Pagina 12 van 23
Geplaatst: 24.12.2009 - 11:58
door MartijnEV
Richard schreef:Volgens mij was jaren geleden dezlfde soort discussie over Japan. Dat was helemaal niks en kon nooit wat worden. En kijk nu eens waar Toyota staat?
Kan best zijn maar voor mij blijven auto's van Japanse automerken, zo goed en zo luxe als ze mogen zijn, emotieloze, onaantrekkelijke, gevoelsloze, saaie, van-A-naar-B-en-dat-is-genoeg auto's. Het zijn auto's voor een geheel ander koperspubliek.
Verder: de auto-industrie is niet in Azie ontstaan, maar in Europa. De (aan de emoties van de autokoper gekoppelde) merkwaarden die we vandaag de dag kennen en ervaren zijn gekoppeld aan die Europese historie (ja en in de USA, maar die heeft feitelijk een geheel eigen geschiedenis).
Als die historie niet wordt bewaard valt de merkwaarde weg.
Dat is de uitdaging waar Volvo met eigenaar Geely voor komt te staan.
Hoop van harte dat Geely dit zal begrijpen.
Geplaatst: 24.12.2009 - 12:06
door Volvoman
Mijn broer zegt wel vaker zinnige dingen (rijdt V70 3.2 Summum):
Ik denk eigenlijk dat het voor het merk wereldwijd wel goed is, ze krijgen daardoor een veel sterkere positie in Azie. Als het bedrijf daarvoor winstgevender wordt kan het bijna niet anders of er kan meer worden besteed aan R&D en dat zal de producten ten goede komen. Of dat ook echt gaat gebeuren zullen we moeten afwachten. In ieder geval zullen we er op de korte termijn weinig van merken omdat de contracten over levering van onderdelen met Ford voorlopig blijven bestaan.
Verder geloof ik ook niet dat de Chinezen het merk kopen om het vervolgens te verwaarlozen, het bederven door hun eigen stempel erop te plakken of het kaalplukken en weggooien. Ze zijn niet helemaal wereldvreemd in China... Ik denk dat er in Europa en de VS best snobs te vinden zijn die geen Volvo meer willen omdat de eigenaars chinees zijn, maar dat is dan wel bijzonder kortzichtig: Volkswagen en vele andere automerken worden gefinancierd door Arabieren, de complete Engelse autoindustrie is eigendom van Indiers en meer dan de helft van het Amerikaanse begrotingstekort wordt gefinancierd door China. Ik zeg, if you can't fight them, join them

Geplaatst: 24.12.2009 - 12:18
door Mr. Ed
er kan meer worden besteed aan R&D en dat zal de producten ten goede komen.
Chinese R&D ja. Geloof niet dat zij toekomstige ingenieuze zaken overlaten aan de Zweden nu ze zelf de touwtjes in handen hebben. De Zweden zijn meesters op R&D gebied omdat zij doordrenkt van de veiligheids- en milieugedachte en hier ook naar handelen. Chinezen hebben deze gedachte m.i. juist niet en hebben andere doelen.
Geplaatst: 24.12.2009 - 12:23
door eddy3
Persoonlijk vind ik dit een goede ontwikkeling,liever bij de rijke chinezen,dan bij de arme,overproducerende europeanen!
Zie de toekomst rooskleurig tegemoet.
Uitlatingen over "Chinese Volvos",vind ik simpeltjes,is het zelfde als nu "Amerikaanse" Volvos.
Kunnen ze nu uiteindelijk hun Fordboeien losgooien,(heeft Volvo alleen maar dieper in de sh.... gewerkt!)
Grtn Eddy
Geplaatst: 24.12.2009 - 12:32
door 945i
@ MartijXC70, over smaak valt niet te twisten natuurlijk. Feit is wel dat bijvoorbeeld Honda, technisch betere auto's maakt dan de meeste Europese autofabrikanten. Dus ze hebben veel geleerd en doen dat gedeelte alvast beter dan 'wij'.
Hopelijk leren de Chinezen ook van de Know-how van Volvo, en verassen ze de wereld nog met nog een heleboel mooie en goeie auto's.
Geplaatst: 24.12.2009 - 12:35
door BillyBob
945i schreef:
Hopelijk leren de Chinezen ook van de Know-how van Volvo, en verrassen ze de wereld nog met nog een heleboel mooie en goeie auto's.
Zover hoeven ze van mij nu ook niet gaan

:!:
Geplaatst: 24.12.2009 - 12:40
door MartijnEV
Ik kreeg net de nieuwjaarswens via de e-mail van Ad van Batenburg van Volvo Nederland. Deze zette mij aan het denken over mijn eigen vorige post in dit topic:
Een zeer significante bijdrage aan die merkwaarden waar ik over schrijf wordt geleverd door de merkdealers en de importeurs. Het Volvo-gevoel wordt voor een belangrijk deel gemaakt en onderhouden door de uitstraling, de communicatie en de service van de dealers, en de importeur die daarachter staat.
Die gedachte maakt me alweer een stuk geruster. Zij kennen de merkwaarden als geen ander, onder een nieuwe eigenaar zal dat zo blijven. Er zijn dealers die al meer dan 60 jaar Volvo "doen" en alle kopers dat fantastische gevoel weten mee te geven. In de jaren '70, toen DAF werd overgenomen, konden zij dat gevoel zelfs overbrengen aan de kopers van de Volvo 66. En na 1999, toen Ford de aandelen van Volvo Cars overnam, veranderde er ook weinig: ook toen bleef het oer-Volvo gevoel via de dealers behouden.
Dus eigenlijk valt het allemaal wel mee. Denk aan je dealer, en Volvo Nederland / Volvo Belgium, zij zijn de ambassadeurs van het merk. Nieuwe eigenaar, nieuwe fabrieken, dat zal weining voor hen uitmaken. Volvo blijft voor hen Volvo. En dan dus ook voor ons.
He, gelukkig, mijzelf weer gerust kunnen stellen!
Geplaatst: 24.12.2009 - 13:00
door John Vermeulen
Dat is inderdaad heel erg waar, Martijn XC70. Het dealernetwerk, met actieve ondersteuning door Volvocars Nederland in Beesd, behoort tot de betere onder de automerken.
In mijn ervaring wordt je bij vrijwel geen enkele andere dealer zo communicatief, klantvriendelijk en persoonsgericht tegemoet getreden. Waar veel dealers (VW voorop lijkt het) vrijwel uitsluitend bezig zijn met zoveel mogelijk te verkopen in snelle, vluchtige klantcontacten, excelleren Volvo dealers juist in duurzame klantenbinding.
Ik ken een Volvo dealer die een klantenkring heeft die actief betrokken is bij het bedrijf, meedenkt, informatie doorspeelt, ervaringen deelt met anderen, etc. Het actievere deel van de klantenkring is dan bijna een soort spontaan ontstaan klantenpanel voor de vestiging.
Wat je ziet is dat als het bedrijf goed is voor de klanten, de klanten goed zijn voor het bedrijf. Dat is dus lang niet bij alle automerken zo. Soms zijn de relaties met de klanten gewoon matig tot slecht.
Geplaatst: 24.12.2009 - 13:35
door Rob M
Martijn XC70 en John Vermeulen slaan (in het verlengde van Ad van Batenburg) precies de spijker op z'n kop!
De binding die wij hebben met het merk is iets wat gevoed wordt door een soort trots, een saamhorigheidsgevoel als je het mij vraagt. Ingegeven door een goed product, met een aansprekende styling en een achterban. Dealers, maar vooral de medewerkers van die dealerbedrijven. Zowel voor als achter de schermen, waar het moederbedrijf en wij als kopers erg blij en tevreden over kunnen zijn.
Zal een Chinese eigenaar daar verschil in maken? Ongetwijfeld op een bepaald niveau, maar ik verwacht dat men het erfgoed van Volvo in de gaten zal houden om zo kopers te houden en nieuwe kopers aan te trekken. Daar verdient men geld mee en dat kun je over het algemeen wel aan Aziaten overlaten!
Ik maak me voorlopig geen zorgen en kijk uit naar mijn volgende Volvo eind 2010.
Geplaatst: 24.12.2009 - 16:20
door imker
@John Vermeulen: Een Europees consortium zou mooi zijn maar die kleine spelers staan al onder een consortium en die gaan dat simpelweg niet toelaten. Concurentie weet je.
Je schrijft ook dat de Europese megaspelers hun cijfers al omhoog bijstellen. Das toch logisch. Volvo is een merk dat op imago's steunt.Dat imago had al een deuk gekregen na de aankoop door ford. Dat imago is helemaal weg nu. Lees de commentaren op berichten op de sites van kranten. De gemiddelde volvo rijder gaat afhaken, das toch iemand die bepaalde waarden eist.Alles is drijfzand nu voor volvo.
Dan heb je nog het feit dat Geely 1 miljard Euro gaat lenen bij de Chinese staat. Een megaschuld dus. Ik ben een vrij optimistische persoon van nature maar al die feiten.....als dat goed afloopt binnen enkele jaren dan geef ik toch een feestje.
Geplaatst: 24.12.2009 - 16:52
door John Vermeulen
@Imker: Ik begrijp wat je zegt over de concurrentieverhoudingen in de automotive als industriele sector. Ik bedoel alleen dit: er is gewoon een overproductie van auto's in en naar Europa, te veel automerken ook. Waarom is er dan op Europees niveau niet een (begin van een) gecoordineerd industriebeleid ten aanzien van de automotive? Niet om autobedrijven die het niet meer in de markt kunnen redden financieel te steunen (deze vorm van protectionisme werkt niet en zal nooit werken), maar om samen met de marktsector een herstructurering door te voeren. Anders gesteld: een strategisch consortium van bijvoorbeeld Renault/Peugeot/Citroen/Volvo was toch geen krankzinnig idee geweest. Er zijn al veel samenwerkingen tussen deze partijen. Kijk naar KLM-Air France, zo iets bedoel ik. Ik heb het idee dat er zoveel kansen zijn blijven liggen, omdat iedereen maar egocentrisch naar de eigen business blijft kijken.
Mijn opmerking over VAG en BMW was overdrachtelijk bedoeld: ik wil ermee niet zeggen dat ik zeker weet dat ze de verkoopcijfers 2010 al hebben bijgesteld, maar ze zijn eager genoeg om zo te denken en te handelen. Het is en blijft inderdaad marktconcurrentie. Twee citaten op
www.autobild.de:
Die seit Monaten geführten Übernahmeverhandlungen mit Geely wurden von den schwedischen Gewerkschaften zunächst eher skeptisch begleitet. Es hieß immer wieder, Geely habe keinerlei eigene Erfahrung mit der Produktion hochmoderner Autos mit komplexer Technik. Außerdem sei die Verlagerung der Produktion aus Europa nach China zu befürchten. Als Plus mit Geely galt dagegen der unmittelbare Zugang zu den großen Wachstumsmärkten in Asien.
Echt schade um Volvo, man kann nur hoffen dass Volvo unter Geely nicht einfach ausgenuzt sondern weiterentwikelt wird. Wahrscheinlich wird Volvo bald nicht mehr mit der konkurrenz mithalten können, auch weil der zugang zum Fordregal fehlt.
Geplaatst: 24.12.2009 - 16:55
door V480-S60
Ik vraag me bij Autobild vaak af waar zij hun verhalen vandaan halen, zeker met betrekking tot Volvo.
Maar ja ze zijn duits en denken dus alles te weten, waarbij Volvo altijd naar beneden is gehaald. Nu hebben ze (volgens zichzelf dan) een reden extra om Volvo af te kraken.
Geplaatst: 24.12.2009 - 17:05
door imker
John Vermeulen schreef:@Imker: Ik begrijp wat je zegt over de concurrentieverhoudingen in de automotive als industriele sector. Ik bedoel alleen dit: er is gewoon een overproductie van auto's in en naar Europa, te veel automerken ook. Waarom is er dan op Europees niveau niet een (begin van een) gecoordineerd industriebeleid ten aanzien van de automotive? Niet om autobedrijven die het niet meer in de markt kunnen redden financieel te steunen (deze vorm van protectionisme werkt niet en zal nooit werken), maar om samen met de marktsector een herstructurering door te voeren. Anders gesteld: een strategisch consortium van bijvoorbeeld Renault/Peugeot/Citroen/Volvo was toch geen krankzinnig idee geweest. Er zijn al veel samenwerkingen tussen deze partijen. Kijk naar KLM-Air France, zo iets bedoel ik. Ik heb het idee dat er zoveel kansen zijn blijven liggen, omdat iedereen maar egocentrisch naar de eigen business blijft kijken.
Mijn opmerking over VAG en BMW was overdrachtelijk bedoeld: ik wil ermee niet zeggen dat ik zeker weet dat ze de verkoopcijfers 2010 al hebben bijgesteld, maar ze zijn eager genoeg om zo te denken en te handelen. Het is en blijft inderdaad marktconcurrentie. Twee citaten op
www.autobild.de:
Die seit Monaten geführten Übernahmeverhandlungen mit Geely wurden von den schwedischen Gewerkschaften zunächst eher skeptisch begleitet. Es hieß immer wieder, Geely habe keinerlei eigene Erfahrung mit der Produktion hochmoderner Autos mit komplexer Technik. Außerdem sei die Verlagerung der Produktion aus Europa nach China zu befürchten. Als Plus mit Geely galt dagegen der unmittelbare Zugang zu den großen Wachstumsmärkten in Asien.
Echt schade um Volvo, man kann nur hoffen dass Volvo unter Geely nicht einfach ausgenuzt sondern weiterentwikelt wird. Wahrscheinlich wird Volvo bald nicht mehr mit der konkurrenz mithalten können, auch weil der zugang zum Fordregal fehlt.
Ik geef je overschot van gelijk en deel je manier van denken volledig maar..... Zouden we in Europa eens niet een beetje Europees moeten gaan denken als Europeaan. Ikzelf werk bij Agfa, dat was indertijd de Europese filmproducent van Europa. Wat kocht de Europeaan: Fuji en Kodak. Wij hebben prachtige concurentiele automerken en fabrieken in Europa. Wat koopt de Europeaan: Koreaanse en Japanese wagens. Althans voor een groot deel.
Denk nu niet dat de Koreaan of Chinees Europees koopt. Die is wel iets slimmer hoor.Nu is het al zover dat we uitverkoop doen.
Wat ik wil zeggen is, in weze is er hier in Europa geen overproductie. Alleen moeten we wat meer naar onze eigen producten zien die zelfs meestal beter zijn en ook mooier.
Geplaatst: 24.12.2009 - 17:46
door gebla
Wat je nu gaat krijgen is dat er zo snel mogelijk kosten bezuiniging gaat komen. Wat is de makkelijkste keuze: productie naar China verplaatsen en Chinese toeleveranciers kiezen. Ik hoop dat het geen nadelige invloed gaat geven op de kwaliteit van de auto's.
Grote kans dat dit mijn laatste Volvo is. Als ik over 3 jaar een nieuwe auto moet leasen ga ik niet graag een chinese auto leasen (zie nu de grappen al, sambal erbij voor meer pk)
Geplaatst: 24.12.2009 - 18:00
door Johan
Als ex-medewerker van SKF (de oprichter van Volvo) is juist die historie van groot belang. De merkwaarde is gebaseerd op die historie die onlosmakelijk met elkaar verbonden zijn zolang een nieuwe eigenaar maar als financial owner optreedt en als operational owner.
Ford had dat als geen ander en oneindig veel beter begrepen als bijv GM.
Ten tijde van de PAG bleven de merken de absolute eigen identiteit houden.
Toen de amerikanen van GM bijv vonden dat ze een dikkere vinger in Opel moesten hebben ging het direct bergafwaarts met Opel.
Het gaat er dus niet om wie die nieuwe eigenaar is maar het is duidelijk dat een Europese eigenaar het merk DNA veel beter snapt dan iemand aan de ander kant van de wereldbol.
Nu is het wel zo dat de Chinezen veel meer als Amerkanen bereid zijn te luisteren maar aan de ander kant is Geely meer "een zak geld" voor Ford dan een fabrikant die alle ins en outs van het autovak snapt.
Het toekomstige voordeel zal wel zijn dat het bestellen van de auto een stuk makkelijker zal zijn.
Mag ik een nieuwe S60 met als optie's nr. 14, 24, 33, 42 en 64 met extra dikke banden graag.

Geplaatst: 24.12.2009 - 18:01
door Ben
Johan schreef:Het toekomstige voordeel zal wel zijn dat het bestellen van de auto een stuk makkelijker zal zijn.
Mag ik een nieuwe S60 met als optie's nr. 14, 24, 33, 42 en 64 met extra dikke banden graag.

Dat is nu toch ook al zo

Geplaatst: 24.12.2009 - 18:04
door Johan
Ja weet ik maar het was zo leuk in deze context

Geplaatst: 25.12.2009 - 09:49
door imker
Geplaatst: 25.12.2009 - 10:29
door Battlecruiser
Dus zal de nieuwe eigenaar de Belgische fabriek wel sluiten en de Zweedse openhouden (je moet immers een fabriek in de EU hebben om allerlei lastig importgehannes te omzeilen).
Geplaatst: 25.12.2009 - 11:59
door casper
Battlecruiser schreef:Dus zal de nieuwe eigenaar de Belgische fabriek wel sluiten en de Zweedse openhouden (je moet immers een fabriek in de EU hebben om allerlei lastig importgehannes te omzeilen).
De grootste Volvofabriek ter wereld zomaar sluiten? Jij droomt zeker.
Vlaanderen (de overheid) is veel meer begaan met Volvo dan Zweden. Vlaanderen zal dit nooit laten gebeuren.
En de Zweedse fabrieken enkel openlaten omwille van de Zweedse afstamming, dan ken jij de Chinezen nog niet...