Pagina 12 van 30

Geplaatst: 04.12.2008 - 22:28
door den toerist
Ford Puts 6 Billion Dollar PriceTag on Volvo
Ford has put Volvo on the auction block, but buyers are scarce
by Alex Ricciuti
December 4, 2008 9:23 PM
Filed Under: American, Corporate/Financial, Ford, Industry, Volvo

Ford is looking to unload Volvo and has put a 6 billion US dollar price tag on the Swedish automaker. Ford is using JPMorgan Chase & Co. as an adviser on a possible sale.

The Big 3 Detroit automakers are making a bid to the US government for a 34 billion dollar bailout and each automaker is taking steps to demonstrate they are serious about restructuring their companies and cutting their losses. Volvo has not been a profitable part of Ford's business and lost over 450 million dollars in the third quarter of this year. Ford is asking for a 9 billion line of credit as its part of the bailout package.

Ford bought Volvo for 6.4 billion US in 1999 but may not get the 6 billion it is asking for it today. These are tough times in the automotive world and it may be difficult to find a buyer. Earlier this year Ford had discussions with Renault on a possible sale of Volvo to the French car maker, but ultimately Renault wasn't interested. Other European car makers such as VW already have their own partnerships with premium or luxury brands and therefore would have little interest in buying Volvo.

Asian automakers are another avenue for Ford - companies such as SAIC Motor Corp., China's largest car maker, or Hyundai of Korea. Another possibility is purchase by an equity group interested in buying a name-brand company on the cheap.

The Swedish government is also considering providing aid to its two domestic brands, Saab and Volvo, both in trouble because of their parent companies, GM and Ford, respectively. The government may consider putting together a deal for the Wallenberg family, who control Sweden's Investor AB, to make a bid for either car maker. It is unlikely the government of Sweden is interested in directly buying either Volvo or Saab.

Geplaatst: 05.12.2008 - 09:51
door Polarbaer
BarnOwl schreef:
Rene68 schreef: Ongelooflijk dat de Zweedse overheid hier niet instapt. ...
Dat gaan ze dus wel doen, zie het tweede artikel in Menjo's post:

"Sweden to come to rescue of struggling carmakers Saab and Volvo"
Het is natuurlijk op dit moment één groot strategisch spel. Niemand wil het achterste van z'n tong laten zien. Duidelijk is dat Zweden Volvo en Saab niet wil laten vallen, maar ook weinig voor een overname voelt. Begrijpelijk, want daar ben je als staat niet voor.
Toch vind ik het wel opmerkelijk dat ze er tamelijk dicht bovenop zitten. Ze lijken me in ieder geval meer betrokken dan de Britse overheid in het geval van Rover. Het zou mij benieuwen wat er gebeurt als er uiteindelijk geen serieus bod komt.
Meest waarschijnlijke scenario tot nu toe is inderdaad een groep investeerders in combinatie met de Zweedse overheid. Dat hoeft geen slecht scenario te zijn. Het trekt mij meer dan de Chinezen... :oops:

Geplaatst: 05.12.2008 - 13:23
door Cavallino
Vooralsnog lijkt Tata goed met Jaguar om te gaan, en is het investeerdersconsortium achter Aston Martin ook bereidwillig om geld in dat merk te pompen.

Vooralsnog maakt het mij niet veel uit wie de eigenaar wordt, zolang dit er een is met respect voor de merkwaarden van Volvo en de bereidheid om te investeren in (vooral) nieuwe motoren. Het moet geen Chinees product met Volvo-grille worden. Waarom geen doorontwikkeling van de 2-liter vijfcilinder met turbo ipv de 2.4? Of een 1.6 turbo?

BMW lijkt mij een mooie kandidaat...

Geplaatst: 05.12.2008 - 16:19
door menjo
Vandaag in Autobild: BMW wil aan aandeel in Daimler kopen, groot genoeg om stemrecht in de toezichtsraad te krijgen en dan samen met Daimler Opel opkopen. Wel een beetje speculatie.

Geplaatst: 05.12.2008 - 16:23
door BlackSapphire
Toch wel interessant, al die speculaties en verschuivingen in de automarkt. Met de malaise is niets meer zeker, ook niet het voortbestaan van enig bedrijf.

Geplaatst: 06.12.2008 - 10:19
door TaxiGilbert
Mijn gok, Volvo AB ( oa Trucks ) en Zweedse overheid komen met geld over de brug...




Mods edit
dubbel bericht verwijderd

Geplaatst: 06.12.2008 - 11:11
door Paul
Dit bericht hebben we toch al gehad? Zie Volvo nieuws

Geplaatst: 06.12.2008 - 12:24
door TaxiGilbert
Paul schreef:Dit bericht hebben we toch al gehad? Zie Volvo nieuws
Wou gewoon nog es verduidelijken waarom Volvo precies in Gent zit, zie enkele pagina's terug. En als Volvo AB meedoet, zullen die hier wel blijven :)

Geplaatst: 06.12.2008 - 13:19
door bart simpson
Ik denk niet dat je de Zweedse bevolking enthousiast gaat krijgen om financieel bij te gaan dragen in de Belgische werkgelegenheid

Geplaatst: 06.12.2008 - 13:31
door TaxiGilbert
bart simpson schreef:Ik denk niet dat je de Zweedse bevolking enthousiast gaat krijgen om financieel bij te gaan dragen in de Belgische werkgelegenheid
De Zweedse bevolking heeft hier niks mee te maken denk ik. Het is een globaal probleem. Volvo AB en de Zweedse overheid willen ALLE Volvo Cars fabrieken verzekeren van een goede toekomst...ook deze in Rusland enz...En trouwens, de Belgische staat heeft al serieus wat centen in Volvo gestoken...

Geplaatst: 06.12.2008 - 13:32
door Ben
Voor zover ik weet staat er geen Volvo fabriek in Rusland. Wel eentje in China waar de S40 en binnenkort de S80 voor de Chinese markt geproduceerd worden.

Geplaatst: 06.12.2008 - 13:56
door TaxiGilbert
Ben schreef:Voor zover ik weet staat er geen Volvo fabriek in Rusland. Wel eentje in China waar de S40 en binnenkort de S80 voor de Chinese markt geproduceerd worden.
Idd mijn fout, fabriek in Kaluga is trucks....

Geplaatst: 06.12.2008 - 15:44
door bart simpson
TaxiGilbert schreef:
bart simpson schreef:Ik denk niet dat je de Zweedse bevolking enthousiast gaat krijgen om financieel bij te gaan dragen in de Belgische werkgelegenheid
De Zweedse bevolking heeft hier niks mee te maken denk ik. Het is een globaal probleem. Volvo AB en de Zweedse overheid willen ALLE Volvo Cars fabrieken verzekeren van een goede toekomst...ook deze in Rusland enz...En trouwens, de Belgische staat heeft al serieus wat centen in Volvo gestoken...
Als een Zweedse overheid ergens geld in stopt zijn dat imho altijd gelden opgebracht door de Zweedse belastingbetalende bevolking, die zal het worst zijn hoe de zaken er globaal voor staan.
Willen China of België Volvo arbeidsplaatsen ter plaatse veiligstellen zullen deze daarvoor zelf in de knip moeten.

Geplaatst: 06.12.2008 - 17:16
door vcadspro
het einde? :(

http://www.nu.nl/news/1873110/32/%27All ... is%27.html

TURIJN - Kleinere autofabrikanten zullen de huidige crisis in de autosector niet overleven. Over twee jaar zijn er wereldwijd slechts zes grote producenten over.

Dat zegt Fiat-topman Sergio Marchionne in een interview met het blad Automotive News Europe dat zaterdag is verschenen. Daarnaast zouden er kleine fabrieken kunnen blijven die geen massaproductie leveren.

Volgens Marchionne zullen alleen fabrikanten die meer dan 5,5 miljoen auto's per jaar maken de problemen het hoofd kunnen bieden. Op dit moment zijn dit Toyota, General Motors, Volkswagen, Ford Motor en Renault-Nissan.

De Italiaanse topman denkt dat er uiteindelijk een Amerikaanse groep, een grote Duitse fabrikant, een Frans-Japanse producent en een zuiver Japanse automaker overblijven. Verder komen er volgens Marchionne een grote Chinese speler bij en een pan-Europese producent.

Achteruitgang

De auto-industrie is wereldwijd getroffen door een grote achteruitgang in de vraag. De grote Amerikaanse fabrikanten staat het water aan de lippen en in Europa liggen de komende weken of maanden verscheidene fabrieken stil om de productie drastisch omlaag te krijgen.

"Alles wordt anders. De dingen kunnen niet doorgaan zoals in het verleden. Onafhankelijkheid is niet langer vol te houden", aldus Marchionne. Over de toekomst van zijn eigen Fiat liet de topman zich niet uit.

Wel zei hij dat hij momenteel "overal de rem op zet". Er komen voorlopig geen nieuwe modellen, behalve als ze al voor 80 of 90 procent in de steigers staan.

Geplaatst: 06.12.2008 - 17:40
door Volvoman
Wat heeft dit nu te maken met Volvo? Onafhankelijkheid al 10 jaar geleden verloren...

Geplaatst: 06.12.2008 - 20:16
door Ben
Er hang nu een echt prijskaartje aan:
Afbeelding

Geplaatst: 06.12.2008 - 20:34
door Obelix71
Klopt (Bron autoweek)

Pech voor de grote Amerikaanse automobielconcerns: de Senaat is niet onder de indruk van de gepresenteerde toekomstplannen en weigert onvoorwaardelijk financiële steun te geven. Vooral Chrysler en General Motors vestigen hun hoop nu op het Huis van Afgevaardigden.
De Amerikaanse Senaat weigert over de brug te komen met 34 miljard dollar om Ford, Chrysler en General Motors in de huidige vorm verder te laten gaan. Dat is het belangrijkste resultaat van een eerste hoorzitting, gisteren in Washington.
De Senaat staat welwillender tegenover steun als de fabrikanten kiezen voor een ‘gestructureerd bankroet’ in overleg met de schuldeisers, aandeelhouders en werknemers. Ook een fusie tussen bijvoorbeeld General Motors en Chrysler zou de congresleden welwillend stemmen. Beide concerns hebben aangegeven best te willen fuseren als dit hun bedrijven kan redden. Analisten twijfelen echter aan het nut van zo’n fusie, omdat beide concerns dan alsnog heel veel personeel moeten ontslaan en er dan nog altijd veel dealers moeten verdwijnen.
Vandaag kunnen de Grote Drie hun verhaal doen in het Huis van Afgevaardigden. Maandag wordt er dan daadwerkelijk een voorstel in stemming gebracht. Ford hoopt uiteindelijk de overheidssteun niet nodig te hebben, maar dan moet het concern wel Volvo verkopen. De vraagprijs is 6 miljard dollar.

Geplaatst: 06.12.2008 - 23:45
door RaoulC
Ben schreef:Voor zover ik weet staat er geen Volvo fabriek in Rusland. Wel eentje in China waar de S40 en binnenkort de S80 voor de Chinese markt geproduceerd worden.
Volvo heeft geen fabriek in China, ze kopen capaciteit in bij Changan Ford Mazda (CFMA), de joint-venture die er is opgezet. Dit is niet een Volvo eigen fabriek, ze hebben dit ook gedaan indertijd met de oude S/V40 in Zuid-Afrika, ook op een Ford-lijn.
Wat die 6 miljard dollar betreft, het is te hopen voor Ford dat ze dat krijgen, dan is hun verlies beperkt gebleven tot 1 miljard t.o.v. wat zij er voor betaald hebben. Zelfstandig zal Volvo het niet kunnen overleven, daar de ontwikkeling van nieuwe auto's te duur is en ze te weinig produceren om een goede break-even te halen. Overname door een non-automotive betekend dat ze veel geld moeten hebben voor de ontwikkeling van nieuwe modellen. Of een samenwerkingsverband met een ander automerk, maar dan zijn ze elkaars concurrent in een al overspannen markt.

Geplaatst: 07.12.2008 - 09:59
door Paul
worden in Zuid-Afrika oude S40/V40's gemaakt?

Geplaatst: 07.12.2008 - 16:33
door AndorabLe
Paul schreef:worden in Zuid-Afrika oude S40/V40's gemaakt?
Er worden in zuidelijk afrika wel meer automodellen verkocht die hier allang niet meer verkocht worden.