V60 Plug-in Hybrid: drie auto's in één

Het board om te praten over zaken die exclusief voor de Plug In Hybrid Volvo's van toepassing zijn
Walter
Geartronic member
Contacteer:

Cosmic White werd heel weinig verkocht
Afbeelding
Mijn blog
ex-850club & ex-V3C lid Volvo S80 3.2 AWD '07/Volvo V70 2.4 AT MY02/Volvo 854 2.0 '95/Volvo 343DL '78/Volvo 360GLS B19A '83.
VCN-lid Nu: Volvo XC60 B5 Inscription Maple Brown Full option + Buick Special Trunkback Sedan 1937

Als het kind in je verdwenen is, ben je pas echt oud!
Thom
5th Gear member

Die verwarmbare voorruit zullen weinigen missen met de parkeerverwarming.

Maar het blijft toch vreemd dat zowel die optie als de schakelpaddles niet mogelijk zijn. Ik kan niet direct een technische aanleiding bedenken.
NielsPHEV
7th Gear member

ik wel je wilt de bak niet gebruiken om af te remmen
Thom
5th Gear member

Want?
NielsPHEV
7th Gear member

dan gooi je de energie weg aan hoofdzakelijk wrijvingsverliezen terwijl je deze liever gebruikt om terug te stoppen in de accu's (wat overigens maar tot een beperkte rem vertraging werkt)
Superfunky
5th Gear member

Thom schreef:Die verwarmbare voorruit zullen weinigen missen met de parkeerverwarming.

Maar het blijft toch vreemd dat zowel die optie als de schakelpaddles niet mogelijk zijn. Ik kan niet direct een technische aanleiding bedenken.
Volvo heeft de lumineuze gedachtengang dat berijders liever niet afremmen op de motor omdat je bij zachtjes remmen met het pedaal een ietpietje stroom opwekt via de elektromotor.
Vervolgens kun je wel gewoon manueel schakelen via de pook, dus zit je straks de hele tijd met je rechterhand de pook te bedienen als je de voorkeur geeft aan afremmen op de motor, maar daarom had Volvo nou net de SAFETY feature paddels geïntroduceerd onder het mom: "dan hoeft u niet meer uw hand van het stuur te halen". Alleen voor PiH rijders geldt dat die al zo voorzichtig zijn, die hoeven dat niet.
Nee, heel logisch allemaal. Rare jongens die Zweden!
Superfunky
5th Gear member

NielsV70 schreef:dan gooi je de energie weg aan hoofdzakelijk wrijvingsverliezen terwijl je deze liever gebruikt om terug te stoppen in de accu's (wat overigens maar tot een beperkte rem vertraging werkt)
Laat ik eens een gokje doen, energie voor 3 km rijden per 1.000 gereden km? Als je het al haalt.
Walter
Geartronic member
Contacteer:

Afbeelding
Afbeelding
Mijn blog
ex-850club & ex-V3C lid Volvo S80 3.2 AWD '07/Volvo V70 2.4 AT MY02/Volvo 854 2.0 '95/Volvo 343DL '78/Volvo 360GLS B19A '83.
VCN-lid Nu: Volvo XC60 B5 Inscription Maple Brown Full option + Buick Special Trunkback Sedan 1937

Als het kind in je verdwenen is, ben je pas echt oud!
Superfunky
5th Gear member

+1
NielsPHEV
7th Gear member

Naast de besparing die jullie kennelijk minder relevant vinden schakelt de auto zeer frequent tussen diesel en electro in de hybride stand. Dit combineert ook lastig met een bestuurder die zelf aan het schakelen is. Zelf ben ik ik een verstokte handbak liefhebber (die is mijn eerste automaat) en ik het geen drang zelf de pook te bedienen. Door de combinatie met de electro motor pakt de bak erg mooi op en in de power stand trek ie langer door in de versnellingen en reageerd de hele auto nog vinniger.

Thom / Superfunky hebben jullie al eens een dagje in de auto gereden ? ben echt benieuwd of je er dan nog hetzelfde overdenkt.
Superfunky
5th Gear member

NielsV70 schreef:Naast de besparing die jullie kennelijk minder relevant vinden schakelt de auto zeer frequent tussen diesel en electro in de hybride stand. Dit combineert ook lastig met een bestuurder die zelf aan het schakelen is. Zelf ben ik ik een verstokte handbak liefhebber (die is mijn eerste automaat) en ik het geen drang zelf de pook te bedienen. Door de combinatie met de electro motor pakt de bak erg mooi op en in de power stand trek ie langer door in de versnellingen en reageerd de hele auto nog vinniger.

Thom / Superfunky hebben jullie al eens een dagje in de auto gereden ? ben echt benieuwd of je er dan nog hetzelfde overdenkt.
Dat klopt en de handmatige stand van de bak werkt dus ook alleen als de dieselmotor loopt. Zolang je dus in hybrid of pure rijdt gebruik je het afremmen op de motor dus zeer weinig of niet en ga ik met je mee: overbodig.
Echter, zodra de duracel leeg is wordt het een ander verhaal en rijdt de PiH gewoon als een normale auto en zo ook in de power-modus. Dan rijd ik dus liever zoals ik gewend ben en dat is met afremmen op de motor dmv paddles.
Thom heeft gelijk dat er geen enkele technische belemmering is om de paddles aan te brengen aangezien de bak gewoon handmatig bediend kan worden, het is dus gewoon een kwestie van de 2e bedieningsmogelijkheid vrijgeven, wat is daar nou zo'n probleem aan? Het is toch een optie, vind je het niet nodig, dan neem je het lekker niet.
Oh ja, antwoord is dus: ja en vandaar m'n mening over dit gemis.
Thom
5th Gear member

Tsja, dan zal de gedachtegang zijn dat men vermoed dat met paddles er vaker op de motor zal worden afgeremd, hetgeen het eco-karakter/imago van de PIH aantast (hoe weinig ook, die remenergie, alle beetjes helpen!).
jfk
1st Gear member

vreemd dat winterline goedkoper is dan alleen al de verwarmbare achterbank.... niet te spreken van het stuur wat je er dan nog bij krijgt.
weet iemand of er een abonnement nodig is voor census? Of kan dat via je telefoon?
Samura
1st Gear member

Kan beide.
Ben
Executive Member
Contacteer:

jfk schreef:weet iemand of er een abonnement nodig is voor census? Of kan dat via je telefoon?
Uit de brochure:
Toegang tot internet loopt via uw 3G/4G-dongel
Volvohistorie: 244-245-440-850-V70-V70-S60-XC70-XC70-245-S70-V70
jfk
1st Gear member

dongel? dat is dus een los abonnement
Zoefje
2nd Gear member

Volgens mij had ik begrepen dat het kan met zowel een dongel als met telefoon
Volvo V60 Plug-in Hybrid
Volvo V70 LE T4 PowerShift MY2012
Volvo V70 LE 2.4D GT Ice White (MY2010)
Porsche 993 Targa (1996)
NielsPHEV
7th Gear member

nou mannen net even geprobeerd als je de bak in handmatig zet schakeld de motor niet meer uit op momenten dat ie dat in de volledig automaat stand wel doet, zet je hem dan van hand in automaat valt ie prompt uit en van automaat naar hand start ie meteen.

Dit ook met platte batterijen, ze zijn namelijk nooit echt helemaal plat en laden ook op terwijl je om de snelweg toert. Ben vanuit Torslanda naar NL gereden zonder e lading en de motor schakelde bij langzaam rijdend verkeer ook gewoon uit de de A12.
IV39
4th Gear member

NielsV70 schreef:nou mannen net even geprobeerd als je de bak in handmatig zet schakeld de motor niet meer uit op momenten dat ie dat in de volledig automaat stand wel doet, zet je hem dan van hand in automaat valt ie prompt uit en van automaat naar hand start ie meteen.

Dit ook met platte batterijen, ze zijn namelijk nooit echt helemaal plat en laden ook op terwijl je om de snelweg toert. Ben vanuit Torslanda naar NL gereden zonder e lading en de motor schakelde bij langzaam rijdend verkeer ook gewoon uit de de A12.
Daar was ik al bang voor. Dan kunnen de paddles alleen werken als de diesel draait. Tja, dan voegt het minder toe vind ik. Was wel leuk geweest, maar kan er mee leven.
Volvo V70R AWD Rica 1998
Audi A4 2.0 TDI S-Edition Abt 2010
Volvo V60 D6 Pih
NielsPHEV
7th Gear member

opzich logisch de emotor doet niets met de versn. bak en zal gewoon electronisch in toeren worden geregeld. Bij alleen e motor zal de versn bak vrijlopen en dat gaat niet als je hem op de hand hebt staan.

Ik snap het gemis van de paddles niet bij een handbak van een bovengemiddeld vlotte wagens als een S60 Polestar, M5 F10 zul je ook je handjes van het stuur moeten halen om de volgende versn. in te leggen dus waarom niet je handen van het stuur bij een automaat. Belangrijker nog ga rijden en kom er achter dat je met de PIH niet handmatig hoeft te schakelen voor de performance en het concept van de auto ook aantast. Echt de PIH lijkt niet op de normale geartoprnics waar ik ook nooit een grote fan van was
Plaats reactie

Terug naar “Plug In Hybrid Volvo's”