2.5T op LPG/LPI ervaringen

Plaats reactie
Gebruikersavatar
HSRN850
4th Gear member
Berichten: 542
Lid geworden op: 15.11.2006 - 16:35
Locatie: Eindhoven

Ik heb in dit topic e.a. wel eens vermeldt dat ik jullie op de hoogte zou houden over het gassysteem in onze V50.

Afgelopen weken had de auto wat meer moeite met starten. Hij startte altijd wel, maar het duurde een aantal seconden langer wanneer hij koud was. Wij dachten zelf dat het met de benzinedruk te maken had (uit zetten op gas en starten op benzine). Systeem zit er een jaar en ben er gister mee terug naar Mesman geweest. Ze hebben er een half uurtje aan gesleuteld, iets met de injectoren geloof ik. Probleem opgelost, onder garantie.
Dus ook de iets mindere ervaringen zal ik vermelden.

Met de 850 ben ik afgelopen week voor de 2e keer naar Italië gereden op gas, wederom pas de problem. We zitten op 301.500 :)
'92 850 GLT 2.5 20V, 291.500km
'96 850 2.5 10V Autom. G3 383.000km
'86 244 GL B230

Pa: '13 V60 PIH Pure Limited
Wim J
4th Gear member
Berichten: 723
Lid geworden op: 21.08.2007 - 15:44
Locatie: Gent - Drongen

Ondertussen nader ik de 50k op LPG. 50k, de limiet waarop ik mezelf heb voorgenomen de kleppen te laten stellen. Nu 45k, dagelijks gebruik, niet het minste probleem. Klepjes tikken nog mooi onder de motorkap.
Toyota Hilux DC Lounge 2016
XC70 D5 MY2008 Summum, Dynaudio Premium sound met subwoofer, +410309km
XC70 MY2004 2.5T, Vialle LPI, 221000km sold !
M@rcel
6th Gear member
Berichten: 4457
Lid geworden op: 19.03.2009 - 13:07

Ik ben zo enorm benieuwd! Mijn 2.5T heeft er langzamerhand zo'n 90.000km op LPG (+ Flashlube) opzitten zonder klepstellen.

Edit: Kleine toevoeging: De motor loopt als een trein!
Wim J
4th Gear member
Berichten: 723
Lid geworden op: 21.08.2007 - 15:44
Locatie: Gent - Drongen

M@rcel schreef:Ik ben zo enorm benieuwd! Mijn 2.5T heeft er langzamerhand zo'n 90.000km op LPG (+ Flashlube) opzitten zonder klepstellen.

Edit: Kleine toevoeging: De motor loopt als een trein!
Dat geeft me moed. Allen zal een 2.5T in een XC70 wel iets meer afzien dan in een S80, gezien de bouw, AWD, banden,...
Bovendien rijd ik steeds rond met een behoorlijke gewicht aan lading.
Toyota Hilux DC Lounge 2016
XC70 D5 MY2008 Summum, Dynaudio Premium sound met subwoofer, +410309km
XC70 MY2004 2.5T, Vialle LPI, 221000km sold !
XC70works
Starter
Berichten: 2
Lid geworden op: 21.09.2009 - 00:00

Wim J schreef:Heren,

Wie heeft er ervaring met een XC70/90 met 2.5T motor op LPG/LPI/aargdas?
Ik zoek specifiek naar ervaringen, er is op het forum genoeg te lezen over de voor en nadelen van LPG/LPI. Deze discussie wil ik niet opnieuw starten, ik volg ze wel in de bestaande draadjes.
Dus wie heeft er een XC met 2.5T motor op LPG/LPI lopen? Hoelang? welke problemen, welke voordelen,... Dus graag feiten, niet wat er zou kunnen gebeuren.

Is er iemand die deze al op aardgas lopen?

WJ
Goedenavond WJ,

Ik ben nieuw op dit forum dus nog een beetje onwennig, maar wellicht toch iets dat voor je interessant kan zijn. Bij mijn Volvo specialist Auto en Emotie in Utrecht sprak ik vorige week een klant met een V70 (dus niet XC70) uit 2004 die met een km-stand 174.000 km een Vialle LPi gasinstallatie (met Flashlube) heeft laten inbouwen. De teller staat nu inmiddels op 224000 en eea werkt probleemloos. Dit is zijn tweede auto (vorige was 850 op gas). Beide systemen zijn ingebouwd door Leon Mesman in Son. Omdat je overr het algemeen negatieve berichten hoort over het rijden op gas vond ik het des te leuker deze positieve geluiden te horen.

Mvg
Cor M
2nd Gear member
Berichten: 53
Lid geworden op: 16.08.2008 - 20:33

De V70 uit 2004 heeft dus nog maar 50.000 op LPG achter de rug. Een beetje weinig om te kunnen oordelen over de duurzaamheid. Gaat het trouwens bij de V70 wel om een 2.5T ( motortype B5254t2)?

Ik ben ontzettend benieuwd wat de resultaten zijn van de klepcontrole van Wim J bij zo'n 50.000km. Wim, houd ons vooral op de hoogte.

Mijn S80 heeft naar een complete koprevisie (geharde zetels en kleppen aan de uitlaatzijde gemonteerd) nu ruim 23.000 km gelopen. Revisie was nodig vanwege een gebroken klep. Mijn plan is om onder het motto "voorkomen is beter dan genezen" bij 35.000 km de klepspeling te laten controleren.
XC70 2.4T en 2.5T
Starter
Berichten: 3
Lid geworden op: 22.09.2009 - 13:55

Beste Spycather,
Vooral ook voor kenners Ludo, Wim en Rik,

Idem voor mij, ook pas XC70 2.5T van 2006 gekocht en ik wil op lpg zetten.
BIGAS bij vanmeenen.be (1900 euro bij PIERS of VAN MEENEN) of BRC bij bvb. VANCOILLIE (3182 euro all in) in St. Martens Latem of PRINS bij VANDECASTEELE in Kortrijk?
Ik geraak er niet uit.
Grote prijsverschillen.
Is BRC of PRINS echt 1/3 prijsverschil waard?

Met mijn oude XC70 2.4T (bj. 2002 en 230000km op VIALLE met Flashlube nieuw ingebouwd aan 0km door RUTTEN i.s.m. Volvo STERCKX) rij ik nog altijd zonder veel problemen m.u.v. 1x pomp vervangen aan 210000km en enkele keren kleppen bijgesteld).

Via enkele dealers gehoord: 2.5T is veel moeilijker op lpg te zetten dan 2.4T want nu alum. kleppen en veel meer risico op doorbranden.
TUNAP zou veel beter zijn dan FLASHLUBE maar wel om de 10000km opnieuw laten inspuiten in de tank door een dealer en telkens rond de 10 euro kostprijs (naast inbouwen aan rond de €200,00?).

Voilà, ik deed de moeite en hoop op veel wijsheid en ervaring van uwentwege!

DANK BIJ VOORBAAT!

NB: mijn eerste V70 XC (bj. 1998) liet ik op BIGAS zetten bij Vincent PIERS uit Oostende (toffe vriendelijke gast).

PS: VIALLE-dealer uit SPIERRE (Zuid-KORTRIJK) zei me zopas dat VIALLE de 2.5T (wel op 2.4T) niet ondersteund maar hij kon of wou geen bijhorende uitleg geven, vreemd!

Volvo4life!

Mvg,

Hans
XC70 2.4T en 2.5T
Starter
Berichten: 3
Lid geworden op: 22.09.2009 - 13:55

Ludo, Wim J,
Zie algemene post.
Graag eens jullie mening!
Dank bij voorbaat!
Mvg,
Hans
M@rcel
6th Gear member
Berichten: 4457
Lid geworden op: 19.03.2009 - 13:07

Cor M schreef:Mijn S80 heeft naar een complete koprevisie (geharde zetels en kleppen aan de uitlaatzijde gemonteerd) nu ruim 23.000 km gelopen. Revisie was nodig vanwege een gebroken klep. Mijn plan is om onder het motto "voorkomen is beter dan genezen" bij 35.000 km de klepspeling te laten controleren.
Wat was je kwijt voor de koprevisie? Ik vraag me namenlijk af het voorkomen wel echt beter is dan genezen. Ik hoor hier op het forum dat kleppen stellen zo'n 600 Euro kost. En dat dat elke 50.000km zou moeten gebeuren. Er vanuit gaande dat geharde kleppen/zittingen niet meer gesteld hoeven te worden zou de financiële balans misschien wel eens richting revisie door kunnen slaan.
Cor M
2nd Gear member
Berichten: 53
Lid geworden op: 16.08.2008 - 20:33

De koprevisie kostte mij € 2.700. Let wel dit was inclusief 10 nieuwe kleppen, een bepaalde slang die gescheurd bleek te zijn (en bij Volvo € 100 kostte), wat leidde tot olielekkage, een kleine beurt (bougies, filters, motorolie) en inclusief een nieuwe distributie- en multiriem. Er is mij verteld dat alleen de koppakking al zo'n € 400 kost. Deze schijnt voor de B2554T2-motor niet aftermarket geleverd te worden. De kapotte (olie)slang zou toch niet tot de kopschade geleid kunnen hebben vraag ik me af nu ik dit schrijf. Het motorcompartiment was namelijk behoorlijk met olie "versmeerd".

Waarom zouden geharde kleppen trouwens niet meer gecontroleerd hoeven te worden? Het bedrag van zo'n € 600 om klepspeling te controleren klopt volgens mij wel zo ongeveer. Volgens degene die de kopraparatie van mijn auto verzorgd heeft is het ongeveer een dag werk. Zelf zal ik iets voordeliger uit zijn omdat mijn monteur een uurtarief hanteert van € 25 (prijspijl 2008).

NB
Mijn auto, een S80 summum, graphite mobility line MY 2006, 2,5T automaat, heeft al 2x (ja, echt waar!) cilinderkopproblemen gehad. De laatste keer bij een km-stand van 179.000 en daarvoor bij een stand van 134.000. Ik ben de auto overigens met de 2e kopschade op de gok gekocht.
Gast

Koppakking € 400,- ??? Wie heeft je dat wijs gemaakt?
Ongeveer € 50, - ex de BTW.

Ik was toen ongeveer € 425,- incl. kwijt voor alle onderdelen.
Waaronder ook nieuwe keringen, distributieriem en vloeistoffen.
Koprevisie, nieuwe klep en 10 nieuwe geleiders + de rest kostte mij € 350,-

Zie hier mijn "klusje": http://www.volvo-forum.nl/viewtopic.php?t=7288

Wat ik niet begrijp is dat jouw monteur € 25,- kost, maar dat je toch € 2700,- kwijt was.
M@rcel
6th Gear member
Berichten: 4457
Lid geworden op: 19.03.2009 - 13:07

Ik heb vroegah (30 jaar terug) wel een aantal koppen (ook dohc) ge(de)monteerd en laten reviseren. Is dat nog steeds zelf te doen?
Wim J
4th Gear member
Berichten: 723
Lid geworden op: 21.08.2007 - 15:44
Locatie: Gent - Drongen

XC70 2.4T en 2.5T schreef:Beste Spycather,
Vooral ook voor kenners Ludo, Wim en Rik,

Idem voor mij, ook pas XC70 2.5T van 2006 gekocht en ik wil op lpg zetten.
BIGAS bij vanmeenen.be (1900 euro bij PIERS of VAN MEENEN) of BRC bij bvb. VANCOILLIE (3182 euro all in) in St. Martens Latem of PRINS bij VANDECASTEELE in Kortrijk?
Ik geraak er niet uit.
Grote prijsverschillen.
Is BRC of PRINS echt 1/3 prijsverschil waard?

Met mijn oude XC70 2.4T (bj. 2002 en 230000km op VIALLE met Flashlube nieuw ingebouwd aan 0km door RUTTEN i.s.m. Volvo STERCKX) rij ik nog altijd zonder veel problemen m.u.v. 1x pomp vervangen aan 210000km en enkele keren kleppen bijgesteld).

Via enkele dealers gehoord: 2.5T is veel moeilijker op lpg te zetten dan 2.4T want nu alum. kleppen en veel meer risico op doorbranden.
TUNAP zou veel beter zijn dan FLASHLUBE maar wel om de 10000km opnieuw laten inspuiten in de tank door een dealer en telkens rond de 10 euro kostprijs (naast inbouwen aan rond de €200,00?).

Voilà, ik deed de moeite en hoop op veel wijsheid en ervaring van uwentwege!

DANK BIJ VOORBAAT!

NB: mijn eerste V70 XC (bj. 1998) liet ik op BIGAS zetten bij Vincent PIERS uit Oostende (toffe vriendelijke gast).

PS: VIALLE-dealer uit SPIERRE (Zuid-KORTRIJK) zei me zopas dat VIALLE de 2.5T (wel op 2.4T) niet ondersteund maar hij kon of wou geen bijhorende uitleg geven, vreemd!

Volvo4life!

Mvg,

Hans
Mijn 2.5T loopt bijna 50k perfect op lpg Vialle
Toyota Hilux DC Lounge 2016
XC70 D5 MY2008 Summum, Dynaudio Premium sound met subwoofer, +410309km
XC70 MY2004 2.5T, Vialle LPI, 221000km sold !
Gast

M@rcel schreef:Ik heb vroegah (30 jaar terug) wel een aantal koppen (ook dohc) ge(de)monteerd en laten reviseren. Is dat nog steeds zelf te doen?
Als je net zo goed kan sleutelen als je met software om gaat is het voor jou zeker geen probleem. :wink:
Mocht je iets nog niet begrijpen van mijn de- en montage, kan ik nog wel wat aanvullingen geven.
Avalanche
2nd Gear member
Berichten: 102
Lid geworden op: 17.03.2008 - 23:47
Locatie: Lochristi

BIGAS bij vanmeenen.be (1900 euro bij PIERS of VAN MEENEN) of BRC bij bvb. VANCOILLIE (3182 euro all in) in St. Martens Latem of PRINS bij VANDECASTEELE in Kortrijk?
Ik geraak er niet uit.
Grote prijsverschillen.
Is BRC of PRINS echt 1/3 prijsverschil waard?
De prijs die ik kreeg bij Van Meenen was:
1995 (inbouw) + 99 (ringtank ipv cilindertank) x 21% btw = 2533,74 euro
En dan heb je nog geen kleppensmeersysteem...

Je moet appelen met appelen vergelijken, dus geen prijzen zonder opties en btw vergelijken met all-in prijzen.

Ik koos uiteindelijk voor een Prins installatie met ringtank, elektronisch kleppensmeersysteem en 4 jaar garantie voor 2600 euro incl. btw bij de LPG dokter.
VW Passat 1.9 TDI MY1997 90pk (200.000 km)
V70 2.4 LPG (Prins VSI + ValveCare), MY2001, 140 pk, automaat, 210.000 km
XC70 D5, MY2006, Ocean Race, 185 pk, geartronic, 210.000 km
M@rcel
6th Gear member
Berichten: 4457
Lid geworden op: 19.03.2009 - 13:07

AlexV70 schreef:
M@rcel schreef:Ik heb vroegah (30 jaar terug) wel een aantal koppen (ook dohc) ge(de)monteerd en laten reviseren. Is dat nog steeds zelf te doen?
Als je net zo goed kan sleutelen als je met software om gaat is het voor jou zeker geen probleem. :wink:
Mocht je iets nog niet begrijpen van mijn de- en montage, kan ik nog wel wat aanvullingen geven.
Weet iemand of de 2.5T ook in dit boek behandeld wordt?
http://www.haynes.co.uk/Press/Releases_ ... elease.htm
Er is wel sprake van een 2.5 maar in de info op deze pagina mis ik de T.
Gebruikersavatar
HSRN850
4th Gear member
Berichten: 542
Lid geworden op: 15.11.2006 - 16:35
Locatie: Eindhoven

Wim J schreef:
XC70 2.4T en 2.5T schreef:Beste Spycather,
Vooral ook voor kenners Ludo, Wim en Rik,

Idem voor mij, ook pas XC70 2.5T van 2006 gekocht en ik wil op lpg zetten.
BIGAS bij vanmeenen.be (1900 euro bij PIERS of VAN MEENEN) of BRC bij bvb. VANCOILLIE (3182 euro all in) in St. Martens Latem of PRINS bij VANDECASTEELE in Kortrijk?
Ik geraak er niet uit.
Grote prijsverschillen.
Is BRC of PRINS echt 1/3 prijsverschil waard?

Met mijn oude XC70 2.4T (bj. 2002 en 230000km op VIALLE met Flashlube nieuw ingebouwd aan 0km door RUTTEN i.s.m. Volvo STERCKX) rij ik nog altijd zonder veel problemen m.u.v. 1x pomp vervangen aan 210000km en enkele keren kleppen bijgesteld).

Via enkele dealers gehoord: 2.5T is veel moeilijker op lpg te zetten dan 2.4T want nu alum. kleppen en veel meer risico op doorbranden.
TUNAP zou veel beter zijn dan FLASHLUBE maar wel om de 10000km opnieuw laten inspuiten in de tank door een dealer en telkens rond de 10 euro kostprijs (naast inbouwen aan rond de €200,00?).

Voilà, ik deed de moeite en hoop op veel wijsheid en ervaring van uwentwege!

DANK BIJ VOORBAAT!

NB: mijn eerste V70 XC (bj. 1998) liet ik op BIGAS zetten bij Vincent PIERS uit Oostende (toffe vriendelijke gast).

PS: VIALLE-dealer uit SPIERRE (Zuid-KORTRIJK) zei me zopas dat VIALLE de 2.5T (wel op 2.4T) niet ondersteund maar hij kon of wou geen bijhorende uitleg geven, vreemd!

Volvo4life!

Mvg,

Hans
Mijn 2.5T loopt bijna 50k perfect op lpg Vialle
Onze V50 2.4 van 2006 nu ruim 40k perfect op Vialle. Nog ongeveer 8.000 kilometer dan wordt er normaal gesproken gesteld met de beurt van 120k.
'92 850 GLT 2.5 20V, 291.500km
'96 850 2.5 10V Autom. G3 383.000km
'86 244 GL B230

Pa: '13 V60 PIH Pure Limited
Wim J
4th Gear member
Berichten: 723
Lid geworden op: 21.08.2007 - 15:44
Locatie: Gent - Drongen

Dit weekend problemen! Remvloeistof niveau laag! Te wijten aan lekkende koppelingsbediening (hoe moet je het anders noemen), blijkt op hetzelfde circuit te zitten als de remmen.
Met bijna 200k op de teller werd me naast het herstellen vh lek ook aangeraden de koppeling ineens te vervangen. Dat zou nauwelijks meer werk zijn,... Blijkt ook heel wat werk te zijn, ... Dan maar ineens ook de kleppen laten stellen onder het motto van de korte pijn.
Zal een behoorlijke rekening worden,...
En jullie weten ineens sneller de resultaten van dik 45000 op lpg. Ik deel in de loop van volgende week de resultaten mee. Zal ook mijn bankrekening nummer vermelden voor vrijwillige bijdragen (niet fiscaal aftrekbaar) :-)
Toyota Hilux DC Lounge 2016
XC70 D5 MY2008 Summum, Dynaudio Premium sound met subwoofer, +410309km
XC70 MY2004 2.5T, Vialle LPI, 221000km sold !
Cor M
2nd Gear member
Berichten: 53
Lid geworden op: 16.08.2008 - 20:33

Ik denk dat met mij, meer mensen benieuwd zijn naar de staat van de kleppen en zittingen. Mijn S80 2.5T heeft na een koprevisie nu zo'n 25.000 achter de kiezen. Vandaar de nieuwsgierigheid van mijn zijde.

Wim, ik hoop voor je (en ook een beetje voor mij zelf) dat de klepspeling accoord bevonden wordt.
Wim J
4th Gear member
Berichten: 723
Lid geworden op: 21.08.2007 - 15:44
Locatie: Gent - Drongen

Deze morgen m'n XC70 achtergelaten voor herstelling vd lekke koppelingscylinder, het vervangen vd koppeling, en het stellen van kleppen.
Hopelijk morgenavond alles weer in orde.
Ondertussen een V50 1.6D vervangwagen meegekregen,... man man wat een lawaai ! Heb er net een traject van dik 200km op zitten,... om zeer hardhorend van te worden. Geen V50 1.6D voor mij!
Toyota Hilux DC Lounge 2016
XC70 D5 MY2008 Summum, Dynaudio Premium sound met subwoofer, +410309km
XC70 MY2004 2.5T, Vialle LPI, 221000km sold !
Plaats reactie

Terug naar “XC90 Classic t/m MY 2014”