) werkt prima. De eerste keer dat ik dat hoorde moest ik even denken aan de pong in het vliegtuig, als de gordels los mogen. Die associatie is er bij mij nog steeds, als ik dit geluid hoor. Blijft grappig zo'n vakantiegevoel als ik naar het werk ga

.
De Volvo waarschuwt gewoon hoor, dikke goeie prima
Mooi km teller maar die kan dus ook binnenkort maar aanwijzen tot 180km

De XC70 2.4D4 AWD Polestar van DB200
Geplaatst: 09.03.2020 - 10:11
door diesel01
Bover schreef: ↑08.03.2020 - 12:30
diesel01 schreef: ↑07.03.2020 - 18:25
DB200 schreef: ↑03.02.2020 - 11:01
Nou, boetes heb ik al heel lang niet meer gehad. Ik moet zeggen, die PONG van de navigatie (waarschuwing voor vaste flitscamera) werkt prima. De eerste keer dat ik dat hoorde moest ik even denken aan de pong in het vliegtuig, als de gordels los mogen. Die associatie is er bij mij nog steeds, als ik dit geluid hoor. Blijft grappig zo'n vakantiegevoel als ik naar het werk ga

.
De Volvo waarschuwt gewoon hoor, dikke goeie prima
Mooi km teller maar die kan dus ook binnenkort maar aanwijzen tot 180km
Nouh deze niet, die loopt gewoon 240 als ik daar om vraag en een beetje aandring.
Maar mocht er nog een nieuwe D5 van de band komen dan zal die wel begrenst zijn.
De XC70 2.4D4 AWD Polestar van DB200
Geplaatst: 14.03.2020 - 21:43
door DB200
Afgelopen week heb ik de DAB+ erin gekregen, dit keer met de juiste hardware. Daarvoor moest de wagen nog een dag naar Broekhuis in Emmen. Ik ben heel tevreden over de DAB+ en heb er geen spijt van dat ik gebruik heb gemaakt van de Volvo aanbieding. Op mijn woon-werktraject kan ik BNR nu tenminste wel goed beluisteren, via FM was de ontvangst vaak slecht. Ook zijn er meer radiozenders met DAB+ t.o.v. FM en ik vind het geluid over het algemeen helderder klinken.
De verstuivers zijn voor de 2e maal softwarematig gecheckt. Geen storingen, alles in orde. De trillingen bij koude start gedurende 2 - 5 seconden is volgens de werkplaatsverantwoordelijke een producteigenschap. Vanochtend was het 3 graden C. dus een goed moment om eens weer een koude start te proberen. Geen trillingen. Het was vannacht droog en de wagen staat onder de carport. Als de XC70 buiten staat, staat-ie met de kop in de wind geparkeerd. Het is natuurlijk erg nat geweest en heeft gestormd. Mogelijk dat koude, natte lucht de start beïnvloedt? Anders kan ik het niet verklaren.
De XC70 2.4D4 AWD Polestar van DB200
Geplaatst: 13.04.2020 - 15:02
door DB200
Korte update. Afgelopen week had ik een bijzonder brandstofverbruik maar ook een meet&greet met een oud-collega en dat leverde een leuke foto op.
De Bardahl Common Rail Diesel Injector Cleaner gebruik ik nu ook, volgens voorschrift heb ik die deze week toegepast. Het roetfilter ging wel 200km eerder regenereren dan normaal, dus mogelijk dat er wat interne vervuiling is los gekomen. Verder merk ik geen verschil dus ik ga er van uit dat het in mijn geval vooral preventief zal werken.
De XC70 2.4D4 AWD Polestar van DB200
Geplaatst: 13.04.2020 - 15:34
door Bover
alle zusjes of broertjes bij elkaar op de foto. Leuk dat toevallig oud collegae Volvo rijden.
Die Bardahl heb ik nooit gemerkt, wel dat Kuba van Volvoservice zei dat ik lang met m'n injectoren deed..
Dus het zal wel verschil uitmaken zonder wetenschappelijke basis voor die conclusie maar proefondervindelijk naar ervaring monteur gaat de injector langer mee.
DB moet er niet met DAB+ een aparte geschikte digitale antenne zijn gemonteerd?
De XC70 2.4D4 AWD Polestar van DB200
Geplaatst: 23.04.2020 - 22:26
door DB200
Ik heb het verlengingsvoorstel van Volvo Car Insurance in de bus gekregen. Ik vind het reuze meevallen gezien de voorwaarden in relatie tot de premie. Volgens mij vinden ze dit zelf ook getuige het volgend stukje tekst uit de brief

:
"Ondanks de gevolgen van de toegenomen schadelast [......], hebben wij voor uw Volvo de premieverhoging weten te beperken [....] tot slechts 1,5% voor het jaar 2020. Voor alle andere merken die wij ook verzekeren bij Volvo Car Insurance bemerken wij dat er meer schades worden gereden én dat er zich meer diefstal/inbraak of brand schades voordoen t.o.v. Volvo. Dit heeft tot gevolg dat voor alle andere merken de premieverhoging [...] 4,5% zal worden per 2020."