hoe wordt door de verschillende rijders het geluid ervaren als je puur elektrisch rijdt? Er schijnt wetgeving aan te komen dat EV's te stil zijn en dus zou je een gegenereerd geluid voort moeten brengen. Nu is dat bij een PIH wat lastig, want geluid zal dan uit-aan-uit-aan gaan als de diesel erbij komt.
Vragen:
- is het nodig?
- zo ja, verhoogd het de veiligheid? Heb je al geschrokken fietsers gezien?
- zo ja, welk geluid zou dan dan moeten zijn?
Het wat zitten googlen (zie bv soundracer.se etc) maar de mooiste vind ik het geluid van een tiger tank.....
V60 Plug-in Hybrid: drie auto's in één
- Superfunky
- 5th Gear member
Ja, dat wist ik al, dus zei ik: in pure en hybrid zal je gewoon automaat rijden en bij lege duracel en power zet je 'm in manueel (althans ik wel) want dan rijdt tie toch gewoon als een diesel. Dan blijft het m.i. toch raar, dat je dan wel kan schakelen met de pook en niet aan 't stuur? Had dan het manueel schakelen helemaal onklaar gemaakt. Nu zegt Volvo: ik introduceer paddles, want dat is veiliger wanneer je manueel wilt schakelen, maar als je manueel wilt schakelen op een PiH, dan mag dat opeens "onveilig" gebeuren. Da's op z'n minst inconsequent.NielsV70 schreef:nou mannen net even geprobeerd als je de bak in handmatig zet schakeld de motor niet meer uit op momenten dat ie dat in de volledig automaat stand wel doet, zet je hem dan van hand in automaat valt ie prompt uit en van automaat naar hand start ie meteen.
Bij Audi kun je in VAG gewoon inschakelen dat je een stuur met paddles hebt, ik mag toch aannemen dat in de Volvo-VAG (hoe heet dat eigenlijk bij Volvo??) dat ook zal kunnen? Dan laat ik er zelf wel een stuur met paddles inzetten. En anders kan ik lekker net alsof flipperen, ook leuk hihi LOL!!!!
Foto's zeker???

- Walter
- Geartronic member
- Contacteer:
Wat is VAG bij Audi? Je bedoelt de holding? Dat is bij Volvo iets anders, eigenaar is een Chinese holding waar ook Geely onder valt maar in de praktijk is Volvo lekker zichzelf.
Inconsequent of niet, Volvo levert de paddles niet. Daar kunnen we uren over lullen maar het is echt niet dat men in Zweden zegt 'goh, die Nederlanders op dat forum hebben een punt dus laten we maar paddles gaan leveren'. Net als wat in Den Haag gebeurd, heeft ook geen zin om je druk om te maken want je kunt er toch weinig aan doen behalve accepteren. Hoort bij het leven, dingen accepteren
Ik heb ooit met een volledig electrische C30 over de Markt in Gouda gereden en daar viel het me op dat men inderdaad de auto niet aan hoorde komen. Maar dat vind ik ook met de Ampera, die generator hoor je ook amper buiten (binnen schijnt 'ie een heel irritante monotone brom op te leveren). Als de Hybriud wegrijdt, hoor je ook alleen maar een soort zoem. Maar ik moet ook wel zeggen dat veel weggebruikers ronddolen als knetterstonede zombies met de iPod op 154dB en zodoende geen idee hebben wat er om hun heen gebeurd. Soort Russische automobilisten maar dan op de fiets of scooter. Als zij volgens de regeltjes op hun plek blijven en de wakker worden vóór ze de deur uit gaan, dan denk ik dat je 90% van het signaleringsprobleem getackeld hebt
Inconsequent of niet, Volvo levert de paddles niet. Daar kunnen we uren over lullen maar het is echt niet dat men in Zweden zegt 'goh, die Nederlanders op dat forum hebben een punt dus laten we maar paddles gaan leveren'. Net als wat in Den Haag gebeurd, heeft ook geen zin om je druk om te maken want je kunt er toch weinig aan doen behalve accepteren. Hoort bij het leven, dingen accepteren

Ik heb ooit met een volledig electrische C30 over de Markt in Gouda gereden en daar viel het me op dat men inderdaad de auto niet aan hoorde komen. Maar dat vind ik ook met de Ampera, die generator hoor je ook amper buiten (binnen schijnt 'ie een heel irritante monotone brom op te leveren). Als de Hybriud wegrijdt, hoor je ook alleen maar een soort zoem. Maar ik moet ook wel zeggen dat veel weggebruikers ronddolen als knetterstonede zombies met de iPod op 154dB en zodoende geen idee hebben wat er om hun heen gebeurd. Soort Russische automobilisten maar dan op de fiets of scooter. Als zij volgens de regeltjes op hun plek blijven en de wakker worden vóór ze de deur uit gaan, dan denk ik dat je 90% van het signaleringsprobleem getackeld hebt
Mijn blog
ex-850club & ex-V3C lid Volvo S80 3.2 AWD '07/Volvo V70 2.4 AT MY02/Volvo 854 2.0 '95/Volvo 343DL '78/Volvo 360GLS B19A '83.
VCN-lid Nu: Volvo XC60 B5 Inscription Maple Brown Full option + Buick Special Trunkback Sedan 1937
Als het kind in je verdwenen is, ben je pas echt oud!
- NielsPHEV
- 7th Gear member
Jeremy Clarkson stelde ooit dat het enige goed van een Prius het feit is dat je heel erg goed voetgangers plat kan rijden. Dat heeft voordeel is er bij mijn PIH niet met city en pedestrian safety...
Als je in een knappe benzine auto rijdt is het motor geluid ook zeer beperkt. Daarmee zul je op de markt in Gouda ook op moeten passen. Er was overigens een periode dat je sowieso erg op moest passen in het centrum van Gouda en dat het een voordeel was wanneer men je niet zou kunnen horen...
Echt de ipods bij fietsers en voetgangers zijn een groter probleem.
Als je in een knappe benzine auto rijdt is het motor geluid ook zeer beperkt. Daarmee zul je op de markt in Gouda ook op moeten passen. Er was overigens een periode dat je sowieso erg op moest passen in het centrum van Gouda en dat het een voordeel was wanneer men je niet zou kunnen horen...
Echt de ipods bij fietsers en voetgangers zijn een groter probleem.
- Arnold
- 5th Gear member
- Contacteer:
Grote misser van Volvo om geen paddles op de PIH te leveren. Je kunt wel sportpedalen aanvinken.......
2023: XC60 T8-AWD-Recharge / 2020: XC60 T8 / 2019: V90 Cross Country D5 / 2018-8: Tesla Model S 100D
2013-2018: V60 D6 PIH / 2013: XC90 D5 AWD / 2009-2013: V70 D5 / 2001-2009: meerdere V70's.
2013-2018: V60 D6 PIH / 2013: XC90 D5 AWD / 2009-2013: V70 D5 / 2001-2009: meerdere V70's.
- Walter
- Geartronic member
- Contacteer:
Het is sowieso op de Markt van Gouda oppassen... op de politie want je mag daar helemaal niet rijden. Tenzij je een evenement hebt (zoals met de Duracell C30) of als je gaat trouwen. Maar inderdaad, als ik met mijn V70 AT rustig rijdt, hoort men mij ook amper aan komen.
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Mijn blog
ex-850club & ex-V3C lid Volvo S80 3.2 AWD '07/Volvo V70 2.4 AT MY02/Volvo 854 2.0 '95/Volvo 343DL '78/Volvo 360GLS B19A '83.
VCN-lid Nu: Volvo XC60 B5 Inscription Maple Brown Full option + Buick Special Trunkback Sedan 1937
- Superfunky
- 5th Gear member
Met VAG bedoel ik de software van de auto's. Bij Audi heb je hele groepen gebruikers die daar heel goed mee kunnen spelen. Verborgen functies aan/uit zetten etc.Walter schreef:Wat is VAG bij Audi? Je bedoelt de holding? Dat is bij Volvo iets anders, eigenaar is een Chinese holding waar ook Geely onder valt maar in de praktijk is Volvo lekker zichzelf.
Ik vroeg me dus af wat de naam is van het systeem dat een Volvo aanstuurt, niet wat de holding is.
-
- 2nd Gear member
Ah de VCDS/VAGCOM. Zo heb ik ooit gratis coming en leaving home op mijn Leon gekregen ipv een optie aanvinken en aftikken. Ook op de Scirocco kreeg ik zo uitslaande meters bij contact aan....waar je een kind al niet blij mee kan maken. Beide nu standaard op de Insignia 

2006: Seat Leon TDI Sport-up (oa. bodykit)
2010: VW Scirocco TSI R-line
2011: Opel Insignia Cosmo plus (oa. 20";)
2013: Volvo V60 D6
-
- 2nd Gear member
Zo te zien OBD II....zie Techniek overige
- Walter
- Geartronic member
- Contacteer:
VIDA is het systeem bij de dealer, OBDII is de koppeling tussen auto en VIDA. Maar hoe het aan boord heet, heb ik echt geen idee van
Mijn blog
-
- 4th Gear member
De VAGCOM werkt ook via OBDII.
Ik heb zelf een kabel en software waarmee ik aanpassingen in de auto kan maken.
Je kunt er grappige dingen mee aanzetten, tellersweep, sfeerverlichting, aanpassen dagrijverlichting etc.
Daarnaast kun je alles aanpassen wat je wilt, maar je moet wel weten wat je doet.
Ik heb zelf een kabel en software waarmee ik aanpassingen in de auto kan maken.
Je kunt er grappige dingen mee aanzetten, tellersweep, sfeerverlichting, aanpassen dagrijverlichting etc.
Daarnaast kun je alles aanpassen wat je wilt, maar je moet wel weten wat je doet.
Volvo V70R AWD Rica 1998
Audi A4 2.0 TDI S-Edition Abt 2010
Volvo V60 D6 Pih
Volvo V60 D6 Pih
-
- 2nd Gear member
Nu heb je het over de VAGCOM van de Audi? Zitten dit soort features ook verborgen in een Volvo?IV39 schreef: Je kunt er grappige dingen mee aanzetten, tellersweep, sfeerverlichting, aanpassen dagrijverlichting etc.
- Superfunky
- 5th Gear member
Top, dat wilde ik weten. ThxWalter schreef:VIDA is het systeem bij de dealer, OBDII is de koppeling tussen auto en VIDA. Maar hoe het aan boord heet, heb ik echt geen idee van
- Walter
- Geartronic member
- Contacteer:
die sfeerverlichting is nu een optie. En verder kunnen er heel wat aanpassingen gedaan worden via de autoinstellingen aan boord of via de dealer
Mijn blog
-
- 4th Gear member
Ja, ik had het over de VAGCOM van de Audi.YoVol schreef:Nu heb je het over de VAGCOM van de Audi? Zitten dit soort features ook verborgen in een Volvo?IV39 schreef: Je kunt er grappige dingen mee aanzetten, tellersweep, sfeerverlichting, aanpassen dagrijverlichting etc.
Van Volvo heb ik geen verstand, dus ik weet niet wat er daar allemaal mogelijk is en of de juiste informatie voorhanden is/kan komen. Uiteraard betreft het alleen software matige wijzigingen waarbij de benodigde hardware wel in de auto aanwezig moet zijn. Bij Audi zag je dat de hardware er wel al inzat maar dat de optie niet was omdat het niet in je pakket zat.
@Walter, het gaat hier om de zaken die je niet via het normale zichtbare systeem van de auto aan kunt zetten. De dealer kan ongetwijfeld meer zaken regelen op de achtergrond. Maar dat weet jij beter dan ik, denk ik.

Volvo V70R AWD Rica 1998
Volvo V60 D6 Pih
Volvo V60 D6 Pih
- Superfunky
- 5th Gear member
Mannen (tenminste, volgens mij heb ik nog geen vrouwen voorbij zien komengvs schreef:Onderstaand de huidige garantievoorwaarden voor de v60 PIH accu...
(http://www.volvocars.com/nl/Documents/L ... -13W20.pdf)
"Accu's vertonen natuurlijke slijtage onder invloed van de leeftijd en het gebruik. Wanneer de accucapaciteit binnen de onder vermelde garantieperiode daalt tot onder 65 % van de originele capaciteit (zie specificatie) binnen 5 jaar of 100.000 km (wat het eerst bereikt wordt) en onder 55 % tussen 5-8 jaar of 100.000-160.000 km (wat her eerst bereikt wordt), vervangt de Volvo-dealer de accu zonder verdere kosten voor de klant."
Krijgt MY14 standaard dezelfde garantie? en wat zijn de voorwaarden van de optionele extra garantie?

Het lijk inderdaad wat vreemd dat er nu voor €395 60.000 km garantie bijgekocht kan worden, terwijl dat eigenlijk de standaardgarantie is. Gaat het misschien om het ophogen van het minimum % van 55 naar 65%?
Trouwens wel dramatisch als die duracel al zo snel achteruit gaat. Als je er over na gaat denken moet je het hele milieu verhaal maar uit je hoofd zetten, dat gaat echt nergens over. Gelukkig rijdt 'tie geweldig!
Anyway, back on-topic: iemand info hierover?