Pagina 12 van 34

Geplaatst: 03.01.2012 - 20:28
door 945i
Dan zou elke auto van en na 2006 een lambda achter de katalysator/rpf moeten hebben.. En of dat zo is... :?: :?
Anders weet je nooit wat er achter uitkomt.

Dat er geen roettest meer gedaan hoeft te worden is iig. positief.

Geplaatst: 03.01.2012 - 20:30
door Gast
ja, daar overvraag je me mee. Tenzij er nog andere methodes zijn waarmee de boordcomputer de emissie meet (dus niet via de Lambda sonde)

Geplaatst: 03.01.2012 - 20:31
door V70/2.4D/2003
Daar kijken ze dan niet meer na. Hier in Duitsland wordt bij de TüV-prüfung ook gebruik gemaakt van de boordcomputergegevens.
Bij de dieseltest wordt eveneens simpel de stekker van de computer ingeplugd en de door de boordcomputer opgeslagen emissie-gegevens uitgelezen.
+1, hoe moeilijk kan het helemaal zijn in dit huidige digitale tijdperk.

Geplaatst: 03.01.2012 - 21:08
door DawnBlueED
Kan je zo wie zo wel NOx meten met een Lambda sonde? Lambda sondes meten naar mijn weten O2

Geplaatst: 03.01.2012 - 21:11
door 945i
Dat zal wel, je zal in ieder geval iets moeten meten na het schoonmaken, anders weet je nog niets.

Geplaatst: 03.01.2012 - 21:15
door DawnBlueED
Ik vraag me dus af of de NOx überhaupt wel gemeten word door het motormanagement.

Geplaatst: 03.01.2012 - 22:07
door Gast
MarioC70 schreef:
AlexV70 schreef:
MarioC70 schreef: Na 1 april gelden er andere regels,bij een OBD scan komt er uit dat de egr niet of onvoldoende werkt,ivm met de emissie eisen en dat zal afkeur betekenen.
Zo was de uitleg laatst bij een APK opfriscursus!
De EGR softwarematig dicht zetten door RICA geeft dan wel een een ECM foutmelding in Vida.
Maar ik denk niet dat de EOBD-scantool (European On Board Diagnostics) bij een APK keuringstation dit als een foutmelding kan lezen.
http://www1.learningbox.nl/uploads/leer ... 20eobd.pdf
:P Weet ik.
Maar dat zegt nog niet dat het dicht zetten van de EGR gezien wordt. :wink:

Geplaatst: 03.01.2012 - 23:10
door JeroenSpock
Ze kunnen de computer toch resetten zodat hij goed loopt voor de apk? Je kan bij Rica de tuning software zo weer inladen bij een dealer.

Geplaatst: 04.01.2012 - 13:28
door Thijs
Ik zal eens aan een tuner vragen hoe zij dit zien!

Geplaatst: 04.01.2012 - 18:33
door Gast
Thijs schreef:Ik zal eens aan een tuner vragen hoe zij dit zien!
Kijk, dat is het goede antwoord. :P

Geplaatst: 04.01.2012 - 23:25
door JPV70
Leuke casus of een auto afgekeurd zou kunnen worden op een "dicht gezette" EGR, waarmee hij wel aan emissie eisen voldoet. Naar mijn idee zijn emissie eisen (bezien in een bepaalde context) leidend en niet de manier hoe je hier aan komt. Volgende stap zou zijn dat de benzine / diesel in de auto gecontroleerd wordt of hij wel aan de eisen voldoet en je geen "premium" merk in je tank hebt zitten waarmee je wel net aan de eisen voldoet.
Overigens is het volgens mij niet mogelijk om met een OBD Scantool te zien dat een EGR dicht staat en zijn er naar mijn weten geen auto's die een NOx meting uit (kunnen) voeren. Wel kan het motormanagement de vermoedelijke NOx berekenen.
Een NOx sensor zou mijns inziens alleen effectief zijn bij plaatsing na een catalysator en ik ken tot op heden weinig auto's die na hun cat nog enige vorm van sensoren huisvesten. Nu moet ik wel eerlijk bekennen dat de auto's waar ik aan werk meestal wel al 4 jaar oud zijn.Tevens komt de werking van een NOx sensor op hoofdlijnen overeen met een Lambda-sensor, hij is echter gevoeliger en hierdoor regelmatiger aan vervanging toe dan een Lambda-sensor (O2). Overigens is de Lambda-sensor van tegenwoordig ook lang niet altijd meer een echte actieve sensor. Hij meet de O2 niet meer meer maar berekend hem aan de hand van infrarood meting van andere gassen. Wellicht dat vanwege deze bedrijfsgevoeligheid auto fabrikanten niet staan te springen om een echte NOx meting toe te passen.

Geplaatst: 05.01.2012 - 10:24
door Thijs
Een NOx sensor zou mijns inziens.... etc.
Een NOx sensor bestaat niet. Is altijd een berekende waarde aan de hand van verbrandingstemperatuur, CO en O2 in de uitlaatgassen.

Geplaatst: 05.01.2012 - 11:10
door 945i
Dus een gechipte diesel (van na 2005) komt niet meer door de APK?

Geplaatst: 05.01.2012 - 11:46
door Jers3n
Een diesel (van na 2005) met een (softwarematig) dichte EGR, als ik het goed begrijp.

Geplaatst: 05.01.2012 - 12:43
door Thijs
945i schreef:Dus een gechipte diesel (van na 2005) komt niet meer door de APK?
Gechipt kan wel, maar niet met de EGR dicht. (Als ik het goed begrijp dan he)

Geplaatst: 05.01.2012 - 12:54
door 945i
Kortom, vaag ge-o-h. Wat is er mis met meten aan de uitlaat, dan meet je exact wat er in het milieu terecht komt.
Typisch weer zo'n achter een bureau verzonnen regel.

Geplaatst: 05.01.2012 - 13:46
door Turbodesk
Jers3n schreef:Een diesel (van na 2005) met een (softwarematig) dichte EGR, als ik het goed begrijp.
Ik merk het volgend jaar wel bij de Apk. Maak me er niet al te veel zorgen over.

Geplaatst: 05.01.2012 - 14:58
door BlackcurrantV70
En hoe gaan ze dat meten dan, er wordt op een Volvo diesel automaat zowiezo al geen uitlaatgassen getest, althans niet in Belgie.

Volvo diesels met handbak hebben minder gelukt, die worden wel gecontroleerd...

Geplaatst: 05.01.2012 - 17:44
door MarioC70
BlackcurrantV70 schreef:En hoe gaan ze dat meten dan, er wordt op een Volvo diesel automaat zowiezo al geen uitlaatgassen getest, althans niet in Belgie.

Volvo diesels met handbak hebben minder gelukt, die worden wel gecontroleerd...
Automaten dus ook via OBD.

Geplaatst: 05.01.2012 - 22:23
door DawnBlueED
In de Volvo software wordt melding gemaakt van een foutcode betreffende de werking van de EGR klep. Misschien wordt dat wel uitgelezen bij de APK nieuwe stijl. :?

NOx sensors bestaan wel maar zitten dacht ik niet in Volvo personenauto's
http://en.wikipedia.org/wiki/Nitrogen_oxide_sensor

Na 1 april zal er wel meer informatie over te vinden zijn.