Eric65 schreef: ↑27.03.2021 - 11:04
Nabrander, met de kennis van nu zou ik bij een V60 nu eerder een D2 of D3 kiezen, deze motoren moeten iets wat harder werken en hebben daarmee minder problemen. De D4 lijkt eigenlijk te luxe voor een V60 als deze niet stevig hoeft te werken.
Het is gewoon een excuus om af en toe het potentieel van de motor eens lekker aan te spreken. Het in de sportstand van de bak zetten is al voldoende om hem wat meer toeren te laten draaien.
Blij dat het probleem nu is opgelost! Ik had het bij mijn vorige D4 "opgelost" door een iets minder dunne olie te gebruiken. Castrol 5w20 ging prima.
Olieverbruik VEA-D4
Geplaatst: 29.03.2021 - 09:52
door Eric65
Ik heb een handgeschakelde auto, dus mijn eigen rijstijl zal dat bepalen . Iets mindere dunnere olie werkte ook niet, daarvoor was het probleem al te ver heen. Maar voor nu weer gewoon lekker rijden.
Olieverbruik VEA-D4
Geplaatst: 29.03.2021 - 11:01
door V70Bolhaarslaan
Ja dit klopt inderdaad - een moderne motor die niet hard hoeft te werken in een Volvo heeft helaas een kort leven..
Olieverbruik VEA-D4
Geplaatst: 30.03.2021 - 20:23
door Bover
5/20 is echt wel dun toch.....ik zit bijv op 5w/40. die 40 is dikker bij warme olie dan de 5/30 die er origineel in moet
Olieverbruik VEA-D4
Geplaatst: 30.03.2021 - 20:24
door Jelmer de Jong
Bover schreef: ↑30.03.2021 - 20:23
5/20 is echt wel dun toch.....ik zit bijv op 5w/40. die 40 is dikker bij warme olie dan de 5/30 die er origineel in moet
Origineel gaat er 0w20 in zodat het ding lekker zuinig loopt.
Bover schreef: ↑30.03.2021 - 20:23
5/20 is echt wel dun toch.....ik zit bijv op 5w/40. die 40 is dikker bij warme olie dan de 5/30 die er origineel in moet
Origineel gaat er 0w20 in zodat het ding lekker zuinig loopt.
Naaimachineolie inderdaad. Bij de eerste beurt had ik er 5w20 van Kendall ingedaan, overigens op advies van iemand bij Kendall zelf die ook een D4 reed en mijn garagehouder dit advies gaf. Met een slag om de arm voor wat betreft wishful thinking klonk de motor daarna minder schraal, vooral bij koud weer.
Olieverbruik VEA-D4
Geplaatst: 31.03.2021 - 08:53
door Bover
Ja ja ik dacht echt dat is bijna water. Rij zo bezien met stroop in de machine 5/40 ha ha.
Olieverbruik VEA-D4
Geplaatst: 01.04.2021 - 16:47
door Speedyace
Het getal voor de W heeft te maken met de koud start. En aangezien wij in Nederland geen min 20 of koudere temperaturen krijgen. Is een olie soort van 0W ook overbodig en voldoet een 5W prima. En idd het getal achter de W staat voor de viscositeit bij warme olie. Hoe hoger het getal hoe dikker de olie is/blijft bij een warme motor.
Olieverbruik VEA-D4
Geplaatst: 01.04.2021 - 20:22
door Bover
Speedyace schreef: ↑01.04.2021 - 16:47
Het getal voor de W heeft te maken met de koud start. En aangezien wij in Nederland geen min 20 of koudere temperaturen krijgen. Is een olie soort van 0W ook overbodig en voldoet een 5W prima. En idd het getal achter de W staat voor de viscositeit bij warme olie. Hoe hoger het getal hoe dikker de olie is/blijft bij een warme motor.
Zeker en ik heb graag dikkere olie erin in de machine. Liever iets meer smeer capaciteit dan zuiniger rijden. Van begin af gedaan ook met de nieuwe volvo's ooit.
Olieverbruik VEA-D4
Geplaatst: 01.04.2021 - 22:15
door Godtoh
D4 overbemeten, jongens kom nou toch en rij es door. Een D4 is vlotjes maar daar is alles mee gezegd. Gewoon gas op dat hok
Olieverbruik VEA-D4
Geplaatst: 02.04.2021 - 17:19
door Speedyace
Godtoh schreef: ↑01.04.2021 - 22:15
D4 overbemeten, jongens kom nou toch en rij es door. Een D4 is vlotjes maar daar is alles mee gezegd. Gewoon gas op dat hok
Godtoh schreef: ↑01.04.2021 - 22:15
D4 overbemeten, jongens kom nou toch en rij es door. Een D4 is vlotjes maar daar is alles mee gezegd. Gewoon gas op dat hok
Dat gaat nogal met een max van 100km/h in NL
Als je al 100 km/u kan rijden Ik heb het geluk eens in de zoveel tijd naar Oost Duitsland te moeten, kan de auto even mooi doorblazen
Olieverbruik VEA-D4
Geplaatst: 03.04.2021 - 15:10
door Bover
over paar jaar is 130km/u in heel Duitland de max. Is doorblazen voorbij!
Olieverbruik VEA-D4
Geplaatst: 03.04.2021 - 21:46
door Godtoh
Schijnbaar ben ik anders, rij regelmatig veel harder dan dat (100). En daarbij, je kan op een klaverblad of oprit en afrit soms ook nog wel ff lekker doortrekken. Gaat er puur om dat je hem zo af en toe lekker kietelt.
Maar ja ieder voor zich, eigenlijk zou de auto er prima tegen moeten kunnen, ook gewoon 100 per uur.
Olieverbruik VEA-D4
Geplaatst: 03.04.2021 - 21:54
door Bover
Godtoh schreef: ↑03.04.2021 - 21:46
Schijnbaar ben ik anders, rij regelmatig veel harder dan dat (100). En daarbij, je kan op een klaverblad of oprit en afrit soms ook nog wel ff lekker doortrekken. Gaat er puur om dat je hem zo af en toe lekker kietelt.
Maar ja ieder voor zich, eigenlijk zou de auto er prima tegen moeten kunnen, ook gewoon 100 per uur.
Ik zie Arnhem bij je staan. Juist in Arnhem al paar jaar terug had men last van motorrijders die "scheurden" op de klaverbladen en daar maar rondjes beleven rijden met name in de week-enden
Als tegenmaatregel hebben ze beperking snelheid bord neergezet van 50km/u alleen maar om die motoren te temmen.
Hopelijk rij jij er dan niet tussen als ze flitsen met je Volvo om "ff lekker door te trekken" , want dan krijg je een berichtje uit Leeuwarden...
Olieverbruik VEA-D4
Geplaatst: 03.04.2021 - 23:05
door Eric65
Godtoh schreef: ↑03.04.2021 - 21:46
Schijnbaar ben ik anders, rij regelmatig veel harder dan dat (100). En daarbij, je kan op een klaverblad of oprit en afrit soms ook nog wel ff lekker doortrekken. Gaat er puur om dat je hem zo af en toe lekker kietelt.
Maar ja ieder voor zich, eigenlijk zou de auto er prima tegen moeten kunnen, ook gewoon 100 per uur.
Ik ben niet Romers dan de Paus, ik rijd ook vaak harder als het kan. Maar heel vaak lukt het gewoon ook niet en rijd ik zelfs langzamer. Doortrekken doe ik nu zeker, niet schakelen bij 2000 rpm maar een tijdje doortrekken en dan pas schakelen. Maar neemt niet weg dat een tijdje doorblazen geen kwaad kan. En ja, die 100 km/u zou gewoon moeten kunnen, maar feit is wel dat die milieumaatregel voor veel auto's een negatief effect heeft en daarmee die milieumaatregel heel tegenstrijdig wordt.
Olieverbruik VEA-D4
Geplaatst: 04.04.2021 - 12:29
door Bover
Franse auto s heb ik me laten vertellen hadden hun versnellingsbakken en de hoogste versnelling optimaal afgesteld op de 90km/u de tot voor kort max snelheid op de departementale wegen..
Olieverbruik VEA-D4
Geplaatst: 10.04.2021 - 16:59
door -KJ-
Sinds mijn nieuwe onderblok is gemonteerd zo'n 13.000km geleden heb ik geen druppel oliverbruik meer gehad. De olieschraapveren lijken dus inderdaad de boosdoeners te zijn geweest. Helaas zijn nog niet alle problemen opgelost: de auto blijft erg vaak regeneren. Volgens Vida zou dit tussen 1000 en 1200km moete gebeuren (theoretisch). Ik haal met premium diesel maximaal 250km en met gewone diesel slechts zo'n 120km. Dat betekent voor mij elke dag een regeneratie. Omdat ik de auto niet uit wil zetten als de regenaratie nog niet is afgerond betekent dit altijd rijden met 1 oog op CarScanner Pro gericht en regelmatig een stukje verder rijden terwijl ik eigenlijk al op mijn bestemming ben. De dealer vermoedt dat door het eerdere hoge olieverbuik het roetfilter nu bijna dicht zit. Helaas kan ik met mijn Vida-versie en CarScanner niet zien wat de as-waarde van het filter is. Men gaat heeft eerder een soortgelijk geval gehad (zelfde oorzaak en gevolg) en er bij die klant heeft het reinigen van het filter goed geholpen. Er wordt dan via 1 van de sonde-openingen een goedje in het filter gespoten dat de as laat verbranden. Zoiets dus:
Mijn oliepeil stijgt vermoedelijk tengevolge van het veelvuldig regenereren zelfs iets en is nu zo hoog dat "Olieservice vereist" in het display verschijnt. Vermoedelijk dus diesel die in de olie terecht komt. Ik was al van plan om een tussentijdse verversing te gaan doen, maar toch...
Het blijft jammer dat ik anderhalf jaar na aanschaf nog steeds de ellende ondervind van een probleem dat bij aankoop al aanwezig was. 14 Dagen na aflevering kreeg ik al een motorstoringslampje in beeld: de EGR-koeler zat volledig dicht. Deze is onder garantie vervangen maar lijkt wel het eerste symptoom van al aanwezige olieverbranding en dus overmatige roetvorming. Na het gescheurde blok nu dus weer een gevolg, een dicht roetfilter. Zucht. Dit was in ieder geval mijn laatste dieselauto en waarschijnlijk ook de laatste Volvo.
Olieverbruik VEA-D4
Geplaatst: 10.04.2021 - 17:55
door Frits V70
Ik zou er eens mee bij Obbe langsgaan. Die kan je vast goed adviseren om van het probleem af te komen en dan nog lang plezier te hebben van jouw Volvo.
Olieverbruik VEA-D4
Geplaatst: 10.04.2021 - 20:49
door Speedyace
Ik zou niet te lang doorrijden, de diesel die nu te veel bij de olie zit maakt de boel schraal met als gevolg slechte smering.
Ik gebruik zelf ieder 10k een goedje dat ik in de tankt gooi voor het roetfilter. (LM Diesel DPF/ Roetfilter reiniger ) en werkt volgens mij wel goed.
Volgens CarScanner zie je dat de laatste regeneratie ongeveer 1100km terug is geweest.
Nu moet ik ook wel zeggen dat ik wel stevig doorrij en wel kilometers maak op een dag..
Voor in het dorp neem ik vaak de elektrische bolide van zoonlief mee een Golf-e.