Pagina 12 van 17

Geplaatst: 08.12.2013 - 22:52
door RichieB
Bij mij ook. 72 Ah zou best eens kunnen kloppen.

Geplaatst: 08.12.2013 - 23:38
door gvs
De accu in mijn V60 PIH is een 70Ah AGM exemplaar... (volgens de sticker)

Geplaatst: 08.12.2013 - 23:53
door Poni
De accu die er bij mij inzit, kan nu even niet kijken hoeveel Ah hij is (krijg de motorkap niet open), is hagelnieuw.
Hij staat sinds vrijdagmiddag op de oprit. Zeg 48 uur.
Misschien is die 1 A lekstroom, wel 1,5 oid.

Overigens kan men via VOC hier niets aan doen.
Samen met de dealer vrijdagmiddag VOC aan de lijn gehad.
Met de laadpunten kunnen ze niets. Dealer heeft ook de helpdesk gebeld, die had al helemaal geen oplossing.

Toen ik vanavond nog even bij de auto keek, hoorde ik de laadbox rare klikgeluiden maken. Alsof een relais met de frequentie van 0,5 Hz of zo contact maakte.
Ik heb de stroom op de laadbox maar even uitgezet.

Geplaatst: 09.12.2013 - 08:03
door RichieB
Dat is toch raar. Het probleem met verdwenen laadpunten in de VOC app moet ondertussen toch een bekende bug zijn. Als op dit forum er al meerdere mensen last van hebben..

Geplaatst: 09.12.2013 - 18:48
door Texelrob
Kan iemand het onderstaande antwoord van de dealer voor mij vertalen? Ik begrijp 't niet meer. Om te weten te komen of de lekstroom van 12v accu ook gaat lopen nadat het 400v accupakket is opgeladen, heb ik onderstaande vraag gesteld:

Moet ik, nu er nog geen oplossing is voor het uitgesteld laden, zo snel mogelijk de stekker uit de auto halen nadat deze is opgeladen (omdat dan misschien die lekstroom weer gaat lopen) of maakt dat niet uit als de optie uitgesteld laden maar niet is ingeschakeld?

Daarop kreeg ik het volgende antwoord:

Het maak niet uit of de stekker gemonteerd is als de accu opgeladen is dan stopt het laden automatisch.
Er worden relais geopend zodra het accu pakket is opgeladen,maar gaat eventueel `s morgens de preconditionering aan dan wordt
direct het accu pakket weer opgeladen inclusief de 12 V accu.


Ik geef 't op!

Geplaatst: 09.12.2013 - 18:57
door RichieB
Je kan dit antwoord vertalen als: Lekstroom? Welke lekstroom?

Geplaatst: 09.12.2013 - 20:25
door gvs
Zodra het laden van de hybride accu bezig is, wordt ook de startaccu geladen.
Zodra de hybride accu vol is, stopt ook het laden van de startaccu.
Als je met aangesloten laadkabel preconditioning start krijgt ook de startaccu weer een laadspanning van 13,7 Volt, zolang de preconditioning duurt...

Dit lees ik in het antwoord van jouw dealer, en stemt overeen met mijn ervaring.
Als er niet geladen wordt, en ook geen preconditioning loopt, dan trekt de volvo ook minder dan 2 Watt uit het stopcontact, volgens mijn stroommeter. Dit is consistent met het antwoord dat de laadkabel via relais wordt afgekoppeld.

Als de auto rijdt/loopt (hybrid of pure, dus niet de dieselmotor) dan voedt de hybride accu volgens mij het 12V systeem inclusief de startaccu met ongeveer 14,9 Volt...

Het leeglopen van de accu lijkt mij dus onafhankelijk van het aangesloten zijn van de laadkabel te kunnen geschieden, maar zeker niet tijdens het feitelijk laden. Ik denk niet dat het loskoppelen van de laadkabel enig verschil gaat maken, maar hoor graag als iemand andere ervaringen heeft.

Je zou verwachten dat ze ook een soort van druppellading van de startaccu zouden kunnen uitvoeren bij aangesloten laadkabel (eventueel alleen als de startaccu onder een bepaald niveau zakt), maar daar heb ik nog geen enkele indicatie van gezien.

Feit blijft dat het beter is om de lekstromen in kaart te brengen en op te lossen. Eigenlijk zou onze auto toch ook gewoon een weekje zonder stroom op een parkeerplaats moeten kunnen staan zonder in de problemen te komen.

Waar ik overigens nog steeds niet achter ben is hoe ik nu het beste de motor op temperatuur krijg. De brandstofkachel verwarmt in ieder geval wel de koelvloeistof van de D5... Maar zelfs na een half uur elektrische preconditioning was het interieur bijna te warm, maar de motor nog steeds koud...

Geplaatst: 09.12.2013 - 21:04
door Autozoeker
ik heb de mijnes anderhalve week ongebruikt op bij het vliegveld geparkeerd hoor... Hij deed het daarna gewoon.

Geplaatst: 09.12.2013 - 21:35
door Poni
Vandaag weer op weg geholpen door de dealer.
Ik heb gevraagd om mij de stroomtang te lenen om te kunnen zien wat er gebeurt voor tijdens en na het laden.
Ook uitgebreid met de chefmonteur gesproken.
Het principe is als volgt.
Zodra de auto aangesloten is en gaat laden, wordt inderdaad ook de 12v Accu geladen. Dat start zelfs met een zeer hoge stroomsterkte (ik zag kortstondig 25A). In mijn geval zakte het langzaam naar 6A. Ik weet niet of dit afhankelijk is van de ladingstoestand van de accu.
Zodra de hybride accu geladen is, stopt het laden ervan en ook het laden van de 12V accu, of deze vol is of niet doet niet ter zake.

Maar interessant is om te zien wat er gebeurt met de accu vanaf het moment dat contact wordt afgezet.
Als de auto niet op slot wordt gezet, blijven er nog behoorlijke stromen lopen. Het varieert fors maar dat gaat tussen de 6A en 12A met soms een korte uitschieter naar boven de 20A. Duurt vrij lang voordat de auto in rust komt.
Als de auto op slot gaat, maar er loopt nog bv ventilatie, dan wordt er circa 6A opgenomen.
Dit zakt langzaam terug in ca 5 minuten naar ongeveer 0,2A.
werken met de APP, maakt niet echt veel uit.
Dit heb ik gemeten toen ik nog niet thuis was, om vergelijkingsmateriaal te hebben met de thuissituatie.
Eenmaal thuisgekomen weer gemeten.
De ruststroom daar was iets hoger, maar met 0,3A zeker niet verontrustend hoog (laadkabel niet aangesloten).
Daarna laadkabel aangesloten. Ruststroom liep op tot circa 0,6A (in uitgesteld laden toestand dus).
Dit is volgens de chefmonteur nog steeds ruim onder de grens van het aanvaardbare.
Conclusie is dat de accu op mijn thuislaadlocatie niet bovenmatig ontladen wordt terwijl de kabel niet is aangesloten en ook niet als hij in "opladen gepauseerd" staat met aangesloten kabel.
Hij staat nu te laden. Ik ga straks nog even de stroom meten als het laadproces is afgelopen.
Ben benieuwd of er dan wel een forse stroom loopt, maar het is hoe dan ook geen verklaring voor wat er dit weekend is gebeurd.

Met 0,2 tot 0,3A ontlading wordt in een week 33 tot ca 50 Ah uit de accu getrokken. Aannemende dat er wellicht nog na langere tijd nog minder stroom loopt, moet de auto zonder problemen 2 weken stil kunnen staan.
Volgens de chef is 2, 3 weken wel het max haalbare.

Geplaatst: 09.12.2013 - 22:05
door gvs
Poni, bedankt voor deze informatie.

Ik was al aan het twijfelen aan mijn startaccu, omdat die zomaar van 12,1 naar 13,7 Volt ging zodra het laden begon, maar met 10-20A laadstroom is dat waarschijnlijk niet abnormaal.

Geplaatst: 09.12.2013 - 22:08
door jp-v60
lekker vooruitzicht, ga donderdag mijn auto ophalen en na 10 dagen genieten ga ik 2 weken op wintersport met mijn huidige auto en zal de v60 twee weken stil staan, dan maar hopen dat die start als ik terug kom

Geplaatst: 09.12.2013 - 22:23
door RichieB
Bedankt voor de info. Dit mogen ze dan wel eens gaan communiceren aan de PIH rijders. Of zal elke keer de ANWB laten komen een lange termijn strategie zijn?

Geplaatst: 09.12.2013 - 23:44
door Klaasisbaas
Bedankt Poni voor het uitgebreide bericht.
Misschien heb ik niet alles goed begrepen.
Als de PIH aan de laadkabel staat en je gaat bijv. drie weken op een vliegvakantie, is dan
na de drie weken de 12v accu leeg, terwijl de auto permanent aan de laadkabel heeft gestaan?

Geplaatst: 09.12.2013 - 23:51
door Autozoeker
Goed om te weten. Maar kan me haast niet voorstellen dat alle pih's hier last van hebben, immers sommige autos hebben weken stil gestaan bij de dealer. Hoe lang kan een normale auto eigenlijk stil staan ? Ze moeten dit gewoon fixen, 2 weken is absurd.

Geplaatst: 10.12.2013 - 00:00
door Nieuw bakken volvo rijder
Denk dat dit ook wel gaat gebeuren maar denk dat er niet veel tijd is voor een terug roep aktei. Zal wel febr maart worden.

Geplaatst: 10.12.2013 - 00:02
door Autozoeker
Toen ik trouwens op vakantie was, merkte ik dat je na een tijd niet meer kon connecten met de auto vanuit VOC. Mogelijk gaat de auto na paar dagen in soort diepe slaapstand?

Geplaatst: 10.12.2013 - 00:56
door Poni
Ok, na afloop van het laden weer gemeten.
Er liep nog een stroom van ongeveer 0,5A.

Dit alles is geen verklaring voor het volledig ontladen van de accu in 48 uur tijd, tenzij deze errug rot is.
Punt is alleen dat er na de storing begin november een nieuwe is gemonteerd.

Volgens de chef was 2a3 weken wel normaal.
We hebben het erover gehad, omdat mijn 1999 S80 ook na 2 weken leeg was.

Geplaatst: 10.12.2013 - 01:10
door gvs
Toen ik trouwens op vakantie was, merkte ik dat je na een tijd niet meer kon connecten met de auto vanuit VOC. Mogelijk gaat de auto na paar dagen in soort diepe slaapstand?
Dat VOC in slaapstand gaat is normaal (VOC handleiding)...
Bij uitname van de transpondersleutel blijven de functies van het VOC-systeem gedurende 3 dagen beschikbaar en tijdens de 11 daar- opvolgende dagen eenmaal per uur.

Geplaatst: 10.12.2013 - 07:57
door RichieB
Dealers roepen in mijn ervaring al snel dat iets normaal zodat ze niet hoeven te zoeken naar de oorzaak.

Geplaatst: 10.12.2013 - 09:57
door NielsPHEV
wordt toch tijd voor een zonnecelletje in het dak