Pagina 12 van 13
Geplaatst: 02.12.2012 - 17:50
door Fredhead
Weet ik haast wel zeker
Geplaatst: 02.12.2012 - 18:18
door Quota
lint schreef:Waarschijnlijk niet vastgezet met een momentsleutel maar met de luchtsleutel op standje maximaal.
Daarom gaan we morgen naar de dealer om ze los te laten maken. Die heeft ze namelijk twee maanden geleden bij de beurt losgehad en dus ook weer vastgezet...
Gewoon daar los laten maken en een likje kopervet oid .
Geplaatst: 02.12.2012 - 18:59
door Fredhead
En vragen of ze het nu wel met een momentsleutel willen doen.
Werd laatst ook raar aangekeken toen ik voor iemand een setje wielen wisselde en ze niet helemaal met de slagmoersleutel aan draaide maar de momentsleutel pakte.
Toen ik vertelde dat de slagmoersleutel tot 400nm gaat snapte diegene ineens heel goed waarom
Geplaatst: 02.12.2012 - 19:54
door Quota
Het grappige (ahum) is dat ze alles wel altijd nalopen met de momentsleutel. Ze zetten hem er alleen niet mee vast... :shock:
Geplaatst: 02.12.2012 - 19:54
door Quota
lint schreef:Waarschijnlijk niet vastgezet met een momentsleutel maar met de luchtsleutel op standje maximaal.
Daarom gaan we morgen naar de dealer om ze los te laten maken. Die heeft ze namelijk twee maanden geleden bij de beurt losgehad en dus ook weer vastgezet...
Gewoon daar los laten maken en een likje kopervet oid .
Geplaatst: 02.12.2012 - 21:09
door jaapburg
Ik heb het ook gehad...wel met de momentsleutel vastdraaien (bij XC90 140Nm), vervolgens een keer de remmen willen inspecteren en met een kruissleutel geen beweging in te krijgen! Likje kopervet op het draad wil misschien wel iets helpen, maar daar moet je ook niet teveel van gebruiken...
Geplaatst: 03.12.2012 - 12:48
door Quota
Ach de dealer had ze er zo af, weinig corrosie, maar de boel schoongemaakt en een puntje smeersel. Ze zitten er in ieder geval weer onder. Wel geschrokken van de michelins die eronder vandaan komen, na 30K km zit er voor nog maar 3,5 mm profiel op. Ben gewend om veel langer met een setje te doen. Volgende keer toch maar weer de energy bandjes eronder...
Geplaatst: 03.12.2012 - 12:52
door V480-S60
V480-S60 schreef:Ook bij mij liggen ze nog niet onder de S60. (De 480 is door omstandigheden dit jaar niet van zijn winterrubber afgeweest)
Ik moet eerst nog 4 nieuwe banden scoren voor de S60. Maar ik hoop uiterlijk 30 november weer met winterbanden onder de S60 te zitten.
(Hij hoeft trouwens toch niet meer zoveel aan de bak. Alle zakelijke km's gaan met bedrijfsbus)
IK heb mij dus aan mijn woord gehouden

Vorige week donderdag zijn de winterbanden onder de S60 gegaan.
Op 7 november zijn de wintersloffen al onder het "bussie" gegaan op de zaak.
Geplaatst: 03.12.2012 - 13:27
door kawaman
Vanmorgen (in de sneeuw) banden wissel gedaan op mijn V50
Medusa er af en de winter door met Spartacus en conti t830.
Geplaatst: 03.12.2012 - 15:35
door Bart
He Erik, heb je nieuwe zomervelgen gescoord voor de V50? Spartacus had ik er toen onder zitten, prachtige velgen maar een crime om schoon te maken...
Geplaatst: 03.12.2012 - 19:40
door kawaman
Hoi Bart,
Ja ik wilde graag 18inch en kwam toen uit bij de Medusa's (ook lastig schoonmaken)
Spartacus gebruik ik nu voor de winterbanden
Zwarte stalen velgen doen zo'n afbreuk aan een auto.
Geplaatst: 03.12.2012 - 22:17
door Bart
Verder nog tevreden ermee? Wat is de km-stand nu? (Excuses aan eenieder voor het off-topic gaan...)
Geplaatst: 04.12.2012 - 09:19
door kawaman
Heel tevreden, zeker met de, qua rolomvang, iets grotere 18inch wielen.
past wat meer bij de versnellingsbak verhoudingen.
Even met een scheef oog gekeken naar de nieuwe V40, maar blijf deze V50 voorlopig nog trouw.
En jij helemaal Volvo af?
Geplaatst: 04.12.2012 - 15:01
door Bart
Yep, wellicht in de toekomst een mooie youngtimer voor mijn vrouw (240, 740, 940) maar de nieuwe lichting Volvo's maakt bij mij geen hebberig gevoel los.
Geplaatst: 04.12.2012 - 21:15
door Schorpioen
fredhead schreef:En vragen of ze het nu wel met een momentsleutel willen doen.
Werd laatst ook raar aangekeken toen ik voor iemand een setje wielen wisselde en ze niet helemaal met de slagmoersleutel aan draaide maar de momentsleutel pakte.
Toen ik vertelde dat de slagmoersleutel tot 400nm gaat snapte diegene ineens heel goed waarom
Ik wissel de wielen zelf en er komt geen slagmoersleutel aan te pas.
Slagmoersleutels zijn de pest voor je moeren en schroefdraad.
Daarbij, eerst met de slagmoersleutel en daarna met een momentsleutel controleren heeft geen zin. Moeren zitten al vaster dan waar de momentsleutel op afgesteld is. Altijd goed en hij klikt toch wel.
Geplaatst: 04.12.2012 - 21:29
door t_w
Ik denk dat je daar veel goede monteurs / mechanics mee te kort doet.
Met een degelijke slagmoersleutel kun je prima de bouten eerst aandraaien zonder dat ze direct met meer dan 100nm vast zitten.
Wij doen alles met slagmoersleutels en controleren met een gekalibreerde momentsleutel. Ook bij stalen velgen die met een lager moment vastgezet moeten worden (bijvoorbeeld 110nm) gaat dit prima.
Uiteraard zijn er uitzonderingen, maar dat houd je toch

Geplaatst: 04.12.2012 - 21:36
door Schorpioen
Ik heb jaren zelf met slagmoersleutels gewerkt en kan er behoorlijk goed mee omgaan. Er zijn echter heel veel monteurs die ze zonder bij na te denken gebruiken en vooral misbruiken.
Schroefdraad verknallen door de luchttol, andere naam er voor, vol vermogen te gebruiken om erg vastzittende bouten of moeren los te willen maken en niet door hebben dat het schroefdraad aan het "vreten" is.
Geef mij maar een ratels en een wringijzer, dan voel je wat er gebeurd.
Geplaatst: 04.12.2012 - 21:59
door MarcoL
MarcoL schreef:Volgende week donderdag neem ik mijn nagelnieuwe S60 D4 R-Design in ontvangst.
Als het goed is wordt de auto van tevoren door Euromaster voorzien van winterbanden.
Wel op de originele velg, dus 235/40/18 winterslofjes

Helaas iets te optimistisch geweest; door tijdgebrek bij de dealer wordt het pas komende vrijdag dat ik de R-Design velgen kan voorzien van winterrubber.
Geeft me wel de kans om nu al het verschil te ervaren tussen zomer- en winterrubber, dat dan wel weer

.
Geplaatst: 05.12.2012 - 11:13
door Schorpioen
MarcoL schreef:MarcoL schreef:Volgende week donderdag neem ik mijn nagelnieuwe S60 D4 R-Design in ontvangst.
Als het goed is wordt de auto van tevoren door Euromaster voorzien van winterbanden.
Wel op de originele velg, dus 235/40/18 winterslofjes

Helaas iets te optimistisch geweest; door tijdgebrek bij de dealer wordt het pas komende vrijdag dat ik de R-Design velgen kan voorzien van winterrubber.
Geeft me wel de kans om nu al het verschil te ervaren tussen zomer- en winterrubber, dat dan wel weer

.
Als ik de voorspellingen voor vrijdag lees ga je glijdend naar de dealer.
Kun je daarna gelijk merken wat winterbanden doen.

Geplaatst: 05.12.2012 - 12:37
door MarcoL
Schorpioen schreef:MarcoL schreef:.......
Als ik de voorspellingen voor vrijdag lees ga je glijdend naar de dealer.
Kun je daarna gelijk merken wat winterbanden doen.

Precies!
Ik zal ze bellen dat ze de roldeur alvast openzetten, kan ik zo naar binnen glijden
