V60 PIH - de wielen

Zomerbanden, winterbanden, bandenboeren bandenplakken? Kortom alles over het contact met de weg.
Plaats reactie
ferretje
4th Gear member

Walter schreef:geloof niet dat die site rekening houdt met de fiscaal Nederland
Is volgens mij ook niet relevant want de typegoedkeuring is Europees....toch?

Alleen heeft de lage uitstoot van deze auto alleen fiscale/financiële voordelen in Nederland, België en Italië zo hebben ze mij wijsgemaakt.

Aan de andere kant: Volvo levert voor de V60 wel een Travel Pack bestaande uit dakkoffer, lastdragers en beschermstrip op de achterbumpert voor net geen € 800.
Hoef denk ik niet uit te leggen wat dat betekent voor de CO2 uitstoot.
Maar ja, zit niet in de typegoedkeuring.......dus dat mag.....

Waarmee ik maar wil zeggen: als ik het hele jaar met een imperial en de dakkoffer rond rij is er niemand die daar wat van kan zeggen of mij een naheffingsaanslag BPM gaat opleggen. Over een setje wielen en banden wordt toch een partij lastig gedaan....
Volvo Amazon Estate 1968, Tesla Model X, Citroen 2CVSpecial Grijs (1984)
RichieB
6th Gear member

ferretje schreef:Ik heb onder mijn huidige V70 18" Fortuna's zitten, die zou ik graag meenemen naar de PIH.
[knip]
Is dan niet de loadindex van de banden het probleem maar het draagvermogen van de velg....
Het probleem is de breedte van de velg, en dus de breedte van de band. De PIH heeft minimaal 235 nodig, dat past waarschijnlijk niet op de Fortuna's.
Tesla Model S 75D, 2018 AWD Enhanced Autopilot 2.5 Sunroof
Tesla Model S 70, 2016 base + black headliner
V60 PIH Pure Limited Edition MY13 Xenium Security Advanced Safety Family Premium Sound DAB+
V70 MY2012 T4 Powershift LE Luxery Line Driver Support Line Family Line
V70 MY2004 Geartronic 185pk
Walter
Geartronic member
Contacteer:

ferretje schreef:
Is volgens mij ook niet relevant want de typegoedkeuring is Europees....toch?

Alleen heeft de lage uitstoot van deze auto alleen fiscale/financiële voordelen in Nederland, België en Italië zo hebben ze mij wijsgemaakt.

Aan de andere kant: Volvo levert voor de V60 wel een Travel Pack bestaande uit dakkoffer, lastdragers en beschermstrip op de achterbumpert voor net geen € 800.
Hoef denk ik niet uit te leggen wat dat betekent voor de CO2 uitstoot.
Maar ja, zit niet in de typegoedkeuring.......dus dat mag.....

Waarmee ik maar wil zeggen: als ik het hele jaar met een imperial en de dakkoffer rond rij is er niemand die daar wat van kan zeggen of mij een naheffingsaanslag BPM gaat opleggen. Over een setje wielen en banden wordt toch een partij lastig gedaan....
don't shoot the messenger.
Afbeelding
Mijn blog
ex-850club & ex-V3C lid Volvo S80 3.2 AWD '07/Volvo V70 2.4 AT MY02/Volvo 854 2.0 '95/Volvo 343DL '78/Volvo 360GLS B19A '83.
VCN-lid Nu: Volvo XC60 B5 Inscription Maple Brown Full option + Buick Special Trunkback Sedan 1937

Als het kind in je verdwenen is, ben je pas echt oud!
Superfunky
5th Gear member

ferretje schreef:
Over een setje wielen en banden wordt toch een partij lastig gedaan....
Het is al eerder gemeld, maar vooruit, nog een keertje:
De fiscus is akkoord met het veranderen van banden/velgen. De fiscus is NIET akkoord met aanpassen motor wanneer dit een uitstoot boven de categorie tot gevolg heeft.

De dealer is verplicht de auto te leveren conform de goedkeuring, dus is de formule: de dealer levert je de auto op de standaard velg/band en levert daar een setje velgen/banden als accessoire bij. Meteen na aflevering mag je die wisselen. Voor de standaard set verzin je iets creatiefs.

Resteert één probleem: de velgen die Volvo aanbiedt zijn schandalig duur!
Bluemagics
4th Gear member

Ik zou de specs willen weten van de velgen van Volvo (maximale as-last voor de velg) en willen weten welke banden ze gaan leveren op 18" en 19" inch.

@Walter: Hebben ze de dealers hier een e-mail over gestuurd? Heb je meer informatie voor ons? Je bent tenslotte onze favoriete insider. :-)
2013 : Volvo V60 PIH - Crystal White
ferretje
4th Gear member

Superfunky schreef: Het is al eerder gemeld, maar vooruit, nog een keertje:
De fiscus is akkoord met het veranderen van banden/velgen. De fiscus is NIET akkoord met aanpassen motor wanneer dit een uitstoot boven de categorie tot gevolg heeft.

De dealer is verplicht de auto te leveren conform de goedkeuring, dus is de formule: de dealer levert je de auto op de standaard velg/band en levert daar een setje velgen/banden als accessoire bij. Meteen na aflevering mag je die wisselen. Voor de standaard set verzin je iets creatiefs.

Je hoeft het me niet uit te leggen Superfunky, ik was een van degenen die het over dat verhaal van de banden duidelijkheid heeft geschapen.

Waar het om gaat, Volvo heeft kennelijk te typegoedkeuring geregeld.
Achteraf de banden verwisselen kan fiscaal ongestraft zo lijkt het.

Ik heb mijn dealer gevraagd om op de Sadia-velgen winterbanden te leveren en mijn huidige Fortuna's te verhuizen naar de PIH met nieuwe zomerbanden. Aan dat laatste willen ze niet meewerken, dan moet ik dat zelf maar regelen via Profile of een andere banden leverancier.

Het is niet de fiscus die zich krampachtig opstelt maar de dealer...
Superfunky
5th Gear member

ferretje schreef:Het is niet de fiscus die zich krampachtig opstelt maar de dealer...
Mijn opmerking t.a.v. de fiscaliteit was ook n.a.v. Walter's opmerking:
"geloof niet dat die site rekening houdt met de fiscaal Nederland".
Lastig soms, zo'n forum :)

Dan ben ik het met je eens, beetje trieste dealer. Met die van mij kon ik het prima oplossen.
Walter
Geartronic member
Contacteer:

Bluemagics schreef: @Walter: Hebben ze de dealers hier een e-mail over gestuurd? Heb je meer informatie voor ons? Je bent tenslotte onze favoriete insider. :-)
Helaas, geen informatie beschikbaar.
ferretje schreef:Het is niet de fiscus die zich krampachtig opstelt maar de dealer...
Geloof me maar, de dealers willen dolgraag leveren. Het zal mij niets verbazen als fiscus/douane/noemmaareenanderebetrokkenrelevanteinstantie zal gaan controleren op dergelijke 'ontduikingen', ze hebben immers in Den Haag nog wat gaatjes te vullen. En als consument ben je in NL dusdanig beschermd, dat het misschien nog wel eens zo kan zijn dat de leverende partij dan ineens aansprakelijk is omdat 'ze beter hadden moeten weten'. Beide bovenstaande uitspraken zijn mijn persoonlijke hypotheses en zijn gebaseerd op geen enkele diepgaande onderzoeken van wat voor aard dan ook.
Afbeelding
Mijn blog
ex-850club & ex-V3C lid Volvo S80 3.2 AWD '07/Volvo V70 2.4 AT MY02/Volvo 854 2.0 '95/Volvo 343DL '78/Volvo 360GLS B19A '83.
VCN-lid Nu: Volvo XC60 B5 Inscription Maple Brown Full option + Buick Special Trunkback Sedan 1937

Als het kind in je verdwenen is, ben je pas echt oud!
Autozoeker
5th Gear member

ferretje schreef:
Superfunky schreef: Het is al eerder gemeld, maar vooruit, nog een keertje:

Je hoeft het me niet uit te leggen Superfunky, ik was een van degenen die het over dat verhaal van de banden duidelijkheid heeft geschapen.

Ik heb mijn dealer gevraagd om op de Sadia-velgen winterbanden te leveren en mijn huidige Fortuna's te verhuizen naar de PIH met nieuwe zomerbanden. Aan dat laatste willen ze niet meewerken, dan moet ik dat zelf maar regelen via Profile of een andere banden leverancier.

Bij mijn vorige auto, had ik ook de zuinige banden+velgen laten vervangen. De dealer kocht de velgen terug en voor kleine meerprijs kon ik grotere velgen krijgen. Wat hij mij vertelde was dat de auto geleverd moet worden met de org velgen en banden voor de 14% bijtelling etc. Maar banden en velgen kan je daarna bij dealer gewoon veranderen.

Het verbaast mij dat je dealer daar niet aan wil verdienen... Zeker omdat in jouw geval niets terug gekocht hoeft te worden door de dealer.
IV39
4th Gear member

ferretje schreef:

Komt het alleen door het fiscale stuk dat de dealer niet mee wil werken? Of komt dit ook doordat niet bekend is of je velgen voldoen aan de gestelde eisen? En dat er geen banden leverbaar zijn met de juiste loadindex?

Ik ben ff het spoor een beetje kwijt... maar interessant is het wel......
Volvo V70R AWD Rica 1998
Audi A4 2.0 TDI S-Edition Abt 2010
Volvo V60 D6 Pih
Superfunky
5th Gear member

IV39 schreef:
En dat er geen banden leverbaar zijn met de juiste loadindex?

En om het nog leuker te maken: een loadindex die volkomen ridicuul is, want 93 is voldoende voor deze auto. Ik ga het vanmiddag ff checken bij een APK keuringsmeester, maar ik heb begrepen dat bij de APK gewoon de zwaarste aslast /2 wordt gehanteerd. Dus als dat klopt gaat er bij mij gewoon 245/35 93 onder.
NielsPHEV
7th Gear member

Superfunky schreef:
IV39 schreef:
En dat er geen banden leverbaar zijn met de juiste loadindex?

En om het nog leuker te maken: een loadindex die volkomen ridicuul is, want 93 is voldoende voor deze auto. Ik ga het vanmiddag ff checken bij een APK keuringsmeester, maar ik heb begrepen dat bij de APK gewoon de zwaarste aslast /2 wordt gehanteerd. Dus als dat klopt gaat er bij mij gewoon 245/35 93 onder.
Ook ik verwacht dat Volvo extra marge heeft ingebouwd in de aslast. Net zoals men dat doet bij max trekgewicht en dergelijke. Daar ben ik blij mee better safe than sorry. Zomaar de Volvo eis laten varen en een minimaal vereiste van een APK gaan handteren zou ik niet doen, is gewoon onverstandig. Daarnaast lijkt me dat dit consequenties kan hebben voor garanties en verzekering wat overigens volledig terecht is. Dat een dealer er om bovenstaande redenen en de fiscale consequenties niet aan mee wil werken lijkt me eveens te begrijpen (je bent jurst toch....)
ferretje
4th Gear member

Mijn dealer krijgt mijn auto bij inruil met de huidige winterbanden/wielen.

Mijn auto komt in september oktober en als het weer zo blijft ga ik direct op winterbanden rijden op de Sadia's. (In deze barre tijden zijn de winterbanden eigenlijk een vier seizoenenband)

De Fortuna's gaan in de opslag en blijven liggen tot volgend voorjaar. Ik kijk dan wel verder of er banden zijn met de goede specs. Anders verpats ik ze tegen die tijd wel.

Zijn de Continentals Sportcontact 5 235/40/18 95W XL hier al de revue gepasseerd?
IV39
4th Gear member

ferretje schreef:Mijn dealer krijgt mijn auto bij inruil met de huidige winterbanden/wielen.

Mijn auto komt in september oktober en als het weer zo blijft ga ik direct op winterbanden rijden op de Sadia's. (In deze barre tijden zijn de winterbanden eigenlijk een vier seizoenenband)

De Fortuna's gaan in de opslag en blijven liggen tot volgend voorjaar. Ik kijk dan wel verder of er banden zijn met de goede specs. Anders verpats ik ze tegen die tijd wel.

Zijn de Continentals Sportcontact 5 235/40/18 95W XL hier al de revue gepasseerd?
Ik volg je nu niet meer.... wat doet de dealer verkeerd volgens jou?

Wat ik van de andere reacties lees, is dat er nog geen goedgekeurde band met de juiste loadindex beschikbaar is. Deze wordt eind van dit jaar verwacht dus wat je hierboven omschrijft zou inderdaad een mooie oplossing voor je zijn. Toch?
Volvo V70R AWD Rica 1998
Audi A4 2.0 TDI S-Edition Abt 2010
Volvo V60 D6 Pih
ZX10r
5th Gear member

De accessoire velgen zijn nog niet te leveren voutje men loopt weer op de muziek vooruit.
Out div C30/XC70/XC60/XC60/V60CC/XC40
Out XC 70 D5 full option
Out V60 full option cosmic white inc Polestar
Out V60 MY14 Plug in hybrid inc Polestar
Out V60 MY15 Polestar full option Black
In XC40 MY22 Twin Engine black
In XC40 MY23 Twin Engine White
friend
2nd Gear member

NielsPHEV schreef:
Superfunky schreef:een loadindex die volkomen ridicuul is, want 93 is voldoende voor deze auto
Ook ik verwacht dat Volvo extra marge heeft ingebouwd in de aslast. Net zoals men dat doet bij max trekgewicht en dergelijke. Daar ben ik blij mee better safe than sorry. Zomaar de Volvo eis laten varen en een minimaal vereiste van een APK gaan handteren zou ik niet doen, is gewoon onverstandig.
Het is volkomen waanzin/onzin om op een berekende minimale loadindex van de banden een extra marge in te bouwen. De banden kunnen gewoon de aangegeven loadindex aan, waar al een ruime marge op zit. De banden zijn hierop ontwikkeld, gefabriceerd, getest en gecertificeerd. Dit heeft niets met APK te maken. Door de APK worden alleen niet toegestane configuraties tegengegaan.
Dit zou alleen maar fout kunnen gaan als je zelf je auto aanzienlijk (en dan gaat het om meer dan 20%) gaat overladen, wat je zelf in de hand hebt en wat ook niet mag.
ZX10r
5th Gear member

En weer verdwenen van de site, goed bezig. namens Volvo NL sorry voor de overlast etc,
Out div C30/XC70/XC60/XC60/V60CC/XC40
Out XC 70 D5 full option
Out V60 full option cosmic white inc Polestar
Out V60 MY14 Plug in hybrid inc Polestar
Out V60 MY15 Polestar full option Black
In XC40 MY22 Twin Engine black
In XC40 MY23 Twin Engine White
NielsPHEV
7th Gear member

@friend Volvo heeft een minimale loadindex berekend het gaat er om dat superjunky meent dat een agere loadidex ook wel kan omdat een algemenen APK regel zou zijn dat het max massa / 2 is. Welicht houdt Volvo rekening met zaken als een batterij pakket en een motor achterin. Ik kan me overigens niet voorstellen dat een minimale APK vereiste zou prefaleren boven een door de fabrikant voorgeschreven specificatie
friend
2nd Gear member

Het is een conformiteit/RDW eis dat de juiste banden aan de opgegeven maximum aslast gebruikt wordt. Ik kan mij niet voorstellen dat bij de APK massa / 2 gebruikt zou worden als de RDW een andere methode zou gebruiken, wat conflicten zou kunnen veroorzaken in wat wel en niet toegestaan is. RDW is wat dat betreft altijd leidend lijkt mij.
Voor de V60 PIH MY2013 is de opgegeven maximum aslast 1260 kg voor en achter 1290 kg, niet meer en niet minder. Hier kan je exact de minimaal vereiste banden bij berekenen. Er is totaal geen rede (en volgens mij hoogst ongebruikelijk) om hier nog extra marges bovenop te gooien.

Voor APK bedrijfswagens:
http://www.rdw.nl/SiteCollectionDocumen ... 202012.pdf
Uitgangspunt is altijd de maximale last per as zoals deze in het kentekenregister staat vermeld.
Dus hier geldt de bij het RDW geregistreerde maximum last per individuele as.
Superfunky
5th Gear member

NielsPHEV schreef:@friend Volvo heeft een minimale loadindex berekend het gaat er om dat superjunky meent dat een agere loadidex ook wel kan omdat een algemenen APK regel zou zijn dat het max massa / 2 is. Welicht houdt Volvo rekening met zaken als een batterij pakket en een motor achterin. Ik kan me overigens niet voorstellen dat een minimale APK vereiste zou prefaleren boven een door de fabrikant voorgeschreven specificatie
Het wordt steeds leuker.
Eerst ff voor de goede orde: ik zeg niet dat APK eis prevaleert boven een Volvo voorschrift. Hier op het forum is meermalen beweert dat een auto bij APK wordt afgekeurd als de LI lager is dan voorschrift fabrikant.

Goed, dat is dus niet waar. Vandaag hebben 3 APK keurmeesters mij bevestigd dat bij een geel kenteken auto (die hebben wij dus) niet gekeken wordt naar de LI. Al leg je er 81 onder, de auto wordt er niet op afgekeurd.

Ik ben er dus uit, op mijn accessoiresetje komen gewoon LI93 banden. Voor wie nu roept waaawoewieieiie gevaarlijk!!, ga eens uitzoeken wat de LI eigenlijk is en waar het voor staat. Het is namelijk: de maximale belasting van de band bij maximaal spanning op maximale snelheid. Dat betekent dus dat je je PiH moet volstouwen tot 2505kg, de banden dan moet oppompen tot de maximale waarde en er dan 230km/h mee moet gaan rijden. Dan moeten ze heel blijven.
En nu de grote grap: daar voldoet een LI93 dus aan, want die is goed voor belasting van 650kg en de maximale aslast van een PiH is 1278. 2x 650 = 1300, dus 93 is voor mij prima.
Ik heb me trouwens ook nog laten vertellen dat de voorgeschreven LI daalt bij een bredere, grotere velg/band, dus ik heb zo'n vermoeden dat wanneer 18 inch wordt opgenomen hier 96 bij zal staan en bij 19 inch 95.

Goed, ieder z'n ding en doe vooral waar je je prettig bij voelt, maar ik ben er uit.
Plaats reactie

Terug naar “Banden en velgen”