NielsPHEV schreef:@friend Volvo heeft een minimale loadindex berekend het gaat er om dat superjunky meent dat een agere loadidex ook wel kan omdat een algemenen APK regel zou zijn dat het max massa / 2 is. Welicht houdt Volvo rekening met zaken als een batterij pakket en een motor achterin. Ik kan me overigens niet voorstellen dat een minimale APK vereiste zou prefaleren boven een door de fabrikant voorgeschreven specificatie
Het wordt steeds leuker.
Eerst ff voor de goede orde: ik zeg niet dat APK eis prevaleert boven een Volvo voorschrift. Hier op het forum is meermalen beweert dat een auto bij APK wordt afgekeurd als de LI lager is dan voorschrift fabrikant.
Goed, dat is dus niet waar. Vandaag hebben 3 APK keurmeesters mij bevestigd dat bij een geel kenteken auto (die hebben wij dus) niet gekeken wordt naar de LI. Al leg je er 81 onder, de auto wordt er niet op afgekeurd.
Ik ben er dus uit, op mijn accessoiresetje komen gewoon LI93 banden. Voor wie nu roept waaawoewieieiie gevaarlijk!!, ga eens uitzoeken wat de LI eigenlijk is en waar het voor staat. Het is namelijk: de maximale belasting van de band bij maximaal spanning op maximale snelheid. Dat betekent dus dat je je PiH moet volstouwen tot 2505kg, de banden dan moet oppompen tot de maximale waarde en er dan 230km/h mee moet gaan rijden. Dan moeten ze heel blijven.
En nu de grote grap: daar voldoet een LI93 dus aan, want die is goed voor belasting van 650kg en de maximale aslast van een PiH is 1278. 2x 650 = 1300, dus 93 is voor mij prima.
Ik heb me trouwens ook nog laten vertellen dat de voorgeschreven LI daalt bij een bredere, grotere velg/band, dus ik heb zo'n vermoeden dat wanneer 18 inch wordt opgenomen hier 96 bij zal staan en bij 19 inch 95.
Goed, ieder z'n ding en doe vooral waar je je prettig bij voelt, maar ik ben er uit.