Pagina 12 van 14
Geplaatst: 11.04.2010 - 19:01
door Live
Ik zit ook te expirimenteren met de stickers.. what to do?
Geplaatst: 11.04.2010 - 19:02
door Live
haha ik zie nu dat de plakband ook nog op de auto staat =P
Heb de stickers er nl niet opgezet, maar ff tijdelijk met plakbandje vast gezet voor de fotó's
PS. wllmzz, what een super foto's ! Ook op de vorige pagina's. Sterk werk !
Geplaatst: 11.04.2010 - 20:01
door rsnhakan
Live, niet daar!

Op de plek waar Wllmzz het heeft is het mooiste!
Geplaatst: 11.04.2010 - 22:03
door D-Funk
Vette pics man! Je hebt me overtuigd met die stickers, maar eens even kijken als dat op mijne ook een beetje past!
Zo blijkt maar dat "wie heeft er mooi weer nodig om even wat fotookes te maken. de locatie doet het meest dachtik" helemaal waar is, jammer dat niet iedereen zulke camera technieken beheerst

Geplaatst: 11.04.2010 - 22:04
door wllmzz
thanx live!!.. vind jouw plek niet geweldig.. ik zat zelf te twijfelen of ik ze niet misschien vlak voor het achterwiel zou doen.. laag zegmaar. Misschien ook een optie!?
Geplaatst: 11.04.2010 - 22:39
door wllmzz
@D-funk.. thanx voor je compliment.. moet er eerlijk bijzeggen dat hier niet echt cameratechnieken bij komen kijken.. Zoals ik al zei.. het is vooral de locatie.. en spelen met contrast.
Leuk dat ik je heb overtuigt met mn stickers.... hopelijk kun jij mij ook weer overtuigen.. ik twijfel nog steeds enorm..
Het doet me nog steeds een beetje denken aan:
Rode Alfarijders met Ferrari-stickers :?
Geplaatst: 19.04.2010 - 17:36
door wllmzz
Een update!! Vanmorgen een dump-valve laten aanbrengen. Zit al een tijdje met, wellicht tussen de oren

, het wegvallen van de turbodruk. Dit ben ik na het chippen pas gaan merken, en het komt zelfs soms voor dat bij hoog toerenbereik na het schakelen de druk weg is, en ik deze met gedossert gas pas weer kan terugtoveren.
Alvast de plaatjes.... maar ik snap dat het geluid het belangrijkst is.. dus ik maak vanavond wel even een filmpje met geluid!!
Geruisloos waar nodig.
Een mooie supiele 'psshh' bij sportief rijgedrag
En een bijna fluit zo harde 'PSJJIIH', bij achterlijk wegknallen bij een stoplicht
love it!
Nee, niet meer vermogen, nee niet meer pk's of wat allerlei indianenverhalen je ook doen geloven.. bullshit. Het zorgt er in weze alleen voor dat de teveeldruk kan verdwijnen... de turbo langer blijft draaien en dus weer eerder op de jusite druk is.
Zoals beloofd snel met geluid!
Geplaatst: 19.04.2010 - 20:10
door nippie
hey dat probleem heb ik ook voornamelijk als je lekker doortrekt en dan boven de 5000 toeren van 3 naar 4 gaat of van 4 naar 5. Nu weet ik dus waar het van komt (alhoewel ik het wel stom vind).
en ook pas na het chippen had ik dat probleem(of kwam ik er pas achter)
wie heeft de dumpvalve geinstalleerd en is het probleem van het "inhouden"dan ook bij jouw nu weg.
gr brian
Geplaatst: 19.04.2010 - 20:59
door wllmzz
Zoals beloofd een geluidsfragment:
http://willemfotografie.nl/c30/vid/volvot5.wmv
(rechtermuisknop opslaan als)
En natuurlijk heb ik nu geprobeert zoveel mogelijk geluid te maken.. Maar in reallife is het prima subtiel
@nippie.. hij pakt wat sneller op na schakelen.. maar heb nog niet echt vol uit geprobeert.. gewoon beetje rustig, maar dan werkt het wel... Van de 4 naar de 5 en hoger heb je het meest aan de turbo.. dan zal dit zeker verschil maken. Maarja.. dan voluit gaan heb je toch een Duitse snelweg of circuit nodig, dunkt mij.
Heb dit overigens laten doen bij Bollen Racing in Sint Anthonis.. Prima service en goed advies

Geplaatst: 20.04.2010 - 00:05
door Henriëtte

Mooi /verslavend geluidje !
Geplaatst: 20.04.2010 - 06:49
door rsnhakan
Mooie filmpje!
Geplaatst: 20.04.2010 - 14:20
door wllmzz
Thanx beide!! tis inderdaad verslavend.. haha.. jammere is dat de computer aanboord van de C30 het niet allemaal herkend en dus met een error komt "Minder motorvermogen"... Code geeft weer dat er iets in de Turbo niet helemaal klopt met "normaal".. das nog al logisch.. het is niet schadelijk, maar hij gaat soms wel op de noodloop... Bah..
Met denormale volvo-software is het niet aant e passen, omdat ik dan mn chiptuning kwijtraak...
pfff. keuzes

Geplaatst: 20.04.2010 - 15:12
door FrankS60
Om die reden zijn er voor de volvo (en vele andere turbomotoren) speciale recirc dump's die een deel afblazen en een deel recirculeren. De computer heeft namelijk de lucht die je nu afblaast wel gemeten dmv de luchtmassameter. Hij is nu dus lucht kwijt, waar hij wel brandstof voor inspuit. Verder raakt hij op een andere manier dan waarvoor hij geprogrammeerd is zijn lucht kwijt en dat zal vast ook foutcodes kunnen genereren.
Je zou met een wideband lambda nu waarschijnlijk een nogal vreemd mengsel aflezen net na een schakelmoment. Als je chip hier niet op aangepast wordt (wat maar in hele beperkte mate kan) dan zul je misschien zelfs wat pk verlies hebben net na het schakelen. Anders kun je het hooguit weer op het oude niveau krijgen maar daar zou ik niet op rekenen.
Geplaatst: 20.04.2010 - 18:45
door wllmzz
FrankS60 schreef:Om die reden zijn er voor de volvo (en vele andere turbomotoren) speciale recirc dump's die een deel afblazen en een deel recirculeren. De computer heeft namelijk de lucht die je nu afblaast wel gemeten dmv de luchtmassameter. Hij is nu dus lucht kwijt, waar hij wel brandstof voor inspuit. Verder raakt hij op een andere manier dan waarvoor hij geprogrammeerd is zijn lucht kwijt en dat zal vast ook foutcodes kunnen genereren.
Je zou met een wideband lambda nu waarschijnlijk een nogal vreemd mengsel aflezen net na een schakelmoment. Als je chip hier niet op aangepast wordt (wat maar in hele beperkte mate kan) dan zul je misschien zelfs wat pk verlies hebben net na het schakelen. Anders kun je het hooguit weer op het oude niveau krijgen maar daar zou ik niet op rekenen.
ik snap wat je zegt... maar begrijp niet wat je bedoeld
Ingebouwd heeft de T5 een standaard dumpvalve.. hier veranderd niets aan. Het enige is dat er in het voortraject een extra dubbelwerkende dumpvalve is geinstalleerd. Die afblaast dus inderdaad. (ik snap eigenlijk je recirculatie-gedeelte niet :oops: Deze recirculeert toch ook?
http://www.mazda323gtx.com/modification ... n_blow.htm )
Anyway, ik kan gewoon bij onze chippers (mobile chiptuning) langs en wordt er opnieuw naar gekeken en de software aangepast (service!)
Dank voor de reacties.. elke reactie is meer dan welkom!!
Geplaatst: 20.04.2010 - 19:40
door FrankS60
Standaard blaast de overdruk niet in de atmosfeer af, maar terug het inlaattraject in. Daardoor blijft de lucht die ooit de luchtmassameter gepasseerd is altijd in het traject tot het gebruikt wordt voor het mengsel. De computer gaat er ook vanuit dat die hoeveelheid lucht aanwezig is, en past daar de hoeveelheid brandstof op aan.
Als je dus lucht "kwijt" bent uit het inlaattraject dan zal er een teveel aan brandstof ingespoten worden waardoor het mengsel te rijk zal zijn tot er weer zoveel lucht door het systeem is gegaan dat de meting van de LMM overeenkomt met de aanwezige lucht in het inlaatsysteem.
De dumpvalve die jij hebt recirculeerd helemaal niets, alle overdruk wordt de atmosfeer in geblazen langs het membraan dat je kunt zien door de gaatjes aan de zijkant. Het is in feite niets meer dan een gat in de slang die open wordt gezet als de vacuumslang bovenop de valve daartoe aanleiding geeft (vacuum in inlaatspruitstuk vanwege dichte gasklep). Dit gebeurd bij een plotselinge gas-los situatie om de overtollige druk kwijt te raken om zo de turbo op gang te houden. Als de lucht helemaal niet weg zou kunnen dan zou de turbo heel snel tot stilstand komen aangezien er vrij snel een hoge druk zou ontstaan achter de turbo, voor de gasklep. Normaliter wordt dit via de interne dumpvalve op de turbo geregeld, die gaat open en laat de opgebouwde druk weer
voor de compressor terug in het systeem komen. Hierdoor ben je wel de druk kwijt, maar niet de gemeten lucht. Dit originele systeem wordt met een plaatje afgedopt als je er een externe dumpvalve op zet.
Dit is een dumpvalve die ik bedoel, een deel blaast af (door het tuitje) en de rest gaat via de slang op de zijkant weer terug het inlaatsysteem in, ergens voor de turbo maar na de LMM. Het deel dat afblaast is iets van 25% voor het geluid en valt binnen de marge waarmee de computer overweg kan. De rest gaat terug het systeem in en blijft dus voor menging beschikbaar om zo minimale invloed te hebben op het mengsel.
Dit is er trouwens 1 specifiek voor VAG 1.8T motoren, maar die hebben exact hetzelfde euvel als de geblazen volvo motoren van na +/- MY2000.
http://www.ttspares.com/store/forge-fmd ... gines.html
Geplaatst: 20.04.2010 - 20:48
door D-Funk
Cool zeg! Ik wil ook een T5!!!!

Geplaatst: 20.04.2010 - 20:59
door nippie
super geluidje, wil ik ook!!
heb overigens 3 weken geleden me aardig uitgeleefd op de duitse snelweg en een t5 is gewoon echt snel en hij blijft zelfs bij 230 km per uur nog het gevoel geven dat hij nog vooruit wil echt helemaal tegek
en ja de wijzer op de teller kan echt helemaal naar 250
absoluut een super gevoel wel een beetje eng zeker als er plots iemand voor je gaat rijden maar het doortrekken in 4 naar ruim 220 km/u naar dan naar 5 en voelen dat je autootje nog steeds vooruit trekt echt heel erg gaaf en een absoluut een anrader om te doen volgende keer ga ik een circuit op.
dumpvalve is voor mij het volgende of een andere downpipe
gr brian
Geplaatst: 20.04.2010 - 21:08
door FrankS60
Zou ik zeker voor de andere downpipe gaan icm een chip, dan heb je echt flink vermogenswinst!
Geplaatst: 20.04.2010 - 21:23
door Hjalmar
Klinkt goed, nou inderdaad de rest nog

Geplaatst: 20.04.2010 - 22:16
door wllmzz
FrankS60... dank voor de uitleg.. zal me er nog eens in verdiepen.. gaat me erom dat het niet schadelijk is voor de turbo/motor... lijkt me du niet dat ze dat kunnen garanderen..
D-Funk lachen he.. ben er ook wel blij mee! heb mensen bij inhalen op de snelweg al behoorlijk laten schrikken met een pfieuwtje! haha
nippie, thanx! is inderdaad lol. Snelheid in duitsland ken ik wel.. maar heb soms wel dat hij in de noodloop gaat bij een bepaald aantal km/h. (245+)
Circuit is echt een aanrader.. beestje kan zeker goed meekomen met de rest (zie elders in mn verslag hiero)
Als je voor vermogenswinst gaat heb jeniet zoveel aan de Valve:D
Hjalmar... mwoa.. geen rest voor mij.. wil geen andere uitlaat ivm herrie en vermogen is met chippie meer dan genoeg momenteel!